Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fetare däck, längre styrstam typ. 1 steg ”finare”. Mer MTB, mindre allround.För en som inte är så insatt, vad är skillnaden på de olika xxx runner? Känns spontant som ramarna är desamma när man kikar lite snabbt på bilderna.... (blir man halshuggen nu eller? ?)
Fetare däck, längre styrstam typ. 1 steg ”finare”. Mer MTB, mindre allround.
Trail har lite fetare däck och är ett steg upp från Valley. Trail kan också vara lila och ha den ramen som din Valley har.Ok, vilken modell är vad? :)
Ok, vilken modell är vad? :)
Visa bilaga 449225
Trail Runner från 1991.Till och med svarta fälgar ?
Ramen är samma men man ändrade wiredragningen till -92 tror jag generellt på alla modeller utom on/off roadrunner.Najs, ser att vajer till bakväxel går under downtube istället för ovanpå toptube som min, olika årsmodell eller för att det är en ”finare” modell?
Ser ut va LX bak, men fram är det något annat än min 300LX biopace? Eller är det bara klingorna som är silvriga istället för svarta?
Är det Deore DX vevar?Ramen är samma men man ändrade wiredragningen till -92 tror jag generellt på alla modeller utom on/off roadrunner.
Ganska säker på detta..
Pilla lite i garaget, skulle bara skruva en liten stund....
En lite längre stund senare så är jag klar sånär som att jag saknar vajerstop för bromsvajer, väntar på nya grepp och nya pedaler.
Sjukt nöjd med stuket, vill bara ut och cykla nu. Får dessvärre vänta pga struliga bihålor. Slängde på ett Garmin fäste också, den gamla Cateye gick i pension ?.
Råkade köpa fel vajerstyrargrej för broms fram, köpte för 1 1/8” men tydligen är stammen endast 1” gjord för 1 1/8. Hajjar inte riktigt, men när jag googlade så såg jag att det även finns för montering på gaffeln. Fördelar / nackdelar (har förstått att man kan minimera ryckig bromsverkan fram med ett sånt fäste).
Inser också att Avocet Sadeln är som ny i skicket när jag nu tvättat av cykeln. Den e såååå fin ?.
Ni får ursäkta kaoset i garaget, en hel del prylar som är på väg ut (inte riktigt kommit dit än bara...)
[/QUOTE
Jag är väldigt Avis på vad du satt ihop, galet bra!
Vill ha en själv?funkade det att smörja upp vxl reglaget med 5-56?
Kan inte se vad som skulle vara dåligtÄr denna ngt att ha?
Jag är väldigt Avis på vad du satt ihop, galet bra!
Vill ha en själv?funkade det att smörja upp vxl reglaget med 5-56?
Är det verkligen en 1” gaffel? Det brukar inte vara diametern på styrstammen som avses utan ytterdiametern på gaffelröret som stammen ska sitta i.Eller denna??
Alla mtb förutom sportrunner on/off roadrunner har 1 1/8Är det verkligen en 1” gaffel? Det brukar inte vara diametern på styrstammen som avses utan ytterdiametern på gaffelröret som stammen ska sitta i.
Beställde fel storlek till min elevation 2000 och blev rätt överraskad
Är det verkligen en 1” gaffel? Det brukar inte vara diametern på styrstammen som avses utan ytterdiametern på gaffelröret som stammen ska sitta i.
Beställde fel storlek till min elevation 2000 och blev rätt överraskad
Man cyklar inte på den för att den skall vara lätt och snabb?Premiärturen gjord, lite skitigt och blött men va fan... uppfriskande luft, rensa bihålorna kan man hoppas...
Va inte helt otrevlig att cykla på, bättre än jag förväntade mig. Men det känns att det är en gammal hoj, och lätt är den inte... ?
Man cyklar inte på den för att den skall vara lätt och snabb?
Ramen är 20,5” och väger säkert 3,5 kilo???Ngn som vet vikten på en valley runner ca? Och ngn som vet med ögonmått vad det är för stl på min ram? Eller om jag kan se det på ramen ngn stans?
Ramen är 20,5” och väger säkert 3,5 kilo???
Dom är ju rätt korta i ramarna så man behöver en lång stamHahaha, värsta bojsänket.
Jaha, spännande med storleken. Tror vi köpte den när jag var sådär 11-13 år gammal. Måste varit utefter konceptet ”dubbla eller trippla sockor i pjäxorna så har du ngt att växa i...” ? För storleksmässigt känns den helt ok att cykla på (iofs m närmare dubbelt så lång stam som övriga mtb:er) men ändå ?
Min cykel är inte så kort om man jämför med XC cyklar av idagDom är ju rätt korta i ramarna så man behöver en lång stam
Samtliga miyator som jag cyklar på har mellan 140 och 150mm långa stammar och sadelstolpe med setback.
Barendsen är mest till för att få ytterligare längd?
Jag är 2 meter och har aplånga armar, därav att jag upplever dom korta. Jag har två kompisar som är strax över meddellängd och upplever samma sak. Botat med längre stam och setback. Individuellt misstänker jag och skulle inte generaliserat ?Min cykel är inte så kort om man jämför med XC cyklar av idag
Visa bilaga 449510
Inspirerande bilder ?Om vädret tillåter blir det ett tredagars kombinerat bikepacking- och Miyata-konvent med en god vän och hans son nästa helg. Inför denna tilldragelse lastade jag idag ned Norrskensflamman med motsvarande packning (exkl. mat men med div. annat onödigt för att väga ned cykeln motsvarande maten) och försvarliga mängder vatten och gjorden en knapp 3,5-milare på grusväg.
Visa bilaga 449656
För att lösa familjepraktikaliteterna satte jag även sonen i Thule-kärran och hakade på den på cykeln.
Visa bilaga 449659
Summa summarum gick det över förväntan. Trots en för mig relativt hög granny gear (42-46) dräpte jag de backar jag stötte på. Cykeln var också väl balanserad på alla sätt, inte minst i styrningen, trots att jag misslyckades tämligen kapitalt med att hålla vikt och volym nere.
Jag upprepar också att jag är oerhört nöjd med bytet till Jones-styret och VO-stammen. Det kanske inte är allas påse, men för min del var det som natt och dag att byta ut original stam och styre.
Visa bilaga 449661
Håll nu tummarna för hyfsat väder nästa helg så att den planerade turen på tre dagar och två övernattningar går att genomföra. Det blir Norrskensflammans elddop som smuts-touringcykel.
Vem plockar upp https://www.blocket.se/annons/stockholm/miyata_one_thousand/93062828 ?
Fel storlek och stad för min smak. Och fälgbyte behövs väl på bakhjulet. Men snygg!
Då är det alltså från det året min Triple Cross kommer. Jag antar att det bara är det året ramarna är märkta med 100-årssymbolen?Lite inspiration kom på posten ?Visa bilaga 451666
De är lömska...Ser ut som ett vitt buntband
Senast jag frätte bort en sadelstolpe tyckte jag att det tog lite väl lång tid. Jag höll på till och från under motsvarande en arbetsdag, vilket kändes i mesta laget.Det utlovade Miyata-konventet uteblev pga skärpta Coronarestriktioner och förkylnings-VAB. Tråkigt som fan att inte komma ut på tur, men inte mycket att lipa över ändå.
Och inget ont som inte också för något gott med sig. Istället för tredagars skogstur blir det jobb på projekt Layla. Här pågår bortfrätning av sadeldtolpen.
Visa bilaga 450672