Så var det där med bättre väder. Har ni varit på en charterort någon gång? För mig var senaste gången 1992 och då var jag inte lång nog att få åka Lisebergsbanan.
Det blev Teneriffa av den enkla anledningen att det var billigast. Hotellrummet har helklinkrat golv och paret som checkar in före oss har med sin egen kaffebryggare. Allt är som det ska vara.
Efter en kort shakedowntur är min huvudsakliga upptäckt att om man cyklar på måfå mot havet för att hitta tillbaka till en föreställd kustväg så hamnar man oftast på stränder utan annan väg vidare än att cykla väldigt mycket uppför igen. och igen. och igen. Om man sen börjar kolla kartor och följa dem så kanske man hamnar i ett bananplantage:
Visa bilaga 605006
Sen är det bara att fortsätta:
Visa bilaga 605007
Vilse igen:
Visa bilaga 605008
Kort sagt, det är bra att cykla vilse.
Där alla andra cyklar är det väldans vackert, upp, upp, upp bland molnen:
Visa bilaga 605011
Visa bilaga 605012
Visa bilaga 605013
Här någonstans har jag bonkat, platsen där jag tänkte proviantera tog inte kort och jag var inte smart nog att ha med mig kontanter. 610an tror att det är Mt Fuji i bakgrunden och jag var nog beredd att hålla med.
Visa bilaga 605014
På ~2300 meter kommer det upp observatorier på horisonten
Visa bilaga 605015
Sen mer öken
Visa bilaga 605033
Påväg nerför berget möter jag FDJ ute på träningsrunda och passerar ett område med mikroklimatet Jonsered i Oktober:
Visa bilaga 605022
Hur var cykeln då undrar ni? Oklanderlig som upplevelse, men mitt skämt om att upptäcka barnsjukdomar på väg nerför något brant visade sig mer sann än jag planerat.
Det nya styrlagret hade lite högre stack än div internetsidor ville kännas vid, så jag förlorade en dryg millimeter gänga på låsmuttern och hoppades komma undan med det. Icke.
Tappade frambromsen någonstans i höjd med Jonsered, men det gick bra ändå. Får byta till gaffelmonterat vajerstopp för att få några extra varv att gänga på.. :0
Är inte riktigt överens med bromsreglagen, men det kan vara en vanesak, ska ge det lite tid. Drivlinan är det tystaste jag upplevt, fantastisk. 34 fram och 32 bak var ganska precis lagom för ett gött tempo utan nån vidare packning, men ska jag toura på riktigt någon gång får jag nog dra fram 28an och byta till bredare vevlager.