Visa din Miyata!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
KogaMiyata-TieBreaker-FirstRide - 1.jpeg


Jag har idag kommit en liten bit på vägen att degubbifiera TieBreaker'n...bort med reflexer, cykeldator och kedjeskydd, ser redan lite bättre ut. Originalsadeln är faktiskt riktigt skön (för den korta rundan jag var ute). Det kliar i fingrarna för att göra mer men jag försöker undvika den normala slaktfesten som brukar urarta där ute i garaget. Det övriga jag gjorde idag var att putsa upp framnavet som mycket riktigt bara var smutsigt...tog isär och rengjorde allt -- rikligt med fett kvar, lagerbanorna och kulorna var fina:

KogaMiyata-TieBreaker-HubOverhaul - 1.jpeg
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@slice me nice Det där är ju ett klassiskt problem som kan lösas på olika vis. Jag har monterat ett 28-hjul i en Valley Runner med en lite pro V-broms som har en ovanligt generös justermån. Gav nog 200 spänn på amazon, finns på många sidor. Jag har inte prövat den i verkligheten, men belägget verkar träffa fälgen med marginal.
Ser riktigt fina ut! Har du möjlighet att mäta dina från gaffelfästet till högsta möjliga läge för bromsbelägg? Tror jag har uppåt 70 mm vilket känns vääääldigt långt.
 

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ser riktigt fina ut! Har du möjlighet att mäta dina från gaffelfästet till högsta möjliga läge för bromsbelägg? Tror jag har uppåt 70 mm vilket känns vääääldigt långt.
Jag köpte också såna, skulle nog funkat perfekt men tyvärr var den ena armen skev. Mejlade och bad om en ny. Inget svar. Jag skrev en negativ recension på ebay eller amazon eller vad det var och blev kontaktad av säljaren. Han bad mig ändra till en positiv recension. Jag bad honom skicka en ny bromsarm. Inget svar. :(
 

Pompom

Medlem
Visa din Miyata!
Ser riktigt fina ut! Har du möjlighet att mäta dina från gaffelfästet till högsta möjliga läge för bromsbelägg? Tror jag har uppåt 70 mm vilket känns vääääldigt långt.
Jag gissar att 70 mm är ganska precis så högt upp belägget kommer. @Hutnu Mina verkar raka även om det inte är någon direkt kvalitetskänsla.
 

Bilagor

  • 224E37B7-9835-42EF-B97A-F86620A46DF4.jpeg
    224E37B7-9835-42EF-B97A-F86620A46DF4.jpeg
    548.2 KB · Besök: 16

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Med klossarna så långt upp gissar jag att man tappar en massa bromskraft pga den minskade hävstången ovanför klossen. Kanske duger ändå, men kanske värt att tänka på innan man bygger vidare med "fel" hjulstorlek...? Det är ju trevlig med vuxenhjul, men också bra med funktionella byggen.😛
 

Pompom

Medlem
Visa din Miyata!
Med klossarna så långt upp gissar jag att man tappar en massa bromskraft pga den minskade hävstången ovanför klossen. Kanske duger ändå, men kanske värt att tänka på innan man bygger vidare med "fel" hjulstorlek...? Det är ju trevlig med vuxenhjul, men också bra med funktionella byggen.😛
Verkligen, det har jag också funderat på! Jag lovar att återkomma! Pauls Motolite med liknande mekanik skall funka enligt ”internet”.
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kollade upp dessa och de ger 16 mm extra vilket tyvärr inte räcker för mig. Tack för förslaget!

Det börjar luta åt 26or. Fetare sulor hade passat så mycket bättre, de små 30 mm däcken som jag har nu ser tramsigt taniga ut mot den ganska tjocka ramen.
Kanske ordnar en annan gaffel med lowriderfästen, vore fint att få på pizza racket på denna.
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kollade upp dessa och de ger 16 mm extra vilket tyvärr inte räcker för mig. Tack för förslaget!

Det börjar luta åt 26or. Fetare sulor hade passat så mycket bättre, de små 30 mm däcken som jag har nu ser tramsigt taniga ut mot den ganska tjocka ramen.
Kanske ordnar en annan gaffel med lowriderfästen, vore fint att få på pizza racket på denna.
Följer bygget, såg någon som körde motolite och 650, han verkade redan där tappa en massa bromskraft.. Jag tror också på 26”!
 

Kold

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Mavic hade en gång i tiden en adapter specifikt för konvertering från 559 till 622. Denna var byggd som en båge och fästes i canti-bossarna. Många av de nyare varianterna är till bmx och 16"-18" eller 18"-20" och är således för korta.
Minns att det fanns en kopia av Mavic adaptern men minns inte vilken tillverkare.

Mavic Caliper Brake Adjuster
mavic adjuster.jpg

Edit:
Ämnet har tydligen avhandlats tidigare på happy
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Underbart hur ni engagerar er i mitt bygge, jag uppskattar alla goda råd!

Jag är till skillnad från flera av er inte nostalgisk kring Miyator. Jag växte upp på CyclePro och Crescent Oden (orange så klart), så jag har i teorin inga problem att utforska udda möjligheter på denna. Särskilt som det är tänkt att vara ett superbudgetbygge.

Med det sagt köper jag alla argument om 26or ovan så det får det bli. Troligen med feta semi- eller helslicks då hojen kommer gå på asfalt och endast ibland lite snällt grus.

Och p-klämmor till pizzaracket är en utmärkt idé för att slippa ny gaffel.

Återkommer så snart jag har mer att lägga fram för trådens jury. Troligen inget förrän mitten på nästa vecka då några viktiga pusselbitar bör kunna anlända.
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Underbart hur ni engagerar er i mitt bygge, jag uppskattar alla goda råd!

Jag är till skillnad från flera av er inte nostalgisk kring Miyator. Jag växte upp på CyclePro och Crescent Oden (orange så klart), så jag har i teorin inga problem att utforska udda möjligheter på denna. Särskilt som det är tänkt att vara ett superbudgetbygge.

Med det sagt köper jag alla argument om 26or ovan så det får det bli. Troligen med feta semi- eller helslicks då hojen kommer gå på asfalt och endast ibland lite snällt grus.

Och p-klämmor till pizzaracket är en utmärkt idé för att slippa ny gaffel.

Återkommer så snart jag har mer att lägga fram för trådens jury. Troligen inget förrän mitten på nästa vecka då några viktiga pusselbitar bör kunna anlända.
Har bara positiva upplevelser av Conti Contact Urban. Fin känsla i däcken. Och billiga är de också.
 

jolov

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Beställde just såna, innan jag såg att du skrivit. Hade för mig att någon här var positiv och det räckte för mig.
Även bikerollingresistance var mycket positiva, om det nu är värt något med torrtester.

Jag refererade till det som en fingervisning på däckets rullmotstånd. Jävlar vad någon snubbe i facebookgruppen tappade det över att det inte var tillräckligt vetenskapligt utfört för att han skulle vara nöjd.

Sen frågade samma snubbe hur han ändrade utväxling på sin cykel.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Paketet från Veloform väntade i brevlådan idag:
371196D5-9F73-4496-8A24-960A61A10819.jpeg

”Hur var upplevelsen när paketet levererades!” Jo tack, mycket bättre nu än senast vi sågs.

Trippelkryssar’n är nu klar, sånär som på styrlindan som jag fixar när jag har gett cykeln några mil och vet hur jag vill ha allt.

Lagom till att den blev klar började det regna så provcykling och bilder får anstå, men den känns fin som bara den. Det enda frågetecknet är kabeldragningen från styrändsreglagen, men det är nog som det ska och tveksamheten handlar nog mest om att jag aldrig har kört den påsen innan och inte är van vid looken.

Snart är det vår, då kommer gruset knastra och dygnet ha 25 timmar. Trevlig helg bröder och systrar!
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Paketet från Veloform väntade i brevlådan idag:
Visa bilaga 584710
”Hur var upplevelsen när paketet levererades!” Jo tack, mycket bättre nu än senast vi sågs.

Trippelkryssar’n är nu klar, sånär som på styrlindan som jag fixar när jag har gett cykeln några mil och vet hur jag vill ha allt.

Lagom till att den blev klar började det regna så provcykling och bilder får anstå, men den känns fin som bara den. Det enda frågetecknet är kabeldragningen från styrändsreglagen, men det är nog som det ska och tveksamheten handlar nog mest om att jag aldrig har kört den påsen innan och inte är van vid looken.

Snart är det vår, då kommer gruset knastra och dygnet ha 25 timmar. Trevlig helg bröder och systrar!
Är väl bara sista söndagen i oktober som har 25 timmar. Men det är kanske vår för er i södra Sverige. Mycket som är konstigt i söder …
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Med klossarna så långt upp gissar jag att man tappar en massa bromskraft pga den minskade hävstången ovanför klossen. Kanske duger ändå, men kanske värt att tänka på innan man bygger vidare med "fel" hjulstorlek...? Det är ju trevlig med vuxenhjul, men också bra med funktionella byggen.😛
Därför bra med bromsbrygga, även om den är klen och till för att fästa skärm i.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Paketet från Veloform väntade i brevlådan idag:
Visa bilaga 584710
”Hur var upplevelsen när paketet levererades!” Jo tack, mycket bättre nu än senast vi sågs.

Trippelkryssar’n är nu klar, sånär som på styrlindan som jag fixar när jag har gett cykeln några mil och vet hur jag vill ha allt.

Lagom till att den blev klar började det regna så provcykling och bilder får anstå, men den känns fin som bara den. Det enda frågetecknet är kabeldragningen från styrändsreglagen, men det är nog som det ska och tveksamheten handlar nog mest om att jag aldrig har kört den påsen innan och inte är van vid looken.

Snart är det vår, då kommer gruset knastra och dygnet ha 25 timmar. Trevlig helg bröder och systrar!
Jag ringde till Anders för att diskutera däckköp i tisdags, men han hade dåligt med tid eftersom han skulle ut och posta ett brev till dig.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Mavic hade en gång i tiden en adapter specifikt för konvertering från 559 till 622. Denna var byggd som en båge och fästes i canti-bossarna. Många av de nyare varianterna är till bmx och 16"-18" eller 18"-20" och är således för korta.
Minns att det fanns en kopia av Mavic adaptern men minns inte vilken tillverkare.

Mavic Caliper Brake Adjuster
Visa bilaga 584587

Edit:
Ämnet har tydligen avhandlats tidigare på happy
Lustigt när alla surfar in på samma gamla trådar under olika perioder i olika byggen.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag skrev ju för ett tag sedan att min fina, lokala LBS ska stänga. De hade öppet i dag för att bli av med det sista i tillbehörsväg som inte auktionsfirman tar. ”Du gillar väl gamla grejer?!”

En hel låda full med vajrar, höljen, trissor och annat, plus ett par Fox-handskar, två kedjor för niodelat och ett multiverktyg. 1000 kronor.
24F43613-1FF3-4DD6-AD0B-44118D8FBDF4.jpeg
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Var iväg en vända till Genarp och Häckeberga och körde mtb-stigar med min Runner. På vägen dit passade jag på att ta rast i trädgården som hör till trädgårdsmästarbostaden vid Svaneholms slott utanför Skurup. En riktig liten pärla att stanna till vid och dessutom finns här dricksvatten om man behöver fylla på sina vattenflaskor. Väl värt ett besök om man har vägarna förbi :)

O9z7eCu.jpg

Ctn7nDL.jpg


Samt några bokskogs- och en granskogsbild från Häckeberga och Genarp:

EjHNgnF.jpg

sBEACGX.jpg


mxWTJgS.jpg
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Var iväg en vända till Genarp och Häckeberga och körde mtb-stigar med min Runner. På vägen dit passade jag på att ta rast i trädgården som hör till trädgårdsmästarbostaden vid Svaneholms slott utanför Skurup. En riktig liten pärla att stanna till vid och dessutom finns här dricksvatten om man behöver fylla på sina vattenflaskor. Väl värt ett besök om man har vägarna förbi :)

O9z7eCu.jpg

Ctn7nDL.jpg


Samt några bokskogs- och en granskogsbild från Häckeberga och Genarp:

EjHNgnF.jpg

sBEACGX.jpg


mxWTJgS.jpg
Nu kommer jag att spara ned alla bilder i det här inlägget så att jag kan lägga upp dem i nästa tråd där du är med och diskuterar geometri.

Men är inte packningen placerad lite högt? Tyska RTL har testat lowriders:
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag är gravallvarlig. Dessutom förstår jag inte riktigt ironi.
Alltså jag tror du skojar med mig men frågan är faktiskt intressant. Runner har en rejält styv ram så den kan man i princip packa hur man vill tror jag, har känts helt bergfast under all cykling jag har gjort med den. 610 har en betydligt livligare ram och kan vara lite kinkig och ge wobbel om man packar fel, särskilt om man som jag har nästan all packning på pakethållaren bak. Jag upplever ramen som klart styv men det är fortfarande en 0.9-0.6-0.9 ram och inte oversize som nästan alla är idag så man kan inte kräva hur mycket som helst i det avseendet men i gengäld är den som en dröm att köra på, i mitt tycke är balansen mellan styvhet och livlighet hos den ramen så nära optimal man kan komma för en långfärds vägcykel.
 
Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fan vad fin, Axel! ❤️
Tack, jo den blev fin.

Det är konstigt. Nog för att jag har valt delar med viss omsorg, men det är som att många cyklar har ”det fina” i sig, och om man bara får till det så kan man lirka fram det ur den tröttaste kossan. Och återigen, jag har medvetet valt vad jag har satt på cykeln, men det är inga blinggrejer den här gången. Mestadels handlar det snarare om vad jag inte har satt på den. Men skit samma, nu hoppas jag bara att den känns bra även efter ett par timmar i sadeln.

En reflektion efter första 500 metrarna med bromsar är att de verkar ha ett jävla bett för att vara gamla cantis. Lovande även det, om jag nu nån gång finge för mig att bromsa.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Alltså jag tror du skojar med mig men frågan är faktiskt intressant. Runner har en rejält styv ram så den kan man i princip packa hur man vill tror jag, har känts helt bergfast under all cykling jag har gjort med den. 610 har en betydligt livligare ram och kan vara lite kinkig och ge wobbel om man packar fel, särskilt om man som jag nästan har all packning på pakethållaren bak. Jag upplever ramen som klart styv men det är fortfarande en 0.9-0.6-0.9 ram och inte oversize som nästan alla är idag så man kan inte kräva hur mycket som helst i det avseendet men i gengäld är den som en dröm att köra på, i mitt tycket är balansen mellan styvhet och livlighet hos den ramen så nära optimal man kan komma för en långfärds vägcykel.
Fria fantasier. Bara fria fantasier. 😘
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tack, jo den blev fin.

Det är konstigt. Nog för att jag har valt delar med viss omsorg, men det är som att många cyklar har ”det fina” i sig, och om man bara får till det så kan man lirka fram det ur den tröttaste kossan. Och återigen, jag har medvetet valt vad jag har satt på cykeln, men det är inga blinggrejer den här gången. Mestadels handlar det snarare om vad jag inte har satt på den. Men skit samma, nu hoppas jag bara att den känns bra även efter ett par timmar i sadeln.

En reflektion efter första 500 metrarna med bromsar är att de verkar ha ett jävla bett för att vara gamla cantis. Lovande även det, om jag nu nån gång finge för mig att bromsa.
Precis som vissa cyklar har DET, verkar vissa cantis ha BETT. Lustigt nog har jag blivit av med båda hojarna där de funkade bäst, Pralin och den jag sålde senast.
 
Topp