Visa din Miyata!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Teaser i projekt Norrskensflamman:
Idag hämtade jag ut ett paket med ett Surly 8 pack rack och ett Jones-styre. Det kan bli bra.

Jag måste nu också bestämma mig för vilket styrlager jag ska ha, och ffa vilka vevar och vevlager. Det (dvs jag) pendlar mellan HTII med flådiga neoretrovevar ihop med 11-delat bak, och UN55 och befintliga LX300-vevar med n/w-klinga och befintliga 7-delat bak. Kom inte och beskyll mig för att ha en tydlig plan och följa en konsekvent linje.
Kör neoretro, hela bygget andas det :)

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I väntan på att få igång hjulen och lite andra vitala (fram-)steg i bygget av Norrskensflamman roade jag mig med att montera frampakethållaren på lilla cykeln. Med utgångspunkt i att gaffeln på Norrskensflamman är identisk sånär som på styrrörets längd så bör det vara en enkel operation att flytta över racket när den stunden är kommen.

92EDE787-D52E-4552-BA96-FE84AA978CAB.jpeg

C3B9155F-B509-4C3C-B789-957747FF2074.jpeg

Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har nån idé om att cykla ner i Östeuropa när/om Corona lägger sig. Så min tanke är att hålla det enkelt och billigt, typ så jag kan byta delar på landsbygden hos en Moldavisk version av Biltema :)
Hur går det med bygget av Morrbergs Moldaviska Milslukare och planering av turen?
Det enda rättvisa och omdömesgilla är att bygga här och nu för att vara redo att, som talesättet lyder, dra fort som en uppstekt On/Off RoadRunner, när pandemin lägger sig.

...plus att det stillar nyfikenheten hos oss som inte själva kommer iväg.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur går det med bygget av Morrbergs Moldaviska Milslukare och planering av turen?
Det enda rättvisa och omdömesgilla är att bygga här och nu för att vara redo att, som talesättet lyder, dra fort som en uppstekt On/Off RoadRunner, när pandemin lägger sig.

...plus att det stillar nyfikenheten hos oss som inte själva kommer iväg.
Du e rolig LWB!! 😂

Sennsa

Medlem
Visa din Miyata!
I väntan på att få igång hjulen och lite andra vitala (fram-)steg i bygget av Norrskensflamman roade jag mig med att montera frampakethållaren på lilla cykeln. Med utgångspunkt i att gaffeln på Norrskensflamman är identisk sånär som på styrrörets längd så bör det vara en enkel operation att flytta över racket när den stunden är kommen.
Gött stuk! Är det Nittos pakethållare?

Tog bort pakethållaren och skärmarna på min Valley Runner och åkte vilse i Ängårdbergen på förmiddagen, nya favoritcykeln, asgött att hoja runt.

Om någon mot förmodan får syn på en Miyata ATB/MTB i stål och storlek 22,5" (STOR!) så är jag superpepp..

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Gött stuk! Är det Nittos pakethållare?

Tog bort pakethållaren och skärmarna på min Valley Runner och åkte vilse i Ängårdbergen på förmiddagen, nya favoritcykeln, asgött att hoja runt.

Om någon mot förmodan får syn på en Miyata ATB/MTB i stål och storlek 22,5" (STOR!) så är jag superpepp..
Det är ett Surly 8 Pack Rack. På Surlys egna cyklar är det bara plug ’n’ play men här var det lite mer pyssel innan jag hittade nåt som verkar funka. Vi får se om det funkar också i praktiken.

Lovar att hålla utkik efter en 22,5:a!

pedalpim

Medlem
Visa din Miyata!
Tänkte jag skulle visa hur Triple Cross:en ser ut idag. Växlar och bromsar var i oförskämt bra skick så jag bestämde mig för att behålla dem. Hittade en 11-32 kassett vilket ger mig lite bättre granny gear än 1 till 1 växlingen den hade original (28 taggar fram) Höjdskillnaderna här är ofta över 100m, även på korta turer.
-Ok, cruiserstyret var kanske lite too much men jag ville pröva. :-)
Det bästa var dock: Schwalbe G-One 40mm!!! Eftersom jag fortfarande bor i sommarstugan i Mullsjö så är det faktiskt mest grus och skog jag cyklar på. Däcken överträffade mina förväntningar med råge. Inte nog med att de funkar bra i skog/grus vått/torrt de rullar verkligen bra på asfalt, även med lite lägre tryck!
Alltså ramen är ju fantastisk, även om jag retar mig lite på styrningen som är lite nervös. Jag har ju även en till i snäppet högre ramhöjd som har nytt styrlager men den beter sig likadant. (Det går absolut inte släppa händerna från styret.) Ramgeometrin på pappret säger att den borde vara avslappnad i styrningen. Kan det vara den extremt lilla BB-drop:en som gör det? Man sitter ju väldigt högt nämligen...
IMG_0803.JPG

heffe

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det är ett Surly 8 Pack Rack. På Surlys egna cyklar är det bara plug ’n’ play men här var det lite mer pyssel innan jag hittade nåt som verkar funka. Vi får se om det funkar också i praktiken.
Intresserad, för en väns räkning, att veta hur det funkar med p-klämmor och 8 pack rack.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nån som vet hur man fipplar bort täcklocken för den interna bromsdragningen på en 712? Tänkte fråga innan jag tar i så att nåt går sönder.

Thuna

Medlem
Visa din Miyata!
...och en efterbild av min Quickcross. Riktigt skön att cykla på. Har haft den nerplockad i atomer, rengjort (lagom så man vågar cykla på den) och smörjt allt som smörjas ska. Ena pedalen, vevarm och vevlageraxel var som hopgjutna och släppte inte ens med grovt våld så de fick kasseras. Sitter nu ett nytt/modernt vevlager och ett annat identiskt vevparti på den. Däck blev Panaracer Gravelking EXT som utseendemässigt känns någorlunda likt originaldäcken och de rullar riktigt bra.

På bilden iförd pendlarstass.
Miyata QuickCross.jpg

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
...och en efterbild av min Quickcross. Riktigt skön att cykla på. Har haft den nerplockad i atomer, rengjort (lagom så man vågar cykla på den) och smörjt allt som smörjas ska. Ena pedalen, vevarm och vevlageraxel var som hopgjutna och släppte inte ens med grovt våld så de fick kasseras. Sitter nu ett nytt/modernt vevlager och ett annat identiskt vevparti på den. Däck blev Panaracer Gravelking EXT som utseendemässigt känns någorlunda likt originaldäcken och de rullar riktigt bra.

På bilden iförd pendlarstass.
Visa bilaga 428701
Snyggt, mkt snyggt!

Thuna

Medlem
Visa din Miyata!
Nån som har koll på skillnaden (om det finns någon) mellan Triple Cross och Quick Cross?
Som Carl skrev så bättre komponenter på Quickcross och alu kontra stål. Exage 500LX mot 300LX på Triplecross. Triplecross tar dock fetare däck. Jag är bekväm med max 38mm på Triplecross och 33mm på Quicken. Får plats mer på båda men det blir trångt mellan kedjestagen.
Kan kanske skilja mellan årsmodeller men Quickcross har skruvfäste för ex. lowrider på gaffeln samt dito fäste på undersidan av underröret viket jag aldrig sett på Triplecross.

Visa din Miyata!
Som Carl skrev så bättre komponenter på Quickcross och alu kontra stål. Exage 500LX mot 300LX på Triplecross. Triplecross tar dock fetare däck. Jag är bekväm med max 38mm på Triplecross och 33mm på Quicken. Får plats mer på båda men det blir trångt mellan kedjestagen.
Kan kanske skilja mellan årsmodeller men Quickcross har skruvfäste för ex. lowrider på gaffeln samt dito fäste på undersidan av underröret viket jag aldrig sett på Triplecross.
Tack för bra svar.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag var förbi grannen i helgen och vad stod ute i skjulet om inte en Valley Runner i storlek 20,5”? Oförskämt fräsch under ett tunt lager lagårdsdamm, och med samma top notch-komponenter som på min, samt och tillika en Vättern runt-dekal från 1993. Tyvärr ville han varken sälja eller byta jämt med min, fastän han förmodligen aldrig kommer att sitta på en cykel igen så länge han lever.

Bara att fortsätta leta efter en 20,5:a.
Jag minns inte vem, men jag minns tydligt att någon gjorde sig lustig över att grannen ville behålla sin Valley Runner fastän han minsann aldrig skulle sitta på en cykel igen.
Gissa vems granne som idag fick tillbaka sin Valley Runner från brorsonen cykelmeken, där den fått sig en duvning för att kunna rulla igen?

A8C60D17-E05A-459D-B428-5C6051D49B52.jpeg

Ni som kan er Miyata-historia: På grannens Valley Runner var styrhuvudet förhållandevis kort, och avståndet mellan underrör och överrör var betydligt mindre än vad det oftast är på äldre icke dämparkorrigerade ramar. Jag gissar att våra ramar är ungefär jämnåriga, men min (och alla andra stål-Miyata som jag har sett) har haft betydligt längre styrhuvuden och mer klassisk/normal look.
Vad säger er detta?
Tveksamt om jag lyckades beskriva geometrin, men på bilden ovan ser ni hur den ser ut. Serienumret säger 1991.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag minns inte vem, men jag minns tydligt att någon gjorde sig lustig över att grannen ville behålla sin Valley Runner fastän han minsann aldrig skulle sitta på en cykel igen.
Gissa vems granne som idag fick tillbaka sin Valley Runner från brorsonen cykelmeken, där den fått sig en duvning för att kunna rulla igen?

Visa bilaga 429224

Tveksamt om jag lyckades beskriva geometrin, men på bilden ovan ser ni hur den ser ut. Serienumret säger 1991.
Slope reverse🙈

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hjälper en kompis med hans Elevation, framväxeln blev över, någon här som behöver dem? Finns i Linköping, men kan med lite övertalning slänga dem på posten.
IMG_20200709_104733.jpg

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ser ut att vara något liten.
Miyata gjordes bara i två storlekar: För liten eller för stor.

Skämt åsido så verkar ramarna i ytterkanten av storlekskartan vara märkligt vanliga. Tycker ofta man ser lvg-ramar i storlek 62+

Kanske dessa som överlevt längst och nu finns lättillgängliga?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Idag bytte jag Flite sadeln mot en Miyata sadel.
Det blev en hit inte bara utseendemässigt utan gynnade även komforten. Kan inte bestämma mig om jag skall montera på mina Magura på denna, det hade förstört den rena looken en del men samtidigt flörtat mer med 90-talet... en Paul Chain Keeper står oxå högt på listan.
DF4648E6-7170-4891-91DA-8D029ABB5160.jpeg

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Carl Edfeldt som trådskapare får protestera om jag bombarderar tråden med för mycket dravel, men jag är helt enkelt bara otålig.

Projekt Norrskensflamman går hur som helst på sparlåga för tillfället, båda hjulen är klara men de befinner sig en 40-50 mil bort.
Anders på Veloform ska få stänka lite vigvatten på skjutsen vad det lider, men han ska få ta sin välförtjänta semester först så det blir inget åka av förrän i september. Väl därefter blir det dock rensning av gängorna i vevlagerhylsan, planfräsning av vevlagerhylsan, nytt styrlager, SKF vevlager, vevar och förhoppningsvis någon trevlig styrstam.

Nåväl, i helgen behandlade jag innanmätet på ramen med frame saver (det är engelska och betyder linolja), så nu ska den tåla en övergångsperiod i saltstänket på Värstkusten innan den så småningom får flytta hem till Småland.

En notering som jag har gjort och för vilken vi kan tacka solblekningen är att den ursprungligen till synes rent röda lacken innehåller lite flake. Bildkvaliteten är en sorglig historia, men den duger för att illustrera denna viktiga upptäckt så håll tillgodo.

0DED1B8D-ED21-4BE1-9209-C6C263974EE8.jpeg

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Carl Edfeldt som trådskapare får protestera om jag bombarderar tråden med för mycket dravel, men jag är helt enkelt bara otålig.

Projekt Norrskensflamman går hur som helst på sparlåga för tillfället, båda hjulen är klara men de befinner sig en 40-50 mil bort.
Anders på Veloform ska få stänka lite vigvatten på skjutsen vad det lider, men han ska få ta sin välförtjänta semester först så det blir inget åka av förrän i september. Väl därefter blir det dock rensning av gängorna i vevlagerhylsan, planfräsning av vevlagerhylsan, nytt styrlager, SKF vevlager, vevar och förhoppningsvis någon trevlig styrstam.

Nåväl, i helgen behandlade jag innanmätet på ramen med frame saver (det är engelska och betyder linolja), så nu ska den tåla en övergångsperiod i saltstänket på Värstkusten innan den så småningom får flytta hem till Småland.

En notering som jag har gjort och för vilken vi kan tacka solblekningen är att den ursprungligen till synes rent röda lacken innehåller lite flake. Bildkvaliteten är en sorglig historia, men den duger för att illustrera denna viktiga upptäckt så håll tillgodo.

Visa bilaga 430768
LWB, tråden är skapad för dravel och nörderi på extrem nivå! Känns som om att du sitter säkert om vi säger så ;) fortsätt med det du gör!

Sennsa

Medlem
Visa din Miyata!
Får tyvärr rapportera att Conti RaceKing 26x2.2 vikbart tyvärr inte får plats på min Valley Runner, korkat av mig att inte kolla innan beställning, men var lite för peppad.

Några däcktips? Liknande stuket på RaceKing, men mindre då..
IMG_1271.jpg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer