Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ännu en ”Myata” på blocket:

A64EA88A-358C-405A-97A6-E6C1776C1523.png

dbg

Medlem
Visa din Miyata!
Jag köpte Miyatan i Gävle. Kom på att jag har ont om plats och antagligen inte kommer göra något med den närmsta tiden. Någon annan som är sugen? Ramen är strukturellt fin men har lite märken i lacken, ingen rost. Strl 56-57. Bromsytan på fälgarna är slut. Vev- och styrlager verkar ok. Originaldäck!

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Säljs för övrigt en rätt intressant Koga Miyata racer på fejan för 700 spänn, av nån snubbe med nystartad facebookprofil som har tre andra hojar ute samtidigt och som är VÄLDIGT sugen på att man ska köpa omedelbart. Alla varningsklockor ringer.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Inget superskick? Du behöver komma hem till mina skjutsar och få dina sinnen kalibrerade. 😀
Grattis!
Tackar tackar!

Blev lite orolig när jag pratade med säljaren inför dagens upphämtning när han nämnde att han är 186 cm lång, skulle cykeln visa sig större än vad den såg ut på bild? Men 56 cm kommer bli perfekt för mina 175 cm.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vilken ska man välja? Svart funkar ju alltid, men är det inte lite trist? Den blåa måste man ju hitta en matchande styrlinda till, men jäklar vad snyggt med den gråa ramen, lite blåa färgstänk, bruna däcksidor och så en del bling på det.
DDADA4B8-FB32-4DEF-A61E-9F24FAB7D918.jpeg
37791557-7744-4C45-A458-7EB7BA1E8D71.jpeg

rödblå

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vilken ska man välja? Svart funkar ju alltid, men är det inte lite trist? Den blåa måste man ju hitta en matchande styrlinda till, men jäklar vad snyggt med den gråa ramen, lite blåa färgstänk, bruna däcksidor och så en del bling på det.
Tycker att du ska tänka till ordentligt och sedan bygga den enligt din egna vision av hur cykeln ska se ut. Tror det blir bäst så. Med det sagt, den blå är snygg. Mönstringen påminner om Miyatas originalsadel som jag har på min path runner.

DarkMatter

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag skulle välja svart för jag är en medelsvensson, mellanmjölk... normalsaltat... feg.
Så du måste ta blå!

mzi

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Om du inte känner för att köpa nya fina färger på Crivets (jag blev sugen!) så kommer det en C17 hem till mig med, men i svart med silvernitar. Kanske passar bättre med silver på din hoj än svart? Då kan vi byta.

Edit: för på min jonne kommer det vara massor med färger, men silver är faktiskt inte en av dem...

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hade nog tänkt att det blir bra med svart, får se hur det ser ut med allt monterat om nån månad eller så. Om du orkar vänta så länge.

Vippen

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kan ju inte hålla mig:

Klart det skall vara blått (eller vad man nu kallar den där färgen, var är Bengt Grive när man som bäst behöver honom?)! Kan hålla med om att det kanske varit ännu bättre med silvriga nitar, men det finns ju andra inslag av svart redan så det blir nog funkis. Och inte i mittfåran, men den kan vi ju redan...

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Klart det skall vara blått (eller vad man nu kallar den där färgen, var är Bengt Grive när man som bäst behöver honom?)! Kan hålla med om att det kanske varit ännu bättre med silvriga nitar, men det finns ju andra inslag av svart redan så det blir nog funkis. Och inte i mittfåran, men den kan vi ju redan...
Petroliumblå är benämningen, men Bengt hade nog smällt till med något mer fantasifullt.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Med sadeln ställd på rätt höjd så var cykeln vid en grov jämförelse med Norrskensflamman, min 20,5 tums On/Off RoadRunner som passar mig tämligen perfekt, nästan identisk sett till vilken sittställning jag kan hoppas på.

Jag har inte mycket landsvägsprylar i mina gömmor, men en gammal 1” stam med den fantastiska kombinationen kort men hög fanns. Med originalstammen utbytt mot denna såg geometrin ännu mer lovande ut.

Nygamla stammen på plats i högsta läget och originalstammen hållen i sitt högsta läge. Onekligen en viss skillnad:
Visa bilaga 471556

De gamla XT cantileverbromsarna tar sig fint med en omgång Autosol (ledtråd: den vänstra är putsad, den högra väntar på sin tur):
Visa bilaga 471557

Vissa delar på plats provisoriskt. Det ska nog kunna bli nåt:
Visa bilaga 471558

Omdömena om Miyata 1000 är som ni säkert känner till överlag mycket positiva, men det som återkommer är att modellen de facto är pigg (”sprightly” brukar den kallas, har jag nu förstått) men den är TUNG. Om det stämmer eller inte får andra avgöra, men om den så hade haft en inbyggd tegelsten så hade det inte bekymrat mig ett spår. Om det ska sparas vikt någonstans på mina ekipage så vet jag var det är. Däremot blir arbetsnamnet utifrån dessa båda kännetecken, tung i faktisk vikt men ändå med lätt känsla, Led Feather (kan ni er Led Zeppelin-historia?), eller Blyfjädern.

I väntan på Sanningens Ögonblick när jag kommer ut och kan cykla på den och verkligen känna om/hur den passar mig så jämför jag de uppmätta måtten och utseendet på min med bilder på andra touringcyklar. Sadeln på rätt höjd på bilden ovan och styret i höjd med sadeln, det vore väl fan om inte detta skulle funka?

På tal om sadel. Den hemska läderklädda plastsadeln som följde med kommer att få en plats i kuriosakabinettet. Innan cykeln skickas till fronten ska den få en egen GB-sadel, ikke sant?
Visa bilaga 471559
Har du vägt din? Min landade på 13,4 kg, med stänkor, lowriders, reflexer, pakethållare och ett stöd som ser ut att vara av gjutjärn. Hjulen är rejäla med sina 2,4 kg.

rosav

Ny medlem
Visa din Miyata!
...och en efterbild av min Quickcross. Riktigt skön att cykla på. Har haft den nerplockad i atomer, rengjort (lagom så man vågar cykla på den) och smörjt allt som smörjas ska. Ena pedalen, vevarm och vevlageraxel var som hopgjutna och släppte inte ens med grovt våld så de fick kasseras. Sitter nu ett nytt/modernt vevlager och ett annat identiskt vevparti på den. Däck blev Panaracer Gravelking EXT som utseendemässigt känns någorlunda likt originaldäcken och de rullar riktigt bra.

På bilden iförd pendlarstass.
Visa bilaga 428701
May I ask, what brand is the back bike rack? Thank you
...och en efterbild av min Quickcross. Riktigt skön att cykla på. Har haft den nerplockad i atomer, rengjort (lagom så man vågar cykla på den) och smörjt allt som smörjas ska. Ena pedalen, vevarm och vevlageraxel var som hopgjutna och släppte inte ens med grovt våld så de fick kasseras. Sitter nu ett nytt/modernt vevlager och ett annat identiskt vevparti på den. Däck blev Panaracer Gravelking EXT som utseendemässigt känns någorlunda likt originaldäcken och de rullar riktigt bra.

På bilden iförd pendlarstass.
Visa bilaga 428701
Hello, I'm wondering can you please tell me the brand of the bike rack. I also have a quickcross and this bike rack is perfect : )

Thuna

Medlem
Visa din Miyata!

Hello, I'm wondering can you please tell me the brand of the bike rack. I also have a quickcross and this bike rack is perfect : )
Hi, I´m actually not sure what the brand is. Some say (and I believe it is so) it is Miyatas own rack and some models came stock with it. They were also sold as accessories for the bikes. A rack you can buy today, similar to Miyatas, are the Blackburn EX-1 Expedition. Might not be the best but it is a classic.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag tog mitt skägg och Norrskensflamman med sin muffade stålram, för dagen uppklädd för basket-packing, och cyklade till det lokala ekologiska surdegsbageriet i Majorna och köpte fikabröd till förmiddagskaffet. Väl där skrek jag "BINGO!" i högan sky. Men då var det nån humorbefriad liten redekålle som påpekade att för att få hipsterbingo så måste man dels cykla i jeans, dels köra fixie. Tråkigt när sånt händer.
B3D30A38-1F9E-43A9-95FF-F233B58D60CF.jpeg

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hi, I´m actually not sure what the brand is. Some say (and I believe it is so) it is Miyatas own rack and some models came stock with it. They were also sold as accessories for the bikes. A rack you can buy today, similar to Miyatas, are the Blackburn EX-1 Expedition. Might not be the best but it is a classic.
Ja titta, det är ju ett sånt jag har! Bra att veta. Tror jag hittade det i en soptunna, eller om det satt på nån av alla skrotisar.
IMG_4851.jpg

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

I might have one or two of those taking up valuable space in the shed. Let me know if you’re interested and I can send you some images.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag tog mitt skägg och Norrskensflamman med sin muffade stålram, för dagen uppklädd för basket-packing, och cyklade till det lokala ekologiska surdegsbageriet i Majorna och köpte fikabröd till förmiddagskaffet. Väl där skrek jag "BINGO!" i högan sky. Men då var det nån humorbefriad liten redekålle som påpekade att för att få hipsterbingo så måste man dels cykla i jeans, dels köra fixie. Tråkigt när sånt händer.
Visa bilaga 480274
Nu måste du bygga en fixie för att få leka med dom fräcka killarna vid bageriet. En till kan du allt klämma in hemmave!

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 480274

Ganska precis den där korgmanövern har jag tänkt mig på min valleystridsvagn fram eller baktill. Har du hittat på nån fiffig temporär fästanordning eller är det buntband helt enkelt? Edit: ser ju änden på en blå packrem nu, kanske är det boven?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ganska precis den där korgmanövern har jag tänkt mig på min valleystridsvagn fram eller baktill. Har du hittat på nån fiffig temporär fästanordning eller är det buntband helt enkelt? Edit: ser ju änden på en blå packrem nu, kanske är det boven?
Mnjo, jag funderade lite kort på hur jag skulle fästa den. Sen blev det Alltings Universalverktyg, Biltemas 1m remmar. Inte snyggt, men fult och lätt löstagbart.
Med väskor och frampakethållare tillfälligt bortplockade blir den märkligt lätt och smidig. Jag ser fram emot att få hem hjulen till den rosa, som jag har tänkt att hålla "ren" sånär som på ett par flaskhållare.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu måste du bygga en fixie för att få leka med dom fräcka killarna vid bageriet. En till kan du allt klämma in hemmave!
Haha, nej fixie kommer jag nog aldrig att bygga någon. Brorsan lovprisar sin och tycker att det är cykling i dess renaste form, men jag har inte uppnått samma höga nivå ännu.

Däremot såg jag just den här, och blev som så ofta inspirerad:

Smutt lösning med 8-delad 11-42-kassett som han moddar till 7-delad 12-42. Är det månne Sunrace?

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 480463
Här är min ny fyndade trail runner! Påväg att bli min farsa cykel ;) vad borde göras mer på den ?

Bra fynd, jäklar vad fina de där lite äldre ramarna är, och extra plus för Tellus-klistermärket. Vete sjuttens vad som "borde göras", men nog skulle det bli prydligare om du rätade upp pakethållaren. Kanske inte går iofs, den är väl för lång baktill. (Men Peth verkar ju ha några true Miyata-paketor i sin skjul-stash)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer