Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
En hjulbyggarfråga som kanske hade gjort sig bättre i hjulbyggartråden, men jag börjar här, i kända trakter, eftersom det är indirekt Miyatarelaterat.

Jag har ett trevligt set med Shimano 600-nav (blink blink @DarthVidar) där baknavet är 130 mm OLD. Är det någon som vet, eller som i brist på red kunskap kan gissa, om ett sådan nav kan breddas till 135 mm med en enkel 5 mm distans på babordssidan (och längre axel förstås) och sedan byggas upp till ett hjul med rätt ”dishning” för att gå på en cykel med 135 mm OLD?

Jag gissar att det går, men finns det några tunga argument emot att göra det?

Visa din Miyata!
En hjulbyggarfråga som kanske hade gjort sig bättre i hjulbyggartråden, men jag börjar här, i kända trakter, eftersom det är indirekt Miyatarelaterat.

Jag har ett trevligt set med Shimano 600-nav (blink blink @DarthVidar) där baknavet är 130 mm OLD. Är det någon som vet, eller som i brist på red kunskap kan gissa, om ett sådan nav kan breddas till 135 mm med en enkel 5 mm distans på babordssidan (och längre axel förstås) och sedan byggas upp till ett hjul med rätt ”dishning” för att gå på en cykel med 135 mm OLD?

Påfrestningen på axeln blir något större med längre axel och distanser men de få millimetrar det gäller har jag svårt att tänka mig har någon praktisk betydelse. Om det skall vara distanser på båda sidorna eller enbart vänstra beror på hur kedjelinjen blir men det är lätt att mäta med vevpartiet monterat, finns även tab. på Sheldons hemsida tror jag.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

600 var väl steget under Dura-Ace? Hur tycker du lagergången är i de 600-nav du har, lika mjuk som i moderna finnav?

Visa din Miyata!
Jag tror att 600 var ganska högt upp i hierarkin. Jag har inte fingranskat dessa nav men jag vill minnas att de gick riktigt fint.

Om jag gör mig till och bygger hjul på dem så kanske jag borde byta kulorna också, men vi får se.

Jag lär återkomma när jag kommer så långt. Först ska jag få hem 3X:en från @Jabba_the_hutt och @Peth och bestämma mig för vad jag ska göra utav den.

Här och nu känns det som att jag skippar skärmarna för att kunna maxa däckbredden, och så får tusingen gå vidare på sina 35:or och ha skärmar. Men det lär ge sig när jag får hem cykeln och hör vad den har att förtälja mig.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
600 var väl steget under Dura-Ace? Hur tycker du lagergången är i de 600-nav du har, lika mjuk som i moderna finnav?
Jag har inte fingranskat dessa nav men jag vill minnas att de gick riktigt fint.
Nu har jag grovfingranskat naven och jodå, de går otroligt mjukt och fint. Med en 12-13 minus ute och långt till sommaren så ser jag framför mig hur de kommer att göra 3X:en till en Country Getleman som susar fram i ljum medvind…

Ja, nåt sånt. Och det löser sig nog med skridskor om det bara ville bli is.

Visa din Miyata!
8011455A-6183-41BE-965F-29B0786C4612.jpeg

Kan det va en Miyata? 300kr i Norberg i så fall.

Visa din Miyata!
För lång tid som gräsänklingsensamfarsa med därpå följande cyklingsabstinens gör att det är snabba ryck mellan till synes helt olika tankegångar. Så, hav tålamod, och tack på förhand för goda råd.

Frågan: har TripleCross 130 eller 135 mm över baken?

Jag har ett kanonfint hjul med 130 mm nav som sitter på tusingen, som i min årsmodell har 126 mm bak. Och så har jag ett fint 126 mm nav som jag trodde var 130 mm och som jag därför tänkte bygga hjul på till min 3X. Ni känner vad det luktar va?

Om 3X:en är 130 mm över baken så är det förstås enklare och vettigare att sätta tusingens 130-hjul på 3X:en och bygga nytt 126 mm-hjul till min 126 mm M1000.

Så, knäckfrågan: vilken OLD har Miyata TripleCross?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag gillar det jag ser med vet inte riktigt vad det är jag ser. Vari ligger fulhacket?
Bytt frihjulet från ett 7-speed till 8-speed men behållit det fina navet.
Köpte ett begagnat Stx nav för att kunna kannibalisera frihjul och distanser.
Så nu med lite dremlande senare så sitter det en Sram 11-speed kassett på, det är lite tight men det går.
Fick experimentera en del med ekerspänningen men nu är fälgen centrerad igen, istället för 5 mm åt höger XD

Visa din Miyata!
Bytt frihjulet från ett 7-speed till 8-speed men behållit det fina navet.
Köpte ett begagnat Stx nav för att kunna kannibalisera frihjul och distanser.
Så nu med lite dremlande senare så sitter det en Sram 11-speed kassett på, det är lite tight men det går.
Fick experimentera en del med ekerspänningen men nu är fälgen centrerad igen, istället för 5 mm åt höger XD
"Fulmek" - pfff...
Snyggt jobbat i vilket fall!

Visa din Miyata!
För lång tid som gräsänklingsensamfarsa med därpå följande cyklingsabstinens gör att det är snabba ryck mellan till synes helt olika tankegångar. Så, hav tålamod, och tack på förhand för goda råd.

Frågan: har TripleCross 130 eller 135 mm över baken?

Jag har ett kanonfint hjul med 130 mm nav som sitter på tusingen, som i min årsmodell har 126 mm bak. Och så har jag ett fint 126 mm nav som jag trodde var 130 mm och som jag därför tänkte bygga hjul på till min 3X. Ni känner vad det luktar va?

Om 3X:en är 130 mm över baken så är det förstås enklare och vettigare att sätta tusingens 130-hjul på 3X:en och bygga nytt 126 mm-hjul till min 126 mm M1000.

Så, knäckfrågan: vilken OLD har Miyata TripleCross?

Mäter 130 på min!

Bilagor

• B3076F55-CA27-4A48-85F2-B1EDAF8F6663.jpeg
    B3076F55-CA27-4A48-85F2-B1EDAF8F6663.jpeg
    567.2 KB · Besök: 40
Visa din Miyata!
Med den ramknäckta Jätten från Gävle mer eller mindre slagen ur hågen kastade sig gamarna över det ännu inte avsvalnade liket.

Vevarna var de sedvanliga Exage LX300. Båda kom loss förvånansvärt enkelt. Likaså ena pedalen. Den andra satt dock som berget och gav inte efter med mindre än upphettning med gaslåga.

C6E28DC3-F50D-41F5-A600-A1D1DD53FFC7.jpeg

Med vevarna av cykeln och både pedaler och klingor av vevarna gick jag en första rond med polertrissa. Så hårt som färgen sitter så kan man inte annat än beundra de idoga cyklister som lyckas nöta igenom färgen ned på bara aluminiet.

Här är det ännu inte helt färdiga resultatet av grovputsen:
A094585A-6669-4068-8E87-BEDEB6138711.jpeg

Det återstår lite mer grovputs och därefter finputs, och så förstås samma visa för babordsveven.

Långt ifrån de snygga och slanka Deore-vevarna från @L.and, men också långt trevligare än den dassiga silverlacken på originalet.

En intressant iakttagelse var att telefonen gick att öppna med fingeravtrycket trots att handen såg ut såhär;
B30E2329-9BE8-46F3-AAC4-63EAE9EA847D.jpeg

Fortsatt rapportering kommer om och när jag kommer loss och kan gubbputsa lite mer.

Visa din Miyata!
Med den ramknäckta Jätten från Gävle mer eller mindre slagen ur hågen kastade sig gamarna över det ännu inte avsvalnade liket.

Vevarna var de sedvanliga Exage LX300. Båda kom loss förvånansvärt enkelt. Likaså ena pedalen. Den andra satt dock som berget och gav inte efter med mindre än upphettning med gaslåga.

Visa bilaga 530381

Med vevarna av cykeln och både pedaler och klingor av vevarna gick jag en första rond med polertrissa. Så hårt som färgen sitter så kan man inte annat än beundra de idoga cyklister som lyckas nöta igenom färgen ned på bara aluminiet.

Visa bilaga 530379

Det återstår lite mer grovputs och därefter finputs, och så förstås samma visa för babordsveven.

Långt ifrån de snygga och slanka Deore-vevarna från @L.and, men också långt trevligare än den dassiga silverlacken på originalet.

En intressant iakttagelse var att telefonen gick att öppna med fingeravtrycket trots att handen såg ut såhär;
Visa bilaga 530380

Fortsatt rapportering kommer om och när jag kommer loss och kan gubbputsa lite mer.

Har en fastfrusen pedal också. Ska beställa riktig pedalnyckel (den jag har nu är billig och mjuk skit)men sedan är alltså gaslåga en lösning?

Visa din Miyata!
Har en fastfrusen pedal också. Ska beställa riktig pedalnyckel (den jag har nu är billig och mjuk skit)men sedan är alltså gaslåga en lösning?
Det är värt ett försök. Aluminium utvidgar sig mer (eller iaf fortare?) än stål vid uppvärmning och i bästa fall så knäcker man då korrosionen och pedalen går att skruva av.

Jag kör oftast med en vanlig 15 mm blocknyckel till pedaler om de sitter för hårt för att ta med insex. Ibland blir det hatälsklingsvetktyget skiftnyckel, men se då för allt i världen till att dra åt den så tajt du bara kan.

Visa din Miyata!
Ja man ska nog ta det lite vackert i alla fall. Jag värmer dock aldrig så mycket att jag kommer i närheten av att smälta aluminiet, bara… ja vad kan man tänka sig? Om man börjar bränna sig nånstans uppåt 60°C så säg att jag värmer en bit över 100°C.

Jag har ett gammalt as till cykel där jag skiter i vevarna men där jag hade velat använda pedalerna. Den ena lossnade, men den andra har jag misshandlat nåt fruktansvärt - allt utan värme - och det är lögn. Korrosionen mellan stål och aluminium är… Vad gud har fogat samman skall människan tydligen bara i undantagsfall skilja åt.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ja man ska nog ta det lite vackert i alla fall. Jag värmer dock aldrig så mycket att jag kommer i närheten av att smälta aluminiet, bara… ja vad kan man tänka sig? Om man börjar bränna sig nånstans uppåt 60°C så säg att jag värmer en bit över 100°C.

Jag har ett gammalt as till cykel där jag skiter i vevarna men där jag hade velat använda pedalerna. Den ena lossnade, men den andra har jag misshandlat nåt fruktansvärt - allt utan värme - och det är lögn. Korrosionen mellan stål och aluminium är… Vad gud har fogat samman skall människan tydligen bara i undantagsfall skilja åt.
Jag har bara testat en gång och tyckte det här gick ju lätt, lite värme från gasolen och det lossnade direkt. Det var bara det att det inte heller var några gängor kvar i aluminiumveven.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 530381

Visa bilaga 530379

Visa bilaga 530380

Vad använder du för något att polera med? Har ett sådant vevparti liggandes och tänkte att det mest är skräp pga fult, men så som du fått till det går det ju att leva med.

Visa din Miyata!
Vad använder du för något att polera med? Har ett sådant vevparti liggandes och tänkte att det mest är skräp pga fult, men så som du fått till det går det ju att leva med.
Det korrekta svaret hade förmodligen varit ”Jag börjar med grovt sandpapper. Om man vill ha ett riktigt fint resultat gäller det att inte slarva i något steg”.

Men näe, jag har en polertrissa från Biltema, och först deras bruna polerkrita och därefter tänkte jag köra den blå kritan.

Det krävs lite tid och envishet oavsett, men som en kompromiss mellan att göra det helt enligt boken (grovt sandpapper, finare, våtslip, polertrissa osv) och att låta vevarna ligga oanvända och skämmas med sin dassiga originalfärg så känns det som att detta kan funka.

Ang. gaslågan så använde jag gasoltillsatsen till ett stormkök på halvgas. Svetslåga gissar jag kan värma för mycket.

Edit: Jag har polertrissan i en träsvarv, men det borde funka med en vanlig elmotor eller en smärgel också.

Visa din Miyata!
Det korrekta svaret hade förmodligen varit ”Jag börjar med grovt sandpapper. Om man vill ha ett riktigt fint resultat gäller det att inte slarva i något steg”.

Men näe, jag har en polertrissa från Biltema, och först deras bruna polerkrita och därefter tänkte jag köra den blå kritan.

Det krävs lite tid och envishet oavsett, men som en kompromiss mellan att göra det helt enligt boken (grovt sandpapper, finare, våtslip, polertrissa osv) och att låta vevarna ligga oanvända och skämmas med sin dassiga originalfärg så känns det som att detta kan funka.

Ang. gaslågan så använde jag gasoltillsatsen till ett stormkök på halvgas. Svetslåga gissar jag kan värma för mycket.

Edit: Jag har polertrissan i en träsvarv, men det borde funka med en vanlig elmotor eller en smärgel också.
För den som mot förmodan inte råkar ha en träsvarv så kan det tilläggas att borrmaskin fastsatt i skruvstäd eller med tving mot en bordsskiva också fungerar alldeles utmärkt.

Visa din Miyata!
Tack för input! Pedalerna har inget uttag för insex och anläggningsytan är för smal för fasta nycklar eller skiftnyckel. Skulle i och för sig kunna köpa en fast nyckel och fila ner lite.

Har funderat på att slänga vevarna och köpa nya så att jag kan byta pedaler så inte mycket att förlora :) men risken är ju stor att gängan ryker. Synd för det är sugino-vevar och de är snygga.

Något i den här stilen ni menar va?

Tack för tips i alla fall!

Visa din Miyata!
Farsan hade ett munstycke till gasoltub modell mindre sen var det bara att elda.
Jag tvekar på att det har så mycket med skillnader på alu och järn att göra. Detta har man pysslat med sen bilen uppfanns.

Vet inte om den här räcker kanske. Bra att ha till mycket annat

Visa din Miyata!
Dålig bild men brorsan har satt en polertrissa på en vanlig elmotor, som fö. rapporteras gå otroligt tyst och fint sedan han bytte de gamla slutkörda östtyska originallagren till nya SKF.

21F62172-1482-47D0-A674-92716F67A848.jpeg

Den funkar, men han hade velat ha något med högre varvtal än dess 1500 (?) rpm.

Nu åter till Miyata. ?

Visa din Miyata!
Viktigt är också att se till att kraften som påförs nyckeln överförs till gängan. Vevpartiet har ju en tendens att snurra och hålla på så att kraften tar vägen någon annan stans. Effektivast på en måttligt fastfrusen pedal tycker jag är att försöka sätta nyckeln så att den pekar inåt i riktning mot vevlagret och är så parallell med vevarmen som möjligt. Sedan pressar man vevarm och nyckel mot varandra.

Visa din Miyata!
Jaha nähä, just när jag förlikat mig med att köra ett fulhack med något av mina två gamla stx-vevpar (med fel bcd) så fick jag möjlighet att byta till mig ännu ett par stx-vevar med rätt bcd. Blir ju bättre på alla sätt bortsett från att jag måste putsa upp dom en hel del och givetvis brotta ner ett par trilskande pedaler.
Obs, notera matchningen med klinga och pytteliten detalj i logon. Klart värt. Resten av ramen ser ut som skit som en dröm så måste avleda uppmärksamheten från accentuera den med random bling.

FEE68D7E-D855-42EA-8AAF-F61C67B50271.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Viktigt är också att se till att kraften som påförs nyckeln överförs till gängan. Vevpartiet har ju en tendens att snurra och hålla på så att kraften tar vägen någon annan stans. Effektivast på en måttligt fastfrusen pedal tycker jag är att försöka sätta nyckeln så att den pekar inåt i riktning mot vevlagret och är så parallell med vevarmen som möjligt. Sedan pressar man vevarm och nyckel mot varandra.
Nu ska vi inte glömma steget där vi slinter och köttar knogarna in i kedjeringen...men jag håller med dig, med en riktig (men billig) pedalnyckel och lite WD40 har jag ingen ångest över att få loss pedaler, däremot kan jag gärna ta del av en gruppterapi för Bottom Bracket Post Traumatic Stress Disorder.

Visa din Miyata!
Jaha nähä, just när jag förlikat mig med att köra ett fulhack med något av mina två gamla stx-vevpar (med fel bcd) så fick jag möjlighet att byta till mig ännu ett par stx-vevar med rätt bcd. Blir ju bättre på alla sätt bortsett från att jag måste putsa upp dom en hel del och givetvis brotta ner ett par trilskande pedaler.
Obs, notera matchningen med klinga och pytteliten detalj i logon. Klart värt. Resten av ramen ser ut som skit så måste avleda uppmärksamheten från den med random bling.

Visa bilaga 530642
Äsch, det där med att OCD-putsa vevar är klart överskattat.

Plus i kanten för den fantastiska färgmatchningen.

Visa din Miyata!
Obs, notera matchningen med klinga och pytteliten detalj i logon. Klart värt. Resten av ramen ser ut som skit så måste avleda uppmärksamheten från den med random bling.

Visa bilaga 530642
Ingen Miyata ser ut som skit hur patinerad den än må vara ?

Visa din Miyata!
Snyggt! Testat samma behandling på en anoniserad/svartmålad sadelstolpe? Svårt att hitta en silvrig 26.4mm utan setback
Nej, har inte testat det. Är det 26,4 mm på TripleCross?

Däremot har jag ibland varit frestad att doppa alla jävla svarteloxerade komponenter i kaustiksoda. Vissa av de sadelstolpar som jag har frätt bort med NaOH har mycket snabbt tappat sin eloxering.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp