Visa din Miyata!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Första advent bjuder på denna fina Pathrunnern i originalskick med full stx, original däck, handtag och sadel GH från 1994. Texten sitter överallt där den skall och sadelklämman!
Riktigt ljust lila också, ovanlig! Skruvar man av skärmfästena så blir det en katalogcykel Någon borde hugga på den. 🤩

Bilagor

• 285D1A7E-5835-4D29-A8F6-291EC0D4E552.png
    285D1A7E-5835-4D29-A8F6-291EC0D4E552.png
    174.3 KB · Besök: 63
Senast ändrad:

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur var det, fanns det någon som hade dekaler till den här? Just med gult i "Y"-et verkar svårt att få tag på. I värsta fall får det bli lila från eBay..

Bilagor

• 20211022_141808.jpg
    20211022_141808.jpg
    519.9 KB · Besök: 12

Ckarl

Medlem
Visa din Miyata!
Hur var det, fanns det någon som hade dekaler till den här? Just med gult i "Y"-et verkar svårt att få tag på. I värsta fall får det bli lila från eBay..

Är denna rätt? Verkar finnas en del gult att välja på här

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Ckarl

Medlem
Visa din Miyata!

Bilagor

• 27DE4349-B125-4951-9BAA-6FA5F187064E.jpeg
    27DE4349-B125-4951-9BAA-6FA5F187064E.jpeg
    128.8 KB · Besök: 3

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja det är en bra fråga.. Någon som har koll på alla varianter av klibbor? förstahandsvals valet ”Premium cast 2-mil vinyl” funkar OK med klarlack över?

Letar dekaler till toppröret på min svarta triplecross utan framgång. Tex denna:

jag chansade och drog ett mail till dem.
annars får man ju köpa en av varje... eller inte ;)

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Mitt intryck från internet är att intresset för Miyata är ännu större i en del andra länder som t.ex. i USA och Kanada. I Europa är det väl främst Koga-Miyata?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Interesting times…

Min spaning - som ni gärna får ge er bild utav - är att synen på Miyata i Sverige har präglats en hel del av att de var oerhört vanligt förekommande efter mtb-boomen på 90-talet, dvs. att de i någon mån har undervärderats, mer pga. att det har gått tretton på dussinet av lila- och rosafärgade illa underhållna vardagscyklar med hål i sadeln än pga. att de faktiskt skulle vara ljumna.

Kanske är det bara mitt eget uppvaknande, men det känns som att många på senare år har förstått att de här cyklarna bakom decennier av olja och smuts och fransiga vajerstumpar är hemskt välgjorda och att de med lite armbågsfett åter kan bli grymma. Kasta sedan in div. bättre specade modeller både i mtb-, touring- och lvg-segmenten som kan utgöra små guldkorn som man kan drömma om att hitta när man vaskar sig fram i tillvaron så…

…och så pandemin på det…

…och en allmän uppdelning mellan oerhört påkostade monstercyklar i fantastiska material å ena sidan och miljontals keckiga billighetscyklar enough to make a grown man cry å den andra…

…så står vi här 3000 inlägg senare. Att det också råder en trevlig och inkluderande stämning i tråden gör förstås sitt till.

Senast ändrad:

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Interesting times…

Min spaning - som ni gärna får ge er bild utav - är att synen på Miyata i Sverige har präglats en hel del av att de var oerhört vanligt förekommande efter mtb-boomen på 90-talet, dvs. att de i någon mån har undervärderats, mer pga. att det har gått tretton på dussinet av lila- och rosafärgade illa underhållna vardagscyklar med hål i sadeln än pga. att de faktiskt skulle vara ljumna.
Min revival började med minnet av den Triple Cross som jag cyklade på i Lund under studenttiden. Boendes på Linero, längst ut i östra kanten av staden, cyklade jag 5 km ett par gånger om dagen in till universitetet och tillbaka och in igen för kvällsaktiviteter tills jag fick den stulen.

För några år sedan hade jag sedan en mycket trevlig Valley Runner Carbon som även den blev stulen i Lund (börjar ni se ett mönster? Ha inte din Miyata i Lund!)

Efter det hittade jag en röd One Ten här på Erikshjälpen som jag borde behållt, tyvärr sålde jag den innan jag hade börjat vurma för stålcyklar, den var i väldigt fint skick.

1638257968834.png

Stallet nu är en 712 från ca 90 om jag tolkar serienumret rätt (Sxxx).
Men dekalerna stämmer däremot inte med bilderna i katalogen från -90 där 712 inte ens finns med... på min sitter det bara MIYATA -text i guld på sadelröret... och headtube är inte silvrig på min. @Carl Edfeldt har du några ledtrådar?

20211130_084522.jpg
20211130_084518.jpg

20211130_084511.jpg

Tyvärr lyckades jag knäcka framgaffeln på den på premiärturen när jag krockade med en annan cyklist... i Lund... så jag letar en ny. (det sitter en gaffe på cykeln idag men den är inte "korrekt")

Nästa är en Triple Cross som jag håller på att konvertera från rakt styre till bock. Den ska också få STI-brifters istället för ramväxlarna. Kanske. Serienummer TA64xxxx - 1991?

Min tredje är CT 3000 som hittades på Facebook maskerad till en Concorde. Den ska få en renovering med bl a ny klarlack och nya dekaler. Klarlacken är väldigt sliten där dekalen har suttit på ena sidan. Funderar på att slipa ner och lämna in den på lack... vad tycker ni? Serienummer SAxxxx - också 1990?

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Min revival började med minnet av den Triple Cross som jag cyklade på i Lund under studenttiden. Boendes på Linero, längst ut i östra kanten av staden, cyklade jag 5 km ett par gånger om dagen in till universitetet och tillbaka och in igen för kvällsaktiviteter tills jag fick den stulen.

För några år sedan hade jag sedan en mycket trevlig Valley Runner Carbon som även den blev stulen i Lund (börjar ni se ett mönster? Ha inte din Miyata i Lund!)

Efter det hittade jag en röd One Ten här på Erikshjälpen som jag borde behållt, tyvärr sålde jag den innan jag hade börjat vurma för stålcyklar, den var i väldigt fint skick.

Visa bilaga 526268

Stallet nu är en 712 från ca 90 om jag tolkar serienumret rätt (Sxxx).
Men dekalerna stämmer däremot inte med bilderna i katalogen från -90 där 712 inte ens finns med... på min sitter det bara MIYATA -text i guld på sadelröret... och headtube är inte silvrig på min. @Carl Edfeldt har du några ledtrådar?

Visa bilaga 526277Visa bilaga 526276
Visa bilaga 526275

Tyvärr lyckades jag knäcka framgaffeln på den på premiärturen när jag krockade med en annan cyklist... i Lund... så jag letar en ny. (det sitter en gaffe på cykeln idag men den är inte "korrekt")

Nästa är en Triple Cross som jag håller på att konvertera från rakt styre till bock. Den ska också få STI-brifters istället för ramväxlarna. Kanske. Serienummer TA64xxxx - 1991?

Min tredje är CT 3000 som hittades på Facebook maskerad till en Concorde. Den ska få en renovering med bl a ny klarlack och nya dekaler. Klarlacken är väldigt sliten där dekalen har suttit på ena sidan. Funderar på att slipa ner och lämna in den på lack... vad tycker ni? Serienummer SAxxxx - också 1990?
Vad är det för styrstam på 712, pantograf eller klistermärke? Eller ser jag fel om jag säger att det ser ut som ett Miyata-märke?

andben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad jag läst är RX100 samma grupp som 105, enda skillnaden är att 105 är målad.

De senare Miyatorna med invändig vajer i överröret har en lödd förstärkning kring hålet för genomförningen för att minska risken för sprickbildning som är ett reellt problem med den konstruktionen. Tror att det genomfördes löpande i produktionen, jag vet inte riktigt när men min 712 från -90 har förstärkningen, och att de sen slutade helt med invändiga vajrar, åtminstone på stålramarna.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Interesting times…

Kanske är det bara mitt eget uppvaknande, men det känns som att många på senare år har förstått att de här cyklarna bakom decennier av olja och smuts och fransiga vajerstumpar är hemskt välgjorda och att de med lite armbågsfett åter kan bli grymma. Kasta sedan in div. bättre specade modeller både i mtb-, touring- och lvg-segmenten som kan utgöra små guldkorn som man kan drömma om att hitta när man vaskar sig fram i tillvaron så…

…och så pandemin på det…

…och en allmän uppdelning mellan oerhört påkostade monstercyklar i fantastiska material å ena sidan och miljontals keckiga billighetscyklar enough to make a grown man cry å den andra…

…så står vi här 3000 inlägg senare. Att det också råder en trevlig och inkluderande stämning i tråden gör förstås sitt till.
Du täckte in det @LWB🤩jag slår även ett slag för mångfalden av stilar på byggena samt att det är många trådläsare som är passiva, länge, och vips har dom köpt en hoj och är på väg ner för samma ättestupa som oss andra... cykel eller ej, alla som vill bidra till trådens puls är välkomna.. Bästa med vårt gäng är att det inte är något grupptryck, hets eller annan kraftmätning, bara glada tillrop och kanske lite liiite hets då.. skämt och sido😉
För många och mig själv så tror jag att det är en del av dagen att gå in och kika på vad som hänt med nya köp, byggen, delar eller bara tekniska frågor som alla oftast är involverade i på något sätt..

Det gillar jag 🤩Tack allihopa!

Eransahr

Medlem
Visa din Miyata!
Om vädret tillåter blir det ett tredagars kombinerat bikepacking- och Miyata-konvent med en god vän och hans son nästa helg. Inför denna tilldragelse lastade jag idag ned Norrskensflamman med motsvarande packning (exkl. mat men med div. annat onödigt för att väga ned cykeln motsvarande maten) och försvarliga mängder vatten och gjorden en knapp 3,5-milare på grusväg.

Visa bilaga 449656

För att lösa familjepraktikaliteterna satte jag även sonen i Thule-kärran och hakade på den på cykeln.

Visa bilaga 449659

Summa summarum gick det över förväntan. Trots en för mig relativt hög granny gear (42-46) dräpte jag de backar jag stötte på. Cykeln var också väl balanserad på alla sätt, inte minst i styrningen, trots att jag misslyckades tämligen kapitalt med att hålla vikt och volym nere.

Jag upprepar också att jag är oerhört nöjd med bytet till Jones-styret och VO-stammen. Det kanske inte är allas påse, men för min del var det som natt och dag att byta ut original stam och styre.

Visa bilaga 449661

Håll nu tummarna för hyfsat väder nästa helg så att den planerade turen på tre dagar och två övernattningar går att genomföra. Det blir Norrskensflammans elddop som smuts-touringcykel.
Jag är intresserad att se lite mer av Jones styret. Jag har själv tittat på en knockoff av Red Cycling Products. Men vi får se.

Btw däckmässigt få in ett par "René Herse Humptulips Ridge" 😅 jadu.. Tittade på DTH maxxisdäck men ska se vad min lokala cykelhandlare på kvarteret har till våren först innan jag bestämmer mig.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag är intresserad att se lite mer av Jones styret. Jag har själv tittat på en knockoff av Red Cycling Products. Men vi får se.

Btw däckmässigt få in ett par "René Herse Humptulips Ridge" 😅jadu.. Tittade på DTH maxxisdäck men ska se vad min lokala cykelhandlare på kvarteret har till våren först innan jag bestämmer mig.
Svårt att få ok bilder i en utfryst lagård men håll tillgodo:

4CFB26D7-911D-4372-8F16-1AE07A473511.jpeg

F46A77F7-D5D3-41DC-AF35-E88E5E7561FC.jpeg

3EF06509-9BD4-4028-BF3A-9B9AED4C5759.jpeg

Jones Loop H-bar är nog lite av en antingen eller-grej. Som jag har nämnt någonstans tidigare så gillar jag dem skarpt på Miyatan och på riktiga Jones-cyklar, men på min Bullitt funkade de inte alls.

Men som det också ges anledning att skriva titt som oftast, det tjänar inget till att diskutera smak, den ena tar sig fram, den andra tar sig bak. Men för egen del så funkar de kanon. Jag behöver inte bockstyrenas alla olika handpositioner för att undvika domningar, smärta eller generande hårväxt eftersom Jones-styrets huvudposition funkar timme efter timme. Nån gång ibland flyttar jag runt händerna för att få valuta för hela styret, men lika fort är de tillbaka på standardpositionen igen.

Om jag fick önska fritt hade jag haft ett likadant fast med aldrig så lite mildare bakåtböj, bara några grader mindre än 45°, men det är verkligen ingen stor grej.
Jag tror också att jag hade klarat mig utmärkt med 660mm-varianten istället för 710:an, men det har inte känts tillräckligt angeläget än för att kapa ned bredden.

Som sagt, one man's meat is another man's poison men testa Jones om du har möjlighet!

En grej till. Jag har de feta Jones gummihandtagen. De funkar bra, men de Esi skumgummihandtag som jag också har testat är bekvämare, iaf för mig som har korta fingrar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer