Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I väntan på verkliga framsteg i bygget av Norrskensflamman - jag väntar fortfarande på att Veloform ska öppna efter semestern - får ni hålla tillgodo med urvattnad torrbrytning.

Idag tog nyfikenheten överhanden och jag monterade dynamohjulet som ska sitta på Norrskensflamman på Den Lilla Röda. Eftersom dynamohjulet är byggt med 25 mm fälg och den lilla har original 20 mm Araya-fälgar så körde jag med frambromsen urkopplad. Det handlade bara om några kilometer, men fan vad otäckt det var att köra med bara bakbroms.

Hjulet kändes dock helt ok. Sanningen att säga så kändes det inte alls, och det tolkar jag som bästa möjliga betyg.

B2A0A41A-6627-48A5-AC81-F94BF7AA6F62.jpeg

Ett paket med bakväxel, pedaler och lite annat godis är också i detta nu på väg från Tyskland. Vi får se om de j-a asen på Postnord slarvar bort det innan det hinner fram, som de så förutsägbart och fullständigt obekymrat har gjort tidigare. Om inte så kommer det snart nya uppdateringar.

Luke

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 436419
Min första MTB köpt 1989 tror jag, Miyata On/Off Road runner, det har blivigt många trevliga minnen, rullat många mil i skog, landsväg, pendling mm, stått ute i regn och snö. Skall påbörja en lätt entusiasm renovering 😁
Åååhh!!!! Nostalgi!! precis en sådan hade jag också.Köpte den i Boden av alla ställen... Tog tåget dit och hämtade hem den.

RicraM

Medlem
Visa din Miyata!
Fick en 91 On/Off Roadrunner ram, Shimano DX gruppset och rätt risiga hjul av en kompis som hade lite för många cykelprojekt på gång.

225936.jpg

Efter ett antal timmar med sandpapper, spray från Biltema + 2k klarlack, dekaler från Velocals, rubbing och Autosol, samt ett antal beställningar från tyska och engelska webshoppar är jag rätt nöjd med resultatet. Har funkat alldeles utmärkt på mtb-turer tillsammans med 10-åringen
170135.jpg

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fick en 91 On/Off Roadrunner ram, Shimano DX gruppset och rätt risiga hjul av en kompis som hade lite för många cykelprojekt på gång.

Visa bilaga 437749
Efter ett antal timmar med sandpapper, spray från Biltema + 2k klarlack, dekaler från Velocals, rubbing och Autosol, samt ett antal beställningar från tyska och engelska webshoppar är jag rätt nöjd med resultatet. Har funkat alldeles utmärkt på mtb-turer tillsammans med 10-åringen
Visa bilaga 437750
Riktigt fint bygge, ditt färg, material och dekal val ger galna 80-vibbar! Ballaste jag sett på länge🤩

rödblå

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 437749
Visa bilaga 437750
Wow! Skulle aldrig gissa att ramen var målad med sprayfärg från Biltema. Du ska vara mer än nöjd! Vad är det för styrstam?

Visa din Miyata!

Visa bilaga 437749
Visa bilaga 437750
Så snygg 😍

Barometer

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 437749
Visa bilaga 437750
Jag vill också ha en sån pappa. Kan du adoptera mig?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I den fullständigt ologiska blandning av 30 år gamla instegskomponenter och flång nytt hyperbling som utgör Projekt Norrskensflamman så funderar jag över vevarmarna. Jag hade siktat in mig på ett par TA Alizé, men nu undrar jag om jag inte helt kallt ska återanvända originalvevarna, med en enkel n/w-klinga.

Helt ute och cyklar eller helt fel?

E1C40078-1E2C-40AC-9134-4604850277A0.jpeg

Viktmässigt är vevarna ändå det minsta problemet på cykeln. Och förutom gamla high end-Shimano, Ritchey Logic eller polerade Middleburn så vetefan vilka vevar som är så värst snygga att se på ändå?

Senast ändrad:

Sennsa

Medlem
Visa din Miyata!
I den fullständigt ologiska blandning av 30 år gamla instegskomponenter och flång nytt hyperbling som utgör Projekt Norrskensflamman så funderar jag över vevarmarna. Jag hade siktat in mig på ett par TA Alizé, men nu undrar jag om jag inte helt kallt ska återanvända originalvevarna, med en enkel n/w-klinga.

Helt ute och cyklar eller helt fel?

Viktmässigt är vevarna ändå det minsta problemet på cykeln. Och förutom gamla high end-Shimano, Ritchey Logic eller polerade Middleburn så vetefan vilka vevar som är så värst snygga att se på ändå?
Helt ute och cyklar, jag röstar för originalvevar. Lite tid med en polertrissa och ett schysst drev så kommer det se kanon ut.

RicraM

Medlem
Visa din Miyata!
Nitto Bullmoose double clamp mtb stem 75mm/22,2mm, tror jag. Eller så kan det vara Sakae-varianten.Visa bilaga 437931
Den där Nitto-stammen är lite stiligare än den jag fick med. Men satan vilken tung kombo med ett stålstyre...
20200617_104617.jpg

Ser inte mig själv som någon expert, men det är inte första ramen jag sprejat. Hade mycket tålamod och tid eftersom jag väntade på leveransen av dekalerna från USA i corona-tider... Trodde aldrig de skulle komma så jag byggde "färdigt" innan. När de väl dök upp tog jag bort hjulen, lossade på lite kablar, fick dit dekalerna enligt deras instruktioner. Gick bra på första försöket. (De skickade med några dubbletter att testa med...) Sen klarlack igen med "vanlig" 1k spray. Får se hur det håller...

Det blir ingen adoption, har tillräckligt med ungar😓

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Den där Nitto-stammen är lite stiligare än den jag fick med. Men satan vilken tung kombo med ett stålstyre...
Visa bilaga 437990
Ser inte mig själv som någon expert, men det är inte första ramen jag sprejat. Hade mycket tålamod och tid eftersom jag väntade på leveransen av dekalerna från USA i corona-tider... Trodde aldrig de skulle komma så jag byggde "färdigt" innan. När de väl dök upp tog jag bort hjulen, lossade på lite kablar, fick dit dekalerna enligt deras instruktioner. Gick bra på första försöket. (De skickade med några dubbletter att testa med...) Sen klarlack igen med "vanlig" 1k spray. Får se hur det håller...

Det blir ingen adoption, har tillräckligt med ungar😓
Mina hojar är lackade av lackerare, men dekalerna kommer nog från samma ställe 😉
Måste säga det igen, sjukt fin hoj!
Har du tur så får du flerbarnstillägg om du adopterar😅

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Helt ute och cyklar, jag röstar för originalvevar. Lite tid med en polertrissa och ett schysst drev så kommer det se kanon ut.
Tack, det blir nog originalvevarna åtminstone till en början.

Problemet, förutan vilket vevarna hade åkt på utan tvekan, är att finishen inte är den matta men ”nakna” alu:n som det ser ut som utan nån slags silverfärg som verkar sitta ganska envist. Så för att få dem snyggt alu-rena så hade jag behövt gnaga bort färgen innan jag kunde gå loss och polera upp dem. Får se om det går att få bort färgen på någon elak kemisk väg. När jag var mc-putte så lärde jag mig (utan att avslöja hur, men det inbegrep viss kunglig klantighet) att bromsvätska är ett oerhört effektivt färgborttagningsmedel. Kanske kunde va nåt?

Nåväl, i eftermiddag hämtar jag ut ett paket med div. vitala komponenter till projektet. Stay tuned!

iionasson

Medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 437749
Visa bilaga 437750
Riktigt jävla stiligt! 👌🏼

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tack, det blir nog originalvevarna åtminstone till en början.

- - -

Nåväl, i eftermiddag hämtar jag ut ett paket med div. vitala komponenter till projektet. Stay tuned!
Vem bestämmer att man inte kan ha ett par skräddarsydda kostymbyxor ihop med sina avklippta Gislaveds gummistövlar? Om stövlarna vore så märkvärdiga att byxorna hade skämt dem så är det bara att ha dem på sig till kvällsmockningen så blir det samma koskit på stövlarna som det redan är på byxbenen och sen är det inte mer att säga om den saken.

2CF6F243-A695-475C-8ED7-2DE781755625.jpeg

Välj själva vad som är byxor och vad som är stövlar, men såhär ter sig en uppsättning XT i häcken på en On/Off. Fälgen är marginellt större än kassetten och den långa SGS-armen på växelföraren kommer att nå halvvägs ned till marken. Kom ihåg var ni såg det först.

210F4D53-6A53-4988-BE16-0F717045F09D.jpeg

Och så här ter sig ett par Gislaveds Geitepulere modell VP Vice ihop med Shimanos flaggskepp Exage 300.

7250CF31-314F-4763-8781-7EC37B3D9E44.jpeg

Svart och silver, XT och Deore, i skön förgrening.

BC3B6A41-0485-46E5-B321-66583B5A7882.jpeg

I-spec B. Det hade onekligen varit cleanare med en snygg, enkel thumb shifter, men jag litar på De Kloke Män som säger att lyckosamma äktenskap mellan sådana och 11-delat är lätt räknade.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vem bestämmer att man inte kan ha ett par skräddarsydda kostymbyxor ihop med sina avklippta Gislaveds gummistövlar? Om stövlarna vore så märkvärdiga att byxorna hade skämt dem så är det bara att ha dem på sig till kvällsmockningen så blir det samma koskit på stövlarna som det redan är på byxbenen och sen är det inte mer att säga om den saken.

Visa bilaga 438164
Välj själva vad som är byxor och vad som är stövlar, men såhär ter sig en uppsättning XT i häcken på en On/Off. Fälgen är marginellt större än kassetten och den långa SGS-armen på växelföraren kommer att nå halvvägs ned till marken. Kom ihåg var ni såg det först.

Visa bilaga 438165
Och så här ter sig ett par Gislaveds Geitepulere modell VP Vice ihop med Shimanos flaggskepp Exage 300.

Visa bilaga 438166

Visa bilaga 438167
I-spec B. Det hade onekligen varit cleanare med en snygg, enkel thumb shifter, men jag litar på De Kloke Män som säger att lyckosamma äktenskap mellan sådana och 11-delat är lätt räknade.
Du borde kört Xt vevar😎, fyrkant såklart!
Fasen va fett! Jag blandade 2 generationer xt på min Ridge runner, blev helrätt🤩

Visa din Miyata!

Visa bilaga 438164

Visa bilaga 438165

Visa bilaga 438166

Visa bilaga 438167
Cool 😎
Hur fixade du det där? Får det plats i ramen?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cool 😎
Hur fixade du det där? Får det plats i ramen?
Jag önskar att jag hade en saftig historia att berätta om hur jag hade modifierat ramen och byggt min egen kassett av delar ihopsamlade under decennier...

...men förutom att det är nya hjul där ex. bodyn på baknavet sväljer mer än originalets 7-delade så är det bara nyköpta prylar som är monterade rakt av som de är.

Visa din Miyata!
Jag önskar att jag hade en saftig historia att berätta om hur jag hade modifierat ramen och byggt min egen kassett av delar ihopsamlade under decennier...

...men förutom att det är nya hjul där ex. bodyn på baknavet sväljer mer än originalets 7-delade så är det bara nyköpta prylar som är monterade rakt av som de är.
Ok 😀 Jag funderar uppgradera nästa gång jag ska byta bakdrev. Nu sitter det en 7 delad XT kassett på ett DX-nav men funderar på 10, eller 11 delad som du 😀. Undrar om man kan byta frihjuls-bodyn och ha kvar navet? .. navet är på 135 mm. Nån som vet vad man ska titta efter?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ok 😀 Jag funderar uppgradera nästa gång jag ska byta bakdrev. Nu sitter det en 7 delad XT kassett på ett DX-nav men funderar på 10, eller 11 delad som du 😀. Undrar om man kan byta frihjuls-bodyn och ha kvar navet? .. navet är på 135 mm. Nån som vet vad man ska titta efter?
Jag undrar om det inte var Spindatt på Youtube som gjorde just det, bytte body på ett gammalt nav. Kolla om du hittat nåt där.

Visa din Miyata!
Jag har bytt body på originalhjulen som satt på min Triple Cross. Från 7-delat till 8-10-delat. Det var inga problem. Hade dock en passande body liggande så jag vet ej var du kan få tag på en. Såg ut som väldigt mycket "standard" Shimano.

Visa din Miyata!
Nån som vet var man får tag på ett Bottom Bracket på 127mm med 73mm bredd på huset?
Det är till en Miyata Elevation 2000 årsmodell -93
Har letat runt. I brist på lager så har jag gjort rent och monterat det gamla. Lagerbanorna är ”ok” men inte kulorna. Funkar ”sådär” Kan det vara en lösning att stoppa i lösa kullagerkulor? Söker också framdrev.

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer