Visa din Miyata!

Thuna

Medlem
Visa din Miyata!
Inser att jag nog missat denna tusingen i tråden. Nyss uppbyggd/färdigställd men är såld sen här om veckan. Har en till sen tidigare så denna får glädja någon annan. Har jag tur ser jag den på jobbpendlingen nere i Göteborgs hamn till våren 😃.
Pedalerna på bilden är skrot för att kunna cykla på den.
IMG_20200822_133309187_HDR.jpg

Visa din Miyata!
Det blir inte mycket cyklat när förkylningarna avlöser varandra, men i det lilla glappet mellan den förra förkylningen och den senaste hann jag medelst skohorn klämma in några mil på Norrskensflamman.

Ännu återstår en hel del finlir, bl.a. riktiga skärmar, en ”egen” pakethållare bak - den här på bilden är tillfälligt lånsnodd från lastcykeln - och att trimma in väskorna bättre.

Visa bilaga 443395

I hastigt ihopsatt långfärds-mode blir cykeln onekligen tyngre, men den verkar kunna göra precis vad jag hoppades när jag kapitulerade och lät bygget gå överstyr. Översatt från småländska till svenska betyder detta att det inte är några fel på cykeln, bara jag själv får ändan ur vagnen och kommer mig ut på tur.
Det funktionella är snyggt! Vad är det för väska fram?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nån slags RR, om än efter en väldigt kort tur.

Jag har som ni vet byggt Norrskensflamman främst för pendling men också med potential för smutstouring. I väntan på att lbs ska få hem skärmar och lite annat så har jag roat mig med att testa ”packbarheten” på cykeln genom att lusa ned den med väskor, pakethållare och först två Salsa Anything Cages på gaffelbenen och därefter, i ett skov av Bolt on Mania, ytterligare två bak på pakethållaren.

Eftersom jag inte har möjlighet att ge mig ut på riktig tur just nu men å andra sidan har just en riktig tur - nåja, tre dagar och två nätter ute i alla fall - planerad och därför behöver testa prylarna lite så fyllde jag upp vad vattenflaskor jag kunde surra på cykeln, lade en 5-litersdunk med vatten i vardera väskan och gav mig av de 4 grusvägskilometrarna till Grannen Som Säljer Ägg. Flipp eller flopp? Read on!

80F0D387-8D71-464E-8928-5B4DD0CBD20A.jpeg

Cykeln vid avfärd. Drygt 4l vatten på cykeln, 5l i vardera väskan och blandad friluftsutrustning i hållarna på gaffeln.

B46B547F-1576-4046-8BC6-13298CF5FF70.jpeg

Första anhalt Äggakongen. Såhär långt uppförde sig cykeln exemplariskt. Varje kilo extra i lasten gör onekligen cykeln ett kilo tyngre, men förutom detta faktum höll den sig stadigt på vägen och lät sig villigt stoppas med Deore-bromsarna.

FDE171B1-BE23-4681-B1DE-CDBE2FEE568A.jpeg

Med mitt egentliga ärende - inköp av ägg till mig och halva bekantskapskretsen - uträttat fördelade jag de 60 äggen i kartonger i de båda väskorna och trampade hemåt... Nej fan, jag drar ut på det och tar långa vägen genom skogen och ser hur cykeln funkar där! Som synes var jag inte den ende som var ute och snokade på småvägarna.

5868B4B4-8086-4308-B65F-89ECB9200967.jpeg

Hemma igen, här med 2+ kg ägg i varje väska.

Hur gick det då?
Jo, otroligt bra. När vägen gick brant uppför petade jag manuellt ned kedjan på lilla klingan och tuggade på upp till krönet. Sedan åter upp på stora klingan och trampa vidare på skitvägarna. Med någorlunda vikt i lasten är det märkbar svikt i ram och däck, men styrningen kändes trygg, bromsarna likaså och med hyfsat mjukpumpade 2.2:or blev det riktigt bekväm cykling även på grovt grusade skogsvägar.

I det här utförandet är cykeln ingen raket på tekniska stigar, brutal klättring eller halsbrytande downhill. Men jag hade gladeligen och utan minsta oro tagit cykeln på vilken medelavancerad offroadcykling som helst, vare sig det rörde sig om en mil eller jorden runt. Möjligen att jag hade bytt ut vatten+ägg mot mer ändamålsenlig packning.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur i hela fridens namn får man bromsar att fungera på en original, Miyata ifrån 80talet, med 26" hjul?
Det enda som är original är ram, gaffel, styrstam och styre. :)

Edit:
För att bruka lite allvar så går det alldeles utmärkt. Jag har Deore fälgbromsar, ännu så länge med original bromsklossar och långt inifrån inkörda fälgsidor. Cykeln må gå tunglastad emellanåt men det kommer aldrig bli tal om teknisk avancerad cykling så jag ser inga som helst problem med fälgbromsarna. Det är som när Göran Schildt beskrev sin båt Daphne: ”Hon seglar inte fort, därtill är hon alltför liten. Men hon seglar långt.”

Jag har en bikepacking-rigg som är så löjligt överspecad för hur jag använder den att jag borde skämmas och den generalpiskar Miyatan i alla discipliner, inte minst bromskapaciteten. Men trots det är likheterna långt mycket större än skillnaderna. Båda två är cyklar och båda gör mig glad när jag använder dem. Den mest fasansfulla insikten är också följdriktigt att så länge jag inte asar ändan ur soffan och kommer mig ut på tur så är det hugget som stucket om cykeln har 26” eller 29+, fälgbroms eller skivor, modern eller omodern geometri osv.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Hur i hela fridens namn får man bromsar att fungera på en original, Miyata ifrån 80talet, med 26" hjul?
Det går att få det så bra så att det räcker med pekfingret till att bromsa i torrt väder. Ta bort all onödig friktion. Ny bromwire och höljen. Men framför allt att få vinklarna rätt till cantilever-armarna. Typ vinkelrätt mot armen. (Wiren som går över däcket ska vara kort)

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jaha, plötsligt ligger det både en One Hundred, en Pathrunner och en Highrunner på blocket för småpengar. Tur att jag har fullt i garaget.

Johnken

Medlem
Visa din Miyata!
insåg i somras att min första nya cykel och MTB fortfarande är vid liv, den har stått i dvala i 20ish år... Miyata Vallen Runner. Hade helt glömt bort den, hade För mig jag gömt undan en cycle pro ngnstans.
Glad blev jag i alla fall över fyndet som i princip aldrig varit i skogen, och kanske rullat totalt en 2-300 mil under mitten -90 talet.

allt Original, och i visuellt mycket gott skick. Nostalgisk somman kan bli, så bestämde jag mig för att fixa till cykeln till sin forna glans. Vad bör man göra med en cykel som stått 20ish år? Vad jag kunde märka så var växlarna rätt tröga, men funkar. Är det vajrarna och höljen som behöver bytas då? Nya däck och slangar inser jag behöver bytas, skall man köpa nya hjul samtidigt? Tänker på hur hjullagren mår efter att ha stått såpass länge? Vad mer? Behöver man byta bromsklossar? Borde vara duktigt åldrade tänker jag...

bifogar några bilder på skönheten där hon står i källaren på landet. Om en vecka är hon hemma igen :) (bilderna var ej tagna för någon skönhetstävling :))

kan tillägga att jag lägger gärna några tusenlappar på hojjen om det behövs, men less is more. Behåller gärna originalskick/stuk, och alla pengar sparade är pengar till de andra hojjarna :)

Bilagor

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
insåg i somras att min första nya cykel och MTB fortfarande är vid liv, den har stått i dvala i 20ish år... Miyata Vallen Runner. Hade helt glömt bort den, hade För mig jag gömt undan en cycle pro ngnstans.
Glad blev jag i alla fall över fyndet som i princip aldrig varit i skogen, och kanske rullat totalt en 2-300 mil under mitten -90 talet.

allt Original, och i visuellt mycket gott skick. Nostalgisk somman kan bli, så bestämde jag mig för att fixa till cykeln till sin forna glans. Vad bör man göra med en cykel som stått 20ish år? Vad jag kunde märka så var växlarna rätt tröga, men funkar. Är det vajrarna och höljen som behöver bytas då? Nya däck och slangar inser jag behöver bytas, skall man köpa nya hjul samtidigt? Tänker på hur hjullagren mår efter att ha stått såpass länge? Vad mer? Behöver man byta bromsklossar? Borde vara duktigt åldrade tänker jag...

vilket kalasskick, tröttnar du på den så hör av dig😉

bifogar några bilder på skönheten där hon står i källaren på landet. Om en vecka är hon hemma igen :)

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jäklar vad fint skick! Ser ju inte ut som att du behöver göra nåt mer än smörja lite. Kanske byta däck och klossar om dom är torra. Men hjul, nä. Plocka isär och fetta om lagren bara, de lär inte vara slitna.

Visa din Miyata!
Hej igen!
Håller på med mitt första renoveringsprojekt. En ONE TEN från 80-talet. Nu har jag tagit bort samtliga komponenter från ramen och putsat upp dessa. Funderar på vad jag ska göra nu. Vad ska det bli av cykeln?
Lacken är ok, det blir ingen omlackering. Lite patina kan vara snyggt. Men hur tar jag hand om den på bästa sätt? Har ni rostskyddat insidan på era stålramar? Hur laga små lackskador? Kan man lägga på ett lager klarlack eller ska man vaxa?
Saker som saknas är styre, bromshandtag, sadel, sadelstolpe och trampor. (Det som satt på var nyare opassande superbudget saker) Hör gärna av er om ni har nått passande som ligger och ”skräpar” 😀. (Den ska få bockstyre igen)

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hej igen!
Håller på med mitt första renoveringsprojekt. En ONE TEN från 80-talet. Nu har jag tagit bort samtliga komponenter från ramen och putsat upp dessa. Funderar på vad jag ska göra nu. Vad ska det bli av cykeln?
Lacken är ok, det blir ingen omlackering. Lite patina kan vara snyggt. Men hur tar jag hand om den på bästa sätt? Har ni rostskyddat insidan på era stålramar? Hur laga små lackskador? Kan man lägga på ett lager klarlack eller ska man vaxa?
Saker som saknas är styre, bromshandtag, sadel, sadelstolpe och trampor. (Det som satt på var nyare opassande superbudget saker) Hör gärna av er om ni har nått passande som ligger och ”skräpar” 😀. (Den ska få bockstyre igen)
Mitt förslag är att rostskydda ramen invändigt med linoljebaserat guck (ex. Biltema) och låt små lackskador vara. Då syns det att cykeln är på riktigt och inget skådebröd. Lite patina är bara snyggt som du säger. Ta däremot god hand om cykeln nu och framöver, håll den hyfsat ren och undvik att ha den långtidsparkerad utomhus om du bor i saltstänkta delar av landet. Gbg äter cyklar levandes...

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Mitt förslag är att rostskydda ramen invändigt med linoljebaserat guck (ex. Biltema) och låt små lackskador vara. Då syns det att cykeln är på riktigt och inget skådebröd. Lite patina är bara snyggt som du säger. Ta däremot god hand om cykeln nu och framöver, håll den hyfsat ren och undvik att ha den långtidsparkerad utomhus om du bor i saltstänkta delar av landet. Gbg äter cyklar levandes...
Mmm Gbg fräter söder cyklar och bilar snabbt och effektivt😉

Visa din Miyata!
Tackar 👍

Johnken

Medlem
Visa din Miyata!
Jäklar vad fint skick! Ser ju inte ut som att du behöver göra nåt mer än smörja lite. Kanske byta däck och klossar om dom är torra. Men hjul, nä. Plocka isär och fetta om lagren bara, de lär inte vara slitna.
Tack, då blir det till att satsa på nytt gummi och slangar, det är torrt. Är det samma tillvägagångssätt för att smörja gamla nav som moderna? Aldrig skruvat på ”äldre” cyklar.

beträffande växlarna, växla till större kugg går bra om än segt, till mindre går trögt. Vad är mest sannolikt: rostiga vajrar/risiga höljen, eller ngt fel på reglagen?

Visa din Miyata!
Tack, då blir det till att satsa på nytt gummi och slangar, det är torrt. Är det samma tillvägagångssätt för att smörja gamla nav som moderna? Aldrig skruvat på ”äldre” cyklar.

beträffande växlarna, växla till större kugg går bra om än segt, till mindre går trögt. Vad är mest sannolikt: rostiga vajrar/risiga höljen, eller ngt fel på reglagen?
Jag hade så tröga vajrar/höljen på min gamla hoj som jag fixade med i somras så att jag böjde metallinfästningen på reglaget när jag skulle växla till större drev. Blev perfekt efter byte, så nog kan vajrarna gå trögt.

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
. Är det samma tillvägagångssätt för att smörja gamla nav som moderna? Aldrig skruvat på ”äldre” cyklar.
Ehm vet inte hur det är på moderna nav. :)
Men på de nav jag har skruvat på har det varit rätt enkelt så länge man håller reda på alla konor, brickor och kulor. Plocka isär, gör rent, fetta in, sätt ihop. Svär åt att det glappar. Lossa igen, finjustera, svär lite till, sen funkar det.

Johnken

Medlem
Visa din Miyata!
Nu har jag tagit fram klenoden från källaren och synat den lite närmare. På det stora hela får man ju säga att den är rätt välhållen för en snart 30 år gammal cykel :). Funktionellt så är allt utom reglage för bakväxel funktionellt. Vajrar löper fint utan något motstånd, och inte heller kan jag se ngn form av rost på vajrar när jag drar isär höljen för att kika. Lite utrota på vajer för framväxel där den är ”naken” där den går ned från sadelstolpen ned mot navet men det är enbart kosmetiskt.
Växelreglage för bakväxeln är helt ok växla till större kugg, men när man växlar till mindre kugg så stannar reglaget i intryckt läget, det känns ”segt” som trög sirap typ. När man sen drar tillbaka reglaget manuellt så växlar den som den skall. Hur fixar jag bäst reglaget för en långvarig god funktion? Gör hellre saker ordentligt nu för att sedan kunna cykla och normalt underhåll, detta blir mitt vinterprojekt liksom :)

Bakväxeln fungerar klockrent, och likaså framväxeln. Lite rengöring så är det så gott som nytt :). Naven spinner finfint, så skall man fortfarande öppna upp och rengöra/fetta in? Det sitter Exage HB-RM50 fram och FH-HG50 bak. Börjar fundera på att köpa en uppsättning hjul till för att kunna spara originalhjulen ”as is” för historian. Slangar och däck är också original. Vad tycker ni? Verkar som
Man får en uppsättning DT 535 fälg med Deore T610 för runt 13-1400kr från tyskarna om de kommer in i lager. Inte så svettigt direkt om man pratar med moderna mått mätt :| :D. Bromsar funkar, behöver nya klossar och en justering så är de good to go.

tråkiga: Fästena som klossarna på bromsarna går igenom har krackelerat i ytbehandlingen, går dessa byta ut? Vart hittar man i så fall sådana?

styrstammen har lite ytrost. Utan att ha tvättat eller gjort ngt öht med cykeln mer än rullat ut den från källaren så känns det som färgen börjat släppa lite smått, och att man skulle behöva slipa ner och lacka om. Hur gör man det på bästa sätt? För det vore ju kul ha bra finish och samtidigt ha originalgrejorna kvar. Eller skall man byta till en ny stam? I så fall, vad för dimensioner rör det sig om? Skall
Man då samtidigt passa på byta till v-bromsar istället för canti? Då blir det problem med reglage?
Växel och bromsreglage ser ut att vara integrerade med varandra.

behåller gärna originalstuket, kommer till 95% använda hojjen till Utflykter med familjen (6&5 åringar). Bra för ungarna att se att man kan ha kvar saker länge och fortfarande använda/återanvända samtidigt som jag själv får nöjet att nyttja något jag tidigare varit mycket glad och stolt över.

hur rengör jag saker och ting på bästa sätt? Bara köra på som jag gör med mina moderna cyklar, eller något jag behöver tänka på?

något mer jag bör göra? Glömt tänka på?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Och de obligatoriska....
Polera upp ramen med Sonax vax. Möjligt att klarlacken är lite spröd. Blir ofta så på miyatas ramar. Byt styrstammen till en controltech retro quill 1 1/8, finns på Ebay. Sen är du redo att åka orginal. Släng på ett par Panaracer smoke/dart me så har du friska däck. Byt klossar! Klart!

Johnken

Medlem
Visa din Miyata!
Polera upp ramen med Sonax vax. Möjligt att klarlacken är lite spröd. Blir ofta så på miyatas ramar. Byt styrstammen till en controltech retro quill 1 1/8, finns på Ebay. Sen är du redo att åka orginal. Släng på ett par Panaracer smoke/dart me så har du friska däck. Byt klossar! Klart!
Ok, toppen. Tack. Hur gör jag med vajergenomföringen i stammen för frambroms om jag byter stam? Och hur får jag ordning på växelreglaget? Tips? :)

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ok, toppen. Tack. Hur gör jag med vajergenomföringen i stammen för frambroms om jag byter stam? Och hur får jag ordning på växelreglaget? Tips? :)
Spruta in 5-56 i reglaget i överflöd så löser det sig nog.
Köp ett wirestopp för cantibroms som du sätter under låsningen till styrlagret

Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det går åt helvete.

För ett par veckor sedan tog jag med mig farsan ut på ett par mil grus- och skogsvägar, jag på 20,5 tum Norrskensflamman och han på ”den lille röe”, 18,5-tummaren. Han blev riktigt taggad. Problemet var bara att han är 2m lång, så 18,5 tum var i minsta laget.

Igår slentriankollade jag blocket, och vad fanns där om inte en 22,5-tums On/Off?
7D976F65-19F1-4B31-B8C0-7EE8A7B7EC4A.jpeg

Säljaren hade haft visst intresse fastän cykeln ser ut att vara lite mossig, så för att inte gå miste om denna juvel betalade jag direkt när han som hade första tjing inte återkom till säljaren och jag själv hamnade längst fram i kön. Så i helgen blir det upphämtning av 500kr Miyata, så får vi se hur skicket är och om det blir en skogspromenadcykel till farsan under kommande veckor och månader.

arcamone

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Styrhuvudet ser ut att vara lika långt som mitt sadelrör! Fantastiskt att det finns, lycka till.

Det går åt helvete.

För ett par veckor sedan tog jag med mig farsan ut på ett par mil grus- och skogsvägar, jag på 20,5 tum Norrskensflamman och han på ”den lille röe”, 18,5-tummaren. Han blev riktigt taggad. Problemet var bara att han är 2m lång, så 18,5 tum var i minsta laget.

Igår slentriankollade jag blocket, och vad fanns där om inte en 22,5-tums On/Off?Visa bilaga 448177

Säljaren hade haft visst intresse fastän cykeln ser ut att vara lite mossig, så för att inte gå miste om denna juvel betalade jag direkt när han som hade första tjing inte återkom till säljaren och jag själv hamnade längst fram i kön. Så i helgen blir det upphämtning av 500kr Miyata, så får vi se hur skicket är och om det blir en skogspromenadcykel till farsan under kommande veckor och månader.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hämtade cykeln idag, arbetsnamnet är Layla (tänk er en jönköpingsbo säga lila) även om Bruno nog hade varit mer träffande.

2A344B53-44EA-4280-BD59-A8779E9612E1.jpeg

Cykeln är onekligen bra mossig. Den ser inte ut att ha rullat många mil i sina dar, framfälgen är nästan helt (som i h-e-l-t) obromsad. Men den har uppenbarligen stått ute i västkustskt saltstänk sedan Svärfar gick och dog. En del ganska ful rost och nav och fälgar är bra oxiderade.

20C5891F-A004-40A1-9D51-82801C88DC32.jpeg

Bra redan 1990. Nu ännu bättre.

B677780C-EC29-403F-8CB1-84EBC19E9E2E.jpeg

Mmm!

62B5FD26-4957-4A5F-A997-D9601CA82B99.jpeg

Otäckt...

F2F3BC01-3496-43CF-962D-3AD6880DF722.jpeg

Sadelstolpen sitter naturligtvis som berget, så jag är inställd på kemisk krigföring med kaustiksoda precis som på Norrskensflamman.

263CA2B5-9BA5-4920-9B5A-C3AEDEDC9117.jpeg

En specialare på just det här exemplaret var att vevpartiet var extra trimmat...

C6D5A355-C961-4629-80CE-3A9C20A924C5.jpeg

...med en gummiklädd P-klämma. Kom ihåg var ni såg det först!

0BCCFF4F-7639-4F30-96E7-C9EA73BA3BB2.jpeg

Oskruvat originalskick.

30D80E63-EAC4-4CF3-AC5D-8958AEE10A9A.jpeg

En timme senare.

Planen nu är att rensa ramen från rost så gott det går, fräta bort sadelstolpen, rostskydda ramen invändigt med linolja och bygga upp cykeln på nytt med överblivna delar, motsvarande grejer men i bättre skick, från de två tidigare On/Off som jag har rivit och byggt upp.

Som upplyftande avslutning kommer en bild på VO-stammen som ska på Norrskensflamman. 1-tums ”quill” med öppningsbar 31,8 mm klämma. Nu åker Jones-styret på Norrskensflamman!

31AD9A74-12F9-4ACD-A3D1-63096DF4FD09.jpeg

Senast ändrad:

Johnken

Medlem
Visa din Miyata!
Lite godis till miyata än. Nya hjul, DT Swiss 535 med Deore Nav och DT comp ekrar. Billy Bonkers För lite lättare rull, skall bara rulla till o från kiosken och stranden typ :), nya cantilever bromsar CX-50 med Ultrgra bromsskor för större alternativ av bromsbelägg. KCNC Styre 710mm, procraft quill stem (hittade ingen retro i bra skick, ville komma igång med fixa det. Har ni något liggandes så hojta till :)).

Bilagor

Visa din Miyata!
Lite godis till miyata än. Nya hjul, DT Swiss 535 med Deore Nav och DT comp ekrar. Billy Bonkers För lite lättare rull, skall bara rulla till o från kiosken och stranden typ :), nya cantilever bromsar CX-50 med Ultrgra bromsskor för större alternativ av bromsbelägg. KCNC Styre 710mm, procraft quill stem (hittade ingen retro i bra skick, ville komma igång med fixa det. Har ni något liggandes så hojta till :)).
Det kommer blir riktigt fint 😀

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Första turen med Jones-styret och Velo Orange-stammen på Norrskensflamman idag. Ett enormt lyft jämfört med original stam och styre. Inte fullt lika fåtöljbekvämt som de Jones-styren som har en Jones Plus monterad i änden, men en god bit åt rätt håll. Rekommenderas å det varmaste.
14AE0008-7E2F-4927-8F3E-19F2CF1DD428.jpeg

99871233-1826-4CA8-839F-A8C19E3D64D9.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer