Visa din Miyata!

Ckarl

Medlem
Visa din Miyata!
Fått ett par korta turer med min Pathrunner men jag får inte riktigt feeling....

Tänkte ju komplettera Triplecrossen med en monstercross. Geometrin lirar heller inte riktigt med hur jag vill ha den! Så jag tänker nog att den får gå vidare. Ett byte till en annan modell vore ju himla kul!? Toppröret mäter 57.

Thorren

Medlem
Visa din Miyata!
C799E0F9-1DA7-4EBA-98B5-3CAC7ACE89EE.jpeg

Nybadad!

Är det någon här som har mer information om modellen (1200) mer än det som står på Wikipediasidan?

pedalpim

Medlem
Visa din Miyata!
Så här ser min Triple Cross ut just nu. Crazy Bar. Gamla XT-växlar (3x8) Schwalbe G-One 40mm. Hur skön som helst att cykla på. Även på knöliga skogsvägar. Jag var på jakt efter en längre styrstam och hittade en gammal MTB, jag köpte för 100 kr. På den satt också de här spännande v-bromsarna, Dia-Compe style. Vanliga v-bromsar får ju inte riktigt plats eftersom det är lite tight mellan beläggen och gaffeln. Om någon vet var man kan hitta sådana här idag så får ni gärna säga till. Jag har ju fler cyklar.
IMG_1675.JPG
IMG_1676.JPG
IMG_1677.JPG

boson

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så här ser min Triple Cross ut just nu. Crazy Bar. Gamla XT-växlar (3x8) Schwalbe G-One 40mm. Hur skön som helst att cykla på. Även på knöliga skogsvägar. Jag var på jakt efter en längre styrstam och hittade en gammal MTB, jag köpte för 100 kr. På den satt också de här spännande v-bromsarna, Dia-Compe style. Vanliga v-bromsar får ju inte riktigt plats eftersom det är lite tight mellan beläggen och gaffeln. Om någon vet var man kan hitta sådana här idag så får ni gärna säga till. Jag har ju fler cyklar.
Visa bilaga 524742Visa bilaga 524744Visa bilaga 524745

Schysst bygge!

Men en liten kontrollfråga, för säkerhets skull: har du tillräckligt med instick av styrstammen i styrröret?

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så här ser min Triple Cross ut just nu. Crazy Bar. Gamla XT-växlar (3x8) Schwalbe G-One 40mm. Hur skön som helst att cykla på.

40 mm är det max?

Jag mätte min SixTen -88 och den har 45-46 mm mellan kedjestagen vid däcket och precis samma på en TripleCross -91. Tror man brukar säga 3 mm på var sida så 40 mm och det är inte så tokigt, synd bara att utrymmet i höjd är lite snålt.

Senast ändrad:

pedalpim

Medlem
Visa din Miyata!
40 mm är det max?

Jag mätte min SixTen -88 och den har 45-46 mm mellan kedjestagen vid däcket och precis samma på en TripleCross -91. Tror man brukar säga 3 mm på var sida så 40 mm och det är inte så tokigt, synd bara att utrymmet i höjd är lite snålt.
40 är max (på det här däcket) har knappt 2 mm på varje sida.

Ckarl

Medlem
Visa din Miyata!
40 mm är det max?

Sett 41or köras på Triplecross och någon här i forumet (?) nämna 42 fram? Jag kör med 35+40 på min.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lätt fånget lätt förgånget.

Jätten från Gävle levererades i helgen och såg riktigt lovande ut. Med lite puts, nya vajrar och höljen, ny kedja och justering av växlar och lager hade den gått att använda som den var, 300LX och allt. Sadelstolpen satt inte ens fast.

Sen upptäckte jag detta:
40E5D9DD-12B2-489A-8711-167FC564FE88.jpeg

Den fåfänga förhoppningen att det bara var en skönhetsmiss i lacken grusades tyvärr när jag skrapade bort lacken. Sadelstaget EDIT: kedjestaget är av till nästan en tredjedel och cykeln är i praktiken sallad.

Kanske lika bra det, jag hade nästan börjat umgås med planer på att behålla den och bygga en French Fit-variant av Norrskensflamman. Det är småländska och betyder att jag i princip hade bestämt mig.

Nu blir det istället ett reservdelsobjekt till övriga Miyata, egna och i bekantskapskretsen.

Priset för cykeln var helt ok bara för de enskilda användbara delarna och jag har absolut inte känslan att säljaren visste om detta.

Lite imponerande är det ändå att någon - som det verkar för länge sedan - faktiskt har kört en av dessa cyklar så hårt att ramen har knäckts.

Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Jätten från Gävle levererades i helgen och såg riktigt lovande ut. Med lite puts, nya vajrar och höljen, ny kedja och justering av växlar och lager hade den gått att använda som den var, 300LX och allt. Sadelstolpen satt inte ens fast.

Sen upptäckte jag detta:
Visa bilaga 524903

Den fåfänga förhoppningen att det bara var en skönhetsmiss i lacken grusades tyvärr när jag skrapade bort lacken. Sadelstaget är av till nästan en tredjedel och cykeln är i praktiken sallad.

Kanske lika bra det, jag hade nästan börjat umgås med planer på att behålla den och bygga en French Fit-variant av Norrskensflamman. Det är småländska och betyder att jag i princip hade bestämt mig.

Nu blir det istället ett reservdelsobjekt till övriga Miyata, egna och i bekantskapskretsen.

Priset för cykeln var helt ok bara för de enskilda användbara delarna och jag har absolut inte känslan att säljaren visste om detta.

Lite imponerande är det ändå att någon - som det verkar för länge sedan - faktiskt har kört en av dessa cyklar så hårt att ramen har knäckts.
Det där är en mardröm, skönt att du har rätt inställning till eländet🤩💪👏 Delar får man inte för mycket av och nu måste du jaga ngt nytt😉

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Sen upptäckte jag detta:
Visa bilaga 524903

Den fåfänga förhoppningen att det bara var en skönhetsmiss i lacken grusades tyvärr när jag skrapade bort lacken. Sadelstaget EDIT: kedjestaget är av till nästan en tredjedel och cykeln är i praktiken sallad.

Det kan vara invändig korrosion som är grundorsaken.

Känns som lite av en allmän svacka, rostkadade och spruckna ramar, modeller som visade sig vara helt andra än man trodde och få cyklar ute på annons.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Sen upptäckte jag detta:
Visa bilaga 524903

Äh, det där fixar du med lite gaffatejp!

Thorren

Medlem
Visa din Miyata!
Snygg cykel, och bra bilder.
Men med ett såpass långt avstånd från (broms-)höljets slut till själva bromsen riskerar man ofta dålig, vibrerande, bromsverkan
Eftersom du har ett hål i gaffelkronan kan du sätta ett bromshöljestopp där, vilket ger bättre broms på alla sätt

Så här blir det då
ca15089-2.jpg

Ett sådant bromshöljestopp kostar endast 66,26 SEK här.

När det var vanligt med cantibromsar på tävlings-CXar var sådana bromshöljestopp standard på en del av de bättre tävlingsmodellerna
Tex som på denna CX
Stevens-Cyclocross-Team-High-Modulus-Full-Carbon-Cantilever.jpg

(Syns den?)
Har jag missat något eller ser man sällan dessa på mountainbikes? Vet du varför isåfall?

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Brukar det inte vara bättre för bromsverkan med kortare vajerhöljen? Jag kan se poängen med ett vajerstopp monterat på gaffelkronan med bättre vajerdragning med styret lägre men annars ger längre höljen mer flex.

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu teoretiserar du.
Jag vet ingen som inte har upplevt en förbättrad bromsverkan med ett sådant nedflyttat bromshöljestopp. Detta trots 0,15-0,2m längre bromshölje.

Varför inte prova själv istf att teoretisera?

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu teoretiserar du.
Jag vet ingen som inte har upplevt en förbättrad bromsverkan med ett sådant nedflyttat bromshöljestopp. Detta trots 0,15-0,2m längre bromshölje.

Varför inte prova själv istf att teoretisera?
Det är inte bara teori, längre höljen ger klart mer flex och friktion men en sämre dragning av vajern ger också det och det är nog där största vinsten med vajerstopp från gaffelkronan kommer in. Kollar jag på min ena cykel går vajerhöljet i flera skarpa böjar så på den kan säkert ett vajerstopp från gaffelkronan ge bättre bromsverkan :)

Edit. Gjorde en empirisk undersökning på två olika cyklar med cantilever: Dålig vajerdragning fram med två skarpa böjar försämrar bromskänslan avsevärt jämfört med bak så vajerstopp från gaffelkronan lär göra stor nytta där. På den andra cykeln med bra dragning både bak och fram är bak med sitt långa vajerhölje sämre än fram. Böjarna har nog större betydelse än längden.

Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag pratade med säljaren till Jätten från Gävle ikväll för att jag var lite nyfiken på vad som kan ha orsakat sprickan.

Intressant nog var säljaren bara andra ägaren. Första ägaren var en äldre herre som hade haft cykeln i ca 15 år, sannolikt utan att utsätta den för någon värre misshandel.

Även säljaren hade haft cykeln i ca 15 år och använt den som vardagscykel utan vare sig vilda hopp-excesser eller tunga godstransporter. Han var för övrigt lika genomtrevlig som vanligt och var ledsen över att cykeln var paj, och jag klandrar honom över huvud taget inte. Det är en gammal cykel, jag köpte den uttryckligen osedd och priset var hisnande 300kr.

Jag kan för lite om cykelbygge, hållfasthet och metallurgi men… ja, kan det vara nån sprödhet eller utmattning som härstammar från tillverkningen? För mycket värme? För lite snake oil? Att döma av cykelns skick i övrigt så tror jag inte att den har rullat så värst långt. Ingen rost, raka hjul, inga bucklor eller repor, ok lager… Intressant, och en hälsosam påminnelse till 4130-snobben inom en (vem, skulle jag?) att sänka näsan ett par grader nästa gång man tittar på trådar med knäcka kolfibercyklar.

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag pratade med säljaren till Jätten från Gävle ikväll för att jag var lite nyfiken på vad som kan ha orsakat sprickan.

Intressant nog var säljaren bara andra ägaren. Första ägaren var en äldre herre som hade haft cykeln i ca 15 år, sannolikt utan att utsätta den för någon värre misshandel.

Även säljaren hade haft cykeln i ca 15 år och använt den som vardagscykel utan vare sig vilda hopp-excesser eller tunga godstransporter. Han var för övrigt lika genomtrevlig som vanligt och var ledsen över att cykeln var paj, och jag klandrar honom över huvud taget inte. Det är en gammal cykel, jag köpte den uttryckligen osedd och priset var hisnande 300kr.

Jag kan för lite om cykelbygge, hållfasthet och metallurgi men… ja, kan det vara nån sprödhet eller utmattning som härstammar från tillverkningen? För mycket värme? För lite snake oil? Att döma av cykelns skick i övrigt så tror jag inte att den har rullat så värst långt. Ingen rost, raka hjul, inga bucklor eller repor, ok lager… Intressant, och en hälsosam påminnelse till 4130-snobben inom en (vem, skulle jag?) att sänka näsan ett par grader nästa gång man tittar på trådar med knäcka kolfibercyklar.
Har du haft av vevlagret och kikat inuti?

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
God idé, har inte kommit så långt men ska helt klart kolla. Jag gissar att det inte är någon tillfällighet att sprickan är vid (och börjar i?) muffen.
Sprickor börjar typiskt vid någon ojämnhet vilket skapar en spänningskoncentration i materialet, som t.ex. ett borrat hål eller en skarp övergång till tjockare material som vid muffen, även invändig korrosion genom de gropar som bildas kan bidra.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vid närmare eftertanke slår det mig att det faktiskt sitter ett fäste till en biltema cykelkärra på cykeln, dvs extra påkänning just på det kedjestag som har gett sig. Om det är orsaken eller om det bara har hjälp till på en redan befintlig spricka eller anvisning går bara att spekulera kring, men det kan vara en del i det hela.

Eransahr

Medlem
Visa din Miyata!
IMG_20211123_220349.jpg

Här är min Miyata on/off roadrunner, jag tror den är från 90-91 det står TS under den. Köpte den i våras av man som även ägde en miyata 1000 som också var till salu. Var dock lite krångligt att få tag på honom, så den kanske ännu finns kvar hemma hos honom. Jag mycket nöjd med denna cykel och håller på att fixa till vinterdäcket med reflexer och tvättat av den lite nu ikväll. Har följd tråden ett tag så ska se vad för däck som passar sen och funderar på installera nå reelights ev. Jag har blivit otroligt inspirerad och gillar projektet Norrskensflamman p.g.a. samma modell. Men det har också nog att göra med att jag befinner mig i Lule var vi har två monument efter en annan känd flamma ;)

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 525204
Här är min Miyata on/off roadrunner, jag tror den är från 90-91 det står TS under den. Köpte den i våras av man som även ägde en miyata 1000 som också var till salu. Var dock lite krångligt att få tag på honom, så den kanske ännu finns kvar hemma hos honom. Jag mycket nöjd med denna cykel och håller på att fixa till vinterdäcket med reflexer och tvättat av den lite nu ikväll. Har följd tråden ett tag så ska se vad för däck som passar sen och funderar på installera nå reelights ev. Jag har blivit otroligt inspirerad och gillar projektet Norrskensflamman p.g.a. samma modell. Men det har också nog att göra med att jag befinner mig i Lule var vi har två monument efter en annan känd flamma ;)
Välkommen @Eransahr 🤩 välbevarad on/off!

Eransahr

Medlem
Visa din Miyata!
Välkommen @Eransahr 🤩 välbevarad on/off!
Ja tack! det är den och förra ägaren var himla förtjust i miyata cyklar och talade varmt om den! Å själv tycker jag den har sin charm och givit mig mycket glädje hittills.

Var med den idag till cykelverkstaden och köpte lite till vinterdäcket och skulle se om det behövdes justeras nå. När han tog bort däcket var det en gammal cykelslang i som man la omlott i. Verkstadskillen sa att han inte sett en sådan slang på över 20 år! 😄

Har också en Miyata vallyrunner carboline* ram liggandes i förrådet, som jag räddade från en skrothög. Vet ej vad jag ska göra med den ännu.

Senast ändrad:

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Om den Miyata 1000 han hade inte är såld lär det finnas spekulanter i tråden misstänker jag, särskilt eftersom den verkar vara i rätt storlek också :)

Fin cykel, din Road Runner!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja tack! det är den och förra ägaren var himla förtjust i miyata cyklar och talade varmt om den! Å själv tycker jag den har sin charm och givit mig mycket glädje hittills.

Var med den idag till cykelverkstaden och köpte lite vinterdäcket och skulle se om det behövdes justeras nå. När han tog bort däcket var det en gammal cykelslang i som man la omlott i. Verkstadskillen sa att han inte sett en sådan slang på över 20 år! 😄

Har också en Miyata skyrunner carbolite ram liggandes i förrådet, som jag räddade från en skrothög. Vet ej vad jag ska göra med den ännu.
Vad är det för storlek på carbonramen? Är den fräsch?

Eransahr

Medlem
Visa din Miyata!
Om den Miyata 1000 han hade inte är såld lär det finnas spekulanter i tråden misstänker jag, särskilt eftersom den verkar vara i rätt storlek också :)

Fin cykel, din Road Runner!
Han hade flera annonser och var en äldre man som nog fått hjälp att ladda upp annonserna. Har inte längre FB så kan inte kolla ifall de finns kvar. Såg att nån länkat till annonsen här tidigare:

" Finns en Miyata 1000 till salu här i Luleå. Har inte plats för fler cyklar själv. https://www.facebook.com/marketplace/item/457925315491185/ ".

Han var inte direkt teknisk och svarade inte på FB, fick luska fram hans telefonnummer som visade sig gå till hans fru 😅. Då jag börjat misstänka det då i en av annonserna de råkat ladda upp ett familjefoto. Jätte trevlig man iaf när jag fick tag på honom.

Senast ändrad:

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja kolla på FB marketplace och i Bensyns köp grupp i Luleå. Han hade flera annonser och var en äldre man som nog fått hjälp att ladda upp annonserna. Har inte längre FB så kan inte kolla ifall de finns kvar.
Jag bor tyvärr så långt bort från Luleå man kan komma i Sverige, annars hade jag varit en stark spekulant på en 1000 i rätt storlek. Men det finns andra vet jag som säkert kommer hugga den om den finns kvar.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 525204
Roligt, välkommen! Det ser ut att vara en riktigt fin On/Off. Tyckte just att jag hörde ”Svartflamman” viskas, kan det stämma? 😎

Beroende på hur du vill använda cykeln så kanske det inte är läge att maxa dubbdäcken. Men om du ska ha den mer på grus (snö/is) än som barmarkspendlare där det kan förekomma någon enstaka isfläck så kan jag varmt rekommendera Schwalbe Ice Spiker Pro 26x2.10. Den sväljer även 26x2.35 fram men de verkar ha utgått ur Schwalbes sortiment. Ev får du fimpa skärmarna när du kör 2+ tum dubbat men jag tycker att det har varit värt det besväret. Men kör du 2.10 så testa först med skärmarna.

Trevligt, Svartflamman alltså?!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer