Visa din Miyata!

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Dåligt drag i cyclepro tråden fortfarande. Inget konvent i sikte heller tyvärr.
Jag tycker det är rätt sällan man ser gamla cyclepro-jonnar, trots att det tydligen var sveriges vanligaste mtb när det begav sig. Min andra hoj var en colorado, antagligen riktigt simpel modell, men snygg krackelerad lack. Anywhoooo var det här miyatatråden sa ni?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vill du på allvar sälja cykeln? I så fall, vad är det för storlek? Det är verkligen svårt att inte bli sugen på en biljett till Miyata-konventet när man läser den här tråden.
Ja, jag kan absolut tänka mig att sälja. Kommer fler Miyator! Den är 52 cm, så passar någon mellan 165 och 175 typ. Jag är 175 cm ”lång” men det går nog att vara upp till 180 också utan att den känns för pyttig. Beror lite på, i dag är det ju många tävlingscyklister som föredrar mindre ramar och högre sadelstolpar med flex o s v.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu med hoods.
5086EE24-34C6-44A1-9C9E-C561CE55D408.jpeg
 

John Blaze

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hej Miyatavänner!

Har en Valley Runner som används flitigt. I somras gick kedjan av och trasslade in sig i framväxeln som böjdes. Men inte värre än att det gick att böja tillbaka. Lite kedjeskrap går inte att få bort så jag tänkte att framväxeln ska få gå i pension efter 30 års tjänstgöring :).

Kör alltså 7-delat och utbudet av nya framväxlar är inte det bästa. Kan en ny Deore XT-framväxel ersätta den Exage 300 LX som sitter på idag?

XT-framväxeln funkar med 48t vilket stämmer överens med Exage 300 LX. Men en framväxel för 10-delat kanske ger kedjeskrap eftersom kedjan till 7-delat är bredare? Vad tror ni?

 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hej Miyatavänner!

Har en Valley Runner som används flitigt. I somras gick kedjan av och trasslade in sig i framväxeln som böjdes. Men inte värre än att det gick att böja tillbaka. Lite kedjeskrap går inte att få bort så jag tänkte att framväxeln ska få gå i pension efter 30 års tjänstgöring :).

Kör alltså 7-delat och utbudet av nya framväxlar är inte det bästa. Kan en ny Deore XT-framväxel ersätta den Exage 300 LX som sitter på idag?

XT-framväxeln funkar med 48t vilket stämmer överens med Exage 300 LX. Men en framväxel för 10-delat kanske ger kedjeskrap eftersom kedjan till 7-delat är bredare? Vad tror ni?

Bilder på cykeln!!!

För att svara med en fråga istället för att svara din fråga, vore det ett alternativ att köra 1x7?
Jag har det på några olika cyklar och gillar enkelheten. Bäst hittills är nog fru LWB:s 1x7 med moddad lägre mormorsväxel, se tidigare inlägg.
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hej Miyatavänner!

Har en Valley Runner som används flitigt. I somras gick kedjan av och trasslade in sig i framväxeln som böjdes. Men inte värre än att det gick att böja tillbaka. Lite kedjeskrap går inte att få bort så jag tänkte att framväxeln ska få gå i pension efter 30 års tjänstgöring :).

Kör alltså 7-delat och utbudet av nya framväxlar är inte det bästa. Kan en ny Deore XT-framväxel ersätta den Exage 300 LX som sitter på idag?

XT-framväxeln funkar med 48t vilket stämmer överens med Exage 300 LX. Men en framväxel för 10-delat kanske ger kedjeskrap eftersom kedjan till 7-delat är bredare? Vad tror ni?

Jag kan nog donera ngt som passar 28,6 klämma?
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hej Miyatavänner!

Har en Valley Runner som används flitigt. I somras gick kedjan av och trasslade in sig i framväxeln som böjdes. Men inte värre än att det gick att böja tillbaka. Lite kedjeskrap går inte att få bort så jag tänkte att framväxeln ska få gå i pension efter 30 års tjänstgöring :).

Kör alltså 7-delat och utbudet av nya framväxlar är inte det bästa. Kan en ny Deore XT-framväxel ersätta den Exage 300 LX som sitter på idag?

XT-framväxeln funkar med 48t vilket stämmer överens med Exage 300 LX. Men en framväxel för 10-delat kanske ger kedjeskrap eftersom kedjan till 7-delat är bredare? Vad tror ni?

Kan vara lite vanskligt, de är smalare så risken finns att det går mot i ytterlägena.
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Eftersom jag vet att intresset är på topp så kan jag meddela att jag precis klickat hem ett par pedaler till Sjutolvan. När* dessa levereras från kontinenten så kommer Dura Aceifieringen av cykeln vara komplett.
077AFAEC-437A-4BB9-87FC-3349506CCFC8.jpeg

* kanske ska läsas om, då jag använt mig av Leboncoin.fr och leverans ska ske till ett utlämningsställe i närheten av mina päron.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Här har vi den. Den lever ett hårt liv. Förvaras utomhus med en plastpåse över Brookssadeln. :)
Visa bilaga 532710
Det är som när den gode Henry David Thoreau förklarade varför han drog till skogs:
”I went to the woods because I wished to live deliberately, to front only the essential facts of life, and see if I could not learn what it had to teach, and not, when I came to die, discover that I had not lived.

Den må leva ett hårt liv, men den lever.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är som när den gode Henry David Thoreau förklarade varför han drog till skogs:
”I went to the woods because I wished to live deliberately, to front only the essential facts of life, and see if I could not learn what it had to teach, and not, when I came to die, discover that I had not lived.

Den må leva ett hårt liv, men den lever.
”If root is strong, tree will survive.”
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Eftersom jag vet att intresset är på topp så kan jag meddela att jag precis klickat hem ett par pedaler till Sjutolvan. När* dessa levereras från kontinenten så kommer Dura Aceifieringen av cykeln vara komplett.
Visa bilaga 532715
* kanske ska läsas om, då jag använt mig av Leboncoin.fr och leverans ska ske till ett utlämningsställe i närheten av mina päron.
Bon coin kan fungera rätt bra!
 

John Blaze

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nånting säger mig att det borde gå att vaska fram en passande framväxel via happy, men du kanske helst vill ha en modern och shiny?
Carl Edfeldt har redan inventerat sina gömmor och hittat en lämplig ersättningsväxel. (Jättetack!) Höll dock inte fingrarna i styr i går kväll utan beställde den där XT-växeln på vinst och förlust. Så får vi se om den passar eller inte.
 

John Blaze

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Bilder på cykeln!!!

För att svara med en fråga istället för att svara din fråga, vore det ett alternativ att köra 1x7?
Jag har det på några olika cyklar och gillar enkelheten. Bäst hittills är nog fru LWB:s 1x7 med moddad lägre mormorsväxel, se tidigare inlägg.
Har fått lite emotionella kopplingar till 3x7 på just den här cykeln. Den har troget tuffat på med 3x7 i så många år. Så den ska få fortsätta tuffa lite till... :)
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När Miyatatorkan på mtb sidan nu är ett faktum så får man fortsätta pimpa det man har. Nya ringar i magura racelinefärg till bromsoket på den svarta inhandlat… hade gärna velat hitta en bromsbrygga från en hs33 i samma färg att klämma dit bak🤩
 

Bilagor

  • 47B52F3C-6A9D-4D57-8290-15BBA035CE07.png
    47B52F3C-6A9D-4D57-8290-15BBA035CE07.png
    234.9 KB · Besök: 14

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är för lite blomkål här i tråden!
(Jo, jag är nykter.)

Visa bilaga 533226

Funderar på om jag ska tassa ut i verkstan och tippa fram sadeln en smula.
Varje gång du visar din Carradice blir jag irriterad på att min inte har den skinnbotten som din. Och jag blir irriterad ofta eftersom jag inne kan slita blicken från din cykel, den är såååå vacker.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Varje gång du visar din Carradice blir jag irriterad på att min inte har den skinnbotten som din. Och jag blir irriterad ofta eftersom jag inne kan slita blicken från din cykel, den är såååå vacker.
Äsch den där gamla trasan…

Jo den är onekligen ganska elegant den där cykeln, i all synnerhet för en som är van vid mer eller mindre väderbitna On/Off RoadRunners.

Men på samma sätt som On/Off:erna är the motherfunkenest när de bara rullar så käkar en Carradice utan läderlapp men med rull en läderlappad dito som står still till frukost. Dvs på med väskan och ut och ge den vad den tål. Kom förbi så tar vi en kopp kaffe innan du vänder hemåt igen!

Jag drabbas ibland av ett närmast obetvingligt behov av en BxB-väska. Sen ser jag nån bild på en gammal Carradice på väg ned från Ben Nevis, en som var väl använd redan när far och jag var pojkar och som fortfarande har mycket kvar att ge, och tänker att jag kan köra mina Carradice ett par år till.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Varje gång du visar din Carradice blir jag irriterad på att min inte har den skinnbotten som din. Och jag blir irriterad ofta eftersom jag inne kan slita blicken från din cykel, den är såååå vacker.
Men skämt åsido, vilken modell är det du har?
Denna (en Barley) är den enda av mina Carradice som har skinnlappen. Mina Nelson Longflap och Camper Longflap har det inte, och brorsans Barley som väl är en 8-10 år gammal har det inte.
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så, kvick mock-up av brorsans peth-via-jabba-miyata. Han är bra på mycket men inte att fota rätt sida av cykeln. I dagsläget sitter en gammal kona-stam på. Funkar enligt utsago förvånansvärt bra.
Brorsan är förvisso familjens vertikalt utmanade, men är väl åtminstone 1,85. Det säger ändå något om cykelns storlek!
IMG-20220116-WA0000.jpg
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så, kvick mock-up av brorsans peth-via-jabba-miyata. Han är bra på mycket men inte att fota rätt sida av cykeln. I dagsläget sitter en gammal kona-stam på. Funkar enligt utsago förvånansvärt bra.
Brorsan är förvisso familjens vertikalt utmanade, men är väl åtminstone 1,85. Det säger ändå något om cykelns storlek!
Visa bilaga 533482
Kul med velocity stam på den. Däcken gjorde färgen rättvisa🤩vad blir det för sadel?
Vi vill se rätt sida 😉
 

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När jag monterade ihop Onoffen i höstas stod valet mellan en styrstam på 80 och 100 mm. Just då kändes 80 mm rätt, men med facit på hand så blev det en alldeles för upprätt sittställning. Nu fick den röda hundringen ärva 80-stammen och Onoffen blev då följaktligen något längre med 100 mm stam som strippats på den svarta färgen. Vilken skillnad! Jäklar vad kul det var att cykla idag.

Däcken från Suomi Tyres – 47 mm breda Mount & Ground kändes på dagens 12-kilometersrunda riktigt trevliga. Helt ok rull där asfalten var framme och bra bett på isen. Inte i närheten lika nervösa som Marathon Winter. Återstår att testa när det ligger lite snö på vägen.

Traktorn i sitt rätta element:
FC02C6BE-3A62-468A-9FA5-AE8D840DE611.jpeg

179F623D-B718-472E-B340-7C648102C746.jpeg

I morgon är planen att åka till affären och hämta mat. Får se hur Onoffen fungerar med lite last.

Edit: tydligen svårt att minnas vad däcken heter. Uppdaterat nu.
 
Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så, kvick mock-up av brorsans peth-via-jabba-miyata. Han är bra på mycket men inte att fota rätt sida av cykeln. I dagsläget sitter en gammal kona-stam på. Funkar enligt utsago förvånansvärt bra.
Brorsan är förvisso familjens vertikalt utmanade, men är väl åtminstone 1,85. Det säger ändå något om cykelns storlek!
Visa bilaga 533482
Tänk vad lite rengöring kan göra. Blir grymt det där!
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer