Visa din Miyata!
Jag är 179+ en solig dag med pbh=88 cm.Oj, det var verkligen en högt sittande sadel!
Hur lång är du och vilket grenmått har du?
Jag brukar köra sadeln på 755-760 mm höjd.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag är 179+ en solig dag med pbh=88 cm.Oj, det var verkligen en högt sittande sadel!
Hur lång är du och vilket grenmått har du?
Och naturligtvis stämmer ditt påstående om ditt längd/grenmått-förhållandeJag är 179+ en solig dag med pbh=88 cm.
Dem har jag fram, så tar gärna emot! Porto som vanligt?Jag har ett par i bra skick som suttit på en Miyata Runner men det är tyvärr de här plastklädda BR-M201 och de är ju inte riktigt i klass med din cykel. Övriga var i skick man inte monterar utom i nödfall.
Jag fixar en bild först så att det inte blir missförstånd. Kommer i em :)De har jag fram, så tar gärna emot! Porto som vanligt?
Jag ska även kolla igenom min stash. Jag borde ha ett gäng sådana, och en eller två kanske är i någorlunda skick.Jag fixar en bild först så att det inte blir missförstånd. Kommer i em :)
Taget!De är inte mycket använda och inget glapp i bussningarna och jag kollade så ingen skruv sitter fast
![]()
Samma på min frus pendlar-Miyata, även den med V-broms. Väl saftigt pris dock, 92 euro hos tysken: https://www.bike24.com/p2234370.htm...serToken=58259056-04c4-4021-a8c3-d4b2ca03fe69Tips för den som söker reglage:
![]()
Säljes: Shimano Claris ST-R2000 2x8
ST-R2000-L / R2000-R 2x8 reglage, utan repor eller skrap, använda men i nyskick. Inköpta vintern 22. Kan skickhappyride.se
Funkar fint med en åttadelad LX-växel och V-bromsar. Har cyklat ganska långt så jag tror de räknas som beprövade.
Jag har dessa liggandes fast 1x8. Börjar bli sugen på att sätta ett fint Nitto randostyre på Quickcrossen och montera dem på…Samma på min frus pendlar-Miyata, även den med V-broms. Väl saftigt pris dock, 92 euro hos tysken: https://www.bike24.com/p2234370.htm...serToken=58259056-04c4-4021-a8c3-d4b2ca03fe69
Lösningen är helt klart en cykel till … minst.Jag har dessa liggandes fast 1x8. Börjar bli sugen på att sätta ett fint Nitto randostyre på Quickcrossen och montera dem på…
Jag hinner aldrig cykla på mina cyklar, alltid ska de hänga i mekstället. Höjden (eller botten) av fenomenet var när jag behövde ta bil för att skjutsa barn ett par kilometer igår eftermiddag för att jag inte hade någon cykel att dra vagnen med. Detta trots sju cyklar i stallet ?
Sanning!Lösningen är helt klart en cykel till … minst.
Jag tänker att en cykel för varje tänkbar typ av cykling plus en reserv för varje cykel. En vill ju inte riskera att stå utan cykel.Sanning!
*noterar uttrycket "cirkusbjörn"*Känner igen känslan. Häromdagen fick jag sno fruns cykel till tåget. Då är hon ändå drygt 20 cm kortare än mig, blir väl mycket cirkusbjörn över det.
Du vet när man känner att man kanske borde byta ut hjälmen mot en liten fez...*noterar uttrycket "cirkusbjörn"*
Jag var så sjukt inne på att köpa mig en brompton. Sen fick jag prova en i verkligheten och insåg att det inte kommer gå pga cirkusbjörnseffekten*noterar uttrycket "cirkusbjörn"*
Ja! Det träffade rakt i hjärtat här. Och det skaver. Skaver när jag tänker på mig själv på min stål-Spez med 26-tumshjul. Jag tror det ser okej ut, men ibland väljer jag en cykel med vuxenhjul istället...?Du vet när man känner att man kanske borde byta ut hjälmen mot en liten fez...
Det han sa.Fan grabbar, man ska både cykla och bygga. Gärna hela tiden. Familj och arbete är sekundära i sammanhanget och bör ignoreras. När man ignorerar dem tillräckligt länge, ja, då försvinner de av sig själva. Poff! Så blir man av med distraktionerna och kan lägga ALL tid på hojarna.
Jojo, men vems cykel ska man låna när man ska till tåget då?!Fan grabbar, man ska både cykla och bygga. Gärna hela tiden. Familj och arbete är sekundära i sammanhanget och bör ignoreras. När man ignorerar dem tillräckligt länge, ja, då försvinner de av sig själva. Poff! Så blir man av med distraktionerna och kan lägga ALL tid på hojarna.
Fan grabbar, man ska både cykla och bygga. Gärna hela tiden. Familj och arbete är sekundära i sammanhanget och bör ignoreras. När man ignorerar dem tillräckligt länge, ja, då försvinner de av sig själva. Poff! Så blir man av med distraktionerna och kan lägga ALL tid på hojarna.
Det han sa.
Är det sen inte invändig rost eller utvändiga bucklor är det nästan som en helt ny ram och ingen dålig sådan -sånt är kul! Satt och kollade på lite olika stålramar på nätet och man får ta ett djupt tag i plånboken för hitta en likvärdig ny idag.Eftersom ordning och reda är mitt adelsmärke så tog det mig bara två dygn att hitta bilvaxet. Ikväll fick så Donna Cherry en första omgång, och den visste var den tog.
Visa bilaga 587171
Det finns mer att hämta, och det finns sannerligen också en och annan blemma i lacken. Men vaxningen gav verkligen tillvaron, för att inte säga samvaron, en ny lyster.
Visa bilaga 587169
Som så ofta så ser det på gaffeländarna knappt ut som om hjulen har varit av cykeln. Bra jobbat på nära 33 år:
Visa bilaga 587170
Arbetsplanen framöver är fortfarande en transplantation av komponenter från Passrännar’n (bromsar, styre, vevar och bakväxel). VO stam från den rosa monstercrossen, broms- och växelreglage blir XT köpta på K&S. Framväxel, kanske original Exage såvida ingen sitter på en fin downpull LX/DX/XT…?
Hjul blir LWB standard, 36h Deore-nav och Ryde Andra 40-fälgar från min vän Hjulbyggaren, skodda med Conti RaceKing-tofflor.
Sadelstolpe…? Kanske original Sakae men med den skavda svarteloxeringen lut-nukad.
Roligast näst efter verklig cykling är att fåtölj- och forumbygga, allt är ännu möjligt. Den nya rosa är det nya rosa.
Eftersom ordning och reda är mitt adelsmärke så tog det mig bara två dygn att hitta bilvaxet. Ikväll fick så Donna Cherry en första omgång, och den visste var den tog.
Visa bilaga 587171
Det finns mer att hämta, och det finns sannerligen också en och annan blemma i lacken. Men vaxningen gav verkligen tillvaron, för att inte säga samvaron, en ny lyster.
Visa bilaga 587169
bilvax :)... rent bivax?
Bivax, om vi talar om mig.bilvax :)
Tar du av däcken när du rengör med bivax eller låter du se sitta på fälgen?Bivax, om vi talar om mig.
Nu är jag långt ifrån någon Newton, men även sulorna (sidorna) kan rengöras med vax har jag för mig att jag läst omTar du av däcken när du rengör med bivax eller låter du se sitta på fälgen?
Det är vackert det där och sannerligen imponerande att vissa saker inte får mer än patina, andra rostar sönder helt och hållet! Än en gång, Miyatas måste vara skapta av Valyrian steel! Men vaxning har ni varit på och snackat om tidigare, hur applicerar ni det och är det bara rent bivax? Ser fram emot att se Donna Cherry i sin fulla glans!
Fortsätt skina!
Är det sen inte invändig rost eller utvändiga bucklor är det nästan som en helt ny ram och ingen dålig sådan -sånt är kul! Satt och kollade på lite olika stålramar på nätet och man får ta ett djupt tag i plånboken för hitta en likvärdig ny idag.
ja precis, det var det jag fiskade efter. Inser att jag formulerade mig lite slarvigt. Däck kvar på fälg alltså. Gott så!Nu är jag långt ifrån någon Newton, men även sulorna (sidorna) kan rengöras med vax har jag för mig att jag läst om
www.instagram.com
Tur att jag knappt vet vad man använder en dirtjump-cykel till känner jag...Visa bilaga 587231
Dirtjumper-Miyata från Crumbworks...nu rasslade det till ordentligt i allas N+1 räkneverk, eller?
Källa:
![]()
CrumbWorks på Instagram: ""Miyata Ridege Runnner" 往年のリッジランナーをダートジャンプバイクとして組み立てる。 これが不思議と良い感じにまとまってる。 オールドだけど今っぽい。 とてもスタイリッシュ。 こんな感じでプレイバイクとして楽しめるOLDMTBもありかも。 自由なスタイルでマウンテンバイクでどんどんあそぼう #miyataridgerunner #dartjump #oldmtb #oldschoolmtb #oldmtbco
546 likes, 3 comments - crumbworks.co October 7, 2022: ""Miyata Ridege Runnner" 往年のリッジランナーをダートジャンプバイクとして組み立てる。 これが不思議と良い感じにまとまってる。 オールドだけど今っぽい。 とてもスタイリッシュ。 こんな感じでプレイバイクとして楽しめるOLDMTBもありかも。 自由なスタイルでマウンテンバイクでどんどんあそぼう #miyataridgerunner #dartjump #oldmtb #oldschoolmtb #oldmtbcommuter...www.instagram.com
Visa bilaga 587231
Dirtjumper-Miyata från Crumbworks...nu rasslade det till ordentligt i allas N+1 räkneverk, eller?
Källa:
![]()
CrumbWorks på Instagram: ""Miyata Ridege Runnner" 往年のリッジランナーをダートジャンプバイクとして組み立てる。 これが不思議と良い感じにまとまってる。 オールドだけど今っぽい。 とてもスタイリッシュ。 こんな感じでプレイバイクとして楽しめるOLDMTBもありかも。 自由なスタイルでマウンテンバイクでどんどんあそぼう #miyataridgerunner #dartjump #oldmtb #oldschoolmtb #oldmtbco
546 likes, 3 comments - crumbworks.co October 7, 2022: ""Miyata Ridege Runnner" 往年のリッジランナーをダートジャンプバイクとして組み立てる。 これが不思議と良い感じにまとまってる。 オールドだけど今っぽい。 とてもスタイリッシュ。 こんな感じでプレイバイクとして楽しめるOLDMTBもありかも。 自由なスタイルでマウンテンバイクでどんどんあそぼう #miyataridgerunner #dartjump #oldmtb #oldschoolmtb #oldmtbcommuter...www.instagram.com
Usch… det blev blött här!?Visa bilaga 587231
Källa:
![]()
Låter dem sitta kvar! I början var jag orolig för minskad bromskraft pga vax på bromsytan, men det verkar vara noll problem. Man kanske inte behöver vaxa bromsytorna helhjärtat, men man behöver åtminstone inte vara jätteförsiktig.Tar du av däcken när du rengör med bivax eller låter du se sitta på fälgen?
Jo, just vaxade däck är det jag hoppas bli ihågkommen för!Nu är jag långt ifrån någon Newton, men även sulorna (sidorna) kan rengöras med vax har jag för mig att jag läst om
Edit: var ju förstås i Newtons egna tråd, otroligt vad denne matematiker har bidragit till allt från fysik till cykelmek
Rengöring skinwalldäck - tips!
Har nyss upplevt baksidan med fälgbromsad cykel och långcykling i regn - däcksidorna blir helt svarta. Här är bild på mina väl rengjorda däck, så som jag tvättar allt annat: Jag har alltså skurat med borste/svamp och såpvatten, nästan helt utan framgång. Vet sedan tidigare att oljefläckar...happyride.se
Låter dem sitta kvar! I början var jag orolig för minskad bromskraft pga vax på bromsytan, men det verkar vara noll problem. Man kanske inte behöver vaxa bromsytorna helhjärtat, men man behöver åtminstone inte vara jätteförsiktig.
Jo, just vaxade däck är det jag hoppas bli ihågkommen för!
En gång har jag gjort en matematisk slutsats gällande styrstammar och dess relation till reach här på forumet, och fick då en uppläxning som hette duga för någon vars nick syftar till en historisk matematiker. Låt oss säga som så att jag är mer av ett fan än en adept.