Jag har tjatat om det förr, och just nu råkar jag snöa på 3x:en. Men varför nämns denna modell så sällan när det talas touring?
Jag är helt med på att det är mycket jobb att göra för den som vill förvandla en bone stock 3x till en riktig milslukare och med lätta tramp ge sig iväg längs Göta kanal på sin tremånaders långfärd. Men så mycket jobb och pengar som ”folk” lägger ned på 610/1000 mfl. sk. riktiga långfärdscyklar och så ihärdigt som ”folk” letar efter och väntar på att dessa cyklar ska dyka upp så förvånar det mig att inte fler istället snor åt sig en 3x och listigt drar iväg.
Om jag kan försaka ännu mer hushållsarbete så ska jag tassa ned i verkstan och mäta vinklar och vrår, jämföra bb-höjd och däcksvälj på 1000 kontra 3x. Men återigen, jag fattar skillnaden men jag fattar inte att inte fler som jagar 610/1000 istället smartmoddar en 3x.
Canti-bromsar 1-1
Däcksvälj 1-1
Långa kedjestag 1-1
Trippelreducerad räffel-CrMo 1-1
3-delad vev 1-1
Skärm-/pakethållarfästen bak 1-1
Skärm-/pakethållarfästen fram 1-0 till tusingen
3:e flaskhållarfäste 1-0 till tusingen
Nu är väl inte 70- och 80-talens touring-hajp lika poppig idag (ni ser, jag har viss koll på min samtid), och de som de facto kommer iväg på längre turer än till
www.happyride.se kör väl inte sällan något nyare och modernare. Men eftersom 610/1000 som sagt ännu är så eftertraktade och 3x i så stora stycken är en 610/1000-sleeper så… ja ni fattar. Är det bara hajpen det handlar om - och den köper jag mer än någon annan - eller är det något jag missar?