Visa din Miyata!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nån som vet var man får tag på ett Bottom Bracket på 127mm med 73mm bredd på huset?
Det är till en Miyata Elevation 2000 årsmodell -93
Har letat runt. I brist på lager så har jag gjort rent och monterat det gamla. Lagerbanorna är ”ok” men inte kulorna. Funkar ”sådär” Kan det vara en lösning att stoppa i lösa kullagerkulor? Söker också framdrev.
Kul att du underhåller, den är värd det☺Elevation 2000 är så sjukt clean
Här är min före och efter Magura🚴🏻‍♂️

Bilagor

Sennsa

Medlem
Visa din Miyata!
Nån som vet var man får tag på ett Bottom Bracket på 127mm med 73mm bredd på huset?
Det är till en Miyata Elevation 2000 årsmodell -93
Har letat runt. I brist på lager så har jag gjort rent och monterat det gamla. Lagerbanorna är ”ok” men inte kulorna. Funkar ”sådär” Kan det vara en lösning att stoppa i lösa kullagerkulor? Söker också framdrev.
Lösa kulor borde funka fint, här får du 144 st för rimliga pengar.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig... Tänka sig.

038FC375-1AD3-44FD-AF50-D266D0BC0218.jpeg

T.A. Pro 5 Vis vevar, det snyggaste jag har sett på länge. Det är tajt mellan vev och ram, håll tummarna att det funkar för i valet mellan att byta vevar och att byta ram så vet jag inte vad jag helst hade sparat.
Länken mellan höger och vänster sida stavas SKF och känns fantastiskt!

132948E7-31DE-4347-BE12-9DC1C5B32139.jpeg

Senast jag byggde fincykel sparade jag in på King Bling på styrlagret, för vad ska man med överdåd till där? Den här gången vann fåfängan. Och vansinnet.

L.and

Medlem
Visa din Miyata!
Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig... Tänka sig.

Visa bilaga 440110
T.A. Pro 5 Vis vevar, det snyggaste jag har sett på länge. Det är tajt mellan vev och ram, håll tummarna att det funkar för i valet mellan att byta vevar och att byta ram så vet jag inte vad jag helst hade sparat.
Länken mellan höger och vänster sida stavas SKF och känns fantastiskt!

Visa bilaga 440111
Senast jag byggde fincykel sparade jag in på King Bling på styrlagret, för vad ska man med överdåd till där? Den här gången vann fåfängan. Och vansinnet.
De där vevarna var ju oerhört fina. Så fina att jag inte ens vill googla på dem för att risken för att slita på köpknappen skulle vara för stor.
Men också, jisses vilken cykel det blir!

Visa din Miyata!
Här är det som förmodligen är slutversionen av min modifierade Triple Cross.

Den är nu utrustad med 11-delad drivlina med Ultegra 6800 växelhandtag och Tiagra 4700 bakväxel. Tack vare samma ”cable pull” så funkar det utmärkt att blanda 11 och 10-delat i detta fall. Kassetten är en Sram 1170 11-36 och fram sitter en oval 44t n/w-klinga från Superstar Components. Däcken är 40mm Gravelking SK och jag ärvde dem av en kompis som köpte nytt.

Jag älskar den här cykeln och den har gått många mil på grus och asfalt sen i mars. En underbar cykel på alla sätt. Miyatas ramar är fantastiska!!
15347AA5-EBBF-4533-B3C7-CBAF4BE46BFE.jpeg
5DF2DC15-1EFE-41E3-A8CE-28C2973E3199.jpeg

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kamrater!

Mötesdeltagare!

Norrskensflamman rullar!

Jag monterade den samtidigt som jag hade ett jobbmöte i lurarna och duggregnet tilltog, så än återstår en hel del jobb med finliret, men den rullar, växlarna funkar och bromsarna gör vad de ska.

När jag har gett den några mil ska jag fixa Jones-styret och lämplig styrstam, vilket är anledningen till att jag inte har trimmat ned kablagen än.

Det återstår också att se hur det funkar med standardklinga fram eller om den kräver n/w. Jag köpte vevpartiet begagnat så dessa klingor var vad som satt på. Efter 200m provtur är jag fullständigt nöjd med bygget.

Ekerreflexerna? Kom ihåg att det är en pendlare först och främst. Fler hade kört med ekerreflexer om de bara hade vågat!

9B5F1373-028B-4B41-B242-6E272CA106B6.jpeg

297322A9-F984-4D11-929F-1ACF7A3D62CC.jpeg

AC5BC2EA-22B0-488C-B8BF-96A22C0B71D2.jpeg

1AB2B879-3DE6-49A6-BD38-52001897F5AF.jpeg

77819A16-A673-49ED-B887-451F45E6E769.jpeg

iionasson

Medlem
Visa din Miyata!
Kamrater!

Mötesdeltagare!

Norrskensflamman rullar!

Jag monterade den samtidigt som jag hade ett jobbmöte i lurarna och duggregnet tilltog, så än återstår en hel del jobb med finliret, men den rullar, växlarna funkar och bromsarna gör vad de ska.

När jag har gett den några mil ska jag fixa Jones-styret och lämplig styrstam, vilket är anledningen till att jag inte har trimmat ned kablagen än.

Det återstår också att se hur det funkar med standardklinga fram eller om den kräver n/w. Jag köpte vevpartiet begagnat så dessa klingor var vad som satt på. Efter 200m provtur är jag fullständigt nöjd med bygget.

Ekerreflexerna? Kom ihåg att det är en pendlare först och främst. Fler hade kört med ekerreflexer om de bara hade vågat!

Visa bilaga 440183

Visa bilaga 440184

Visa bilaga 440185

Visa bilaga 440186

Visa bilaga 440187
Tjusigt!! Blir en riktigt bra pendlare!
Har en ”likadan” vev, dock singelklinga. Älskar den. Och den är faktiskt ruskigt snygg!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tjusigt!! Blir en riktigt bra pendlare!
Har en ”likadan” vev, dock singelklinga. Älskar den. Och den är faktiskt ruskigt snygg!
+1
Bild!!!
Vad har du för klinga?

Jag återfick Hoppet när jag upptäckte Pro 5 Vis:en. Det kändes som när Dylan beskrev Robbie Robertsons gitarrspel, äntligen ett par vevar som inte “offend my intestinal nervousness with their rearguard [looks]”.
Men det är onekligen tajt mellan vev och kedjestag.

Visa din Miyata!

Den är nu utrustad med 11-delad drivlina med Ultegra 6800 växelhandtag och Tiagra 4700 bakväxel. Tack vare samma ”cable pull” så funkar det utmärkt att blanda 11 och 10-delat i detta fall. Kassetten är en Sram 1170 11-36 och fram sitter en oval 44t n/w-klinga från Superstar Components. Däcken är 40mm Gravelking SK och jag ärvde dem av en kompis som köpte nytt.

Jag älskar den här cykeln och den har gått många mil på grus och asfalt sen i mars. En underbar cykel på alla sätt. Miyatas ramar är fantastiska!!Visa bilaga 440173Visa bilaga 440174

Jag älskar den här cykeln och den har gått många mil på grus och asfalt sen i mars. En underbar cykel på alla sätt. Miyatas ramar är fantastiska!!Visa bilaga 440173Visa bilaga 440174
snyggt 😀 Vad är det för gaffel?

Visa din Miyata!
snyggt 😀 Vad är det för gaffel?
Köpte den för 20:- på kommunens cykelåtervinning. Jag fick leta själv i en stor låda med gafflar. Bromsklossarna på mini-v bromsarna rymdes inte i originalgaffeln. På cantileverbromsarna som satt från början sitter hela bromsklossen framför gaffelbenen men med mini-v går klossarna in mellan fälgen och gaffelbenen och då var det för trångt.

iionasson

Medlem
Visa din Miyata!
+1
Bild!!!
Vad har du för klinga?

Jag återfick Hoppet när jag upptäckte Pro 5 Vis:en. Det kändes som när Dylan beskrev Robbie Robertsons gitarrspel, äntligen ett par vevar som inte “offend my intestinal nervousness with their rearguard [looks]”.
+1
Bild!!!
Vad har du för klinga?

Jag ska kolla upp den! Fotar och skickar bild 😊 Står just nu på ett nästan klart projekt i byggrummet, orört sen sommaren. Detta ger anledning nog att lyfta fram den igen och se till att bli klar!

iionasson

Medlem
Visa din Miyata!
+1
Bild!!!
Vad har du för klinga?

Äldre modejang! Köpt av annan fin Happyit förra året. Han hade den på en Surly CrossCheck för länge sedan.
Ska få sig en omgång puts eller två såsmåningom. 43 t är allt jag vet, modellår eller beteckning vet jag inget om. Men den är bra go.
Sattes på en ram (gammal lvg i Cr-Mo stål) av annat märke än trådens tema, som enpetare, för att det var den enda ram jag hade som löste att klingan hamnade så nära kedjestagen.
Denna sitter på 1 hoj av 3 Som jag började bygga till ett kompisgäng av 3 (därav jag) som skulle hoja från Göteborg-Malmö med packning i form av gott vin, lätt packning och sinnet totalt inställt på häng, myscykling och ledig tid från jobb och annat skit man belastar sinnet med! 😂 Sen kom Corona och sköt lite på saker och ting. Men nu är bygget uppe och därmed hoppas jag att det kommer igång igen!
Leden för OT, men veven kommer bli grym på din hoj och den är jäkligt fin att titta på!

iionasson

Medlem
Visa din Miyata!
Äldre modejang! Köpt av annan fin Happyit förra året. Han hade den på en Surly CrossCheck för länge sedan.
Ska få sig en omgång puts eller två såsmåningom. 43 t är allt jag vet, modellår eller beteckning vet jag inget om. Men den är bra go.
Sattes på en ram (gammal lvg i Cr-Mo stål) av annat märke än trådens tema, som enpetare, för att det var den enda ram jag hade som löste att klingan hamnade så nära kedjestagen.
Denna sitter på 1 hoj av 3 Som jag började bygga till ett kompisgäng av 3 (därav jag) som skulle hoja från Göteborg-Malmö med packning i form av gott vin, lätt packning och sinnet totalt inställt på häng, myscykling och ledig tid från jobb och annat skit man belastar sinnet med! 😂 Sen kom Corona och sköt lite på saker och ting. Men nu är bygget uppe och därmed hoppas jag att det kommer igång igen!
Leden för OT, men veven kommer bli grym på din hoj och den är jäkligt fin att titta på!
E7442421-9B1B-4128-93E4-BBC406A9CDEE.jpegE7442421-9B1B-4128-93E4-BBC406A9CDEE.jpeg4BEC068A-7B31-4640-922C-D583AC98D034.jpeg

Bilagor

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vackert!
Tack för återkopplingen! Med 43T så är det iaf inte n/w. :)
Det lilla jag har kört min hittills så har den funkat problemfritt med standardklinga så jag låter den sitta kvar.
Jag är egentligen inte så taggad på spit shine, men jag råkade prova att polera upp en bit av ena veven och nu finns det ingen återvändo.

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu är nästa projekt hemma. ValleyRunner Carbon
Vad det ska bli.. hmmm det får vi se. Först blir det iallafall isärplockning och rengöring.

20200906_124039.jpg

Om någon undrar hur skitig den är så kommer här ett par äckliga bilder:

20200907_081141.jpg

20200907_081149.jpg

Tror att jag får byta ut de där trissorna också... ;)

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

boson

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Äntligen är den klar. Miyata One Thousand.

Eller, tja, nästan i alla fall. Både stöd och skärmstag måste kortas och lite andra småjusteringar är kvar att göra. Tänkte också byta reglage till några med växelvajern under lindan.

Rätt nöjd med helheten ändå.
P1350966.JPG

P1350997.JPG

tmalm

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
den här stackaren står övergiven i stan här... funderar på att rädda den... jag får nog cykla förbi och se om den är kvar idag.

1600327773406.png

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Sådär.

1600335468125.png

1600335495957.png

Gjort
- tvätt
- grovfix av lacksläpp (skrapat bort det värsta på de värsta ställena och sprayat med klarlack)

Att göra:
- byta vajrar
- svart sadelstolpe + annan sadel
- byta bromsbelägg
- kolla styrlagret
- fixa till styrstammen så att den inte ser så tråkig ut (ytrost)
- ev byta kedja
- ev nya dekaler
- ny klarlack på hela
- nya däck så småningom

En tråkig sak är att ramen har fått en smäll, men som tur är så är det inte rena kolfiberrör utan kolfiberöverdragna aluminiumrör, så den får gå vidare som stadscykel. Vågar nog inte cykla i skogen med den däremot ;)

1600336160035.png

L.and

Medlem
Visa din Miyata!
Senaste pållen i stallet. Gillar QuickCross men har inte riktigt kommit fram till vad jag gillar färgen. Väldigt fint skick dock och bara en tidigare ägare. Har så långt bara plockat av skärmar, pakethållare, lås, lite krafs samt tvättat av den.
Visa bilaga 442685
Om man är lagd åt det hållet så är det ju en färg som brukar kunna lira ganska bra med en brun brookssadel osv...

starground

Medlem
Visa din Miyata!
Känns som det är dags att bidra på min Happy favorittråd! Dotterns Miyata Ridge Runner Team 1990? (16,5") kändes lite för liten för henne + att hon i min mening inte riktigt gillade att växla med thumbies på dirtdrop-styret (On One Midge)...
_DSF1697.JPG
så jag 'uppgraderade' den till en något större, udda fågel: Koga Miyata Valley Runner 1993 (FM-1 genomgående + otal med fästpunkter). Samt passade på att konvertera till brifters. I det här fallet Sachs Ergopower -92, som jag vet funkar bra ihop med Shimano 7-speed. Passade på att köpa en ny bakväxel för att se om den var lika bra som rekommenderad. Samt lite annat som behövde bytas. Behöll de lätt vansinniga hjulen, Mavic MA40 MB med radialekrat framhjul... ;-) Och för att komplettera den vansinniga (nåja, tidigt 90-tal) färgsättningen på ramen införskaffades en discostyrlinda! Pga den har dottern och jag döpt om cykeln till "Mountain Banshee" (fr filmen Avatar).
_DSF1713.JPG

Cykeln används inte i skogen, utan mer som en allt-i-allocykel med touring/cykelcampingmöjlighet. Så nu har jag en Ridge Runner-ram över, om någon känner sig sysslolös... :-)

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Känns som det är dags att bidra på min Happy favorittråd! Dotterns Miyata Ridge Runner Team 1990? (16,5") kändes lite för liten för henne + att hon i min mening inte riktigt gillade att växla med thumbies på dirtdrop-styret (On One Midge)...
Visa bilaga 442875så jag 'uppgraderade' den till en något större, udda fågel: Koga Miyata Valley Runner 1993 (FM-1 genomgående + otal med fästpunkter). Samt passade på att konvertera till brifters. I det här fallet Sachs Ergopower -92, som jag vet funkar bra ihop med Shimano 7-speed. Passade på att köpa en ny bakväxel för att se om den var lika bra som rekommenderad. Samt lite annat som behövde bytas. Behöll de lätt vansinniga hjulen, Mavic MA40 MB med radialekrat framhjul... ;-) Och för att komplettera den vansinniga (nåja, tidigt 90-tal) färgsättningen på ramen införskaffades en discostyrlinda! Pga den har dottern och jag döpt om cykeln till "Mountain Banshee" (fr filmen Avatar).
Visa bilaga 442878
Cykeln används inte i skogen, utan mer som en allt-i-allocykel med touring/cykelcampingmöjlighet. Så nu har jag en Ridge Runner-ram över, om någon känner sig sysslolös... :-)
Kogan måste ha samma stålram som High Runner.
Ser helt identisk ut, bara gaffeln som skiljer.
Rolig lack på den oxå. Fräna båda två.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Rensade på vinden idag och hittade bilder på min Miyata Valley Runner carbon
måste säga att jag saknar den, massa godis så långt ögat når🤩 förutom Xt rätt igenom så hade den SRP bultar, controltech hjulaxlar och styrstam, USE sadelstolpe, Ringle flaskställ, profile carbonstyre, Magura Harlekin, mavic sup fälgar med Hope fatsonav skodda med Z-Max, Indygaffel och GH sadel såklart... dålig bild men vad gör det😍

Farsan och jag var på Cykelmässa på Elmia varje år och -98 köpte vi två uppsättningar Magura på mässan. Det ena paret hamnade på Miyatan nedan och det andra sitter på min Elevation 2000 efter en 20 år lång vila i ett displayskåp i farsans cykelaffär.
D5D6C64A-9CAD-4CCA-A613-93C40FE6BA7D.jpeg

Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det blir inte mycket cyklat när förkylningarna avlöser varandra, men i det lilla glappet mellan den förra förkylningen och den senaste hann jag medelst skohorn klämma in några mil på Norrskensflamman.

Ännu återstår en hel del finlir, bl.a. riktiga skärmar, en ”egen” pakethållare bak - den här på bilden är tillfälligt lånsnodd från lastcykeln - och att trimma in väskorna bättre.

8675C8F8-9FF8-4AA7-B428-3212F9870E5B.jpeg

I hastigt ihopsatt långfärds-mode blir cykeln onekligen tyngre, men den verkar kunna göra precis vad jag hoppades när jag kapitulerade och lät bygget gå överstyr. Översatt från småländska till svenska betyder detta att det inte är några fel på cykeln, bara jag själv får ändan ur vagnen och kommer mig ut på tur.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer