Visa din Miyata!

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Gillar den inte heller och det är ingen bra lösning tekniskt, ger utmattningssprickor och vatten läcker in. Miyata gick också tillbaka till utvändig kabeldragningen på sina stålramar året efter tror jag. Din har förstärkningar kring hålen så den lär inte vara i farozonen men tidigare modeller utan förstärkning bör man kolla noga.

Slutresultatet blev hur bra som helst tycker jag! Och rött är sött :)
Precis, det var ju lite ytrost inne i ramröret. Konstig lösning.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ursäkta att det tog lite längre tid än utlovat, men det var så mycket nytt att lära sig. Jag har aldrig mekat med så här moderna grejer tidigare.

Jag tycker att den blev fin. Estetiskt tycker jag inte om intern kabeldragning och bromsreglage där man tejpar under lindan men det är ju som det är. Sadeln matchar inte i färg men den är himla bra så den kommer min käresta bli nöjd med. Lindan är för övrigt i nåt slags plastkork (högst otrevligt) men jag vill inte lägga ut pengar på en läderlinda just nu. Allt som allt (nya hoods är beställda) kostade cykeln 600 kronor.

Visa bilaga 531626Visa bilaga 531627Visa bilaga 531628Visa bilaga 531629

Var hoodsen begagnade från eBay eller går de att köpa nya? Kan komma att behöva liknande.
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Blir det i Jönköping kommer jag och Triple Crossen direkt!
Det blir fö. bra med en TripleCross i sällskapet också av den anledningen att jag då inte behöver smyga med att jag är rätt nöjd så länge off road-cyklingen präglas av skogsväg och på sin höjd enklare stigcykling snarare än av hård teknisk terräng. Detta förstås sagt med respekt för att en 3X i händerna på rätt man eller kvinna käkar terräng like nobody’s business medan en högprestandaterrängmaskin vilket som helst låt oss säga en On/Off Roadrunner i jämförelse står sig slätt om den framförs av någon som inte besitter snille och smak.

Enstaka stunder av styggcykling är väl visserligen kul, men jag är mer av en kuska-runt-på-vischan-cyklist än en hårdkokt geggtuggare.

Så. Nu har jag sagt det. Mitt hjärta känns lättare.

Edit: Det här till exempel. Där krävs det både en modern extremcykel och lika delar ungdomligt oförstånd och ungdomlig styrka.
2C9663BD-720C-498B-A63D-2525FCCE1F27.jpeg
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det blir fö. bra med en TripleCross i sällskapet också av den anledningen att jag då inte behöver smyga med att jag är rätt nöjd så länge off road-cyklingen präglas av skogsväg och på sin höjd enklare stigcykling snarare än av hård teknisk terräng. Detta förstås sagt med respekt för att en 3X i händerna på rätt man eller kvinna käkar terräng like nobody’s business medan en högprestandaterrängmaskin vilket som helst låt oss säga en On/Off Roadrunner i jämförelse står sig slätt om den framförs av någon som inte besitter snille och smak.

Enstaka stunder av styggcykling är väl visserligen kul, men jag är mer av en kuska-runt-på-vischan-cyklist än en hårdkokt geggtuggare.

Så. Nu har jag sagt det. Mitt hjärta känns lättare.

Edit: Det här till exempel. Där krävs det både en modern extremcykel och lika delar ungdomligt oförstånd och ungdomlig styrka.
Visa bilaga 531659

Ja, jag cyklar inte utanför vägnätet.
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det blir fö. bra med en TripleCross i sällskapet också av den anledningen att jag då inte behöver smyga med att jag är rätt nöjd så länge off road-cyklingen präglas av skogsväg och på sin höjd enklare stigcykling snarare än av hård teknisk terräng. Detta förstås sagt med respekt för att en 3X i händerna på rätt man eller kvinna käkar terräng like nobody’s business medan en högprestandaterrängmaskin vilket som helst låt oss säga en On/Off Roadrunner i jämförelse står sig slätt om den framförs av någon som inte besitter snille och smak.

Enstaka stunder av styggcykling är väl visserligen kul, men jag är mer av en kuska-runt-på-vischan-cyklist än en hårdkokt geggtuggare.

Så. Nu har jag sagt det. Mitt hjärta känns lättare.

Edit: Det här till exempel. Där krävs det både en modern extremcykel och lika delar ungdomligt oförstånd och ungdomlig styrka.
Visa bilaga 531659
Du beskrev just Vintagecykling🤩 Det är likt ett mopedrally anpassat för målgruppen så att säga😉 Denna typ av cykling nämns i även i mitt förslag till upplägg, känns helrätt!
Den som vill köra novemberkåsan utmed Husqvarnas sydsluttning kan ta med sig sin DH rigg medans Miyatakillarna cyklar mer, upprätt på grus och stigar medans de kollar efter ripor under turen🤩
 
Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
För den oinvigde… vad är tjusningen med just en Miyata av äldre modell? Ursäkta om frågan inte helt hör hemma i tråden.
Det är nyttigt för oss redan frälsta (skrev jag oss bokstavstroende? Jag menade oss redan frälsta.) att behöva utvärdera, ifrågasätta och eventuellt tom. omvärdera vår tro.

För egen del handlar det dels om att Miyata nästan var synonymt med mtb när jag gick ifrån pojkcykel till riktig cykel (en Miyata, vem hade trott det) utan att passera moppe. Som jag minns det så formligen kröp det utav dem på tidigt 90-tal.

Därav att det också idag finns en sportslig chans att hitta dem begagnade och till ok priser samt att de är välbyggda och att de med valfri arbets- och pengainsats går att göra något roligt utav.

Jag säger som Kenta, try it, you’ll like it.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
För den oinvigde… vad är tjusningen med just en Miyata av äldre modell? Ursäkta om frågan inte helt hör hemma i tråden.
För min del är det är ganska enkelt, ramarna håller hög klass även med dagens mått. Det fanns andra tillverkare med bra ramar men av de serieproducerade var nog Miyata bland de absolut bästa och vad jag vet den enda som själv tillverkade rören, trippelreducerade av högvärdigt krommolybdenstål.

Fast jag är inte renlärig Miyata-fan.
 
Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har ju som bekant svårt att bestämma mig så nu bytte jag till Schwalbe Table Top. Det blev en mer modern känsla på bygget utan att retrokänslan försvann🤩
 

Bilagor

  • DB0AF262-C546-40C6-B92E-425CDC9804CC.jpeg
    DB0AF262-C546-40C6-B92E-425CDC9804CC.jpeg
    620.2 KB · Besök: 61
  • EB8B6828-31E4-4ED0-8F8A-DD2971832625.jpeg
    EB8B6828-31E4-4ED0-8F8A-DD2971832625.jpeg
    419.7 KB · Besök: 60
  • 893196DE-DBBC-40DB-AA14-967A406EB193.jpeg
    893196DE-DBBC-40DB-AA14-967A406EB193.jpeg
    529.1 KB · Besök: 65
  • 1C2395B9-B3D5-4377-A164-00414D04E583.jpeg
    1C2395B9-B3D5-4377-A164-00414D04E583.jpeg
    524.3 KB · Besök: 64
  • 90071FD8-F047-4D43-B040-E3AB7B281A2F.jpeg
    90071FD8-F047-4D43-B040-E3AB7B281A2F.jpeg
    1.2 MB · Besök: 67
Visa din Miyata!
Tack för svaren IM, LWB och aben!

Då förstår jag bättre varför vissa fastnar för Miyata och har ramarna som favoritfundament för nya byggen. För mig verkar det faktiskt vara en ovanligt sund och mysig tro/sekt. Relativt billiga cyklar av hög kvalitet låter ju som ljuv musik i mina öron. Kanske får prova ett bygge vid tillfälle.Tack för inspirationen i tråden!

Jag säger som Kenta, utan att fråga finns ingen chans att få ett svar.
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Eller hur! Kan du eller någon annan välsigna mitt planerade köp av ett set Crossride UBs? Tänkt kunna packa cykeln lätt och tuffa på mjukt över grövre grus och stig.
Det är ju såklart svårt att säga men jag har två cyklar med crossride och cyklar ändå rätt aktivt när jag väl cyklar. Med mina 115kg så har dem klarat sig utan skevheter och ekerbrott.. hittills!🤩Vet inte om det går i god för något men iaf en input!
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En vecka med wd-40 hjälpte föga, men värmepistol, en ipa och brute force gjorde susen. Jävligaste pedaler jag varit med om så glädjen är stor. God fredag!
Visa bilaga 531979
Min erfarenhet är att det bara är värme som hjälper. Man kan hälla på litervis med rostlösare (provat nästan alla de vanliga produkterna) men sitter det fastärgat eller rostat är det nästintill meningslöst. Jag har mekat mycket med äldre båtmotorer och då lär man sig den hårda vägen.. 😬

Värmepistol brukar inte vara tillräckligt heller, näst bäst är gasolbrännare (typ Julas gula) och bäst är gassvets. Man får vara försiktig med gasen dock, lätt att skada godset om det är lättmetall.

Senast i dag körde jag gasolbrännare på en lagerskål på min hustrus Kungsvelocipeden från -36. Extremt effektivt, men det rök bra när det gamla fettet i vevhuset brann upp. 👍🏻
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Förstår! Rörelsen gör att det lossnar.
Ja precis. När det gäller aluminium så verkar det som att oxiden lägger sig i gängorna och kilar fast skruven/bulten i godset. När du värmer så spränger du liksom loss den genom rörelsen i metallen. När skruven väl kommer ut så brukar gängorna vara helt igensatta av oxid. Ett varv eller två med roterande stålborste så är de som nya igen!
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är ändå lite, ska vi säga försmädligt?

Efter någon vecka i ryggläge - tydligen någon slags virushistoria som är poppis nu - vågade jag mig ikväll ut för att få sträcka på gubbakroppen innan ännu en natt i ryggläge. Kosan ställdes mot verkstaden där jag tog mig före att plocka ned den rampajja Jätten från Gävle.

De här dagarna till sängs har uthärdats till stor del tack vare ohälsosamt stor konsumtion av cykelrelaterat nät- och youtube-innehåll. Jag har cyklat Repack och Pearl Pass med Gary och grabbarna, tourat både Europa, Asien och Afrika, bajkpackat med Ryan van Duzer, fatbajkat med Stuvarn, ja ni fattar.

Till slut pustade jag mig alltså ned till verkstan och gav mig på Jätten. Och förutom lite utvändig smuts och de kriminellt tråkiga komponenterna som vidlåder de här gamla On/Off:erna så var cykeljäveln Hur Clean Som Helst. Inte en bult kärvade, vevarna lossnade som en dans och tom. vevlagret gav sig hur smidigt som helst. Sadelstolpen, som närmast regelmässigt ska sitta kemiskt förbunden med ramen, lossnade helt utan motstånd.

När vevlagret togs ut i ljuset efter dryga 30 år var det som nytt, inte en fläck, och i botten av vevlagerhylsan syntes en liten fläck helt försumbar ytrost.

Det var ju bara det där med att kedjestaget som bekant är sprucket och att ramen i praktiken är kex.

Om så inte hade varit fallet så hade det här kunnat bli… äh, skit samma. Man hakar väl inte upp sig på materiella ting? Nu hänger ramen som kitschig väggprydnad i verkstaden.

7C59C2FF-BA5E-4631-B49E-2B8492AABFE4.jpeg


En vacker dag ska det väl dyka upp en ny 22,5:a i gott skick. God kväll gott folk,
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så här ser det ut i min matsal, skulle nästan kunna ordna en tävling: räkna cyklarna. För ett år sedan hade jag en cykel, en Monark som fortfarande är den jag kör på allra mest. Förra våren fick jag min brors SixTen som jag länge suktat efter och sen var det kört. Runnern i förgrunden är den enda som inte är färdig, stupade på vevlagret där jag saknar en distansbricka för att kunna montera vevlagret ordentligt för vevlagermuffen är något kortare än på cykeln jag tog det ifrån. Får ta tag i saken så den blir färdig någon gång.

Sen har jag en del andra cyklar till.

ndu7DR2.jpg
 
Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Så här ser det ut i min matsal, skulle nästan kunna ordna en tävling: räkna cyklarna. För ett år sedan hade jag en cykel, en Monark som fortfarande är den jag kör på allra mest. Förra våren fick jag min brors SixTen som jag länge suktat efter och sen var det kört. Runnern i förgrunden är den enda som inte är färdig, stupade på vevlagret där jag saknar en distansbricka för att kunna montera vevlagret ordentligt för vevlagermuffen är något kortare än på cykeln jag tog det ifrån. Får ta tag i saken så den blir färdig någon gång.

Sen har jag en del andra cyklar till.

ndu7DR2.jpg
Visst, skryt lagom. Vi fattar; vi fattar att du haft proffsfotograf på plats, inför det kommande reportaget i Gods och gårdar.



Med all rätt. 😄😉🥰
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visst, skryt lagom. Vi fattar; vi fattar att du haft proffsfotograf på plats, inför det kommande reportaget i Gods och gårdar.



Med all rätt. 😄😉🥰
Haha, jag känner tvärtom att mängden cyklar har gått överstyr och inte är kul, inte minst för att det finns fler cyklar jag vill ha som en flygståls-Monark . Men jag kommer sälja ett par av dem så jag hoppas att det totala antalet inte ökar. De två närmast Runnern och SixTen kommer jag dock behålla.
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag skrev om det i en annan tråd: jag roade mig med att jämföra geometrin mellan en Miyata Runner och en ny modern högklassig stålgravelbike och de var i princip exakta avbilder av varandra med enda undantag att det nu är 28" hjul mot Miyatans 26".
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer