Visa din Miyata!

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vafalls?! Allt över tre år är väl ålderstiget? Slit och släng!
Det jag hade velat se är en trend mot ökad hållbarhet och servicevänlighet, jag bryr mig inte mycket om ifall en cykel väger några kilo mer eller mindre eller om den har oändligt antal växlar. Enkla, hållbara konstruktioner är vad jag gillar att använda. Men det tjänar man inga pengar på som cykeltillverkare, fast stål är på väg tillbaka som rammaterial och det är kul :)

Edit. Vill tillägga att jag tycker nyare cyklar av hög klass också är kul även om jag inte själv kör på sådana.
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det jag hade velat se är en trend mot ökad hållbarhet och servicevänlighet, jag bryr mig inte mycket om ifall en cykel väger några kilo mer eller mindre eller om den har oändligt antal växlar. Enkla, hållbara konstruktioner är vad jag gillar att använda. Men det tjänar man inga pengar på som cykeltillverkare, fast stål är på väg tillbaka som rammaterial och det är kul :)
Som du förstår av mina tidigare inlägg är jag helt på din linje. Just nu plockar jag ihop en 85 år gammal cykel som har använts och ska användas dagligen.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag skrev om det i en annan tråd: jag roade mig med att jämföra geometrin mellan en Miyata Runner och en ny modern högklassig stålgravelbike och de var i princip exakta avbilder av varandra med enda undantag att det nu är 28" hjul mot Miyatans 26".
Det här är intressant tycker jag.

Jag tycker att de gamla 26-tummarna i och för sig själva är både roliga att köra, snygga att se på, överkomliga i inköp, lättmekade osv. Dvs jag hade nog hållit på oavsett. Men en del i min förtjusning, om jag medvetet ska använda detta lite mysfåniga uttryck, över de här gamla cyklarna är just att jonna runt i tillvaron som en humla som själv mycket väl vet om att den kan flyga medan andra runtomkring gapar i förvåning, himlar med ögonen eller lägger huvudet på sned i medlidande över att man inte har haft råd att köpa en ny HD CF FS AM-bajk.

MEN!

Är det någon här som har testat både en äldre stel 26:a och en nyare hyfsad gravel-28:a och som kan ge en någorlunda objektiv beskrivning av skillnader och likheter?

Som sagt, jag gillar de gamla hojarna som de är och behöver varken få bekräftat att de är mycket bättre än moderna dyrcyklar eller styvnackat hålla fast vid dem trots att de är mycket sämre. Men jag är lite nyfiken…
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Varför finns det inga objekt till salu… ebb för fasen☹️
Ja men de bor ju hos mig…
120F801F-A76A-4666-A4AE-D9459CFD556B.jpeg


Disclaimer: Bara tre av dessa är mina. Vad gäller de tre andra är jag förvisso anstiftare och mek, men de körs av andra nya och gamla Miyata-cyklister mellan 16 och 70 år.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Bortsett från den som hänger på väggen, så vet jag om två till. Men jag kan hålla tyst om det, om du vill.
Den som hänger på väggen, rampljuset EDIT: rampaj mind you, pendlar mellan att förbli väggprydnad och att slaktas och bakas om till en tall bike.
Tusingens färgsättning är så föredömligt nedtonad - fö. helt genialiskt på en touringcykel! - så den syns inte på bilden fastän den ev. finns där nånstans i gyttret. Och Trippelkryssaren bidar sin tid i ett vindsförråd 40 mil hemifrån. Men dess tid kommer.
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det här är intressant tycker jag.

Jag tycker att de gamla 26-tummarna i och för sig själva är både roliga att köra, snygga att se på, överkomliga i inköp, lättmekade osv. Dvs jag hade nog hållit på oavsett. Men en del i min förtjusning, om jag medvetet ska använda detta lite mysfåniga uttryck, över de här gamla cyklarna är just att jonna runt i tillvaron som en humla som själv mycket väl vet om att den kan flyga medan andra runtomkring gapar i förvåning, himlar med ögonen eller lägger huvudet på sned i medlidande över att man inte har haft råd att köpa en ny HD CF FS AM-bajk.

MEN!

Är det någon här som har testat både en äldre stel 26:a och en nyare hyfsad gravel-28:a och som kan ge en någorlunda objektiv beskrivning av skillnader och likheter?

Som sagt, jag gillar de gamla hojarna som de är och behöver varken få bekräftat att de är mycket bättre än moderna dyrcyklar eller styvnackat hålla fast vid dem trots att de är mycket sämre. Men jag är lite nyfiken…
Hjulstorleken påverkar ju ganska mycket, en sak jag funderat lite på är om inte en Runner skulle klara 650b-hjul? När jag mäter på min tycker jag det verkar som det skulle kunna gå.
 

Mashimaro

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Men om aluminiumet i veven expanderar bör ju hålet för gängan bli mindre?
Jag måste gå tillbaka till detta. När metallen expanderar p.g.a. värme så ökar även hålets storlek. Expansionen fungerar inte som en deg som jäser och fyller ut tillgängliga tomrum. Tänk istället att avståndet mellan vilka två punkter som helst i metallen ökar, oavsett om det finns ett hål mellan dem eller ej.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag måste gå tillbaka till detta. När metallen expanderar p.g.a. värme så ökar även hålets storlek. Expansionen fungerar inte som en deg som jäser och fyller ut tillgängliga tomrum. Tänk istället att avståndet mellan vilka två punkter som helst i metallen ökar, oavsett om det finns ett hål mellan dem eller ej.

Just det ja. Jag tänkte också på deg men det leder fel. Om hålet hade blivit mindre hade man ju inte kunnat värma upp exv ett flygplan utan att fönster och dörrar pressades ihop. Man får snarare tänka att man har ett papper med en svart fyrkant med en ofylld cirkel i mitten. Om man kopierar pappret och skriver ut det i 105% storlek kommer både fyrkanten och hålet vara större.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Just det ja. Jag tänkte också på deg men det leder fel. Om hålet hade blivit mindre hade man ju inte kunnat värma upp exv ett flygplan utan att fönster och dörrar pressades ihop. Man får snarare tänka att man har ett papper med en svart fyrkant med en ofylld cirkel i mitten. Om man kopierar pappret och skriver ut det i 105% storlek kommer både fyrkanten och hålet vara större.
Intuitivt känns det som att hålet borde bli mindre men man kan göra tankeexperimentet att man tar fyra lika långa platta metallstänger och låter dem bilda en kvadrat med hål i mitten. Om man sen tänker sig att varje stång värms upp och expanderar så är det lätt att inse att hålet måste bli större.

Anledningen till att en deg beter sig annorlunda är att degen inte expanderar likformigt i alla riktningar.
 

Mashimaro

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är så klart bra att värma vevarmen och inte pedalaxeln. Men stål har ungefär 16 i utvidgningskoefficient. Aluminium 23. Dessutom leder aluminium värme bättre än stål. Så skulle man värma stålaxeln så utvidgar den sig något mer än vevarmen först, men värmen kommer ledas in i vevarmen och den kommer då utvidga sig mer än stålet.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Äntligen vardag igen och snart åker julen ut och man kan gå loss med tulpaner iställlet för lösskägg…

…och kanske en Miyata eller två.

Jag tog ett snack med Anders på Veloform idag för att höra vad han hade för gott att säga om den rampajja Jätten från Gävle.

Han fick se bilden på sprickan…

82E496CC-EA82-4C8D-9EA1-3EF013684E80.jpeg


…och tyckte att det var värt ett försök att löda med mässingslod. Så när jag känner mig stor och stark ska jag göra metallrent runt sprickan och en bit runt vevlagerhylsan och sen få med mig ramen till Gbg. Stay tooned!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är så klart bra att värma vevarmen och inte pedalaxeln. Men stål har ungefär 16 i utvidgningskoefficient. Aluminium 23. Dessutom leder aluminium värme bättre än stål. Så skulle man värma stålaxeln så utvidgar den sig något mer än vevarmen först, men värmen kommer ledas in i vevarmen och den kommer då utvidga sig mer än stålet.
Forumet levererar som vanligt. Love it! Tänkte att det var bäst att slänga in en brasklapp om materialets egenskaper, för alltid finns det någon som kommer med utvidgningskoefficienter. 😉
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Äntligen vardag igen och snart åker julen ut och man kan gå loss med tulpaner iställlet för lösskägg…

…och kanske en Miyata eller två.

Jag tog ett snack med Anders på Veloform idag för att höra vad han hade för gott att säga om den rampajja Jätten från Gävle.

Han fick se bilden på sprickan…

Visa bilaga 532475

…och tyckte att det var värt ett försök att löda med mässingslod. Så när jag känner mig stor och stark ska jag göra metallrent runt sprickan och en bit runt vevlagerhylsan och sen få med mig ramen till Gbg. Stay tooned!
Känner du för’t så hör av dig innan du kommer, så kan vi ta en kaffe på Veloform. Metallrent är en baggis med stålborste på vinkelkap!
 
Visa din Miyata!
Jag kan tänka mig att sälja min Seven Twelve, har en annan hoj på väg in och då kan hustrun hoja på min 92316.

Frågan är vad köparen i sådana fall ska betala eftersom alla vet att jag köpte den för 300 spänn… 😉
Vill du på allvar sälja cykeln? I så fall, vad är det för storlek? Det är verkligen svårt att inte bli sugen på en biljett till Miyata-konventet när man läser den här tråden.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer