Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Tjänlig väderlek enligt prognosen och sista chansen på egencykling innan ett par veckors gräsänklingstillvaro. Dessutom några nya väskor som bad om en testtur.
Det blev en riktigt fin långtur (med mina mått mätt, 11,5 mil) från Bergen i Väster med morgonsolen i ögonen, ner till Människobyn i Klyftan, upp i Bergen i Öster, snurra runt några varv och sedan åter via Klyftan hem till Bergen i Väster.

Visa bilaga 519877
Hemifrån strax efter kl 8, bara 1,5h senare än planerat. Halvramväska och styrpåsar monterade.

Visa bilaga 519878
Soluppgång under nedstigningen till Människobyn.

Visa bilaga 519879
Ännu en sån bild. Kändes hemskt originellt där och då.

Visa bilaga 519880
Mera soluppgång.

Visa bilaga 519881
Då fick jag se en blekröd cykel; och mannen som satt på den, hans namn var LWB, och Norrskensflamman följde med honom.

Visa bilaga 519882
Klättringen upp emot Bergen i Öster har påbörjats. Den var brant, men utsikten var av högsta karat.

Visa bilaga 519883
Här kunde det roliga ha tagit slut. Jag övervägde att vända om och cykla hem igen, men jag kom på en lösning för att få igenom cykeln.

Visa bilaga 519884
Lagården till Det Lilla Torpet i Skogen. På ynka en hektar bodde och livnärde sig här två bröder så sent som till 1999. Jag undrar om de hade 100 eller 110 mm slag på sina dämpargafflar. Nu ägs och sköts gården av hembygdsföreningen.

Visa bilaga 519885
Vem behöver en stinkin’ TV när man har en TV-trana?

Visa bilaga 519886
Begreppet Beausage må ha myntats av Grant Petersen, men företeelsen kommer ursprungligen härifrån. Om gubbarna hade renoverat köket med samma rubbade iver som dagens husägare så hade varken de eller vi besökare fått uppleva detta. Kvänum my a$$.

Den sista bilden skulle ha varit en panoramabild på solnedgång och spegelblankt vatten. Lyckligtvis var den för stor att ladda upp här så jag slipper förödmjuka mig ytterligare med en cheesy iPhone-bild. Men jag kom i alla fall hem efter mörkrets inbrott. De nya väskorna funkade klanderfritt och Norrskensflamman har gjort sin längsta tur i sin 30-åriga historia. Läggdags nu.
Vätterstranden, Klevaliden (med den tunga lasten!!) och så Hägnen. Fin tur!!!

Visa din Miyata!
En Onoff redo för provcykling i morgon.
EB16831E-31CF-4D3A-8869-746D45E05AE4.jpeg

Visa din Miyata!
Ahh, snajdig! Den ser lite framåtlutad ut, men det är väl de senaste årens flackmode som ställer till det för ögat, det gick ju att cykla på sådana där för 30 år sedan. Och det gör det fortfarande!
Blir det för aggressivt får man väl skaffa nån form av riserstyre. Men, tror det kommer bli bra detta.

12,0 kg som hon står nu med pedaler. Inte helt jäkla illa.

Visa din Miyata!
Hm, drog åt vevpartiet ordentligt igår innan sänggång och idag när man provar så märker jag detta.
2DF4F00A-A87A-4033-B888-34A682006CC7.jpeg

Bara att byta vevparti då. Tur att man har en massa grejer liggandes hemma, vevlager, vevar, klingor och sånt.

Visa din Miyata!
Monterade stänkor ikväll – gräsänkling som man är – och jevulen vad fult det är med Bluemels. Blir liksom ingen klass alls på hojen. Nån (Gilles, Honjo, Velo Orange …) borde göra nåt!

Visa din Miyata!
93E3DDB0-2239-473B-BEA4-C9F6B56CF523.jpeg
Nu har Onoffen testat på utelivet, en kort tur tillsammans med ungarna bidde det. Den funkar, men bakdäcket är antingen ojämnt, eller så vägrar det sätta sig. Aldrig får man vara helt nöjd. I övrigt så är det en upprätt sittställning, ganska kort cykel. Växlarna funkar precis som de ska, bromsarna nyper bra och utväxlingen kommer funka kalas även med fullastad cykelkärra. Ovant att cykla med rakt styre.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 521573Nu har Onoffen testat på utelivet, en kort tur tillsammans med ungarna bidde det. Den funkar, men bakdäcket är antingen ojämnt, eller så vägrar det sätta sig. Aldrig får man vara helt nöjd. I övrigt så är det en upprätt sittställning, ganska kort cykel. Växlarna funkar precis som de ska, bromsarna nyper bra och utväxlingen kommer funka kalas även med fullastad cykelkärra. Ovant att cykla med rakt styre.
Hurra!
Jag skulle gissa att däcket inte har satt sig. Vild gissning här, men jag har haft världens härj med att få mina RaceKing 2,2:or att sätta sig. Det märks inte på skitvägar men är oerhört enerverande på slätt underlag.

Visa din Miyata!
Vi vet allihop att du egentligen visste exakt vad som fanns och att det var därför du bjöd högst ?
Men vi lovar att inte berätta för din fru. ?

Vi vet allihop att du egentligen visste exakt vad som fanns och att det var därför du bjöd högst ?
Men vi lovar att inte berätta för din fru. ?
Helvete!! Tur att frugan inte är inne på forumet ?

Visa din Miyata!
Hoppsan…

D4D7C62E-5361-44A0-8259-F57C85BA584E.png

Jag tyckte att jag behövde en Miyata till, så jag köpte Jätten Från Gävle.

Nej, fullt så illa är det inte. Men eftersom jag vet om folk här som har en icke-22,5:a men letar efter en 22,5:a och annat folk som inte har någon Miyata (än) men som letar så tänkte jag att jag gamblar med 300kr för att säkra cykeln i Gävle och så försöker jag få till nåt slags trippelbyte. Förhandlingar förs as we speak och om allt går i lås så hoppas jag att vi snart får se en ny vän gå ner sig i Träsket. Vi lär återkomma. Lite nervöst är det allt, jag ligger ändå ute med 300kr.

Visa din Miyata!
Jaha nu har alla delar levererats som jag uppskattat jag behöver för att göra den där on/offen med dubbdäck och trasiga fälgar trevlig att använda. Här är sista leveransen: DÄCK! Snygga va? Aningens smala (1.95”) kanske men fick fyra stycken relativt billigt så slog till.

Bilagor

• 0A27B80D-591C-4FF8-9CC6-CA8AC66A9CAC.jpeg
    0A27B80D-591C-4FF8-9CC6-CA8AC66A9CAC.jpeg
    854.3 KB · Besök: 103
Visa din Miyata!
Jaha nu har alla delar levererats som jag uppskattat jag behöver för att göra den där on/offen med dubbdäck och trasiga fälgar trevlig att använda. Här är sista leveransen: DÄCK! Snygga va? Aningens smala (1.95”) kanske men fick fyra stycken relativt billigt så slog till.

Kul! Är det månne en vit miyata i bakgrunden också? Tänker på den märkliga skruven under diagonalröret?

Visa din Miyata!
Hoppsan…

Visa bilaga 522080

Jag tyckte att jag behövde en Miyata till, så jag köpte Jätten Från Gävle.

Nej, fullt så illa är det inte. Men eftersom jag vet om folk här som har en icke-22,5:a men letar efter en 22,5:a och annat folk som inte har någon Miyata (än) men som letar så tänkte jag att jag gamblar med 300kr för att säkra cykeln i Gävle och så försöker jag få till nåt slags trippelbyte. Förhandlingar förs as we speak och om allt går i lås så hoppas jag att vi snart får se en ny vän gå ner sig i Träsket. Vi lär återkomma. Lite nervöst är det allt, jag ligger ändå ute med 300kr.
Allas vägar går till Träsket. Särskilt när det finns träsktroll (i positiv bemärkelse, om man kan tänka sig något sådant) som sliter hårt för att tillgodose wannabe-träsktrolls yttersta önskan. Kudos LWB, kudos.

Visa din Miyata!
Allas vägar går till Träsket. Särskilt när det finns träsktroll (i positiv bemärkelse, om man kan tänka sig något sådant) som sliter hårt för att tillgodose wannabe-träsktrolls yttersta önskan. Kudos LWB, kudos.
Det finns inga wannabe-träsktroll. Det finns bara två sorters människor, de som kör Miyata och de som inte gör det än.

Visa din Miyata!
Ingen expert alls men ser ut som en väns cross någonting. Hanns har stål i bakgaffeln men alu i ramen. :)
Den här är en twelve hundred med Shimano 600/Ultegra grupp. Vet inte så mycket om den förutom att den är från slutet på 80-talet och i det högre segmentet (tror jag) från den tiden. Tror också att man då kunde välja om man ville ha den med indexerad ramväxel eller brifters.

Jag älskar den. Mycket lätt och förstås styv. Och STÅL.

Visa din Miyata!
Det går långsamt men det är nog för att det skall bli så ändamålsenligt? Fru Edfeldt cykel evolverar lika fort som en daggmask. Detta till trots är det inte långt kvar, det mesta sitter.
Lite wires, höljen, bromsbelägg, kedja, handtag och pakethållare fram.. puh, så skall den nog kunna premiärtrampas på innan första snön kommer?
Campagnolo fälgarna är bara sååå rätt, måste slå ett slag för dom?
A4EDE351-F1E0-433A-90ED-80A0F2FEB350.jpeg

A1345FE7-2424-4948-98B1-01DB7630BCE6.jpeg

Visa din Miyata!
Det går långsamt men det är nog för att det skall bli så ändamålsenligt? Fru Edfeldt cykel evolverar lika fort som en daggmask. Detta till trots är det inte långt kvar, det mesta sitter.
Lite wires, höljen, bromsbelägg, kedja, handtag och pakethållare fram.. puh, så skall den nog kunna premiärtrampas på innan första snön kommer?
Campagnolo fälgarna är bara sååå rätt, måste slå ett slag för dom?
Visa bilaga 522302

Visa bilaga 522303
Det blir snyggt med den vita turbosadeln, vevpartiet och styrtappen! Original var det betydligt mera svart på cykeln tror jag. Egentligen skulle nog styret också varit alufärgat men du planerar kanske ljusa handtag?

Tillbaka
Topp