Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
On/Off gärna i rosa och i andra hand en Sportrunner?
Word brother!

Peth har varit flitig. Han har idag även levererat Jabbas TripleCross till plastbrorsan för vidare befordran till house of LWB. Nyfikenheten vet just nu inga gränser, men det är nyttig övning att lägga band på sig…

Tack Peth för hustlin’ ’n’ bustlin’ in the Miyataträsket!

Visa din Miyata!
Så, cykel bärgad från peth. Och den är stor alltså. Jag mäter ändå 193 cm i strumplästen men kommer inte ha behov av en särskilt lång sadelstolpe om vi säger så.
Får se vad det blir för inriktning, men som det ser ut nu blir det nog en cykla-och-bada-cykel till brorsan.
Så här ser den ut med hjul. Visa bilaga 527600
Rat bike deluxe så som den är kittad nu!

Visa din Miyata!
Word brother!

Peth har varit flitig. Han har idag även levererat Jabbas TripleCross till plastbrorsan för vidare befordran till house of LWB. Nyfikenheten vet just nu inga gränser, men det är nyttig övning att lägga band på sig…

Gott när kollektivet fixar och trixar för varandra ?⭐

Visa din Miyata!
Word brother!

Om inte minnet sviker så var bromsklossarna flång nya XT-klossar. Och den sjudelade kassetten har inte rullat många meter. Sadelstolpsklämman är i mint condition.

Blev det bättre eller sämre med den infon?

Visa din Miyata!
Den kommer gå som parhäst med en rosa on/off roadrunner så det passar fint! Däremot saknar den här stammen det stiliga hål som finns i on/offens stam, så jag måste löda ngn form av hängare till canti-bromsarna. Saknar också den "övre" delen av styrlagret som håller gaffeln på plats och är tvärkass på gängade styrstammar, så där behöver jag församlingens hjälp!
Är det någon som råkar veta vilken diameter på sadelstolpe det är på rak arm förövrigt?

Visa din Miyata!
Den kommer gå som parhäst med en rosa on/off roadrunner så det passar fint! Däremot saknar den här stammen det stiliga hål som finns i on/offens stam, så jag måste löda ngn form av hängare till canti-bromsarna. Saknar också den "övre" delen av styrlagret som håller gaffeln på plats och är tvärkass på gängade styrstammar, så där behöver jag församlingens hjälp!
Är det någon som råkar veta vilken diameter på sadelstolpe det är på rak arm förövrigt?
26,8 mm va?

Visa din Miyata!
Måste erkänna att jag inte gjorde någon djupare inspektion av någon av cyklarna som levererades idag. Satt kulorna kvar i lagren? Om det bara är låsbrickan och muttern som saknas så kan jag ta en koll i skrotlådan, kan mycket väl vara så att jag har nåt om det inte spelar någon roll vilken färg det är. Däremot tror jag att jag nyligen skänkte bort min sista kabelhängare.

Visa din Miyata!
Måste erkänna att jag inte gjorde någon djupare inspektion av någon av cyklarna som levererades idag. Satt kulorna kvar i lagren? Om det bara är låsbrickan och muttern som saknas så kan jag ta en koll i skrotlådan, kan mycket väl vara så att jag har nåt om det inte spelar någon roll vilken färg det är. Däremot tror jag att jag nyligen skänkte bort min sista kabelhängare.
Nej, det är fullt rimligt!
Har inte heller undersökt huruvida kulorna fanns kvar ska jag erkänna, bara konstaterat att det saknas en del som jag inte riktigt vet hur den ska se ut.
En tänkbar lösning skulle ju kunna vara att tillverka ett eget hål i stammen så att säga, om inte Andben hittar den stam som lwb storsint avstod.

Visa din Miyata!
Så, nu har lillebror plockat isär och gjort rent, det kommer bli bra det här!

Bilagor

• IMG_28191.jpg
    IMG_28191.jpg
    150.2 KB · Besök: 97
Visa din Miyata!
Nej, det är fullt rimligt!
Har inte heller undersökt huruvida kulorna fanns kvar ska jag erkänna, bara konstaterat att det saknas en del som jag inte riktigt vet hur den ska se ut.
En tänkbar lösning skulle ju kunna vara att tillverka ett eget hål i stammen så att säga, om inte Andben hittar den stam som lwb storsint avstod.
Justja, det saknas väl den övre lagerkoppen också. Sån har jag absolut ingen liggandes.

Visa din Miyata!
Jag har en Sakae aluminiumstam med hål för bromsvajern (har dock inte hunnit kolla om den känns ok i gängorna än) som jag kan skicka mot fraktkostnad men det kan tyvärr ta ett tag, bor ute på landet och är inte så ofta i närheten av postombud.

Visa din Miyata!
Då var man lycklig ägare av en garage-fyndad Pathrunner från 94.
En ägare, lite körd, förvarats inne.
Känslan när en 27 år gammal sadelstolpe lossnar direkt, utan våld, på första försöket ?

Skicket är nästan oförskämt bra. Nu ska det plockas ner i sina beståndsdelar och ömsint vårdas/uppgraderas.

Bilagor

• 20211211_144819.jpg
    20211211_144819.jpg
    442.1 KB · Besök: 118
  • 20211211_144927.jpg
    20211211_144927.jpg
    482.1 KB · Besök: 116
  • 20211211_144954.jpg
    20211211_144954.jpg
    361.9 KB · Besök: 109
Visa din Miyata!
Då var man lycklig ägare av en garage-fyndad Pathrunner från 94.
En ägare, lite körd, förvarats inne.
Känslan när en 27 år gammal sadelstolpe lossnar direkt, utan våld, på första försöket ?

Skicket är nästan oförskämt bra. Nu ska det plockas ner i sina beståndsdelar och ömsint vårdas/uppgraderas.
Va vad det jag sade, helt orginal.. inte en grej har pillats med?
Grattis till en klassiker, välkommen föresten! ?⭐

Visa din Miyata!
Å andra sidan, om man nu är lagd åt att cykla med dubbat så verkar Ice Spiker Pro 2.35” vikbara ha utgått till förmån för 2.1” kanttrådsdäck
Det stämmer, men har man behov eller bara ett köttsligt begär av de mulliga 26x2.35" så kan man fortfarande ha tur och hitta några kvarvarande nya exemplar, hos TCM här t.ex. finns flera kvar till hyfsat pris 699 kr/st.

Visa din Miyata!
Har förstått på tråden att om man monterar dessa på sin Miyata så hamnar man på en väldigt varm plats när man skall möta sin skapare? tyvärr blev det i inga Gilles B skärmar utan ett par svettiga SKS, hoppas det gifter sig fint ändå⭐

Bilagor

• 402BDC8A-7CE8-4AD2-B1DB-F5A3DF562751.jpeg
    402BDC8A-7CE8-4AD2-B1DB-F5A3DF562751.jpeg
    659.1 KB · Besök: 63
Visa din Miyata!
Pathrunner-projektet har visat sig vara en riktig utmaning. Skoj!
Grundplanen är att göra en 1x11 konvertering men behålla så många av de vackra STX-delarna som möjligt.
Vevlagret som behöver bytas är det ganska obskyra BSA 73mm med axellängd på 110.5 och vevarmen har bara ett internt fäste med 58 BCD.
Nghhh....
Verkligen en utmaning som kommer ta lite tid, men någon slags lösning kommer...

Visa din Miyata!
Ser fram emot att följa detta bygge! Jag har en ganska precis likadan ram (i klart sämre skick) som jag hoppas hinna ta tag i i mellandagarna. Har också glatts och svurit över stx-vevarna, men lutar nu åt att köra ett fulhack och spara mellankransen för att fästa en nw-klinga i.

Visa din Miyata!
Har förstått på tråden att om man monterar dessa på sin Miyata så hamnar man på en väldigt varm plats när man skall möta sin skapare? tyvärr blev det i inga Gilles B skärmar utan ett par svettiga SKS, hoppas det gifter sig fint ändå⭐
Mina Gilles B är skitsnygga där de sitter och blänker på en sällan använd cykel medan mina svettiga SKS håller snudan och gör jobbet där de sitter på en desto oftare använd cykel.

Snygga cyklar och snygga cykelgrejer är onekligen snygga, men allt som används och gör jobbet äger sitt eget berättigande. Eller nåt.

Visa din Miyata!
Mina Gilles B är skitsnygga där de sitter och blänker på en sällan använd cykel medan mina svettiga SKS håller snudan och gör jobbet där de sitter på en desto oftare använd cykel.

Snygga cyklar och snygga cykelgrejer är onekligen snygga, men allt som används och gör jobbet äger sitt eget berättigande. Eller nåt.
Du lindrade precis min samvetsstress, tack @LWB ?

Visa din Miyata!
Ser fram emot att följa detta bygge! Jag har en ganska precis likadan ram (i klart sämre skick) som jag hoppas hinna ta tag i i mellandagarna. Har också glatts och svurit över stx-vevarna, men lutar nu åt att köra ett fulhack och spara mellankransen för att fästa en nw-klinga i.
Jag har externa BSA koppar för 30mm på väg in, var tänkta till ett annat bygge men lär åtminstone testa hur de funkar.
Lite av en besvikelse att gå ifrån STX vevarna men kanske värt det för att slippa huvudvärken. Rapport kommer.

Visa din Miyata!
Pathrunner-projektet har visat sig vara en riktig utmaning. Skoj!
Grundplanen är att göra en 1x11 konvertering men behålla så många av de vackra STX-delarna som möjligt.
Vevlagret som behöver bytas är det ganska obskyra BSA 73mm med axellängd på 110.5 och vevarmen har bara ett internt fäste med 58 BCD.
Nghhh....
Verkligen en utmaning som kommer ta lite tid, men någon slags lösning kommer...
Hur var planen att konvertera vevpartiet till 1x11, vilken plats skulle klingan sitta på?

Tillbaka
Topp