Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Min gissning, till viss del underbyggd av egen erfarenhet, är att det egentligen är ganska enkelt. Om en viss modell av lädersadel som icke inkörd passar tillräckligt bra för att man ska stå ut och till och med nästan trivas med den så kommer den bara att bli bättre med tiden.

Om den däremot känns som ett syndastraff som ny så räcker inte Lädersadlarnas Magi, hur lockande den än är, till för att den ska bli skön som en söndag om man så cyklar in den i hundratals mil, bakar den i ugnen, doppar den i vatten eller what have you.

Jag har turen att ha akterkastellet tillräckligt väl skulpterat efter Gilles Berthoud Aspin för att det hittills aldrig har varit ändalykten som har gett upp på mina turer. Jag blir trött i benen förr än jag blir trött i baken. Men jag konstaterar med varje ny Aspin jag ger mig på att den äldsta sadeln är mycket bekvämare än den näst äldsta som i sin tur är mycket bekvämare än… ja ni fattar, som nya är de hårda men ok och ju mer jag kör dem desto bättre blir de. Hittills har jag inte behövt spänna någon utav dem och de ser ut att ha mycket kvar att ge.

Således, en sadel som inte är åtminstone OK som ny hade jag inte orkat ge så många mil. Bättre då att leta vidare.

Diskussionen om hållbarhet ger jag mig inte in i. Jag har mina tankar och de funkar för mig, men religion kan vara känsligt att diskutera så jag håller mig till cykling.

Hoppas att du får till det @johnboy!

Visa din Miyata!
Vad säger mina fellow silver lovers, kan (eller behöver) man polera eller på annat sätt silvrifiera ett par moderna svarta sti-reglage för att de ska passa med tidigare visat 110-bygge där ju det mesta går i silver?

Styrlindan kommer vara svart och hoodsen likaså, oavsett vilka reglage jag kör med. Kanske att man kommer undan med det utan bespottning? Hit me, honest opinions please!

Alternativet är styrändsreglage och ett par semi-moderna bromsreglage med svarta hoods men silvriga handtag.

Visa din Miyata!
Vad säger mina fellow silver lovers, kan (eller behöver) man polera eller på annat sätt silvrifiera ett par moderna svarta sti-reglage för att de ska passa med tidigare visat 110-bygge där ju det mesta går i silver?

Styrlindan kommer vara svart och hoodsen likaså, oavsett vilka reglage jag kör med. Kanske att man kommer undan med det utan bespottning? Hit me, honest opinions please!

Alternativet är styrändsreglage och ett par semi-moderna bromsreglage med svarta hoods men silvriga handtag.
Det måste vara okej, annars kommer jag ganska snart göra folk upprörda.?

Visa din Miyata!
Min gissning, till viss del underbyggd av egen erfarenhet, är att det egentligen är ganska enkelt. Om en viss modell av lädersadel som icke inkörd passar tillräckligt bra för att man ska stå ut och till och med nästan trivas med den så kommer den bara att bli bättre med tiden.

Om den däremot känns som ett syndastraff som ny så räcker inte Lädersadlarnas Magi, hur lockande den än är, till för att den ska bli skön som en söndag om man så cyklar in den i hundratals mil, bakar den i ugnen, doppar den i vatten eller what have you.

Jag har turen att ha akterkastellet tillräckligt väl skulpterat efter Gilles Berthoud Aspin för att det hittills aldrig har varit ändalykten som har gett upp på mina turer. Jag blir trött i benen förr än jag blir trött i baken. Men jag konstaterar med varje ny Aspin jag ger mig på att den äldsta sadeln är mycket bekvämare än den näst äldsta som i sin tur är mycket bekvämare än… ja ni fattar, som nya är de hårda men ok och ju mer jag kör dem desto bättre blir de. Hittills har jag inte behövt spänna någon utav dem och de ser ut att ha mycket kvar att ge.

Således, en sadel som inte är åtminstone OK som ny hade jag inte orkat ge så många mil. Bättre då att leta vidare.

Diskussionen om hållbarhet ger jag mig inte in i. Jag har mina tankar och de funkar för mig, men religion kan vara känsligt att diskutera så jag håller mig till cykling.

Den ser ju väldigt inbjudande ut den där Aspinsadeln. Kostar som en halv miyata i bra skick. Kanske till trainern nästa vinter ?

Visa din Miyata!

Är själva handtagen/paddlarna i lättmetall så går det ju fint. Frågan är hur du ska gå till väga - ska det bli bra måste du nästan plocka isär reglagen och slipa/polera och det är ett j-a jobb.

Jag hade behållit dem svarta.

…fast det hade jag ju inte. Jag hade plockat ned skiten och tagit bort den svarta färgen. Men det betyder inte att man b ö r göra det. ?

Visa din Miyata!
Är själva handtagen/paddlarna i lättmetall så går det ju fint. Frågan är hur du ska gå till väga - ska det bli bra måste du nästan plocka isär reglagen och slipa/polera och det är ett j-a jobb.

Jag hade behållit dem svarta..

Fast det hade jag ju inte. Jag hade plockat ned skiten och tagit bort den svarta färgen. Don’t go there.

Jag tror du hade kommit undan med det, men jag tycker du ska göra det för när du väl gjort det, då är det som du vill, sånt kan ligga och skava sen vettu! Vad är det för reglage? Det finns ju silvriga sti reglage? Jag har ett par Shimano 600, sen finns Rx1 eller va de heter?

Visa din Miyata!
Jag tror du hade kommit undan med det, men jag tycker du ska göra det för när du väl gjort det, då är det som du vill, sånt kan ligga och skava sen vettu! Vad är det för reglage? Det finns ju silvriga sti reglage? Jag har ett par Shimano 600, sen finns Rx1 eller va de heter?

RSX heter de tror jag. Har ett par uppsättningar sådana, bl a på Blackie. Är de bästa STI-reglage jag testat. Skottsäkra, missar aldrig.

Visa din Miyata!

Då måste Aspin sadlarnas utveckling vara ett klassiskt exempel på att gammal är äldst och det var bättre förr! ???

Visa din Miyata!
På tal om ”ju förr”: Jag arbetar som lärare som ni vet, bland annat i svenska. Jag kör rätt hårt med mina elever, märker ord och så. Förra året hade jag en klass som var väldigt slarviga och jag hade skällt en del på dem, rättat lite tufft o s v.

En av de sista lektionerna på vårterminen stod jag och skrev på tavlan, jag minns inte riktigt vad men det var något i stil med ”Ju fortare ni blir klara, ju tidigare får ni gå.”. Jag står alltså med ryggen mot klassen när jag hör en tonårsstämma: ”Desto. Ju fortare, desto tidigare heter det.”.

Det vet eleven i fråga inte om, men jag höjde hans betyg ett snäpp efter den kommentaren. Och kommer aldrig göra fel på det igen.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Mm du har rätt där så klart. Jag kommer troligen skaffa mig ett par hydrauliska brifters till min cx-hoj imorgon. Plötsligt har jag då en uppsättning 2x11 shimano 105 som står herrelösa och så kan vi inte ha det.

Efter lite internetcykling nu ikväll står det dock klart att bakväxeln, en äldre 9-delad dura-ace, ändå inte kommer funka med de reglagen, så då får jag nog ändå gå tillbaka till ursprungsplanen styrändsreglage.

Om jag ska ha sti så får det vara sådana med all kabeldragning dold. Jag kommer inte riktigt överens med de andra varianterna.

Visa din Miyata!
Vårvindar friska och med dem ny wanderlust. Om planerna håller i sig så kommer jag inom några veckor att hälsa på den gode vän som jag lurade på dessa båda skönheter för ett par år sedan:

ED79DDB9-4C96-4C35-B00E-CA05C86AEC9E.png
BFCB0441-04EA-4133-A389-75F228B258A0.png

Planen är att först och främst göra en grov bedömning av skick, komponenter mm. Han har sedan bett om hjälp att plocka russinen ur respektive kaka och bygga ihop den finaste ramen - den lila vad det verkar - med de bästa komponenterna.

Eventuellt följer sedan den kvarvarande ramen med hem till casa LWB, men det återstår att se.

Utöver ovan nämnda grova plan tänker jag mig en överhalning av alla lager, med nya kulor där det behövs, justera växlar och bromsar, kanske nya handtag, polerad stam och så förstås det viktigaste, en vaxning. Vi återkommer.

Visa din Miyata!
Vårvindar friska och med dem ny wanderlust. Om planerna håller i sig så kommer jag inom några veckor att hälsa på den gode vän som jag lurade på dessa båda skönheter för ett par år sedan:

Visa bilaga 609559Visa bilaga 609560

Planen är att först och främst göra en grov bedömning av skick, komponenter mm. Han har sedan bett om hjälp att plocka russinen ur respektive kaka och bygga ihop den finaste ramen - den lila vad det verkar - med de bästa komponenterna.

Eventuellt följer sedan den kvarvarande ramen med hem till casa LWB, men det återstår att se.

Utöver ovan nämnda grova plan tänker jag mig en överhalning av alla lager, med nya kulor där det behövs, justera växlar och bromsar, kanske nya handtag, polerad stam och så förstås det viktigaste, en vaxning. Vi återkommer.
Att vaxa eller vaxa, det är frågan.

Visa din Miyata!

Jag vet att frågan har varit uppe förut och att du också svarat väluppfostrat, men vad för kulor är det man behöver i ett standard-stall så att säga? Det är ju lättare att någon annan kan berätta innan man river isär grejer ur logistiksynpunkt om vi säger så.

Visa din Miyata!

Axel, du är precis som en sån där pusher som lurar på ungdomar narkotika, med skillnaden att du lurar på vuxna män Miyatacyklar istället. Missbruk som missbruk.

Visa din Miyata!
Jag vet att frågan har varit uppe förut och att du också svarat väluppfostrat, men vad för kulor är det man behöver i ett standard-stall så att säga? Det är ju lättare att någon annan kan berätta innan man river isär grejer ur logistiksynpunkt om vi säger så.

Hade jag inte haft feber hade jag gått ned i verkstan och kollat.. ?

Visa din Miyata!
Det finns nog olika batcher och olika läder i deras sadlar, men infärgningen har varit usel på alla mina fyra. Två av dem är för mjuka/tunna och kommer att behöva spännas inom en tid. Har inte hänt med min mycket välanvända Gusti. Överhuvudtaget är Gusti ett väldigt bra alternativ till andra lädersadlar - betydligt bättre (och vackrare) läder än Brooks.
Var det inte så att du lät brookssadlarna bli blöta? Får Gustisadeln samma behandling utan att ta skada? ? Obs, inte negativt menat, bara att om Gustin också utsätts för väta utan att bli uttöjd så låter det onekligen som att den är bättre.

Det har hänt att min Brooks blivit rejält blöt men jag försöker undvika det.

Sadeln har ändrat form lite grann. Den ser lite plattare ut och har fått avtryck efter sittbenen. Formändringen har gjort sadeln bekvämare. Jag är ingen expert på lädersadlar, men jag menar att man vill att formen ska ändras. Annars hade man lika gärna kunnat välja en plastsadel.

Visa din Miyata!
Var det inte så att du lät brookssadlarna bli blöta? Får Gustisadeln samma behandling utan att ta skada? ? Obs, inte negativt menat, bara att om Gustin också utsätts för väta utan att bli uttöjd så låter det onekligen som att den är bättre.

Det har hänt att min Brooks blivit rejält blöt men jag försöker undvika det.

Sadeln har ändrat form lite grann. Den ser lite plattare ut och har fått avtryck efter sittbenen. Formändringen har gjort sadeln bekvämare. Jag är ingen expert på lädersadlar, men jag menar att man vill att formen ska ändras. Annars hade man lika gärna kunnat välja en plastsadel.

Ja precis, tanken är att den ska formas efter rumpan och bli bekvämare, men den får samtidigt inte kollapsa eftersom du då kommer att sitta nästan direkt på stommen. Om groparna efter sittbenen blir alltför djupa kommer du dessutom att till slut belasta perineum och få problem. Detta har inte hänt mig än, den av mina Brooks som gått längst är också den som hållit bäst (som tur är).

Japp, flera av mina lädersadlar har blivit pissevåta ganska många gånger och har inte tagit skada av det. Jag spolar av sadeln både på under- och översidan med vattenslangen eftersom den blir smutsig, framförallt på undersidan. Faktum är att de två sadlar som inte blivit rejält genomfuktade är de som kommer att behöva spännas (tror jag åtminstone) men det är också de två som har en utskärning i mitten - jag vet inte om det påverkar hållfastheten men jag antar det. Infärgningen är lika dålig på allihop, två-tre rundor och sedan är det på med skokrämen igen.

Det verkar vara något av ett lotteri att köpa moderna Brooks, dålig kvalitetskontroll antagligen. Gustisadeln ger som sagt ett helt annat intryck rent kvalitetsmässigt. Och, inte minst: Den luktar gott! ❤️

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Visa din Miyata!

Axel, du är precis som en sån där pusher som lurar på ungdomar narkotika, med skillnaden att du lurar på vuxna män Miyatacyklar istället. Missbruk som missbruk.
Axel har ju bättre koll än Frank iaf ? (pusher)

För att rätt ska vara rätt, och det ska det så som jag har tolkat Reglerna, så ska det förtydligas att jag ”lurade på” honom cyklarna i så måtto att jag höll span på blocket å hans vägnar och sedan tipsade när dessa dök upp.

Det kan hända att jag pushade lite lätt för att han skulle köpa båda istället för bara den ena, men om jag gjorde det så var det nästan bara av äkta känd välvilja.

Missbruk sa Bill. Missbruk sa Bull.

Det gladde mig i alla fall otroligt när han messade tillbaka att den med komfortstyret var den skönaste cykel han nånsin cyklat på. Sånt värmer ett pusher-hjärta.

Visa din Miyata!
EACFAAD6-E75A-4DFB-83E4-12829B62A678.jpeg

Tänkte det var dags att lägga upp bild på mitt första försök till att bygga ihop en cykel… tanken är just nu XT rakt igenom, 3x8 växling.
Styret är original Trimble Roo som jag är 50/50 på om jag vågar lita på även om det är jäkligt ball.
Saknar det mesta då jag inte kan bestämma mig, så om någon har tips eller grejer dem vill sälja som passat denna lagom guldiga cykel.

’Ramen ser finare ut än vad den är(14k guld ny och nu troligen 4k guld) och tanken är inte att göra den helt original även om Centuryn är lagom ovanlig’

Visa din Miyata!
Visa bilaga 609678
Tänkte det var dags att lägga upp bild på mitt första försök till att bygga ihop en cykel… tanken är just nu XT rakt igenom, 3x8 växling.
Styret är original Trimble Roo som jag är 50/50 på om jag vågar lita på även om det är jäkligt ball.
Saknar det mesta då jag inte kan bestämma mig, så om någon har tips eller grejer dem vill sälja som passat denna lagom guldiga cykel.

’Ramen ser finare ut än vad den är(14k guld ny och nu troligen 4k guld) och tanken är inte att göra den helt original även om Centuryn är lagom ovanlig’
Gillar att du fick till XT styrlager???

Visa din Miyata!
Visa bilaga 609678

Ser superfin ut! Mina 5 cent är att man inte behöver lyssna för noga på vad stofilerna säger utan kan blanda rätt friskt med komponenter osv utan att det stör helhetsintrycket, så länge man håller sig hyfsat inom samma tidsperiod (eller går full mental om man hellre vill det såklart). Det är ju alltid roligare med en cykel som har använts än ett museiföremål så att säga!

Visa din Miyata!
Ser superfin ut! Mina 5 cent är att man inte behöver lyssna för noga på vad stofilerna säger utan kan blanda rätt friskt med komponenter osv utan att det stör helhetsintrycket, så länge man håller sig hyfsat inom samma tidsperiod (eller går full mental om man hellre vill det såklart). Det är ju alltid roligare med en cykel som har använts än ett museiföremål så att säga!
Finns det stofiler i tråden? ?

Visa din Miyata!
Haha, ja det måste vi väl ändå säga!
Det var dock snarare en referens till en Facebook-grupp där mångas åsikt var att cykeln skulle bestyckas med en rakt igenom matchande xt-grupp och om inte det var möjligt kunde man lika gärna skita i det...
Det lät lite väl hårt! Jag tillhör skara som visserligen uppskattar så mkt som möjligt från en grupp och har tålamod att leta efter det. Men det är inget måste på något sätt. Att kombinera olika generationer av samma grupp är jäkligt häftigt men oxå blanda och ge såklart. Skönt att vi är olika, det är trådens styrka ?

Tillbaka
Topp