Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag har bara cyklat lite här hemma på min Runner men det förvånar mig lite att du beskriver den som svajig, jag tycker den känns väldigt stabil i ram och gaffel. Ungefär hur mycket hade du lastat den? Och hur var lasten fördelad viktmässigt?
Jag vet inte i vikt, men det blev ändå en del med fullpackad Carradice och två Revelate Dedign Mountain Feedbags på styret, div. på gaffelbenen och övrig packning i ramen och bakpå. Men jag jämför å andra sidan med en otroligt stabil helstel 29-plussare med 150x15 framnav och det som inte är nudligt jämfört med den finns inte. På vanlig grusväg gick cykeln som ett streck och utan packning har jag aldrig känt tillstymmelse till svaj.

Visa din Miyata!
Rajdrapport dag två.

Natten var sval, så de dubbla sovsäckarna var ett klokt val trots att de tyngde ned packningen. Däremot hade jag kunnat lämna innertältet - ett Akto Mesh som tjänar som myggnät - hemma och sparat in nåt halvkilo. Ett par stelfrusna myggor satt och huttrade under tarpen i morse men aldrig att de hade fått någon ordning på snabeln i den här kylan.

En god natt vid slottsruinen, med skönsång av storlom och rördrom, och en fin morgon blev det likafullt.

I mångt och mycket blev dag två som dag ett fast på nya vägar. Svalt men soligt, fantastiska vägar genom fint jordbrukslandskap och en topografi som i behändig skala var otroligt dramatiskt, med branta stigningar, slingrande utförslöpor, höga klippor och gårdar som hängde på kanten till stup med små men djupa sjöar långt där nere. Inte så mycket som en hötapp kan ha gett sig gratis till de arma bönder som har brutit och brukat marken här.
Visa bilaga 551693

Just här syns det inte, men jag förvånades av att många byar inte verkade ha splittrats i de många skiftesreformerna.
Visa bilaga 551694

Fin vägstump efter just en sådan fin bymiljö, en vägstump som tyvärr strax utanför bild hade blivit fullständigt massakrerad med grävmaskin, till synes alldeles nyligen, och förvandlats till en 10m bred tarm av lervälling som okänsligt bröt igenom landskapet.
Visa bilaga 551695

Lervällingen var en av de situationer där 26x2.20 fick se sig brädad av kompisens 29x2.8. Nästa tur där vi riskerar att hamna i spenaten på det sättet får nog - herre förlåt mig - Norrskensflamman stå tillbaka för min egen 29-plussare. Men här är det ännu 26 som gäller, read on good people!

På vanlig grusväg och så länge det inte gick alltför brant utför - dvs. i för hög hastighet - skötte sig Norrskensflamman exemplariskt.

Elvaåringen kastar sig dödsföraktande utför vägen från Språxmålen ned till lunchrestaurangen vid Öasjön.
Visa bilaga 551697

Fri parkering för restaurangens gäster.
Visa bilaga 551698

Sedan började det roliga. Både jag och min vän Hjulbyggaren är mycket vana friluftsmänniskor och, om blygsamheten ursäktas, också goda kartläsare och orienterare. Ett antal gånger under turen valde vi att knyta samman små vägar med ännu mindre men på kartan tydligt markerade stigar. Men två gånger försvann dessa stigar ut i tomma intet (intet härmed definierat som ~20:årig grantätning) och vi fick vända och och nöja oss med grusvägarna. Gamla kartor eller bara utvecklingens gång?

No. 1.
Visa bilaga 551703

No. 2.
Visa bilaga 551704

Norrskensflamman parkerad vid stigs ände för att försöka hitta fortsättningen.
Visa bilaga 551699

Men det enda vi hittade var detta. Till slut fick vi ge oss och vända om och hitta alternativa vägar.
Visa bilaga 551700

Men med vägar som dessa…
Visa bilaga 551701

…och dessa…
Visa bilaga 551696

…så gick det strängt taget ingen nöd på oss.

Strax efter lunch fick vi vittring på slutmålet, så bilderna blev färre och dialogerna glesare. Det är som när Jack Kerouac beskriver sina vandringar och klättringar med Gary Snyder. ”Vi gick tysta nu, som riktiga alpinister.”

Väl hemma igen ikväll var Norrskensflamman trött men lycklig, närmast salig. En kattvask utan finputs bara och nu sover den sött med sina bröder och systrar i lagårn.
Visa bilaga 551702

Dess premiär som bikepackingcykel gick över förväntan. Kör man inte alltför progressivt så funkar både 26”, fälgbroms och hemmasnickrad 1x hur bra som helst.
På stökig och stenig stig och allrahelst i trixig utförsåkning är den i all uppriktighet inte lika trygg som en modern bikepacking-29-plussare. Allra tydligast märkte jag det på att framändan svajade betänkligt, både vid tajta manövrar i knixig stig och med vissa vobbelvibbar vid högre hastigheter (kanske över dryga 40 km/h) utför.

Men så är den inte heller någon modern bikepacking-29-plussare. Så ut och väck upp era slumrande velovagabonder och ge dem vad de tål.

À la prochaine!

Mumma! Underbar rr, stort tack för mysigt berättande och vackert foto. Som balsam för själen detta, att få drömma sig bort till sånt här när man själv knappt har tid att cykla till affären och tillbaka.

Visa din Miyata!
Jag vet inte i vikt, men det blev ändå en del med fullpackad Carradice och två Revelate Dedign Mountain Feedbags på styret, div. på gaffelbenen och övrig packning i ramen och bakpå. Men jag jämför å andra sidan med en otroligt stabil helstel 29-plussare med 150x15 framnav och det som inte är nudligt jämfört med den finns inte. På vanlig grusväg gick cykeln som ett streck och utan packning har jag aldrig känt tillstymmelse till svaj.
Det är också en avvägning mellan hur stabil ram man vill ha, ju tyngre last desto styvare ram men med mindre last blir en riktigt styv ram stel och stum i känslan tycker jag. Det är vad jag gillar med SixTen/1000, Miyata har i den ramen funnit den gyllene medelvägen, en ram tillräckligt styv att lasta rejält men ändå tillräckligt livlig för att ge en bra känsla olastad.

Visa din Miyata!
Skulle vara kul att se hur ni cyklat på en karta. Jag har ritat ut en tur från Huskvarna med vändpunkt vid Näs/Brahälla med ganska mycket grus/skogsväg och är nyfiken på hur ni kört.
Jag har försökt återskapa rutten, jag tror att det här är ganska nära sanningen, minus de återvändsgränder som vi hamnade i. Om du håller dig någorlunda till nedanstående men egentligen plockar fritt bland de mindre vägarna på kartan så kan det inte bli fel!

Dag 1:
Riksettan, Reaby, Broxvik, Södra Kärr, Tvätthallen, Stora Roten, Glashemmet, Gustavslund, Hultrum, Kieryd, Släthult, Idhult, Israelsgölen, Nymålen, Åremålen, Nötekulla, Åsen, Näs, Brahälla.

Vägen ut till Brahälla går inte via Näs gård utan från en P-plats några km söder om Näs. Vi hittade den inte på kartan men den var svår att missa i verkligheten.

Dag 2:
Brahälla, Knutstorp, Södraholm, Marielund, Bållarp, Önnestorp, Mosseryd, Ängelund, Stora Fösebacken, Språxmålen/Språksmålen, Rosenborg, Hestra, Målahult, Lilla Hultrum, Dunarp, Stora Roten, Tvätthalen, Broxvik, Reaby, Riksettan.

Vägen Huskvarna-Reaby ToR borde gå att göra hur fin som helst!

Håll mig uppdaterad, vore kul att höra hur det går!

Visa din Miyata!
Jag har försökt återskapa rutten, jag tror att det här är ganska nära sanningen, minus de återvändsgränder som vi hamnade i. Om du håller dig någorlunda till nedanstående men egentligen plockar fritt bland de mindre vägarna på kartan så kan det inte bli fel!

Dag 1:
Riksettan, Reaby, Broxvik, Södra Kärr, Tvätthallen, Stora Roten, Glashemmet, Gustavslund, Hultrum, Kieryd, Släthult, Idhult, Israelsgölen, Nymålen, Åremålen, Nötekulla, Åsen, Näs, Brahälla.

Vägen ut till Brahälla går inte via Näs gård utan från en P-plats några km söder om Näs. Vi hittade den inte på kartan men den var svår att missa i verkligheten.

Dag 2:
Brahälla, Knutstorp, Södraholm, Marielund, Bållarp, Önnestorp, Mosseryd, Ängelund, Stora Fösebacken, Språxmålen/Språksmålen, Rosenborg, Hestra, Målahult, Lilla Hultrum, Dunarp, Stora Roten, Tvätthalen, Broxvik, Reaby, Riksettan.

Vägen Huskvarna-Reaby ToR borde gå att göra hur fin som helst!

Håll mig uppdaterad, vore kul att höra hur det går!
Du har verkligen prickat in fina vägar och många som jag spanat in men inte ännu cyklat på. Tack för detta. Jag återkommer. Till Reaby från Huskvarna finns det som du säger flera fina alternativ.

Visa din Miyata!
Du har verkligen prickat in fina vägar och många som jag spanat in men inte ännu cyklat på. Tack för detta. Jag återkommer. Till Reaby från Huskvarna finns det som du säger flera fina alternativ.
Efter Språxmålen var vi först inne på att ta oss över Korpaklint. Men eftersom tiden gick och mina expeditionskamrater hade lång väg att köra hem på kvällen så tog vi en snällare väg och sparar Korpaklint till ett senare tillfälle.

Visa din Miyata!
Solen går upp över den lila Stiglöparen och en ny dag randas.
6BB27819-2FFC-41ED-B2D9-A28DA34878D0.jpeg

Idag åker den folkvagnskurir till Västkustens pärla för att högtidligt överlämnas i Jonatan F:s trygga famn.
C74D8863-A38C-4833-BD6F-08A6D81D386D.jpeg

@Jonatan F, den är onekligen lite ruff på ytan, men det slumrar en ädelsten där under.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 551904

Idag åker den folkvagnskurir till Västkustens pärla för att högtidligt överlämnas i Jonatan F:s trygga famn.
Visa bilaga 551905

@Jonatan F, den är onekligen lite ruff på ytan, men det slumrar en ädelsten där under.

Ruffa cyklar är dom bästa!

Jag kom på ett så jäkla bra namn sent i natt men det har jag såklart glömt nu. Om jag inte kommer på det tills på fredag får det bli namngivnings-tävling.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 551904

Visa bilaga 551905

Och det är ju en cykel som fått visa vad den går för och gjort det med den äran :)

Visa din Miyata!
Det är första gången jag har hört Trollhättan benämnas Västkustens pärla! ?

@Jonatan F: Jag har original styrstam och styre till dig. De behöver lackas men det löser du med en go sprayburk. Och, vilket är något slags poetisk rättvisa, också en original sadelstolpe som är iordninggjord.

Visa din Miyata!
Det är första gången jag har hört Trollhättan benämnas Västkustens pärla! ?

@Jonatan F: Jag har original styrstam och styre till dig. De behöver lackas men det löser du med en go sprayburk. Och, vilket är något slags poetisk rättvisa, också en original sadelstolpe som är iordninggjord.

Haha, nice! Styrstamen kan vara intressant men planen är att - inspirerad av LWB - bygga något med mer bakåtsvept styre så vet du om du vill behålla dem som ett paket. Stolpe får jag återkomma om :) men stort tack för erbjudandet!

Visa din Miyata!
Haha, nice! Styrstamen kan vara intressant men planen är att - inspirerad av LWB - bygga något med mer bakåtsvept styre så vet du om du vill behålla dem som ett paket. Stolpe får jag återkomma om :) men stort tack för erbjudandet!
Jag vill inte behålla ett paket - jag vill att du har original. Basta. Tar med stammen när jag ska till stan nästa gång - avlämnas på vanligt ställe.

Visa din Miyata!
Inget snack, teori bekräftad?
Jag tog en kort tur på LWB:n igår kväll och kan bara konstatera att det finns många anledningar att välja [insert valfri] Miyata, men det finns sällan anledning att inte välja Jones:en.

CC675253-0EA4-4200-A2C9-D5A31A2F9B36.jpeg

En skulle dock kunna vara att den här tråden tappar tråden, så låt oss återställa ordningen:
B78E3928-F761-4307-9C6C-C4E56185EDA7.jpeg

BE9D1139-0702-4E06-8153-1D22428CFB0B.jpeg

194754E4-7D41-4595-9D75-149929B1A93C.jpeg

Visa din Miyata!
När får vi se 3X då?!
Efter helgens tur på Norrskensflamman fick min vän Hjulbyggaren med sig nav och fälgar hem för att bygga nygamla hjul till tusingen. Med det gjort kan dess nuvarande bakhjul transplanteras till Kryssar’n, och någonstans däromkring är det nog också läge att besöka Veloform för att hämta ut ett nybyggt dynamoframhjul samt välja ut något trevligt bockstyre. Sen är det bara detaljer kvar…

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
När får vi se 3X då?!
…och någonstans däromkring är det nog också läge att besöka Veloform för att hämta ut ett nybyggt dynamoframhjul…
Ibland går tiden fort. Folkvagnskuriren som drog av gårde med @Jonatan F :s Stiglöpare kommer att ha med sig SON-hjulet hem redan ikväll.

Styre vill jag däremot vara med och välja ut i egen hög person så projektet får ta lite tid.

Visa din Miyata!
Ibland går tiden fort. Folkvagnskuriren som drog av gårde med @Jonatan F :s Stiglöpare kommer att ha med sig SON-hjulet hem redan ikväll.

Styre vill jag däremot vara med och välja ut i egen hög person så projektet får ta lite tid.

Vi får se när jag får tid men jag hoppas kunna veva ihop en liten RR inom kommande veckor. Har tyvärr gått och blivit med valp så vi får se hur det går med det.

Visa din Miyata!
Om någon har v-bromsar och ett schyst gubbstyre och (long shot) någon form av friktionsreglage för styre så är jag spekulant.

@IM den mycket generöse har lovat ett styre men det är i maj och jag är otålig :D

Visa din Miyata!
Vadå tyvärr?? Ta ett kort på vulpen så vi får se pån.

RR är ju viktigare än valp ;) men får fixa bild på miyata och valp i samma bild för trådens skull vid tillfälle :)

Har massa söta bilder när han sover men det här är väl närmre verkligheten…

Bilagor

• 8F49B54C-4C96-4DD4-B494-01CDF2484D5A.jpeg
    8F49B54C-4C96-4DD4-B494-01CDF2484D5A.jpeg
    420.1 KB · Besök: 46
  • 44A89110-F13C-4F1B-8045-F5E280CD69CA.jpeg
    44A89110-F13C-4F1B-8045-F5E280CD69CA.jpeg
    278.6 KB · Besök: 39
  • 4DFFD786-3C6A-47AB-896E-6F229F8662E0.jpeg
    4DFFD786-3C6A-47AB-896E-6F229F8662E0.jpeg
    903.1 KB · Besök: 47
Visa din Miyata!
RR är ju viktigare än valp ;) men får fixa bild på miyata och valp i samma bild för trådens skull vid tillfälle :)

Har massa söta bilder när han sover men det här är väl närmre verkligheten…
Gränsen är överskriden - det här kan äntligen utvecklas till en tråd med roliga katter! Jag börjar.
953C7FD0-D04C-4D31-B3F4-D4E7BBC886F0.jpeg

Som bonus slänger jag in en nakenbild på mig själv som 21-åring.

Edit: När jag såg skillnaden i hårtäthet och kroppsfett mellan då och i dag blev jag tvungen att ta bort bilden.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp