Visa din Miyata!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Är förövrigt smått förundrad över alla dessa olika dimensioner som finns, måste ju vara den minst standardiserade komponenten i cykelvärlden?
Det är utsidan av sadelröret som är standardiserat för att framväxelklämmorna ska passa. Med en viss diameter på utsidan så kommer insidans diameter påverkas av godstjockleken. Finare rör med tunnare gods ger en grövre sadelstolpe och fulrör med tjockt gods leder då till en tunnare stolpe, givet att ytterdiametern är densamma.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har ju lyckligtvis sluppit problem med fastrostad sadelstolpe, men detta endast med anledning av att jag helt saknar en sådan. Om jag nu inte missat någon liten detalj, så är detta den sista delen jag behöver få tag på innan alfrexen äntligen kan bli redo för vägarna.

Enligt skjutmåttet är den inre diametern på sadelstolpsröret strax under 26 mm. Är det då 25.8 mm sadelstolpe jag ska ha?
@Carl Edfeldt, en hel värld sätter sitt hopp till dig nu.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En Miyata kommer lastad … med kärlek!
7C362A1D-6932-4365-A50A-9A2645EE0567.jpeg

#miyataoflove
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Institutet för mjukvetenskap har följande tillkännagivande att förgylla lönefredagen med:

Jag (som utgör själva institutet) har idag på ett ur vetenskaplig synvinkel mycket tvivelaktigt sätt men med desto mer hjärta, utfört ett experiment där jag har cyklat samma sträcka på tre olika cyklar. Och de kan verkligen sägas vara ordentligt olika.

Den första cykeln var Passrännar’n, min gen. 2:a, med den oerhört ofördelaktiga kombon 2,35” dubbdäck och hårdvirad singlespeed.

Cykel nr två var min bikepacking-traktor, en Jones Plus LWB, med 2,6” Maxxis DHR 2/DHF men i övrigt strippad på pakethållare, skärmar mm.

Nr tre var rödrännar’n, i dessa trakter bättre känd som Tuppgöken, dvs min On/Off 22,5:a.

Testbanan var dryga 7,5 km med 75 m ”elevation” och huvudsakligen grovgrusad skogsbilväg.

Testryttaren är en milt medelålders man som inte längre är lika stor och stark som när han cykelpendlade 2x10 km varje dag sommar som vinter, men som i gengäld är så underbecyklad att glädjen över att åter sitta i sadeln vida överväger den sedan länge flydda konditionen.

Utfallet då? Jo, lägg nu örat mot marken och hör vad moder jord har att säga.

Tur 1, Miyata Pathrunner:
medelhastighet 16,2 km/h.

Tur 2, Jones Plus LWB (by all accounts den vassaste av de tre cyklarna):
medelhastighet 18,8 km/h.

Nu är det spännande va?

Tur 3, Miyata On/Off Roadrunner:
medelhastighet 20,1 km/h.

Så nu är det bevisat, Miyata stål bajks är snabbast!

Vad bekvämligheten anbelangar så hamnar Passrännar’n på ohotad sistaplats. Jones och Tuppgöken delar på förstaplatsen, där Jonesen vinner på feta däck och bakåtlutad sittställning medan Tuppgöken vinner på sprättighet och kort och gott skön ställning. Jonesen bär tung last bättre, men Tuppgöken och dess bröder och systrar har sannerligen inget att skämmas över. Är man dessutom snyggast i klassen så kommer man alltid att klara sig.

Se där, ett stycke odiskutabel fakta. Varsågoda!
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Dagens uppdatering från undertecknads försiktiga strävan mot (för?) mer silver.
It’s beginning to look a lot like Christmas

V-bromsarna levde ett kort liv tillsammans med den här cykeln. Inte nog med att de var svarta, de behövde mer kabeldragande reglage än de vackra silvriga jag redan hade monterat i en tidigare episod.

De guldiga vajerändarna rättfärdigas (som om det skulle behövas) med en färgmatchning mot 100-årsmärket 😊
7DCBD385-413D-4C55-9D32-143D8BE469A0.jpeg
60AA7732-A0C7-43B8-8F63-4594FFFB1ADE.jpeg
6A7E48D5-045E-4139-869C-29A0D6E3C75D.jpeg
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Institutet för mjukvetenskap har följande tillkännagivande att förgylla lönefredagen med:

Jag (som utgör själva institutet) har idag på ett ur vetenskaplig synvinkel mycket tvivelaktigt sätt men med desto mer hjärta, utfört ett experiment där jag har cyklat samma sträcka på tre olika cyklar. Och de kan verkligen sägas vara ordentligt olika.

Den första cykeln var Passrännar’n, min gen. 2:a, med den oerhört ofördelaktiga kombon 2,35” dubbdäck och hårdvirad singlespeed.

Cykel nr två var min bikepacking-traktor, en Jones Plus LWB, med 2,6” Maxxis DHR 2/DHF men i övrigt strippad på pakethållare, skärmar mm.

Nr tre var rödrännar’n, i dessa trakter bättre känd som Tuppgöken, dvs min On/Off 22,5:a.

Testbanan var dryga 7,5 km med 75 m ”elevation” och huvudsakligen grovgrusad skogsbilväg.

Testryttaren är en milt medelålders man som inte längre är lika stor och stark som när han cykelpendlade 2x10 km varje dag sommar som vinter, men som i gengäld är så underbecyklad att glädjen över att åter sitta i sadeln vida överväger den sedan länge flydda konditionen.

Utfallet då? Jo, lägg nu örat mot marken och hör vad moder jord har att säga.

Tur 1, Miyata Pathrunner:
medelhastighet 16,2 km/h.

Tur 2, Jones Plus LWB (by all accounts den vassaste av de tre cyklarna):
medelhastighet 18,8 km/h.

Nu är det spännande va?

Tur 3, Miyata On/Off Roadrunner:
medelhastighet 20,1 km/h.

Så nu är det bevisat, Miyata stål bajks är snabbast!

Vad bekvämligheten anbelangar så hamnar Passrännar’n på ohotad sistaplats. Jones och Tuppgöken delar på förstaplatsen, där Jonesen vinner på feta däck och bakåtlutad sittställning medan Tuppgöken vinner på sprättighet och kort och gott skön ställning. Jonesen bär tung last bättre, men Tuppgöken och dess bröder och systrar har sannerligen inget att skämmas över. Är man dessutom snyggast i klassen så kommer man alltid att klara sig.

Se där, ett stycke odiskutabel fakta. Varsågoda!
Inga konstigheter.
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tålamodet tröt, tyckte det kändes som att stolpen nog lossnat, så sköljde ut ramen ordentligt och satte igång att så att säga mekaniskt få ut stolpen.
Det gick väl skapligt tyckte jag och helt plötsligt var stolpen loss. Men hade den inte blivit lite kortare sen sist? Det har ju i och för sig fräst och bubblat bra, så kanske att resten frätts bort?
Nja, det visade sig nog att det sitter kvar en förvisso numera väldigt tunn, men likväl en del av stolpen kvar i ramen. Det är dock inte något problem att få i en ny stolpe, så nu väger jag ivrigheten mot det rätta sättet att lösa problemet på. Vi kan väl säga att ivrigheten i skrivande stund har ett visst övertag.

Återkommer med utförligare rapporter från fronten.
 

Bilagor

  • 20220923_170017.JPG
    20220923_170017.JPG
    535 KB · Besök: 38

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tålamodet tröt, tyckte det kändes som att stolpen nog lossnat, så sköljde ut ramen ordentligt och satte igång att så att säga mekaniskt få ut stolpen.
Det gick väl skapligt tyckte jag och helt plötsligt var stolpen loss. Men hade den inte blivit lite kortare sen sist? Det har ju i och för sig fräst och bubblat bra, så kanske att resten frätts bort?
Nja, det visade sig nog att det sitter kvar en förvisso numera väldigt tunn, men likväl en del av stolpen kvar i ramen. Det är dock inte något problem att få i en ny stolpe, så nu väger jag ivrigheten mot det rätta sättet att lösa problemet på. Vi kan väl säga att ivrigheten i skrivande stund har ett visst övertag.

Återkommer med utförligare rapporter från fronten.
Bra jobbat!
Jag röstar dock, så otålig som jag själv är, för att ändå få bort den sista biten. Du kommer att sova mycket bättre när du vet att du har rent inunder!
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Intressant klipp för den som har en timme att avvara:


Jag har svårt för hans pufftramsande, men om man är stor nog att se bortom ev. trendkänslighet och hipsterism och istället för att kommentera skägg och flanellskjortor lyssna på själva innebörden så… ja, jag tyckte iaf. att det var intressant.
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Bra jobbat!
Jag röstar dock, så otålig som jag själv är, för att ändå få bort den sista biten. Du kommer att sova mycket bättre när du vet att du har rent inunder!

+1 på den. Jag är nog ännu mer otålig så hade sannolikt haft svårt att låta bli att köra på, men nu när det gäller någon annan blir det lättare att förespråka återhållsamhet.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Gräsänkling och LWB jr. hos farmor, då blir det tid för både cykling och mekpill.

Min vän hjulbyggaren har gjort färdigt hjulen till TripleCrossen och med ett kvantum disciplin kan det bli avhämtning i morgon. Inför denna tilldragelse var jag tvungen att testa mitt enda 700x38c-däck bak på Kryssar’n:

E8F3A69A-B975-4CAF-9FE9-CC396E7C763A.jpeg


Jag mätte inte den faktiska bredden, men jag konstaterar med ett nöjt flin att utan skärmar går det in utan minsta bekymmer. Styrstammen däremot, den åker tillbaka i lådan och så får det bli nåt åt Technomic-hållet istället. Det här ser för korny ut.

Så långt Kryssar’n. Nästa projekt i kategorin ”borde ha fixats för länge sedan” blev att skifta däck på Tuppgöken. @n3wton var vänlig och mjulade ett par René Herse Rat Trap Pass tidigare i höstas, och ikväll var Stunden kommen:

BA3DF8E2-7971-4FBF-A374-BA94A17B530B.jpeg


How’s that for a sexhundrakronors instegscykel?

Jag hann inte med någon provtur ikväll eftersom det hade mörknat, men i morgon blir det premiär. Däcken ser i varje fall onekligen ut att vara snabba som synden. Tack @n3wton! Återstår att se om extralight-modellen står pall för en knölpåk som mig och om det är tillräckligt grepp med finmönstrat på framhjulet. Men det tror jag, betydligt vassare cyklister än jag har gjort betydligt hårigare grejer på sådana däck än jag någonsin kommer att göra. Viktigast är ändå att de nästan ser ut som ett par DTH, eller hur @Kashmirsocialist?
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Gräsänkling och LWB jr. hos farmor, då blir det tid för både cykling och mekpill.

Min vän hjulbyggaren har gjort färdigt hjulen till TripleCrossen och med ett kvantum disciplin kan det bli avhämtning i morgon. Inför denna tilldragelse var jag tvungen att testa mitt enda 700x38c-däck bak på Kryssar’n:

Visa bilaga 583056

Jag mätte inte den faktiska bredden, men jag konstaterar med ett nöjt flin att utan skärmar går det in utan minsta bekymmer. Styrstammen däremot, den åker tillbaka i lådan och så får det bli nåt åt Technomic-hållet istället. Det här ser för korny ut.

Så långt Kryssar’n. Nästa projekt i kategorin ”borde ha fixats för länge sedan” blev att skifta däck på Tuppgöken. @n3wton var vänlig och mjulade ett par René Herse Rat Trap Pass tidigare i höstas, och ikväll var Stunden kommen:

Visa bilaga 583055

How’s that for a sexhundrakronors instegscykel?

Jag hann inte med någon provtur ikväll eftersom det hade mörknat, men i morgon blir det premiär. Däcken ser i varje fall onekligen ut att vara snabba som synden. Tack @n3wton! Återstår att se om extralight-modellen står pall för en knölpåk som mig och om det är tillräckligt grepp med finmönstrat på framhjulet. Men det tror jag, betydligt vassare cyklister än jag har gjort betydligt hårigare grejer på sådana däck än jag någonsin kommer att göra. Viktigast är ändå att de nästan ser ut som ett par DTH, eller hur @Kashmirsocialist?
Man ska aldrig skåda given häst i mun.
 

the_Dude

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det rör sig om detta gamla härke ! Ser dock nu att det finns en stolpe i annonsbilderna, så kanske kan vi koppla in den trevlige säljaren @the_Dude som expertkommentator i detta fall?


Bilden är tagen av han jag köpte ramen av och någon stolpe ingick inte. Så vet inte mer än du tyvärr. Men har olika stolpar och shims om du vill testa.
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Seger!
Efter lite pillande och bankande med gummiklubba ramlade kvarvarande stolpe ut i form av flagor.
Nu till nästa fråga: vad är församlingens inställning till att rostskydda ramen invändigt? Jag har inte gjort det på tidigare cyklar jag byggt eftersom jag tänkt att de ändå förvaras torrt och att de inte heller varit särskilt rostiga invändigt när jag tagit isär dem från början.
Är det en helt vanvettig inställning?
 

Kneecap

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Seger!
Efter lite pillande och bankande med gummiklubba ramlade kvarvarande stolpe ut i form av flagor.
Nu till nästa fråga: vad är församlingens inställning till att rostskydda ramen invändigt? Jag har inte gjort det på tidigare cyklar jag byggt eftersom jag tänkt att de ändå förvaras torrt och att de inte heller varit särskilt rostiga invändigt när jag tagit isär dem från början.
Är det en helt vanvettig inställning?

Tjena!

Ös i linolja bara.
 

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Seger!
Efter lite pillande och bankande med gummiklubba ramlade kvarvarande stolpe ut i form av flagor.
Nu till nästa fråga: vad är församlingens inställning till att rostskydda ramen invändigt? Jag har inte gjort det på tidigare cyklar jag byggt eftersom jag tänkt att de ändå förvaras torrt och att de inte heller varit särskilt rostiga invändigt när jag tagit isär dem från början.
Är det en helt vanvettig inställning?
Ja. Om du tänker på alla timmar du lagt och kommer lägga på demontering, rengöring, sadelstolpsborttagning och återuppbyggnad så blir det en försvinnande liten insats att spraya i lite rostskydd i ramen.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Seger!
Efter lite pillande och bankande med gummiklubba ramlade kvarvarande stolpe ut i form av flagor.
Nu till nästa fråga: vad är församlingens inställning till att rostskydda ramen invändigt? Jag har inte gjort det på tidigare cyklar jag byggt eftersom jag tänkt att de ändå förvaras torrt och att de inte heller varit särskilt rostiga invändigt när jag tagit isär dem från början.
Är det en helt vanvettig inställning?
Helgseger? Segerhelg?

Är helt med dig om rostskyddet - på en entusiastcykel lär det inte spela någon roll överhuvudtaget, men vad fan, man känner sig lite duktig och den känslan kan vara värd en sån där Biltemasprayflaska tänker jag.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Helgseger? Segerhelg?

Är helt med dig om rostskyddet - på en entusiastcykel lär det inte spela någon roll överhuvudtaget, men vad fan, man känner sig lite duktig och den känslan kan vara värd en sån där Biltemasprayflaska tänker jag.

Jag är för rostskydd - framförallt på entusiast-cykeln. Gamla aluminium-hybrider med mera klarar sig fint men fin-stålet kan nog behöva lite rostskydd om det ska orka med livet som favorit-cykel…

986030B6-AAB8-495A-AE4F-FD65BAA05DE3.jpeg

104DEBA3-784E-4052-88FB-5EE6597E36FA.jpeg
 

Bikeam

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Intressant klipp för den som har en timme att avvara:


Jag har svårt för hans pufftramsande, men om man är stor nog att se bortom ev. trendkänslighet och hipsterism och istället för att kommentera skägg och flanellskjortor lyssna på själva innebörden så… ja, jag tyckte iaf. att det var intressant.
Ensam på podiet, pappersmask och massa skägg. Intelligenstest?
 

jolov

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lagom burn som när någon fårga om jag fick in 5g med den stolpen.
Nejdå, bara kärlek! Enda problematiska är väl att man ska komma ihåg att informera flygtrafikledningen innan man far ut på en cykeltur?


Jag inbillar mig att ovala drev ger lite bättre driv i tekniska klättringar på mtb. Annars har jag aldrig märkt av nån skillnad
 
Topp