Vid närmare inspektion visade sig On/Off Roadrunnern jag köpte i fredags inte riktigt vara i så bra skick. Bromsytan på bakfälgen var så tunn att fälgen vikts sig och drivlinan var inget att ha.
Visa bilaga 621561
Visa bilaga 621580
Men jag var fast besluten om att få cykla Miyata, min första Miyata till bussen på måndag. Idag klockan 14:53 skred jag till verket med mastodontprojektet att göra cykeln körbar på en dag. Den största svårigheten var bara att den lokala cykelmånglaren har stängt på söndagar, så jag var tvungen att få ihop något på det som redan låg hemma.
Det jag har gjort är att jag har tvättat, polerat och vaxat ramen, bytt hjul och däck samt bakväxel, kassett, kedja, styre, vevparti, växelreglage och bromsreglage. (När det kommer till drivlinan blev det genomgående temat 8-delat Shimano XT M737 från 1994.) Jag har ju behövt byta alla vajrar och höljen också, för de som satt på blev för korta med mitt fina gubbstyre. Tyvärr gick det inte att uppbåda något bättre än skrikoranga bromsvajerhöljen och alla vajrar är begagnade som jag hittade liggandes i garaget.
När jag tänker efter hade det nog varit enklare att nämna de delarna jag inte bytt, för det är inte så mycket kvar av cykeln längre.
Visa bilaga 621581Visa bilaga 621582Visa bilaga 621563Visa bilaga 621564Visa bilaga 621562Visa bilaga 621567Visa bilaga 621565
Visa bilaga 621583
Men nu, klockan 22:40, efter nästan 8 timmars konstant skruvande, med endast en paus för att käka kvällsmat däremellan (tydligen behöver man ju göra det), kan jag säga att jag rott projektet land. Jag kommer kunna susa till bussen på rosa faran imorgon!
Visa bilaga 621566Visa bilaga 621568Visa bilaga 621569
Nu behöver jag dock verkligen sova. Godnatt!