Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Dom här laxfärgade jag länkar fungerar helt ok jämfört t ex med v-bromsarna på pendlaren eller halvkassa mekaniska skivbromsar. Men som sagt oljudet... Men priset på de där var ju bra så får väl beställa en uppsättning och testa.

Intressant. KoolStop laxfärgade var inte alls särskilt bra på mina stålfälgar. De klassiska från RoadRash var mindre dåliga.

Kanske lite tyken fråga, men är du säker på att det är stålfälgar du har?

Visa din Miyata!
DEFCD219-BB48-4832-B1DA-D768F83EBC86.jpeg

Äldsta barnet ser på Greta Gris och den yngre snusar gott - då får man en halvtimme att pyssla med cykeln.

Frambroms och handtag monterat tillsammans med pakethållaren. Har aldrig justerat några V-bromsar förut men de stoppar åtminstone ett fritt snurrande hjul. ?

Bakbromsen känns lite värre. Måste klippa till några längder med vajerhölje och passa in dem. Behövs det ”end caps” till varje stycke till det? Behöver internetshoppa lite till i så fall…

Visa din Miyata!
Visa bilaga 621474
Äldsta barnet ser på Greta Gris och den yngre snusar gott - då får man en halvtimme att pyssla med cykeln.

Frambroms och handtag monterat tillsammans med pakethållaren. Har aldrig justerat några V-bromsar förut men de stoppar åtminstone ett fritt snurrande hjul. ?

Bakbromsen känns lite värre. Måste klippa till några längder med vajerhölje och passa in dem. Behövs det ”end caps” till varje stycke till det? Behöver internetshoppa lite till i så fall…
Om du inte är så kinkig med färg och skick på end capsen så tror jag att jag har ett gäng. Kan skickas eller hämtas i Linköping.

Visa din Miyata!
@Froste skulle du bli sugen på att få en paus från Arbrå under några timmar så går det att cykla 20 mil rando i Bollnäs på lördagen.

Ska man för en gångs skull bli lite allvarlig så är Arbrå en ganska sorglig historia. Det är nergånget, husen går knappt att sälja, utbrända lokaler står kvar i åratal utan att någon gör någon åt det och i allmännyttans tomma lägenheter hänger trasiga persienner i fönstren. Arbrå är en ort som egentligen har alla förutsättningar, det ligger fint vid Ljusnan och har flera fina badstränder, det finns badhus, en liten slalombacke som hålls igång av ett gäng entusiaster, det finns butik, gatukök, bibliotek, hälsocentral och fina kommunikationer. Järvsö ligger 20 minuter bort med tåg, Bollnäs når man på halva den tiden och Gävle är en dryg timme bort. Det finns också flera lite större arbetsgivare på orten, men arbetslösheten är ändå hög.

Visa din Miyata!
@Froste skulle du bli sugen på att få en paus från Arbrå under några timmar så går det att cykla 20 mil rando i Bollnäs på lördagen.

Ska man för en gångs skull bli lite allvarlig så är Arbrå en ganska sorglig historia. Det är nergånget, husen går knappt att sälja, utbrända lokaler står kvar i åratal utan att någon gör någon åt det och i allmännyttans tomma lägenheter hänger trasiga persienner i fönstren. Arbrå är en ort som egentligen har alla förutsättningar, det ligger fint vid Ljusnan och har flera fina badstränder, det finns badhus, en liten slalombacke som hålls igång av ett gäng entusiaster, det finns butik, gatukök, bibliotek, hälsocentral och fina kommunikationer. Järvsö ligger 20 minuter bort med tåg, Bollnäs når man på halva den tiden och Gävle är en dryg timme bort. Det finns också flera lite större arbetsgivare på orten, men arbetslösheten är ändå hög.

Det låter exakt som Bjärnum, en annan ort där trädgårdsmöbeltillverkningen var stor. Sorgligt ställe.

Visa din Miyata!

Jag har upplevt ett otroligt förfall där under de ca 30 år som jag vistats i dom trakterna. Mycket sorgligt.

Nästa helg blir det rando med motorsågen men framåt sommaren vore det trevligt med en tur!

Visa din Miyata!
Är det någon här i Sekten som är invigd i Exage 300 framväxlarnas innersta väsen?

Den som sitter på Systerskeppet är, när man släpper vajerspänningen helt och hållet, slapp som en som vill men inte kan. Jag gissar att detta bidrar till att den inte är så rapp på att växla ned kedjan till lilla klingan.

Jag har inte närstuderat växeln och jag är över huvud taget inte särskilt vass på framväxlar så det kan vara någon oerhört enkel tabbe. Men om någon är bekant med fenomenet och har lösningen så låter jag mig gärna upplysas.

Jag har ett gäng likadana växlar liggande, men det kan också sluta med att jag gör en 3x till 2x-konvertering och slänger på en 105-växel. Men om det går att gjuta nytt liv i 300:an så gör jag gärna det.

Visa din Miyata!
Intressant. KoolStop laxfärgade var inte alls särskilt bra på mina stålfälgar. De klassiska från RoadRash var mindre dåliga.

Kanske lite tyken fråga, men är du säker på att det är stålfälgar du har?
Näe inte säker på att det är stål men å andra sidan ganska säker på att det inte är aluminium, de är iaf original från 80-talet någon gång. Koolstop-beläggen är alltså de för gamla fälgar som jag länkat en halv sidan upp i tråden.

Edit: klassiska roadrash-klossarna fanns tyvärr bara ett par kvar i lager. Men det kanske är generiska som sälj på fler ställen?

Visa din Miyata!
Näe inte säker på att det är stål men å andra sidan ganska säker på att det inte är aluminium, de är iaf original från 80-talet någon gång. Koolstop-beläggen är alltså de för gamla fälgar som jag länkat en halv sidan upp i tråden.

Edit: klassiska roadrash-klossarna fanns tyvärr bara ett par kvar i lager. Men det kanske är generiska som sälj på fler ställen?

Japp, de finns på flera ställen. Någon av de större handlarna har dem i sortimentet.

Visa din Miyata!
Vid närmare inspektion visade sig On/Off Roadrunnern jag köpte i fredags inte riktigt vara i så bra skick. Bromsytan på bakfälgen var så tunn att fälgen vikts sig och drivlinan var inget att ha.
0C882DAC-6B02-4D33-B31E-6931C9A0A6A9.jpeg

34708968-2484-4E5C-BB06-DB6CE5679AC7.jpeg

Men jag var fast besluten om att få cykla Miyata, min första Miyata till bussen på måndag. Idag klockan 14:53 skred jag till verket med mastodontprojektet att göra cykeln körbar på en dag. Den största svårigheten var bara att den lokala cykelmånglaren har stängt på söndagar, så jag var tvungen att få ihop något på det som redan låg hemma.

Det jag har gjort är att jag har tvättat, polerat och vaxat ramen, bytt hjul och däck samt bakväxel, kassett, kedja, styre, vevparti, växelreglage och bromsreglage. (När det kommer till drivlinan blev det genomgående temat 8-delat Shimano XT M737 från 1994.) Jag har ju behövt byta alla vajrar och höljen också, för de som satt på blev för korta med mitt fina gubbstyre. Tyvärr gick det inte att uppbåda något bättre än skrikoranga bromsvajerhöljen och alla vajrar är begagnade som jag hittade liggandes i garaget.

När jag tänker efter hade det nog varit enklare att nämna de delarna jag inte bytt, för det är inte så mycket kvar av cykeln längre.
A6EF50E3-4E92-49C0-B5C5-8045942678EB.jpeg
9F939A74-150C-4629-8FF2-9D95F368FA67.jpeg
A3FA0FBD-C286-421E-9FB9-D0F08B410D8F.jpeg
563B4CA0-0AB4-4F3B-9F9D-CF890E177B8F.jpeg
F9379336-7509-496C-ABE0-9820CFB9CF8B.jpeg
69E08EE1-A016-40EF-87F5-F9237F87BF2B.jpeg
B9D9E8FA-984B-46C4-9B95-1626D4A0EBF9.jpeg

A4E4A2C5-6695-4BD9-BFA2-68783D60E857.jpeg

Men nu, klockan 22:40, efter nästan 8 timmars konstant skruvande, med endast en paus för att käka kvällsmat däremellan (tydligen behöver man ju göra det), kan jag säga att jag rott projektet land. Jag kommer kunna susa till bussen på rosa faran imorgon!
EF453785-9EC5-4130-883F-51DB4E0AE142.jpeg
D0FC76D2-25DD-41F7-9C8F-2FF4711BC8CD.jpeg
6B4406E6-E74B-44FE-88C9-59AE9CFDCFD9.jpeg

Nu behöver jag dock verkligen sova. Godnatt!

Visa din Miyata!
Snyggt jobbat @IVI !

…så jag var tvungen att få ihop något på det som redan låg hemma.
Om det där är din koka-soppa-på-en-spik så vill jag se hur ett fullformatsbygge ser ut. Mycket fint!

När jag tänker efter hade det nog varit enklare att nämna de delarna jag inte bytt,
Välkommen till Miyata-renoveringarnas underbara värld! Allt som går att återanvända utöver ram och gaffel är bonus.

för det är inte så mycket kvar av cykeln längre.
Själen och hjärtat! Både din och cykelns. ?

Skämt åsido, kul att du spottade i näven och till slut också fick ihop det. Återkom gärna med rapport om premiärturen.

Visa din Miyata!
I morse gick premiärturen till bussen. Även om det bara är 2km dit så var jag något orolig, för när man bygger cykel 8 timmar i sträck är risken stor att man missar något.

Trevligt nog gick turen utan missöden, även om det finns lite saker att åtgärda, tror bland annat att den begagnade kassetten gjort sitt. Jag får nog ta och hitta något annat styre än ett från en damtralla också, för cykeln känns väldigt kort och jag sitter mer upprätt än vad jag önskar med det.
C2A75899-FE37-47D2-9EA1-8406FEA8F3D1.jpeg
70F677EE-C1D1-4158-8E2E-6BEE365BF786.jpeg
5FB77B15-3757-48ED-A650-D0A44230800C.jpeg

C424F1FB-175F-4F5F-B3B8-BCF81888A3C5.jpeg
B79D8FDB-4567-4B58-BDAA-2FC9C66AFD7E.jpeg

15F8AF7C-0C44-45BA-A7F3-A8194D2A2BFC.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Vid närmare inspektion visade sig On/Off Roadrunnern jag köpte i fredags inte riktigt vara i så bra skick. Bromsytan på bakfälgen var så tunn att fälgen vikts sig och drivlinan var inget att ha.
Visa bilaga 621561
Visa bilaga 621580
Men jag var fast besluten om att få cykla Miyata, min första Miyata till bussen på måndag. Idag klockan 14:53 skred jag till verket med mastodontprojektet att göra cykeln körbar på en dag. Den största svårigheten var bara att den lokala cykelmånglaren har stängt på söndagar, så jag var tvungen att få ihop något på det som redan låg hemma.

Det jag har gjort är att jag har tvättat, polerat och vaxat ramen, bytt hjul och däck samt bakväxel, kassett, kedja, styre, vevparti, växelreglage och bromsreglage. (När det kommer till drivlinan blev det genomgående temat 8-delat Shimano XT M737 från 1994.) Jag har ju behövt byta alla vajrar och höljen också, för de som satt på blev för korta med mitt fina gubbstyre. Tyvärr gick det inte att uppbåda något bättre än skrikoranga bromsvajerhöljen och alla vajrar är begagnade som jag hittade liggandes i garaget.

När jag tänker efter hade det nog varit enklare att nämna de delarna jag inte bytt, för det är inte så mycket kvar av cykeln längre.
Visa bilaga 621581Visa bilaga 621582Visa bilaga 621563Visa bilaga 621564Visa bilaga 621562Visa bilaga 621567Visa bilaga 621565
Visa bilaga 621583
Men nu, klockan 22:40, efter nästan 8 timmars konstant skruvande, med endast en paus för att käka kvällsmat däremellan (tydligen behöver man ju göra det), kan jag säga att jag rott projektet land. Jag kommer kunna susa till bussen på rosa faran imorgon!
Visa bilaga 621566Visa bilaga 621568Visa bilaga 621569
Nu behöver jag dock verkligen sova. Godnatt!
Nämen, du håller nästan mitt maniska tempo. Skönt att inte vara ensam om detta.

Mycket bra arbete!

❤️

Visa din Miyata!
Nu är jag där igjen, med storlekar. Borde inte 56 cm c-c sadelrör bli väldigt stor för en person på 170 cm? Åtminstone med 28" hjul? Ja, ja, jag vet att det i viss mån är individuellt vad man gillar när det kommer till storlekar men om man tänker sig kunna stå grensle över ramen eller att ha sadeln i annat än absolut nedsänkt i "botten". Känner mig lite dum eftersom jag kom med samma synpunkter nyligen men jag lovar, meningen är inte att gnälla. Blir det köp kanske du kan återkoppla med hur bra storleken passade Claess?
Dessvärre var miyatacykeln vi skulle prova åt min fru såld, så kan tyvärr inte återkoppla! Får leta vidare, rätt snålt med miyator (eller andra äldre racers att konvertera till snabb pendlare) här på Gotland tyvärr..

Visa din Miyata!
Åh gud. Spenderat alldels för lång tid idag med att läsa denna tråden och andra roliga trådar. Nu blir man ju sugen på nästa projekt...

Förövrigt vill man ju att denna tråd ska tas bort från google-indexeringen så priserna inte öka för mycket. :P

Efter lite ninja-sökningar på felstavat varumärke (tänker att det är större chans för ett bra pris) hittade jag denna, tyvärr för långt bort för min del, men någon annan happyit kanske finner den intressant.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/miata/107917669 Edit: såg nu att den länkats tidigare.

Eftersom denna tråden verkar primärt husera spårvagnsåkande cyklister - med särskild humor - är det kanske dumt av mig att länka följande, men såg även en annan intressant cykel, nära en ort med spårvägar.

Personligen funderar jag på om man skulle kunne göra något kul med den till ens bättre hälft, då hennes nuvarande rostiga härke till cykel gör mig galen. Ser även ut att vara i gott skick? Pluspoäng för en Cateye Mitty2, men priset är inte direkt Miyata kompatibelt?

https://www.blocket.se/annons/halland/miata_dam_herr_cykel/108479822

Visa din Miyata!
Erikshjälpen i Österund fick 500kr, jag fick en mer eller mindre helt original On/Off från 90/91, såhär såg den ut när den rullades ut från nämnda second-hand:
PXL_20230413_144702918.jpg

Såhär ser den ut efter ikväll, då nya däck, bromsklossar och en simpel flaskhållare dök upp idag. Mellan dom här två mektillfällena så har den fått ett par begagnade gratisdelar ur gömmorna i form av v-bromsar, bromshandtag och ett lite bredare styre.

PXL_20230424_182949766.jpg

Väntar på mina hysteriskt rosa stänkskärmar och sen ska den få någon form av waldkorgslösning fram för att bli cykla-och-bada-eller-handla-cykel. Sen finns den en önskan i att fixa nya dekaler till den, tror det skulle lyfta utseendet och vara fint rent allmänt. Men det verkar inte riktigt enkelt att hitta reproduktioner, så det lutar åt att jag får digitalisera och ordna dom själv..

Visa din Miyata!
Eftersom denna tråden verkar primärt husera spårvagnsåkande cyklister - med särskild humor - är det kanske dumt av mig att länka följande, men såg även en annan intressant cykel, nära en ort med spårvägar.
Humor är ett starkt ord…

Personligen funderar jag på om man skulle kunne göra något kul med den till ens bättre hälft, då hennes nuvarande rostiga härke till cykel gör mig galen. Ser även ut att vara i gott skick? Pluspoäng för en Cateye Mitty2, men priset är inte direkt Miyata kompatibelt?

https://www.blocket.se/annons/halland/miata_dam_herr_cykel/108479822
Kör på den! Priset är inte super, men absolut inte hutlöst om skicket är ok och de flesta komponenter går att återanvända (ex om inte fälgsidorna är sönderbromsade). En 100 mixte kan bli hur fin som helst med lite handpåläggning.

Disclaimer!
Någon som blir klok på bakbromsen förresten? Är cantifästena dolda bakom låset?

Nåväl, ni vet väl varifrån uttrycket ”gröna fingrar” kommer? Det heter egentligen ”rosa fingrar” och användes ursprungligen som hedersbetygelse åt medelålders män som förvandlade medelålders Miyata till fina byggen efter lång törnrosasömn. Kom ihåg var ni såg det först.

Visa din Miyata!
Hmm, vankas sadelbyte för min del. Älskade mockasadeln men den finns något djupt opraktiskt med en sadel som absorberar vatten som en tvättsvamp.
Hade ngn gammal sadel liggandes i förrådet, men den visade sig vara svår, både för öga och resten av kroppen. Hittade dock en ideal-sadel på k&s som jag tänker kommer sitta fint.
Den är ju helt klart snäll mot ögat, återkommer kring hur övriga kroppen bemöter den.
Den fick sig en omgång tvätt och lämnades att torka ihopdragen för att få in vingarna undertill, sedan smörj och puts. Återstår bara montering, men jag vädrar morgonluft!
Usel förebild:
20230423_112432.JPG
Bättre efterbild:
20230424_165510.JPG

Visa din Miyata!
Humor är ett starkt ord…

Kör på den! Priset är inte super, men absolut inte hutlöst om skicket är ok och de flesta komponenter går att återanvända (ex om inte fälgsidorna är sönderbromsade). En 100 mixte kan bli hur fin som helst med lite handpåläggning.

Disclaimer!
Någon som blir klok på bakbromsen förresten? Är cantifästena dolda bakom låset?
Mitt tips är att den är fotbromsad.

Visa din Miyata!
Mitt tips är att den är fotbromsad.
Ja. Det sitter ett Nexusnav med bromsarm på.
Haha, nog för att jag är gubbögd men jag såg att den är fotbromsad nu. Jag hoppade över några led i tankekedjan från dess nuvarande setup bakåt i tiden till hurdan den såg ut när den såg ut som den borde och kanske en gång åter kommer att se ut.

Nog borde det finnas eller iaf ha funnits cantifästen även bak? Annars är den antingen moddad eller också någon knepig historia utan handbroms bak. Men det känns långsökt eftersom den har en guide för vajern på sadelröret.

Visa din Miyata!
Erikshjälpen i Österund fick 500kr, jag fick en mer eller mindre helt original On/Off från 90/91, såhär såg den ut när den rullades ut från nämnda second-hand:
Visa bilaga 621794

Såhär ser den ut efter ikväll, då nya däck, bromsklossar och en simpel flaskhållare dök upp idag. Mellan dom här två mektillfällena så har den fått ett par begagnade gratisdelar ur gömmorna i form av v-bromsar, bromshandtag och ett lite bredare styre.

Visa bilaga 621795

Väntar på mina hysteriskt rosa stänkskärmar och sen ska den få någon form av waldkorgslösning fram för att bli cykla-och-bada-eller-handla-cykel. Sen finns den en önskan i att fixa nya dekaler till den, tror det skulle lyfta utseendet och vara fint rent allmänt. Men det verkar inte riktigt enkelt att hitta reproduktioner, så det lutar åt att jag får digitalisera och ordna dom själv..
Jämtland levererar??

Tillbaka
Topp