Visa din Miyata!

Johnken

Medlem
Visa din Miyata!
Pilla lite i garaget, skulle bara skruva en liten stund....

En lite lÀngre stund senare sÄ Àr jag klar sÄnÀr som att jag saknar vajerstop för bromsvajer, vÀntar pÄ nya grepp och nya pedaler.

Sjukt nöjd med stuket, vill bara ut och cykla nu. FĂ„r dessvĂ€rre vĂ€nta pga struliga bihĂ„lor. SlĂ€ngde pĂ„ ett Garmin fĂ€ste ocksĂ„, den gamla Cateye gick i pension đŸ€Ș.

RĂ„kade köpa fel vajerstyrargrej för broms fram, köpte för 1 1/8” men tydligen Ă€r stammen endast 1” gjord för 1 1/8. Hajjar inte riktigt, men nĂ€r jag googlade sĂ„ sĂ„g jag att det Ă€ven finns för montering pĂ„ gaffeln. Fördelar / nackdelar (har förstĂ„tt att man kan minimera ryckig bromsverkan fram med ett sĂ„nt fĂ€ste).

Inser ocksĂ„ att Avocet Sadeln Ă€r som ny i skicket nĂ€r jag nu tvĂ€ttat av cykeln. Den e sĂ„Ă„Ă„Ă„ fin 😀.

Ni fÄr ursÀkta kaoset i garaget, en hel del prylar som Àr pÄ vÀg ut (inte riktigt kommit dit Àn bara...)

Bilagor

Johnken

Medlem
Visa din Miyata!
Najs, ser att vajer till bakvĂ€xel gĂ„r under downtube istĂ€llet för ovanpĂ„ toptube som min, olika Ă„rsmodell eller för att det Ă€r en ”finare” modell?

Ser ut va LX bak, men fram Àr det nÄgot annat Àn min 300LX biopace? Eller Àr det bara klingorna som Àr silvriga istÀllet för svarta?

Visa bilaga 449225
Trail Runner frĂ„n 1991.Till och med svarta fĂ€lgar 😀

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Najs, ser att vajer till bakvĂ€xel gĂ„r under downtube istĂ€llet för ovanpĂ„ toptube som min, olika Ă„rsmodell eller för att det Ă€r en ”finare” modell?

Ser ut va LX bak, men fram Àr det nÄgot annat Àn min 300LX biopace? Eller Àr det bara klingorna som Àr silvriga istÀllet för svarta?
Ramen Àr samma men man Àndrade wiredragningen till -92 tror jag generellt pÄ alla modeller utom on/off roadrunner.
Ganska sÀker pÄ detta..

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Pilla lite i garaget, skulle bara skruva en liten stund....

En lite lÀngre stund senare sÄ Àr jag klar sÄnÀr som att jag saknar vajerstop för bromsvajer, vÀntar pÄ nya grepp och nya pedaler.

Sjukt nöjd med stuket, vill bara ut och cykla nu. FĂ„r dessvĂ€rre vĂ€nta pga struliga bihĂ„lor. SlĂ€ngde pĂ„ ett Garmin fĂ€ste ocksĂ„, den gamla Cateye gick i pension đŸ€Ș.

RĂ„kade köpa fel vajerstyrargrej för broms fram, köpte för 1 1/8” men tydligen Ă€r stammen endast 1” gjord för 1 1/8. Hajjar inte riktigt, men nĂ€r jag googlade sĂ„ sĂ„g jag att det Ă€ven finns för montering pĂ„ gaffeln. Fördelar / nackdelar (har förstĂ„tt att man kan minimera ryckig bromsverkan fram med ett sĂ„nt fĂ€ste).

Inser ocksĂ„ att Avocet Sadeln Ă€r som ny i skicket nĂ€r jag nu tvĂ€ttat av cykeln. Den e sĂ„Ă„Ă„Ă„ fin 😀.

Ni fÄr ursÀkta kaoset i garaget, en hel del prylar som Àr pÄ vÀg ut (inte riktigt kommit dit Àn bara...)
[/QUOTE
Jag Àr vÀldigt Avis pÄ vad du satt ihop, galet bra!
Vill ha en sjĂ€lv😉funkade det att smörja upp vxl reglaget med 5-56?

Visa din Miyata!
Hej igen!
Min One-Ten renovering Àr den första jag gör. Det mest avancerade jag gjort tidigare har varit att byta kassett och kedja.
KÀnns tillfredsstÀllande att göra nÄgot gammalt och slitet fint igen.
Jag utgick frÄn ett billigt objekt och hade inte tÀnkt att kosta pÄ det sÄ mycket i pengar och tid.
Men sÄ blev det inte. Köpte det jag tyckte var fint istÀllet och tog isÀr nÀstan hela cykeln. Samtliga lager har nytt fett och ramen Àr invÀndigt rostskyddad. Oxiden pÄ aluminiumdetaljerna Àr bortpolerad.

IgÄr kvÀll satte jag pÄ nya bromsklossar. De nya passade inte utan modifikation. Fick fila de nya platta pÄ utsidan för att passa mot bromsen och leta pÄ Bauhaus för passande brickor.
Är rĂ€tt nöjd faktiskt 😀
32BAA0F3-8834-498E-A8C2-22239595385A.jpeg
A83EFAD8-E68A-41C1-A28D-815CECD9711E.jpeg
0C6946BC-7F35-46B1-A2F2-08BAF1A5A340.jpeg

Johnken

Medlem
Visa din Miyata!
Jag Àr vÀldigt Avis pÄ vad du satt ihop, galet bra!
Vill ha en sjĂ€lv😉funkade det att smörja upp vxl reglaget med 5-56?
Haha, tack. Är jĂ€kligt nöjd 😃. Det funka klockrent med 5-56 i vxl reglagen, va bra pĂ„ nĂ„gra sekunder bara. Smorde sedan med ngn Muc-off spray smörjmedel jag har som driver fukt med hög oljehalt. Hoppas det skall rĂ€cka.

Ska komplettera med en annan mer tidsenlig styrstam och en vajerstyrning för gaffeln istĂ€llet, sen Ă€r d bra. DessvĂ€rre Ă€r det nĂ„gra mĂ€rken i lacken pĂ„ andra sidan, inga stora grejor, har troligen kommit frĂ„n flytten till landet för mĂ„Ă„Ă„nga Ă„r sen. Men den Ă€r verkligen jĂ€ttefin nu, sĂ„ tack för alla tips sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt. Hoppas pĂ„ bĂ€ttre bihĂ„lor och mindre regn sĂ„ jag kan fĂ„ ta en premiĂ€rtur... 😡

Johnken

Medlem
Visa din Miyata!
Är det verkligen en 1” gaffel? Det brukar inte vara diametern pĂ„ styrstammen som avses utan ytterdiametern pĂ„ gaffelröret som stammen ska sitta i.
BestÀllde fel storlek till min elevation 2000 och blev rÀtt överraskad
StÀmmer, printscreenade fel bild, va sÄ mÄnga olika sÄ jag blev helt snurrig...

Blir Mightylite i alla fall :)

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
PremiÀrturen gjord, lite skitigt och blött men va fan... uppfriskande luft, rensa bihÄlorna kan man hoppas...

Va inte helt otrevlig att cykla pĂ„, bĂ€ttre Ă€n jag förvĂ€ntade mig. Men det kĂ€nns att det Ă€r en gammal hoj, och lĂ€tt Ă€r den inte... 😂
Man cyklar inte pĂ„ den för att den skall vara lĂ€tt och snabb😉

Johnken

Medlem
Visa din Miyata!
Ngn som vet vikten pÄ en valley runner ca? Och ngn som vet med ögonmÄtt vad det Àr för stl pÄ min ram? Eller om jag kan se det pÄ ramen ngn stans?

Johnken

Medlem
Visa din Miyata!
Hahaha, vÀrsta bojsÀnket.

Jaha, spĂ€nnande med storleken. Tror vi köpte den nĂ€r jag var sĂ„dĂ€r 11-13 Ă„r gammal. MĂ„ste varit utefter konceptet ”dubbla eller trippla sockor i pjĂ€xorna sĂ„ har du ngt att vĂ€xa i...” 😂 För storleksmĂ€ssigt kĂ€nns den helt ok att cykla pĂ„ (iofs m nĂ€rmare dubbelt sĂ„ lĂ„ng stam som övriga mtb:er) men Ă€ndĂ„ 😃

Ramen Ă€r 20,5” och vĂ€ger sĂ€kert 3,5 kilo😂😂😂

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hahaha, vÀrsta bojsÀnket.

Jaha, spĂ€nnande med storleken. Tror vi köpte den nĂ€r jag var sĂ„dĂ€r 11-13 Ă„r gammal. MĂ„ste varit utefter konceptet ”dubbla eller trippla sockor i pjĂ€xorna sĂ„ har du ngt att vĂ€xa i...” 😂 För storleksmĂ€ssigt kĂ€nns den helt ok att cykla pĂ„ (iofs m nĂ€rmare dubbelt sĂ„ lĂ„ng stam som övriga mtb:er) men Ă€ndĂ„ 😃
Dom Àr ju rÀtt korta i ramarna sÄ man behöver en lÄng stam
Samtliga miyator som jag cyklar pÄ har mellan 140 och 150mm lÄnga stammar och sadelstolpe med setback.
Barendsen Ă€r mest till för att fĂ„ ytterligare lĂ€ngdđŸ€©

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Om vÀdret tillÄter blir det ett tredagars kombinerat bikepacking- och Miyata-konvent med en god vÀn och hans son nÀsta helg. Inför denna tilldragelse lastade jag idag ned Norrskensflamman med motsvarande packning (exkl. mat men med div. annat onödigt för att vÀga ned cykeln motsvarande maten) och försvarliga mÀngder vatten och gjorden en knapp 3,5-milare pÄ grusvÀg.

04E85F35-632C-416E-A581-05373FE431E7.jpeg

För att lösa familjepraktikaliteterna satte jag Àven sonen i Thule-kÀrran och hakade pÄ den pÄ cykeln.

71F5804F-AFD3-489E-A23F-36A64EC4FD19.jpeg

Summa summarum gick det över förvÀntan. Trots en för mig relativt hög granny gear (42-46) drÀpte jag de backar jag stötte pÄ. Cykeln var ocksÄ vÀl balanserad pÄ alla sÀtt, inte minst i styrningen, trots att jag misslyckades tÀmligen kapitalt med att hÄlla vikt och volym nere.

Jag upprepar ocksÄ att jag Àr oerhört nöjd med bytet till Jones-styret och VO-stammen. Det kanske inte Àr allas pÄse, men för min del var det som natt och dag att byta ut original stam och styre.

ED29DB51-F2DA-426C-8F07-E331443D4885.jpeg

HÄll nu tummarna för hyfsat vÀder nÀsta helg sÄ att den planerade turen pÄ tre dagar och tvÄ övernattningar gÄr att genomföra. Det blir Norrskensflammans elddop som smuts-touringcykel.

Visa din Miyata!
Om vÀdret tillÄter blir det ett tredagars kombinerat bikepacking- och Miyata-konvent med en god vÀn och hans son nÀsta helg. Inför denna tilldragelse lastade jag idag ned Norrskensflamman med motsvarande packning (exkl. mat men med div. annat onödigt för att vÀga ned cykeln motsvarande maten) och försvarliga mÀngder vatten och gjorden en knapp 3,5-milare pÄ grusvÀg.

Visa bilaga 449656

För att lösa familjepraktikaliteterna satte jag Àven sonen i Thule-kÀrran och hakade pÄ den pÄ cykeln.

Visa bilaga 449659

Summa summarum gick det över förvÀntan. Trots en för mig relativt hög granny gear (42-46) drÀpte jag de backar jag stötte pÄ. Cykeln var ocksÄ vÀl balanserad pÄ alla sÀtt, inte minst i styrningen, trots att jag misslyckades tÀmligen kapitalt med att hÄlla vikt och volym nere.

Jag upprepar ocksÄ att jag Àr oerhört nöjd med bytet till Jones-styret och VO-stammen. Det kanske inte Àr allas pÄse, men för min del var det som natt och dag att byta ut original stam och styre.

Visa bilaga 449661

HÄll nu tummarna för hyfsat vÀder nÀsta helg sÄ att den planerade turen pÄ tre dagar och tvÄ övernattningar gÄr att genomföra. Det blir Norrskensflammans elddop som smuts-touringcykel.
Inspirerande bilder 😀

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det utlovade Miyata-konventet uteblev pga skÀrpta Coronarestriktioner och förkylnings-VAB. TrÄkigt som fan att inte komma ut pÄ tur, men inte mycket att lipa över ÀndÄ.

Och inget ont som inte ocksÄ för nÄgot gott med sig. IstÀllet för tredagars skogstur blir det jobb pÄ projekt Layla. HÀr pÄgÄr bortfrÀtning av sadeldtolpen.

A0A8390F-AA2B-49E2-915B-3BF0E4603E4E.jpeg

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
TS fĂ„r sĂ€ga ifrĂ„n om jag gör mig skyldig till nedlusning av trĂ„den, men hĂ€r kommer Den SannfĂ€rdiga och Äventyrliga Historien om vad som blev av Miyata-konventet nĂ€r det inte blev som planerat.

Eftersom sonen var snorig och hostig kunde jag inte lÀmna honom till den sedan lÀnge planerade barnvakten. Dagen innan avfÀrd skÀrptes dessutom FHM:s coronarestriktioner, vilket ytterligare talade emot att resa över halva södra Sverige för att okynnesförlusta sig med bikepacking-utfÀrd.

Inte mycket att orda om, men det var onekligen djÀvulskt trist att behöva stÀlla in.

Jag sjÀlv hanterade det genom att arbeta pÄ ovan nÀmnda Projekt Layla, dvs farsans On/Off. Jag tog ocksÄ en förlÀngd tur och retur till MÀnniskobyn pÄ Andra Sidan Skogen för att köpa blöjor och lite annat som gör livet vÀrt att leva. En fin hösttur pÄ tre timmar med blandat grus, asfalt och stig. Norrskensflamman tuggar tamejfan i sig vad jag Àn kastar till den:

950D3F2A-733C-4074-8A3D-583D6E25958E.jpeg

HalvvÀgs Äter frÄn MÀnniskobyn gled ett paket filmjölk ut frÄn longflap-locket pÄ styrvÀskan och drÄsade i backen med en duns. Tur dÄ att jag har Salsa Anything Cages pÄ gaffelbenen:

BFE514D0-D0B3-4139-AC72-E84B302FB61A.jpeg

LÄngt ifrÄn den tredagarstur i Bergslagens djupa skogar som vi hade bespetsat oss pÄ, men mycket bÀttre Àn att sitta hemma och lipa sig igenom helgen.

Övriga tvĂ„ expeditionsdeltagare - far och nioĂ„rig son - hanterade situationen Ă€nnu tapprare och gav sig ut pĂ„ en improviserad tvĂ„dagarstur med tarp-övernattning. Jag har inte alla detaljer eftersom jag inte sjĂ€lv var dĂ€r, men jag fick en bild pĂ„ farsans rigg efter hemkomst och en kort rapport om en efter omstĂ€ndigheterna lyckad tur:

223029F3-358E-46DE-A4A6-12516E3A4BAA.jpeg

Enligt uppgift skötte sig hans Miyata mycket bra. NÀr Corona, barnomsorg, jobbsituation och vÀderlek tillÄter det hÀrnÀst gör vi ett nytt försök att komma ut tillsammans och ta revansch. Stay tuned!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
100-Ärsloggan hÀngde nog med fram till -92 -93
Sen hade Sjöstrand stora lager med osÄlda cyklar varje
År sĂ„ dom fick hĂ€nga med till nĂ€sta. Vid konkursen fanns det fortfarande cyklar med den loggan â˜ș

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
NÄn som kan tyda vad som hÀnt med vÀnster vevarm?
Undrar om den kan ha hÀngt - eller snarare inte hÀngt - i cykelhÄllare bakpÄ en bil och gÄtt i backen? Skadan pÄ fÀlgen ser inte helt vardaglig ut.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det utlovade Miyata-konventet uteblev pga skÀrpta Coronarestriktioner och förkylnings-VAB. TrÄkigt som fan att inte komma ut pÄ tur, men inte mycket att lipa över ÀndÄ.

Och inget ont som inte ocksÄ för nÄgot gott med sig. IstÀllet för tredagars skogstur blir det jobb pÄ projekt Layla. HÀr pÄgÄr bortfrÀtning av sadeldtolpen.

Visa bilaga 450672
Senast jag frÀtte bort en sadelstolpe tyckte jag att det tog lite vÀl lÄng tid. Jag höll pÄ till och frÄn under motsvarande en arbetsdag, vilket kÀndes i mesta laget.

Med Projekt Layla var det annorlunda. I kvÀll lyckades farsan till slut knixa ur sista biten av sadelstolpen, efter att ha haft cykeln fylld med lut i nÀrapÄ en mÄnad.

Nu hÄller han som bÀst pÄ att putsa rost och bÀttringsmÄla, sedan blir det linoljebaserat rostskydd i ramen och ok men ekonomiskt sansat ÄterstÀllande till körbart skick. FortsÀttning följer!

Köp & SÀlj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att anvÀnda vÄra tjÀnster godkÀnner du det. LÀs mer