Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Då har den riktigt fina komponenter också, Dura Ace kanske? Såg det för sådana hjulaxelmuttrar brukade bara de finaste grupperna ha.
Ja precis, Dura-Ace i original. En del är kvar: Framväxel, sadelstolpe och ramreglage. Sitter 600-bromsar på och nån Exage-bakväxel. Och märkligt nog Campa Record-nav, trots att det fanns Dura-Acenav. Kan vara bytt.

Visa din Miyata!
Ja precis, Dura-Ace i original. En del är kvar: Framväxel, sadelstolpe och ramreglage. Sitter 600-bromsar på och nån Exage-bakväxel. Och märkligt nog Campa Record-nav, trots att det fanns Dura-Acenav. Kan vara bytt.
Aha, då fick naven sin förklaring, tyckte väl de liknande Capagnolos finare men ville inte skriva och riskera avslöja min okunskap ;)

Hur som, kan bli en riktigt grym landsvägscykel av den där.

Visa din Miyata!
Aha, då fick naven sin förklaring, tyckte väl de liknande Capagnolos finare men ville inte skriva och riskera avslöja min okunskap ;)

Hur som, kan bli en riktigt grym landsvägscykel av den där.
Ja, hoppas det. Jag kommer att göra den grusanpassad så 37-tums graveldäck, tiodelad 105 bak och typ 50-36 fram. Och likadant styre som på Blackie.

Olympic Royal ska ha vägt in på nio kilo original så det finns förutsättningar för att göra den ganska lätt och trevlig. Nu blir det förstås kraftigare fälgar för att kunna köra grus, brifters som väger mer än ramreglage o s v.

Ursäkta OT förresten - det blir kanske en byggtråd vad det lider.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
En 100 med cantis. Köp!

…fast om jag läser lite mer noggrant så är den nog i största laget för dig. Jag är 179+ med pbh 88 cm och min 60 cm är i största laget.

På mtb skulle jag säga att du ska ha en 18,5” stålis, max en 20,5”. Alt. en 16,5” alu/stål, max 18,5”.
Tack för svar. Då överlåter jag One hundred till någon längre fantast :-)

Aha, så det skiljer i ramgeometrin mellan mtb-stål och mtb-alu/stål, det visste jag inte. Vad kan High runner-modellen nedan vara i för ramstorlek i tum? Säljaren skriver att den bör passa personer mellan 160-176 cm.

Är det någon som kan ge en vägledning hur mycket man eventuellt kan gå upp i bud på den här Miyata High runner.
Frestar med denna -94 på Tradera
Visa bilaga 549497

Visa din Miyata!

Aha, så det skiljer i ramgeometrin mellan mtb-stål och mtb-alu/stål, det visste jag inte. Vad kan High runner-modellen nedan vara i för ramstorlek i tum? Säljaren skriver att den bör passa personer mellan 160-176 cm.

Är det någon som kan ge en vägledning hur mycket man eventuellt kan gå upp i bud på den här Miyata High runner.
Japp, det skiljer mellan generationerna tror jag. Min stålis Blackie (ValleyRunner) är typ 17” och känns lika stor som alumonstret Pralin (PathRunner) som är 18,5”.

Visa din Miyata!
Jag funderar ibland på att försöka få tag på en Miyata, allra helst en racer men MTB är också intressant. Vilken ramstorlek ska man titta efter när det gäller både racer och MTB? Jag är 173 cm och har ett grenmått på runt 83 cm.

Den här är på 60 cm och ser stor ut.
Den är definitivt för stor. Mäter samma som en Monarkracer jag hade och den var en bra bit för stor för mig (175 cm ”lång”).

Jag hade lätt gett 2500 spänn för den där HighRunnern.

Visa din Miyata!
Det formligen regnar biljetter nu!
Lite Deore DX goodies på den där, dock inte bakhjul och ser även att den har V-brake handtag till cantisarna. Blir definitivt snygg med lite jobb för den som sitter på delar (eller så blir det koka-soppa-på-spik-metoden som verkar funka rätt bra i den här samlingen). Hade de en sån där Kashima-färgad stolpe original?

Visa din Miyata!
Lite Deore DX goodies på den där, dock inte bakhjul och ser även att den har V-brake handtag till cantisarna. Blir definitivt snygg med lite jobb för den som sitter på delar (eller så blir det koka-soppa-på-spik-metoden som verkar funka rätt bra i den här samlingen). Hade de en sån där Kashima-färgad stolpe original?
Ja, det känns ju som att det kanske är väl dyrt med tanke på vilka delar som faktiskt sitter på. Men snygg ram är det ju!

Visa din Miyata!
Den är definitivt för stor. Mäter samma som en Monarkracer jag hade och den var en bra bit för stor för mig (175 cm ”lång”).

Jag hade lätt gett 2500 spänn för den där HighRunnern.

Stålisarna är kortare/högre medan alu/stålisarna är längre/lägre.

Höjden kan man alltid trixa ihop med högre sadelstolpe. En alltför lång cykel är däremot svårare att fixa till.

Nån slags hemmasnickrad teori är att en 18,5” stålis är jämförbar i längd med en 16,5” alu/stål. En 20,5” stålis är jämförbar i längd med en 18,5” alu/stål osv.

Highrunner-ramen är gung-ho. Däremot är komponenterna inte de roligaste. Jag hade nog inte gått mycket över 1000 kr på den. Men det är som du säkert har märkt ingen vidare sans i detta, ibland får man skräp för en trehundring, ibland får man guld. Nästa stund betalar man gladeligen 1500 kr för en hunk of junk och är glad som ett barnkalas. Gå efter magkänslan men shoppa inte så hårt att guldhamstern eller familjen tvingas svälta.

Visa din Miyata!
Stålisarna är kortare/högre medan alu/stålisarna är längre/lägre.

Höjden kan man alltid trixa ihop med högre sadelstolpe. En alltför lång cykel är däremot svårare att fixa till.

Nån slags hemmasnickrad teori är att en 18,5” stålis är jämförbar i längd med en 16,5” alu/stål. En 20,5” stålis är jämförbar i längd med en 18,5” alu/stål osv.

Highrunner-ramen är gung-ho. Däremot är komponenterna inte de roligaste. Jag hade nog inte gått mycket över 1000 kr på den. Men det är som du säkert har märkt ingen vidare sans i detta, ibland får man skräp för en trehundring, ibland får man guld. Nästa stund betalar man gladeligen 1500 kr för en hunk of junk och är glad som ett barnkalas. Gå efter magkänslan men shoppa inte så hårt att guldhamstern eller familjen tvingas svälta.
Men ramen och det fina skicket motiverar väl ändå åtminstone 2000 spänn? Det är ju trots allt en hoj i jättefin kvalitet vi talar om. Vad får man för 2500 i dag? En Yosemite?

Visa din Miyata!
PathRunner i närområdet.
24DB3571-8D0D-4872-9557-667F266C3763.jpeg

Visa din Miyata!
Vild gissning här, men faller inte Miyatas stålisar ännu en bit in på 90-talet snarast in under 80-tals ATB-geo (inte lika våldsamt låga och långa) medan alu/stål-modellerna är mer typiska representanter för 90-tals mtb-geon?

Visa bilaga 550440

Den röda i 20,5” är lika lång som den lila i 18,5”. Bak vid sadelrören är de i praktiken lika höga, även om den lila har droppat överröret en bit. Där fram skiljer det ju däremot grovt hugget motsv. en storlek i höjd.
Undrar om det inte var så att de blev längre mot slutet, så att din gen.2-ram är längre än de från tidigare år? Jag har bara de internationella (USA?) katalogerna som ligger på internet och där är det så tror jag.

Visa din Miyata!
För de i Stockholm eller nära kring:
Ja nu har miyata Valleyrunner -89 18,5" blivit kraschad av min tjej som pendlat med den.
Hon är numera livrädd för den och jag har redan två andra byggen på gång i för mig rätt storlek.
Någon som vill ha ett projekt?

Fungerar utmärkt utöver att kraschen sabbade vänster frambroms och dessvärre original hjulet.
Utan tvekan den finaste ramen jag har men fel storlek.
Känner att den förtjänar att ges tillbaka till gruppen. Säljes för 900(?) eller bytes mot någon kul cykel, flera delar, hjul, däck, styren, sadlar, pedaler..etc etc

(anklaga mig inte för sadel eller annat den är som Täby-pensionären jag köpte den av ville ha den)
IMG_20210506_225035_01.jpg

PXL_20220419_184112789.jpg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ja nu har miyata Valleyrunner -89 18,5" blivit kraschad av min tjej som pendlat med den.
Hon är numera livrädd för den och jag har redan två andra byggen på gång i för mig rätt storlek.

Fungerar utmärkt utöver att kraschen sabbade vänster frambroms och dessvärre original hjulet.
Känner att den förtjänar att ges tillbaka till gruppen. Säljes för 900(?) eller bytes mot någon kul cykel, flera delar, hjul, däck, styren, sadlar, pedaler..etc etc

(anklaga mig inte för sadel eller annat den är som Täby-pensionären jag köpte den av ville ha den)
Visa bilaga 550941
Visa bilaga 550937
Cantifästen bak, ser jag. Mockel mig som har u-broms.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 550941
Visa bilaga 550937
Har absolut inte tid för ett projekt men det är inte utan att man blir lite sugen. Bara för att: Var i stockholm finns den och är den i cykelbart tillstånd (har ingen bil)?

Visa din Miyata!
Har absolut inte tid för ett projekt men det är inte utan att man blir lite sugen. Bara för att: Var i stockholm finns den och är den i cykelbart tillstånd (har ingen bil)?
Så ska det låta, hoppas du är under 180cm.
-Skarpnäck,
- Får testa imorgon - det är inte ett självklart ja. Framhjulet är skevt men rullar, har bakbroms som ska gå. Min tjej cyklade ändå hem den.

Tillbaka
Topp