Visa din Miyata!

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@Valdemar såhär bli det efter EN runda utan lack, efter runda två kommer härket sprängas. <3
Visa bilaga 612582

Det blir en hel del spår av vaxet kvar när lacken är så väl flagad, och de spår som är syns verkligen otroligt väl mot det mörka och i pannlampans sken. Men de små fläckar av originallacken som ännu finns kvar, de blänker igen.
Det gör ju verkligen underverk det där vaxet. Frågar för kanske 1000e gången, vad är det för vax? Säger du bivax spränger du mitt huvud!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@Valdemar såhär bli det efter EN runda utan lack, efter runda två kommer härket sprängas. <3

Det gör ju verkligen underverk det där vaxet. Frågar för kanske 1000e gången, vad är det för vax? Säger du bivax spränger du mitt huvud!
Han har ett vax med fler L i!
Ja, ett helt vanligt bi…

…lvax (Turtle Wax). Jag har försökt bli klok på vad det innehåller - har för mig att ”riktigt” vax ska komma från någon slags nötter va? - men det här är säkert gjort av mikroplast och allergiframkallande lösningsmedel.

Men för att bruka allvar så var huvudingrediensen i dagens bulldeg stora mängder elbow grease. Hälla vax på trasan, gnugga, vaxa lite mer, gnugga igen, tröttna, notera att den blaffiga bättringsfärgen trots allt började försvinna, återfå entusiasmen, vaxa gnugga vaxa undra om jag borde skaffa mig ett liv gnugga dricka kaffe önska mig en polermaskin repeat.

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja, ett helt vanligt bi…

…lvax (Turtle Wax). Jag har försökt bli klok på vad det innehåller - har för mig att ”riktigt” vax ska komma från någon slags nötter va? - men det här är säkert gjort av mikroplast och allergiframkallande lösningsmedel.

Men för att bruka allvar så var huvudingrediensen i dagens bulldeg stora mängder elbow grease. Hälla vax på trasan, gnugga, vaxa lite mer, gnugga igen, tröttna, notera att den blaffiga bättringsfärgen trots allt började försvinna, återfå entusiasmen, vaxa gnugga vaxa undra om jag borde skaffa mig ett liv gnugga dricka kaffe önska mig en polermaskin repeat.
Wowa, det där ska jag göra imorgon, låter toppenroligt! Men funkar bivax till detta också, om så är det fan bättre för mänskligheten än olja.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
- har för mig att ”riktigt” vax ska komma från någon slags nötter va? -

Wowa, det där ska jag göra imorgon, låter toppenroligt! Men funkar bivax till detta också, om så är det fan bättre för mänskligheten än olja.

Karnaubavax utvinns ur bladen på en palm. (Vad ska man med utbildningsväsende och forskningsinstitutioner till när vi har Wikipedia?)

Jag är dessvärre tveksam till om bivax allena är lika effektivt, även om det känns oändligt mycket roligare att handskas med. Men just därför vore det också desto roligare om det funkar, så testa gärna och meddela hur det gick!

Nymodyn

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Eftersom vi nu är inne på bilvårdsspåret vill jag lite tvångmässigt komma med tipset AUTO GLYM SUPER RESIN POLISH! Dels för att farsan haft mekonomenbutik länge och det är hans favoritprodukt, dels för att det är det enda jag testat och dels för att den är jävligt bra. Polermedel och vax i ett! kompletteras tydligen allra helst med ett lackskydd men det har jag aldrig provat!

Bilagor

• Skärmavbild 2023-03-10 kl. 09.30.42.png
    Skärmavbild 2023-03-10 kl. 09.30.42.png
    19.3 KB · Besök: 5

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja, ett helt vanligt bi…

Turtle wax är gjort på den lotion som sköldpaddor använder för att smörja in torra fötter. Hörs på namnet ju!

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Yelo!

Är det någon i denna grupp som sitter med kompisen till denna vevarm och vill göra sig av med den?

FC-M300 175mm? ⭐️

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    683.8 KB · Besök: 14
  • image.jpg
    image.jpg
    693 KB · Besök: 16

Froste

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Duger detta som inträde i klubben?

Uppfiskad ur Ljusnans kalla vatten, kassa lager och fastrostad stolpe, endast bakbroms, dubbdäck utan dubb fram, konverterad till SS med vaxelöra kapat och dropouts slöjdade med vinkelslipen för att få till en magic gear.

Kanske helgerån men den lever några år till som cykla-till-badet-hoj på landstället till småkusinerna.

660555DA-23BB-4CE9-A9B0-D96FB583E047.jpeg

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Uppfiskad ur Ljusnans kalla vatten, kassa lager och fastrostad stolpe, endast bakbroms, dubbdäck utan dubb fram, konverterad till SS med vaxelöra kapat och dropouts slöjdade med vinkelslipen för att få till en magic gear.

Kanske helgerån men den lever några år till som cykla-till-badet-hoj på landstället till småkusinerna.

Visa bilaga 612760
Äsch, 22,5-tummarna är så pass vanliga att…

Vad sa du att du gjorde sa du?

091EE6E9-2A11-4030-BA43-7E854F7BD8D7.jpeg

Nej, bättre att den används och sprider glädje på samhällets skuggsida än att den ligger och förgås i Ljusnans kalla vatten. Välkommen in i Sekten!

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Om inte mörkret, kylan och misären under vintern funnits till hade sommaren inte varit hälften så ljuvlig som den är.

Det är nu sommarens fantastiskhet grundläggs - passa på att njuta!😊

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 612760
En Terrarunner i stål, ytterligare en raritet på samma kväll, välkommen!🤩

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Äsch, 22,5-tummarna är så pass vanliga att…

Vad sa du att du gjorde sa du?

Visa bilaga 612762

Nej, bättre att den används och sprider glädje på samhällets skuggsida än att den ligger och förgås i Ljusnans kalla vatten. Välkommen in i Sekten!
Inget förgås i Ljusnans kalla vatten, det som hamnar däri bevaras för evigt. Förutom en Miyata då som inte fick vila i frid😇😇

Froste

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En Terrarunner i stål, ytterligare en raritet på samma kväll, välkommen!🤩
Tack ska du ha. Kanske skulle jag inte ha satt vinkleslipen i den men det är redan gjort. Kanske är den värd lite slit med att få lös stolpen och smörja upp till något mer funktionellt än detta som kan anses som absolut botten på cykelmek. Tror den fick ca 45 min kärlek efter att den hade fiskats upp.

pedalpim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Karnaubavax utvinns ur bladen på en palm. (Vad ska man med utbildningsväsende och forskningsinstitutioner till när vi har Wikipedia?)

Jag är dessvärre tveksam till om bivax allena är lika effektivt, även om det känns oändligt mycket roligare att handskas med. Men just därför vore det också desto roligare om det funkar, så testa gärna och meddela hur det gick!
Karnauba är bra skit! Lite svårt att få tag på nuförtiden. Ett ställe där man faktiskt hittar det är musikaffärer. (funkar bra på gamla vintage instrument) Jag använder det dessutom till att vaxa bordskivor, skåpluckor och dyligt.
Men när det gäller cyklar så kör jag på Sonax. Väldigt lättarbetat och inga rester kvar i skarvarna.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Godkväll!
Efter lite wire dragning och justering av framväxel med rörtång bland annat så är Valleyn klar. Det blev även att efterdra ekrarna på blinghjulen. De byggdes trots allt 2018 och har inte rörts sedan dess, bara cyklats på. Kul att ha fått ihop hojen efter så lång tid🤩 Hoppas du är nöjd med vad du ser @GTO 😉😎

Nu får man spana efter något nytt att sätta tänderna i 😅😉

AF350087-4930-4B09-B9CD-7F6256AE9B50.jpeg

CC05D8C6-42E8-4AE3-B679-8F5EF7F76BD4.jpeg
0B2A14CA-B2B9-427F-89E7-9D9F6C2887B6.jpeg

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det kunde inte hjälpas. Mustaschstyret åkte av Skäggiga Damen - igen! - och ett Albatross på kröknackestam åkte på istället - igen!

Bitarna föll på plats, och för min inre syn trädde bilden fram av en evig sommars eviga medvindscykling mellan böljande kullar… Oh happy days are here again!

På Colla Bellas höjd, där geten skuttar
och glesa furor skugga ginst och sand
där finns en grön oas, en äng, som sluttar
ner mot en vindal och en palmklädd strand.
Där ser man Corsica i siktigt väder
och Provencalska bergens blåa bård.
Där doftar kaprifolium och fläder,
där kan man vandra ostörd utan kläder
långt ner i dalen ligger närmsta gård.
Där kom jag glad och naken mittpå dagen…

Och så vidare. Det ska nog bli bra det här.

Spindelmannen inspekterar resultatet, styret bytt och styrlagret renoverat:

1C061577-BC4E-4CF5-BEA9-E32BCD8C9060.jpeg

Från att ha sett så trist ut att jag tvivlade på att den bar på någon som helst potential så hämtar den sig fantastisk väl.

Om det var dagens aktiviteter som inspirerade eller bara ett uttryck för Early Onset Mycology vete spörs, men den här livfulla illustrationen av hur det kan gå om man äter flugsvamp ritade LWB Jr. när han fick lov att komma in i värmen:

F1F63E74-E2C7-4620-A93C-2F2E66D3292D.jpeg

Gokväll!

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det kunde inte hjälpas. Mustaschstyret åkte av Skäggiga Damen - igen! - och ett Albatross på kröknackestam åkte på istället - igen!

Bitarna föll på plats, och för min inre syn trädde bilden fram av en evig sommars eviga medvindscykling mellan böljande kullar… Oh happy days are here again!

Visa bilaga 612934

Från att ha sett så trist ut att jag tvivlade på att den bar på någon som helst potential så hämtar den sig fantastisk väl.

Om det var dagens aktiviteter som inspirerade eller bara ett uttryck för Early Onset Mycology vete spörs, men den här livfulla illustrationen av hur det kan gå om man äter flugsvamp ritade LWB Jr. när han fick lov att komma in i värmen:

Visa bilaga 612935

Gokväll!
Är nog bäst att avstå flugsvampen ikväll...

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 612934

Visa bilaga 612935

Gokväll!
Oaktat resultatet, som såklart inte kan vara annat än superbt (speciellt inte som till och med spindelmannen godkänt bygget!) så får ditt inlägg mig att fundera lite.

Är man en sådan vanemänniska att man liksom inte riktigt klarar av att ta sig ur de meterdjupa traktorspår man plöjt upp genom livet? Ditt experiment med mustaschstyre får mig att tänka på att din inre traktor - slirandes, skuttandes och med svart rök bolmande ur avgasröret - liksom är halvvägs upp ur spåren för att i sista sekund halka ner och bara fortsätta rakt fram i leran på nytt. Jag gör liknande försök till förnyelse och förändring utan framgång ganska ofta.

Det är tur att leran i detta fall består av stolta stålramar, fina styren och emellanåt rostfria skärmar och navdynamos. Det är ganska bra lera det. Vi har det bra här nere. Bekant, varmt, eventuellt lite kladdigt men ändå hemma på något vis.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Oaktat resultatet, som såklart inte kan vara annat än superbt (speciellt inte som till och med spindelmannen godkänt bygget!) så får ditt inlägg mig att fundera lite.

Är man en sådan vanemänniska att man liksom inte riktigt klarar av att ta sig ur de meterdjupa traktorspår man plöjt upp genom livet? Ditt experiment med mustaschstyre får mig att tänka på att din inre traktor - slirandes, skuttandes och med svart rök bolmande ur avgasröret - liksom är halvvägs upp ur spåren för att i sista sekund halka ner och bara fortsätta rakt fram i leran på nytt. Jag gör liknande försök till förnyelse och förändring utan framgång ganska ofta.

Det är tur att leran i detta fall består av stolta stålramar, fina styren och emellanåt rostfria skärmar och navdynamos. Det är ganska bra lera det. Vi har det bra här nere. Bekant, varmt, eventuellt lite kladdigt men ändå hemma på något vis.
När jag tittar på mina cyklar så är de alla definitivt olika och avsedda för diametralt skilda typer av cykling.

MEN, jag hyser inga som helst illusioner om att alla andra bara ser tio versioner av samma cykel.

Traktorspår …

n3wton

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När jag tittar på mina cyklar så är de alla definitivt olika och avsedda för diametralt skilda typer av cykling.

MEN, jag hyser inga som helst illusioner om att alla andra bara ser tio versioner av samma cykel.

Traktorspår …
Alltså, för den som redan är nere i traktorspåret finns det ju en hel värld av variation såklart! Det är sett från fast mark som det ser smalt och inskränkt ut.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Traktorspår …
Det var ju inte annat att vänta än att 2000-talets första spår av självrannsakan och verklig reflektion skulle visa sig i just Miyatatråden av alla ställen.

För jo, det är nog i hög utsträckning rätt som ni skriver. Om man har turen (?) att hitta ett stuk som passar både ens anatomi och den typ av cykling man helst gör och som inte heller retar det sinne för vad just man själv tycker ser uthärdligt ut mer än nödvändigt, då blir traktorspåren iaf för en grovkalibrerad utomstående ganska smala.

Varför jag sedan själv gräver dem djupare för var dag som går, det ska jag ta upp och diskutera på nästa kristallterapisession.

Men samtidigt, som du skriver @Peth så är däckavtrycken i botten på traktorspåret oändligt, nåja, varierade. Det mönster som oftast återkommer hos mig är det av promenadcyklingsrakstyren, men även ett och annat riser bar, en modern grusbock och ett par randobockar. Jodå, man är allt bra fri i anden. Jojomen.

Alltså, för den som redan är nere i traktorspåret finns det ju en hel värld av variation såklart! Det är sett från fast mark som det ser smalt och inskränkt ut.
”Har du inte redan en röd cykel?”

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fortsättning på bygget av Skäggiga Damen idag.

Det visade sig att jag gladdes för tidigt åt det bb-un55 som satt på cykeln. Det må ha passat för den nitade snikvev som satt på cykeln. Nitade vevar som för övrigt är något av det mest provocerande generalvärdelösa som jag kan komma på. En slitdel som genom sin konstruktion inte går att byta ut med mindre än att man byter hela veven. Fy fan.

Men skit i det. Vevlagret var för smalt för mina Exage-vevar, så jag gick leta upp högen med skrotade kopp och konvevlager och pussla ihop de minst slutkörda delarna.

0E896197-153F-45AA-A559-F221A1B9993A.jpeg

Det verkar trots visst slitage funka hyfsat. För de gulmjuka trivselturer som jag tänker mig att denna cykel kommer att gå på - den utgör tillförordnad tvillingkryssare i väntan på att någon av er byter er 58 cm TripleCross-ram mot min/brorsans 56:a - så kommer vevlagret att hålla i åratal.

Med rätt lager på plats var det vevens och klingornas tur. Jr. fick lära sig både rengöringens grunder och hur klingorna monteras på en tredelad vev:

7FFC8DD3-90CF-49B5-BE35-098C989321BE.jpeg

Veven på plats:
893503F7-6977-4B81-B6F8-3E917E904D68.jpeg

…liksom framväxeln, en 200CX från systermodellen SportRunner:
DEC4AE9F-47E8-4C9B-BC30-384C88EB13E8.jpeg

Notera tillägget ”For hybrid”. 🤟

Likadant med bakväxeln:
54B1B653-418E-478A-9F0B-B82230843DD5.jpeg

Där återstår att sanera och montera trissorna, snart i en tråd nära dig.

Det kommer att bli en skön Kajsa Varg-stuvning det här. Exage, 200CX, Nitto, DX, Spurcycle LX och XT om vartannat.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fortsättning på bygget av Skäggiga Damen idag.

Det visade sig att jag gladdes för tidigt åt det bb-un55 som satt på cykeln. Det må ha passat för den nitade snikvev som satt på cykeln. Nitade vevar som för övrigt är något av det mest provocerande generalvärdelösa som jag kan komma på. En slitdel som genom sin konstruktion inte går att byta ut med mindre än att man byter hela veven. Fy fan.

Men skit i det. Vevlagret var för smalt för mina Exage-vevar, så jag gick leta upp högen med skrotade kopp och konvevlager och pussla ihop de minst slutkörda delarna.

Visa bilaga 613027

Det verkar trots visst slitage funka hyfsat. För de gulmjuka trivselturer som jag tänker mig att denna cykel kommer att gå på - den utgör tillförordnad tvillingkryssare i väntan på att någon av er byter er 58 cm TripleCross-ram mot min/brorsans 56:a - så kommer vevlagret att hålla i åratal.

Med rätt lager på plats var det vevens och klingornas tur. Jr. fick lära sig både rengöringens grunder och hur klingorna monteras på en tredelad vev:

Visa bilaga 613026

Veven på plats:
Visa bilaga 613030

…liksom framväxeln, en 200CX från systermodellen SportRunner:
Visa bilaga 613029

Notera tillägget ”For hybrid”. 🤟

Likadant med bakväxeln:
Visa bilaga 613028

Där återstår att sanera och montera trissorna, snart i en tråd nära dig.

Det kommer att bli en skön Kajsa Varg-stuvning det här. Exage, 200CX, Nitto, DX, Spurcycle LX och XT om vartannat.
Skön söndagsläsning🤩👌🏻

Topp