Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Då var det definitivt preliminärspikat: Årets version av det traditionsenliga Miyatakonventet, det första i sitt slag, går av stapeln 2-3 juli.

Välkomna!

89BF2E9D-9C43-4583-A69C-FEA719E8D61C.jpeg

Platsen är strax utanför Bottnaryd, Jönköping (adress meddelas separat).

Här finns tältplats/Stellplatz för upp till 5-600 deltagare (först till kvarn) och enklare bekvämligheter (kallvatten, utedass och el till laddning av mobiler och liknande) samt de numera berömda Miyatakramarna i stor myckenhet.

Programmet blir:
  • samling på morgon/förmiddag lör 2/7 (välkomna fre em/kväll ni som vill!)
  • tjöt å snack och däckspark
  • Giro de Västra Vätterbygden - samfälld cykling i civiliserat tempo, blandat grus, snällare stig och vissa transportsträckor på asfalt
  • bad i sötvatten
  • hemkomst till Base Camp
  • rövarhistorier, öl och cykelsnack
  • grill
  • mer rövarhistorier, öl och cykelsnack
  • somna
…och så tårfyllt uppbrott och hemfärd under söndagen.

Regler? Kanske nåt i stil med…:
  • Var snäll
  • #Miyata
  • #lugsnotdrugs
  • Självhushåll men vi hjälps alla åt
  • Var snäll
Väl mött!

/LWB

Visa din Miyata!
Är detta så klokt egentligen? Jag, som fått min utbildning i fysik genom att titta på science fiction, undrar nu över riskerna med att samla så många Miyator på ett och samma ställe. Jag ser en överhängande risk att massan och densiteten hos så många Miyator kommer att skapa ett svart hål av sådan magnitud att självaste universum, i slutändan, kommer implodera.

Visa din Miyata!
Är detta så klokt egentligen? Jag, som fått min utbildning i fysik genom att titta på science fiction, undrar nu över riskerna med att samla så många Miyator på ett och samma ställe. Jag ser en överhängande risk att massan och densiteten hos så många Miyator kommer att skapa ett svart hål av sådan magnitud att självaste universum, i slutändan, kommer implodera.
Jag, som har liknande utbildning, tror snarare på en förvridning av rumtiden som resulterar i en portal till 90-talets Japan.

Visa din Miyata!
Jag, som har liknande utbildning, tror snarare på en förvridning av rumtiden som resulterar i en portal till 90-talets Japan.
Hm, du har nog rätt att det finns en chans att det blir så. Jag, som fått min utbildning i matematik genom filmer om matematiker som Alan Turing och John Nash, hävdar att chansen för en förvridning av rumtiden och risken för total undergång är 50/50. Det är tillräckligt bra odds, så kör bara!

Visa din Miyata!
Jag förstår oron men jag finner tröst i Peth:s sannolikhetsberäkning. Och jag uppmanar ev. tvivlare att fråga sig, ”Om inte jag, vem skulle då ställa upp?”.

Däremot ska vi naturligtvis inte skicka alla cyklar i samma flygplan utan sprida riskerna.

Visa din Miyata!
Hm, du har nog rätt att det finns en chans att det blir så. Jag, som fått min utbildning i matematik genom filmer om matematiker som Alan Turing och John Nash, hävdar att chansen för en förvridning av rumtiden och risken för total undergång är 50/50. Det är tillräckligt bra odds, så kör bara!
Jag, som fått min utbildning i pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet, menar att det finns starkt forskningsmässigt stöd för att grisar kan flyga och Miyator kan orsaka dimensionsförskjutningar.

Vi kör.

Visa din Miyata!
Då var det definitivt preliminärspikat: Årets version av det traditionsenliga Miyatakonventet, det första i sitt slag, går av stapeln 2-3 juli.

Välkomna!

Visa bilaga 547367

Platsen är strax utanför Bottnaryd, Jönköping (adress meddelas separat).

Här finns tältplats/Stellplatz för upp till 5-600 deltagare (först till kvarn) och enklare bekvämligheter (kallvatten, utedass och el till laddning av mobiler och liknande) samt de numera berömda Miyatakramarna i stor myckenhet.

Programmet blir:
  • samling på morgon/förmiddag lör 2/7 (välkomna fre em/kväll ni som vill!)
  • tjöt å snack och däckspark
  • Giro de Västra Vätterbygden - samfälld cykling i civiliserat tempo, blandat grus, snällare stig och vissa transportsträckor på asfalt
  • bad i sötvatten
  • hemkomst till Base Camp
  • rövarhistorier, öl och cykelsnack
  • grill
  • mer rövarhistorier, öl och cykelsnack
  • somna
…och så tårfyllt uppbrott och hemfärd under söndagen.

Regler? Kanske nåt i stil med…:
  • Var snäll
  • #Miyata
  • #lugsnotdrugs
  • Självhushåll men vi hjälps alla åt
  • Var snäll
Väl mött!

/LWB
JAG KOMMER HÄNGA PÅ LÅSET!!?⭐

Helsike, vilken hoj skall man ta med sig?‍♂️?‍♂️?‍♂️

Visa din Miyata!
Jag gissar att frågan var för att driva gäck, men det får jag väl bjuda på då i så fall :) Här är en bild från dagens cykeltur, ett par helt vanliga läderkängor från Docksta, inget konstigt alls men de är de skodon jag har som funkar bäst för mig. Jag vill ha en styv hård sula med bred läst och det har de här, dessutom skönt med skydd för ankeln och jag har pedalen mitt under foten så behöver inte rörligheten där.

rPNePZe.jpg
Boots är inget man skämtar om! Snygga!

Visa din Miyata!
Jag gissar att frågan var för att driva gäck, men det får jag väl bjuda på då i så fall :) Här är en bild från dagens cykeltur, ett par helt vanliga läderkängor från Docksta, inget konstigt alls men de är de skodon jag har som funkar bäst för mig. Jag vill ha en styv hård sula med bred läst och det har de här, dessutom skönt med skydd för ankeln och jag har pedalen mitt under foten så behöver inte rörligheten där.

rPNePZe.jpg
Jag cyklar gärna i mina chukkaboots från Loake. Utmärkta dojjor för ändamålet.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Har stött på ett problem. Jag har löst det men det stör mig ändå. Enligt nestor @Carl Edfeldt har det suttit en u-broms bak på Blackie. Antagligen var den av en annan sort än den Deore XT-broms jag bytte till mig häromveckan. Den är nog tänkt att sitta på kedjestagen, som brukligt på månntenbajks från sent 80- och tidigt 90-tal.
6D416866-4425-45C7-B0B5-6D0BC3E02AEC.jpeg

Problemet i fråga är att det inte fungerar att använda det lödda vajerstoppet till bakbromsen. När jag spänner upp bromsarmarna hamnar de nästan i nivå med vajerstoppet vilket gör att det inte finns något utrymme för bromsvajern att dra i ”straddle”-vajern.

Nu har jag istället dragit upp straddlevajern runt sadelstolpen på BMX-vis. Sedan får jag fästa den i bromsvajern uppe på överröret. Inte lika snyggt, men förhoppningsvis funktionellt.

Ett par bilder på Blackie. Nu är han snart färdig hoppas jag. Jag gillar verkligen hur styrstammens linje korrelerar med den djärva bockningen på det här extrema styret.

EF1DB599-2FFB-4662-BE3C-07278E1FE18A.jpeg

4772BC2D-BE35-4489-972D-2F31E701E3C7.jpeg

3098B03F-C4BB-47D5-9D8B-5006A1B148B7.jpeg

Visa din Miyata!
Har stött på ett problem. Jag har löst det men det stör mig ändå. Enligt nestor @Carl Edfeldt har det suttit en u-broms bak på Blackie. Antagligen var den av en annan sort än den Deore XT-broms jag bytte till mig häromveckan. Den är nog tänkt att sitta på kedjestagen, som brukligt på månntenbajks från sent 80- och tidigt 90-tal.
Visa bilaga 547489
Problemet i fråga är att det inte fungerar att använda det lödda vajerstoppet till bakbromsen. När jag spänner upp bromsarmarna hamnar de nästan i nivå med vajerstoppet vilket gör att det inte finns något utrymme för bromsvajern att dra i ”straddle”-vajern.

Nu har jag istället dragit upp straddlevajern runt sadelstolpen på BMX-vis. Sedan får jag fästa den i bromsvajern uppe på överröret. Inte lika snyggt, men förhoppningsvis funktionellt.

Ett par bilder på Blackie. Nu är han snart färdig hoppas jag. Jag gillar verkligen hur styrstammens linje korrelerar med den djärva bockningen på det här extrema styret.

Visa bilaga 547493
Visa bilaga 547492
Visa bilaga 547494
Varför så lång "mellankabel"? Med en kortare mellankabel borde det funka med vajerstoppet tycker jag, att som nu låta vajern glida på ramrören känns inte som en bra lösning.

Visa din Miyata!
Den är justerbar. Inte det som är problemet. Om jag s a s ”förjusterar” bromsarmarna så att klossarna hamnar på ett rimligt avstånd från fälgen så har jag armarna i höjd med vajerstoppet.
Förstod efter ett tag att det var så du menade. Så kan man ju inte ha det, samtidigt kan du verkligen inte ha det som du har det nu – det ser ju för tokigt ut!

Visa din Miyata!
Den är justerbar. Inte det som är problemet. Om jag s a s ”förjusterar” bromsarmarna så att klossarna hamnar på ett rimligt avstånd från fälgen så har jag armarna i höjd med vajerstoppet.
Jag hänger inte med, så ser det inte ut på bilden? Enligt manualen behövs bara 2 cm fritt för kabelrörelsen vid vajerstoppet och det ser det ut att finnas?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag hänger inte med, så ser det inte ut på bilden? Enligt manualen behövs bara 2 cm fritt för kabelrörelsen vid vajerstoppet och det ser det ut att finnas?
På bilden är bromsarmarna alltså i ”viloläge”. När man justerar in bromsen måste man ha ett visst avstånd mellan kloss och fälg. När detta avstånd är ok hamnar armarna (och straddlevajern) alldeles för nära vajerstoppet. Det finns med lite god vilja en (1) cm spelrum.

Visa din Miyata!
Går det inte att fylla på med brickor på bromsklossens axel på insidan av bromsarmarna, så att klossarna hamnar närmare fälgen i utgångspunkten? De konkava brickorna brukar väl finnas i bredare och smalare varianter?

Det här måste vi lösa. En u-broms på sadelstagen är ju det coolaste sedan Bengt Öste var med på Elmia Game Fair och torrkastade flugspö och delade ut autografer.

Visa din Miyata!
Går det inte att fylla på med brickor på bromsklossens axel på insidan av bromsarmarna, så att klossarna hamnar närmare fälgen i utgångspunkten? De konkava brickorna brukar väl finnas i bredare och smalare varianter?

Det här måste vi lösa. En u-broms på sadelstagen är ju det coolaste sedan Bengt Öste var med på Elmia Game Fair och torrkastade flugspö och delade ut autografer.
6A7D6B40-07FF-4871-88FE-2318993C12F6.jpeg

Visa din Miyata!
På bilden är bromsarmarna alltså i ”viloläge”. När man justerar in bromsen måste man ha ett visst avstånd mellan kloss och fälg. När detta avstånd är ok hamnar armarna (och straddlevajern) alldeles för nära vajerstoppet. Det finns med lite god vilja en (1) cm spelrum.
Kanske är fel (för tunna) bromsklossar? Om bromsarna tar så högt upp blir det även för kort hävarm och dålig bromsverkan.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 547489

Visa bilaga 547493
Visa bilaga 547492
Visa bilaga 547494
Trist att du inte får det att funka. Som jag skrev i PM har bromsen suttit på en GT Team Avalanche 1990. Den satt inte monterad på kedjestagen, utan på sadelstagen enligt den bild jag länkade till i det första inlägget om bromsen. Den långa straddle-vajern och plastmojängen som följde med bör ha varit avsedda för GT:s speciella geo. Mitt tips är att instämma med resten av tankesmedjan och rekommendera en mkt kort straddle-vajer och bygga ut klossarnas axelvidd med hjälp av brickor mot bromsarmarna. V-bromsklossar brukar ju säljas med en rätt ansenlig samling distanser som säkert går att flytta om för att manipulera klossaxelns längd.

Visa din Miyata!
Om jag deltar lovar jag att cykla till konventet från antingen Malmö eller Sthlm, lite beroende på hur månen står. Bibelbältet är ju lika avlägset från båda dessa platser ungefär. Hoppas kunna inspirera andra deltagare att skippa bilen och så ses vi i buskarna längs vägen ?

Visa din Miyata!
Har hittat bromsklossar med världens längsta axlar. Tror att det ska funka.
Hej, vet inte om detta hjälper. Men såhär ser det ut original på min Valley runner från samma år. Ja den har åldrats med värdighet, eller ja tyvärr inte, men i alla fall..... Kul att se en likadan få lite TLC.

Bilagor

• IMG-0340.jpg
    IMG-0340.jpg
    974.4 KB · Besök: 53
Visa din Miyata!
Om jag deltar lovar jag att cykla till konventet från antingen Malmö eller Sthlm, lite beroende på hur månen står. Bibelbältet är ju lika avlägset från båda dessa platser ungefär. Hoppas kunna inspirera andra deltagare att skippa bilen och så ses vi i buskarna längs vägen ?

Om du tar vägen från Stockholm kan jag haka från Linköping. Mitt dilemma är att av tre tillgängliga Miyator är bara en i min storlek, och den står i Gävle. Femton mil på en för liten hoj är inte så lockande, även om det är trippelreducerade rör.

Visa din Miyata!
Om du tar vägen från Stockholm kan jag haka från Linköping. Mitt dilemma är att av tre tillgängliga Miyator är bara en i min storlek, och den står i Gävle. Femton mil på en för liten hoj är inte så lockande, även om det är trippelreducerade rör.
Passa på att i samband med konventet hoja ner den som passar från Gävle, så hakar jag från Sthlm! (Jäfla bakåtsträvande SJ som inte tillåter cykel ombord). Annars är ju sällskap från Linköping toppen (y)

Visa din Miyata!
Visa bilaga 547489

Visa bilaga 547493
Visa bilaga 547492
Visa bilaga 547494
Det skall funka?

Tillbaka
Topp