Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Då har mondialita sadel fått modifiera tryck profil hårdhet inte för mjuk och inte tryck brädd fel men kan bil att myiata får Ätran verket 130 om nu inte asaklitt velo sadel fungerar och denna den lär nog funka till monark eller nog annan cykel i min samlingen.
Mondialita hamnade åter på Domus coop cykeln och riktigt lyckad tryck profil och Ätran verket 130 på Monarken till baka eller asaklitt.
Bar nu någon bjuder mer än en hungrig på en länder sadel på tradera som jag bjöd på har ju ändå fungerar sadlar blir det så får jag väl behandla upp den i lädret var aldrig använd i ny sick blir slöjd detaljer läder olja och läder balsam i så fall och montering på myiata Pippip.
1000000289.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Började känna lite försiktigt på den och sadelstolpen sitter som förväntat fast två centimeter för högt och lite snett i förhållande till färdrriktningen, så delprojekt nummer ett blir att försöka lossa/förstöra sadelstolpen. Det är stålram på denna hoj så då kanske man törs försöka såga sönder den om allt annat misslyckas.
Hej och välkommen i lut-gänget. Min erfarenhet är att mekaniskt våld (vrida, dra, såga osv.) riskerar att leda till ännu ett fall av ”operationen lyckades men patienten dog”.

Det fina med Miyatas otroliga lack är att den inte tar skada av lut, så om man bara utrustar sig med ett väl tilltaget kvantum tålamod så får man stolpen ur världen och ramen blir kvar i gott behåll.

Visa din Miyata!
Började känna lite försiktigt på den och sadelstolpen sitter som förväntat fast två centimeter för högt och lite snett i förhållande till färdrriktningen, så delprojekt nummer ett blir att försöka lossa/förstöra sadelstolpen. Det är stålram på denna hoj så då kanske man törs försöka såga sönder den om allt annat misslyckas.
Har du någon annan plan på LUT om du inte vill riskera att såga sönder ramen?

Visa din Miyata!
Hej och välkommen i lut-gänget. Min erfarenhet är att mekaniskt våld (vrida, dra, såga osv.) riskerar att leda till ännu ett fall av ”operationen lyckades men patienten dog”.

Det fina med Miyatas otroliga lack är att den inte tar skada av lut, så om man bara utrustar sig med ett väl tilltaget kvantum tålamod så får man stolpen ur världen och ramen blir kvar i gott behåll.
Fast, det kan ju vara värt att pröva med mekaniskt våld och kanske framför allt krypsmörj och TID. Jag har hittills aldrig behövt ge mig in i lut-träsket, utan stolpar som suttit som berget dag 1 och 4 har plötsligt släppt dag 7. (Jag är lite räddhågsen och undviker gärna frätande ting.)

Visa din Miyata!
Hej Miyata-vänner,
Är det någon som ska till Gbg på lördag och som passerar Jönköping på vägen? Då har du chansen att frakta en äkta Ti6000 och på köpet göra både mig och en annan forumbroder glada.

Visa din Miyata!
Hej Miyata-vänner,
Är det någon som ska till Gbg på lördag och som passerar Jönköping på vägen? Då har du chansen att frakta en äkta Ti6000 och på köpet göra både mig och en annan forumbroder glada.
Ja, mig :) Tack @LWB

Men jag lovar inte att cykla hem den från Göteborg, i alla fall inte den här gången...

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Vad är max däckbrädd för de olika on/off- och sportrunner-modellerna som finns? Med originalfälgar eller liknande.
2.35 funkade för mig. Visserligen med smala fälgar, kan ha varit 14mm innerbredd. Mätte aldrig verklig däckbredd på den. Minns det som att det fanns gott om plats, så 2.35 med bredare fälgar kan vara möjligt

Bilagor

• 8EB09FE7-8D87-4610-A781-43840CFE3FD0.webp
    8EB09FE7-8D87-4610-A781-43840CFE3FD0.webp
    1.2 MB · Besök: 89
  • A4D64141-0BCE-4DC5-AD01-C4C824588F64.webp
    A4D64141-0BCE-4DC5-AD01-C4C824588F64.webp
    1.4 MB · Besök: 85
Visa din Miyata!
2.35 funkade för mig. Visserligen med smala fälgar, kan ha varit 14mm innerbredd. Mätte aldrig verklig däckbredd på den. Minns det som att det fanns gott om plats, så 2.35 med bredare fälgar kan vara möjligt
Ok, tack för info. Funderar på att köra något som är närmare slicks på skäggiga damen. Maxxis hookworm kanske är väl entusiastiskt att satsa på med sina 2,5”, men runt 2,3” borde ju rimligtvis funka. Om man inte ska ha skärmar förstås..

Visa din Miyata!
Ok, tack för info. Funderar på att köra något som är närmare slicks på skäggiga damen. Maxxis hookworm kanske är väl entusiastiskt att satsa på med sina 2,5”, men runt 2,3” borde ju rimligtvis funka. Om man inte ska ha skärmar förstås..
Ja 2.3 bör inte vara några konstigheter. Feta cruiserdäck och lågt däcktryck tycker jag är en skön kombo

Visa din Miyata!
Jag har René Herse Rat Trap Pass 2.3 på en likadan ram som Skäggiga Damen och de får plats utan problem (och utan skärmar) och rullar nåt grönjävulskt bra. Jag köpte mina på en fantastisk deal via en god trådkompis, men de är så löjligt bra att de är värda tom. ordinarie pris.

Visa din Miyata!
Jag har René Herse Rat Trap Pass 2.3 på en likadan ram som Skäggiga Damen och de får plats utan problem (och utan skärmar) och rullar nåt grönjävulskt bra. Jag köpte mina på en fantastisk deal via en god trådkompis, men de är så löjligt bra att de är värda tom. ordinarie pris.
Ja, tanken har slagit mig men priset svider ju en aning 😅
Går de in på den andra varianten med annan gaffel också?

Visa din Miyata!
Jag rotar igenom en del lådor just nu… och hittade en Avocet sadel.. som ligger och skräpar.

Om någon är i behov av en sådan så kan ni ju höra av er, jag lade ut bilder osv i ”köp och sälj” under komponenter-tillbehör. Söker ni på Avocet så lär den dyka upp.

Visa din Miyata!
Avocet påminner om mondialita sadel i form uppe strut och sidan jag modifiera lite tryck form under galon fungerar bra nu Ätran verket 130 är annorlunda uppe form tratt men sida är lika lite kortare
Blev över bjuden i sista sekunden tid gräns på tradera på läder sadel så blev en annan sadel.
Jag tog köpte en torr läder insutten idiale N 52 på tradera och på Slöjd detaljer läder olja och läder fett.
Sadel påminner om farsans Ätran verket länder sadel som var väl in sitten formad o bekväm i början mitt tryck och ovan men bra sedan vant sig med formen som trycker jämn yta under rumpan.
Kollade slöjd detaljer på läder bitar är ju slump bitar 3 - 3.5 mm vanligaste vara 2.8-3mm men dyra rullar att renovera på läder stomme fanns inga slump bitar att nita in var slut hos slöjd detaljer.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ny hämtad idag 😊 vet inte så mycket om den men sjukt snygg iallafall 😊

Bilagor

• IMG_20250515_105825.webp
    IMG_20250515_105825.webp
    1.5 MB · Besök: 108
  • IMG_20250515_105838.webp
    IMG_20250515_105838.webp
    1.4 MB · Besök: 104
  • IMG_20250515_105842.webp
    IMG_20250515_105842.webp
    1.3 MB · Besök: 114
  • IMG_20250515_105849.webp
    IMG_20250515_105849.webp
    1.2 MB · Besök: 90
  • IMG_20250515_105921.webp
    IMG_20250515_105921.webp
    521.7 KB · Besök: 93
Visa din Miyata!
Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Kan förövrigt tipsa om en bra sadel.... som går att köpa nytt nuförtiden... som är lite lik de gamla Avocet sadlarna och det är denna:

1747315693432.webp

1747315740359.webp

1747315784349.webp

Jag såg att de Koga Miyata som finns på mountainbike museet i Nederländerna (https://mountainbikemuseum.nl/en/home) använde Rolls sadlar.... och vid en titt i Koga katalogen från 1990 ser det ut att finnas en Selle San Marco Rolls original på dessa:

1747316042124.webp

Nackdelen är att sadeln är ganska dyr... ;)

Bilagor

• 1747315718404.webp
    1747315718404.webp
    178.6 KB · Besök: 44
Visa din Miyata!
Kan förövrigt tipsa om en bra sadel.... som går att köpa nytt nuförtiden... som är lite lik de gamla Avocet sadlarna och det är denna:

Visa bilaga 769195

Visa bilaga 769197

Visa bilaga 769198

Jag såg att de Koga Miyata som finns på mountainbike museet i Nederländerna (https://mountainbikemuseum.nl/en/home) använde Rolls sadlar.... och vid en titt i Koga katalogen från 1990 ser det ut att finnas en Selle San Marco Rolls original på dessa:

Visa bilaga 769199

jävla dyr, Rollsen. Man fattar ju vad de fått namnet ifrån..

Visa din Miyata!

Visa bilaga 769195

Visa bilaga 769197

Visa bilaga 769198

Visa bilaga 769199

Jäkligt fin sadel

Visa bilaga 769195

Visa bilaga 769197

Visa bilaga 769198

Visa bilaga 769199

Waow ja priset va inte o leka med men jäkligt snygg va den🙂

Visa din Miyata!
Sadel pris euro är ju 10.90 kr ser är strut form typen som även mondialita har är så där beroende på stoppning och kann fungerar rund bräddning och tryck avlastning eller så trycker den på sittben inifrån ut efter 3 mil.
Den sadel jag ej tål en km på spelar ingen roll om jag är van med andra sadlar är selle Royal Moody för mycket stoppning fyllning bedövnings trycker på sittben inifrån och ut värkande.
En selle Rocca klarar jag om är den är lite fram lutande.
Och även asaklitt velo sport.
Och Ätran verket 130
Mondialita var lite för hård orginal fyllning 3 mm men först efter några mil blev lite om modifiera stoppning under men undvika sid fyllning som orsakar bedövning tryck.
Tur jag slapp 100 kr läder sadel på tradera någon bjöd 1 min före dedlain blev i stället köpa en för 250 kr idiale N 52 jag beställde sen på Slöjd detaljer läder olja och läder fett blir till baka till en läder sadel som farsans i form en bör fungera 💯 bra att cykla med .😇

Och så här ser den sadel selle Royal Moody som man efter 5 km har fruktansvärt ont av alldeles för mycket mjuk stoppning och en sak till det finns en annan selle Royal den är för Racer den här är for standard trallor blir konfunderad att samma namn men olika former i selle sortiment.🤔
1000000316.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp