Visa din Miyata!
Oooohh...Visa bilaga 401627
syns det bättre nu ;)
Subtilt! *gillart*
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oooohh...Visa bilaga 401627
syns det bättre nu ;)
Återbruk när det är som bäst :)Jasså, det var en ny Miyata tråd alltså...? Då kanske man får peta in ett par bilder på sin hoj igen då, en One Ten troligen från 1986, inköpt i väl använt skick för några hundringar och sedan renoverad som vinterpyssel till att bli "fincykel", har även använts till träning och några lopp bl.a. fick den ta mig runt Vättern på min VR premiär 2017, ett härligt minne!
Det finns trådar om både renoveringen och VR djupt nere i detta forum....
Visa bilaga 401631
Visa bilaga 401632
Visa bilaga 401633
Mvh Ulf S.
Visa bilaga 400155
Min 610 uppfriskad med "moderna" komponenter och 32mm Gravelking för att kunna användas som trendriktig Gravel.
Skulle det inte vara värt att testa att höja styret och skaffa kortare styrstam och eventuellt byta styret då? Tänker på hur en del cyklar från Crust och Rivendell körs med en "fistful of seatpost".Alla mått i en cykels geometri hänger ihop. På gamla stålisar var geon oftast ritad för att ha stolpen med runt 2 dm utstick. På sista bilden är stolpen nästan i botten, med sadelrälsen långt framskjuten. Sammantaget tyder det på att ägaren är kortare än tänkt för den ramstorleken (som även bekräftades). Det leder till bland annat en onödigt lång cykel, ett mått som är svårare att justera bort i en handvändning.
Men som sagt: Allt funkar bara man gillar att cykla på den.
Min racer....
Tjena!
Köptips
![]()
Miyata Terrarunner - Shimano XTR
Köpa Miyata Terrarunner - Shimano XTR. Begagnade mtb hardtail till salu: Begagnad mountainbike på 3 000 kr i Lund. Hitta och köp MTB Hardtails i Lunds Kommun.www.begcykel.com
Snyggt men behöver en 20,5 isf?tack kneecap!
Tjena!
Det var mer ett allmänt tips ?
Ser jag 20,5 så hamnar dom i din inkorg istället.
hur breda däck vågar man peta in i sixten och köra med? hur mycket flexar det bak när man pumpar på lite?
Här är min One Ten ”black & white edition” står det på ett klistermärke på den. Tror den är från 1987 men har inte lyckats bekräfta. Aluminiumgaffel från Rose samt en 10-delad Shimanogrupp av blandat slag; 5700-reglage, 6700-kassett och 7800-bakväxel. Det sitter också ett par Ultegrahjul på den. Den rullar nog mest av mina cyklar. Älskar ramen!!Visa bilaga 401558
Var ute i solen..hrmm - stormbyarna och tog tag i denna.
Behöver nytt vevlager. Så om nån sitter på hyfsade 73 x 127mm kopp och kona delar är jag intresserad!
[/QUOTE
bytt vevparti?
Glöm inte att uppdatera, man vill ju se mer av detta och hur du löser detBara stora- och mellanringen som är nya. Plockade isär det gamla för att kika/göra rent för ett tag sen. Såg då att ena sidan var på gränsen slitet. La projektet på is men iom coronahelvetet fick jag lite mer tid. Hade inte hittat nåt bb med rätt nått och tänkte idag att "skit samma, jag fettar in och sätter ihop skiten igen och kör tills vidare".
Men av allt att döma än så länge så gjorde jag nog bara allt värre. Svårt att säga då jag saknar låsringstång till vänster kopp och bakhjul. Men känslan säger: gör om, gör rätt med vevlagret.
Glöm inte att uppdatera, man vill ju se mer av detta och hur du löser det☺Nästa vecka så kommer ett nytt bygge här?då måste det uppdateras ??
Mintigt skick på den. Du är bra på att snoka reda på gamla Miyator.Litet sidoprojekt innan jag börjar med den som är på lack. Bygger ihop denna av grejor från hyllan. Kul att ha en stålis oxå ?Visa bilaga 409322
Mintigt skick på den. Du är bra på att snoka reda på gamla Miyator.
Roligt att se att den får ett nytt liv :) Kommer bli fin!Litet sidoprojekt innan jag börjar med den som är på lack. Bygger ihop denna av grejor från hyllan. Kul att ha en stålis oxå ?Visa bilaga 409322
Roligt att se att den får ett nytt liv :) Kommer bli fin!
**Skall se om inte jag kan bli lite aktiv i denna eminenta tråd nu när jag kommit igång att skruva ihop min nerplockade One Thousand. /Johan
Då får vi se vad det blir av detta, tänkte svart, vit text.. lilaeloxerat, XTR, gripshift x-ray, rock shox, magura hydraul canti och disc ... idéerna bara flödar?Visa bilaga 407266
Eller så har du is i magen och så dyker det upp en 20,5 som du kan slå till på. Det ena utesluter inte det andra. Ta cannondalen oxå. Man mår bra av båda ;)ösnkar min hade varit i den storleken, min är för liten för mig å lutar åt ett byte mot en c-dale m700 från 1992 då fruns bror har en sådan som är för stor för honom.
Eller så har du is i magen och så dyker det upp en 20,5 som du kan slå till på. Det ena utesluter inte det andra. Ta cannondalen oxå. Man mår bra av båda ;)
Byt, sen köper du en Miyata i rätt strl oxå?grejen är att Vi skulle byta jämnt, min är rätt strl för han och vice versa ?
Det blir lite knorr hos frun när man köpt två...nu är hon härdad ;) jag får iof kompensera för mitt vansinne... men det är en annan sak ?Smart! ??
Råkade på en Miyata i min jakt på en icke stöldbegärlig 500 kronors retro MTB för jobbpendling. Är mer än nöjd, förväntade mig att behöva lägga flera hundra på att ersätta slitdelar. Men den växlar och bromsar felfritt. 80-åringen (!!) som sålde den här tagit väl hand om den och förvarat den i garage. Enda minuset är väl att klistermärken saknas.
Nu är frågan om man kan motstå bli att pimpa cykeln... Visa bilaga 409710
Dekalerna är det inget fel på, men klarlacken är värdelös. Typ 0,000001 my i tjocklek. Man får lägga på rejält när man lackar om ?Snygg cykel, effektivt dold under en massa bös till komponenter. Men de fyller säkert sin funktion som stöldavskräckare.
Märkligt att Miyata var så bra på att snida ramar men så inkompetenta när det kommer till klistermärken. Utom avdelningen som gjorde märkena till gaffelbenen, de brukar vara intakta.
Valley Runner Alloy -93 och -94Råkade på en Miyata i min jakt på en icke stöldbegärlig 500 kronors retro MTB för jobbpendling. Är mer än nöjd, förväntade mig att behöva lägga flera hundra på att ersätta slitdelar. Men den växlar och bromsar felfritt. 80-åringen (!!) som sålde den här tagit väl hand om cykeln och förvarat den i garage. Enda minuset är väl att klistermärken saknas.
Nu är frågan om man kan motstå bli att pimpa cykeln... Lite lättare skulle den ju kunna vara.Visa bilaga 409710
Den ser riktigt trevlig ut nu :) du kan trycka hem dekaler i vitt för några hundringar på EBay ;)Idag klädde jag av miyatan naken här i vårsolen. Blev ju mycket snyggare. Funderar på om jag ska behålla det simpla svart + lila färgtemat, eller satsa på en accentfärg. Har en orange flite sadel jag överväger att sätta på samt köpa orangea handtag.
Visa bilaga 409862Visa bilaga 409865
Nån med tips på vevparti och/eller vevlager. I silver. 8 delat. Till Miyata Valleyrunner.
Fattar inte vad jag ska hitta på..
Sitter cup-n-cone vevlager på 73x127(!)mm och ändå går Mitt ringen, Biopace 38, I kedjestaget.
Dessutom är höger kona lite sliten och skulle helst byta ut axeln/vevlagret. Stört omöjligt att hitta 73x127 (för rimlig peng). Så vad göra ist?
Nån med tips på vevparti och/eller vevlager. I silver. 8 delat. Till Miyata Valleyrunner.
Fattar inte vad jag ska hitta på..
Sitter cup-n-cone vevlager på 73x127(!)mm och ändå går Mitt ringen, Biopace 38, I kedjestaget.
Dessutom är höger kona lite sliten och skulle helst byta ut axeln/vevlagret. Stört omöjligt att hitta 73x127 (för rimlig peng). Så vad göra ist?
Jepp den är verkligen 73. Ok, första gången som jag hör det förslaget. Säker på att det funkar?Tjena!
Är ramhylsan verkligen 73? Mitt förslag är att köpa ett 68x127 med vänsterhylsa utan gläns, den kan man ändå dra i botten. Lite estetiskt fel men funktionellt.
Handlar mest om funktion - vill åt de lätta växlarna utan behöva spinna som en dåre vid första nerförssluttning.Om du inte bryr dig om att hålla det original så är ju 1x8 det nya svarta. Dessutom mycket snyggare än en tredelad klump (enligt mig i alla fall).