Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Du får säga till om jag tänker helt fel. Jag tänker att man får inte glömma bort vinkeln i straddle cabeln heller. Tänk dig att Fw är kraften från bromsvajern och T1/T2 är straddeln.

sin går mot 0 då vinkeln närmar sig noll.

Det går att plotta upp sambandet mellan vinkeln mot momentarmen och straddle-kraften om man orkar ?
Visa bilaga 617880

På bmx har jag borrat genom sadelröret och dragit bromsvajern genom för att få bättre bromsverkan med u broms genom jättekort straddle. Funkar kanon. Men på cantis så kommer det ju vara lite knepigare
Nej den kommer ju så klart att spela in också. Men jag skulle killgissa på att skillnaden där är mindre än den vid infästningen till bromsarmarna. Som du säger går det att plotta upp vad som händer i de båda fallen. Men kanske blir det lite väl teoretiskt då. ?

Visa din Miyata!
Nej den kommer ju så klart att spela in också. Men jag skulle killgissa på att skillnaden där är mindre än den vid infästningen till bromsarmarna. Som du säger går det att plotta upp vad som händer i de båda fallen. Men kanske blir det lite väl teoretiskt då. ?
Grattis till första inlägget på trehundrade sidan i Miyatatråden??

Visa din Miyata!
Inte det mest givande mekögonblicket, men kan vara viktigt ändå. Nånting knirkade lite lätt men ihärdigt när jag skjutsade lillan till plugget på onoffen. Verkar som att styret tog skada när jag voltade i höstas, och att ett litet nagg vuxit till en spricka. Vågar inte chansa utan har bytt till ett jättefult ”silverfärgat” Ergotec-styre för stunden. En möjlighet att leta nytt styre alltså. Kul!

295D76BC-DC43-4BAA-9380-D3CFDDF028FB.jpeg

Visa din Miyata!
Du får säga till om jag tänker helt fel. Jag tänker att man får inte glömma bort vinkeln i straddle cabeln heller. Tänk dig att Fw är kraften från bromsvajern och T1/T2 är straddeln.

sin går mot 0 då vinkeln närmar sig noll.

Det går att plotta upp sambandet mellan vinkeln mot momentarmen och straddle-kraften om man orkar ?
Visa bilaga 617880

På bmx har jag borrat genom sadelröret och dragit bromsvajern genom för att få bättre bromsverkan med u broms genom jättekort straddle. Funkar kanon. Men på cantis så kommer det ju vara lite knepigare

Sorry, fattar noll komma noll noll.
Med vänlig hälsning,
//Humanist/samhällsvetare

Visa din Miyata!
Som traditionen bjuder så inleds idag påsken med slakt av en 3X:
Visa bilaga 617865

En del prylar satt hårt men inget värre än att det gav med sig. Nu blir det tvätt och sen vaxning. Under långfredagen ska enligt den gammelsmåländska liturgin ramen ges sin forna strålglans åter.
Längtar redan till nästa uppdatering :)
Ok, so here goes.

Fortsatt puts och pyssel i kväll. Svårt att få vettiga bilder inomhus, men förutom nedanstående detaljredogörelser så har vi nu en tvättad och vaxad ram och gaffel med renoverat styrlager (i vad som verkar vara mycket gott skick), alltihop behängt med sammanlagt nån femtiolapp i rostfritt m5-paraphernalia.

Gaffeln i samband med inskrivningen. Verkar ha slarvat med tandborstningen:
363CCCD8-4C8C-4116-A891-0872624A6E95.jpeg

Samma sak här, slarv med hygienen där nere mellan benen. Det blir en anmärkning på det:
0846875A-E975-48D6-8B99-B91B15136DED.jpeg

Ska det vara på det viset så blir det på det här viset. Se så:
2398BDF6-EB59-4AE3-87FD-19FADD84BD8A.jpeg

Gaffeln fö. märkt ”1291” vilket jag tolkar som december 1991. Det kan isf stämma med cykeln som är en -92:a.

Nåväl, grinigt vid skrubbningen men mer och mer fogligt under den efterföljande vaxningen. När tiden väl var inne att påbörja återuppbyggnaden var humöret åter gott. Styrlagret packat och klart:
65EEDD14-35FD-4B3F-A394-641FF885214D.jpeg

Sist och slutligen en näve vardera av skruv och brickor till flaskhållarfästen mm:
FCA03022-DF25-4554-B744-D736C39594CD.jpeg

Det artar sig till en fin cykel. Den är långtifrån spotless, men ändå i riktigt fint bruksskick. Ingen anledning således att underkasta sig en strikt originalskicksregim…

…som om jag någonsin har brytt mig om det.

Hög tid nu att helga påsken och betänka Paulus Putsaren och hans grymma öde. I morgon kanske det blir canti-fest, vem vet.

Visa din Miyata!
Ok, so here goes.

Fortsatt puts och pyssel i kväll. Svårt att få vettiga bilder inomhus, men förutom nedanstående detaljredogörelser så har vi nu en tvättad och vaxad ram och gaffel med renoverat styrlager (i vad som verkar vara mycket gott skick), alltihop behängt med sammanlagt nån femtiolapp i rostfritt m5-paraphernalia.

Visa bilaga 617935

Samma sak här, slarv med hygienen där nere mellan benen. Det blir en anmärkning på det:
Visa bilaga 617936

Visa bilaga 617937

Gaffeln fö. märkt ”1291” vilket jag tolkar som december 1991. Det kan isf stämma med cykeln som är en -92:a.

Nåväl, grinigt vid skrubbningen men mer och mer fogligt under den efterföljande vaxningen. När tiden väl var inne att påbörja återuppbyggnaden var humöret åter gott. Styrlagret packat och klart:
Visa bilaga 617938

Sist och slutligen en näve vardera av skruv och brickor till flaskhållarfästen mm:
Visa bilaga 617939

Det artar sig till en fin cykel. Den är långtifrån spotless, men ändå i riktigt fint bruksskick. Ingen anledning således att underkasta sig en strikt originalskicksregim…

Hög tid nu att helga påsken och betänka Paulus Putsaren och hans grymma öde. I morgon kanske det blir canti-fest, vem vet.
Blir det globe trotter av den här? Många flaskställ blire…

Visa din Miyata!
Blir det globe trotter av den här? Många flaskställ blire…
Jag laddade på som jag är van från ATB:erna med sina trippla flaskhållarfästen och pakethållar-/skärmfästen både fram, bak, uppe och nere. Så fullt så många gick inte åt. Det är vid ett snabbt överslag plats för 14 st örhängen på en On/Off och 10 st på en 3X.

Visa din Miyata!
Ok, so here goes.

Visa bilaga 617935

Visa bilaga 617936

Visa bilaga 617937

Visa bilaga 617938

Visa bilaga 617939

Haha, skön bild från diskbänken, du har det bra...visste ni förresten att man kan få bort oljefläckar från köksstolen med WD-40 på bara ett par sekunder...behövs bara ett förtvivlat gnuggande då man hör frun komma ner för trappen, Joey Tempest bräker på med "It's The Final Countdown" inne i en hjärna där tunnelvisionen är total.

Hände naturligtvis inte. Men om det hände så vet jag nu vad det innebär att serva en gammal Suntour frikrans från 80-talet. Många små kulor blir det.

Visa din Miyata!
Eventuellt ett lite konstigt inlägg i Visa din Miyata-tråden, men jag tänker mig att vi är öppenhjärtliga nog att uppskatta cykelsporten oavsett vad det står på ramen, ibland.

Igår vände jag fötterna mot staden till och for via buss till dess innersta delar, där ett tomrum uppstått. Tomrummet var beläget i hjärtat på en Miyata-tråden-kändis som säkert kommer outa sig själv en vacker dag.

68A5A0E4-A823-41D9-8460-D30AD254C384.jpeg

Eftersom jag och många andra öppnat konto på karmakontocentralen så fick jag bifall i min önskan om att få tag i en liten randokompetent stålram. Att det även följde med rostfria skärmar, navdynamohjul och en massa andra fina saker till ett mycket facilt pris, där Miyata-ramen ovan var del av betalningen, gör att jag känner mig som extremt bortskämd människa. Vi bor i en vacker värld, som inom kort kommer befolkas av en ytterst vacker och rolig 650B-hoj framförd av en nykläckt cyklist. Hoppas jag. Uppföljning kommer ske i separat byggtråd inom kort!

992529C0-61F1-4852-BB0F-B4100D66164B.jpeg

Visa din Miyata!
Bromsarna tvättade - men inte OCD-putsade - och monterade, och hjul och stam/styre på för att känna på det.

Original stam och styre. Det är svårt att skaka av sig pappacykellooken när man har pappacykelkavajen på:
90F83EDE-1967-4C21-ACBC-629FBD649840.jpeg

Lite bättre med lånta påskfjädrar, även om det är en bit kvar. Längre än såhär kommer jag dock inte just nu:
97C8B99F-02B2-4214-8FE4-5A5F2AC7003C.jpeg

Bromsarna i röva, känns fina:
83D32CF3-2B75-4380-B1D4-3CC765353DE0.jpeg

Bromsarna i näbben, fina även där;
06C47978-DC85-4846-A902-4A26F6F97033.jpeg

Ni känner vid det här laget till min fäbless för, för att inte säga min exklusiva böjelse, att krydda en vanligtvis alldaglig pyttipanna, gjord på resterna av den gångna veckans matlådor vilka i sin tur har gjorts på resterna av förra veckans vardagsmiddagar, med små bitar rostbiff-jag-menar-rostfritt. Ingen skillnad på detta bygge, fram med m6:orna och gå loss.

Bak:
C3500AF6-5511-4A98-8CCB-DF0D18180926.jpeg

Och fram:
CA444852-752C-4B73-8783-6997E59070DF.jpeg

Småskit, men jag tycker att det lyfter grejerna.

Nästa steg blir att luta av och montera skärmarna. Därefter lär projektet få vila i några dagar eller veckor eftersom jag är torsk på delar. Men så snart våren visar att den menar allvar så lär manin slå till igen.

Ha nu en fortsatt påsk!

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Upptäckte av en slump att en nästan lokal Biltema-butik råkade ha just ett sånt styre jag velat ha, 100 mm högt och 600 brett. Liiite mycket vinkel bakåt kanske, men det får gå. Gläds mycket åt att jag köpte en gubbcykel och strippade den på en massa delar så den blev lätt och fin. Sen hängde jag på en massa delar igen så den är tyngre och mer gubbkomfortabel än nånsin. Nu har den tillåme flaskdynamo gubevars, alltid redo för en tur.
58DDF99A-97E7-43E6-9FEA-155C4DFFCAF9.jpeg

Visa din Miyata!
Eventuellt ett lite konstigt inlägg i Visa din Miyata-tråden, men jag tänker mig att vi är öppenhjärtliga nog att uppskatta cykelsporten oavsett vad det står på ramen, ibland.

Igår vände jag fötterna mot staden till och for via buss till dess innersta delar, där ett tomrum uppstått. Tomrummet var beläget i hjärtat på en Miyata-tråden-kändis som säkert kommer outa sig själv en vacker dag.

Visa bilaga 617979

Eftersom jag och många andra öppnat konto på karmakontocentralen så fick jag bifall i min önskan om att få tag i en liten randokompetent stålram. Att det även följde med rostfria skärmar, navdynamohjul och en massa andra fina saker till ett mycket facilt pris, där Miyata-ramen ovan var del av betalningen, gör att jag känner mig som extremt bortskämd människa. Vi bor i en vacker värld, som inom kort kommer befolkas av en ytterst vacker och rolig 650B-hoj framförd av en nykläckt cyklist. Hoppas jag. Uppföljning kommer ske i separat byggtråd inom kort!

Visa bilaga 617982
Är det något @Moses95 vill berätta för oss?

Visa din Miyata!
Skärmar, vev, växlar och kedja åkte på under eftermiddagen. Det är nån konstig nyck på framskärmen som jag inte får hyfs på men det här får duga för i dag.

Färgborttagningsprocessen först:
2E716997-F75A-4059-964D-C74E1B3A4206.jpeg
6117E154-ADBB-4527-9D1D-E807315319E5.jpeg
4C260EE3-7136-45EF-B808-54E5E74A2430.jpeg
B8496DD3-86A8-455D-AADD-75B0552227F8.jpeg

Och slutresultatet för idag:
5A4B074E-4BC2-4533-BA00-56537BAFC263.jpeg

Ett par Pasela på den sen så ska den nog funka. En viss uppryckning trots allt jämfört med hurdan den levererades för en vecka sedan:
6839943F-F58D-46BB-A6C8-713A790722D5.jpeg

Visa din Miyata!
Skärmar, vev, växlar och kedja åkte på under eftermiddagen. Det är nån konstig nyck på framskärmen som jag inte får hyfs på men det här får duga för i dag.

Visa bilaga 618092Visa bilaga 618093Visa bilaga 618094Visa bilaga 618095

Visa bilaga 618096

Ett par Pasela på den sen så ska den nog funka. En viss uppryckning trots allt jämfört med hurdan den levererades för en vecka sedan:
Visa bilaga 618098
Gu va stilit!

Visa din Miyata!

Visa bilaga 618096

Visa bilaga 618098
Aoui vad fint. Blir sugen på att ge tusingens skärmar samma behandling, men har inte kunnat förmå mig när det är en nästan oskadd Miyatalogga på dom.

Visa din Miyata!
Är det något @Moses95 vill berätta för oss?
Ja men inte ang @n3wton inlägg, det står någon 650b byggande tok för! ?

Jag har ett donatorprojekt på g med mr @LWB där vi ska fixa en sprucken stål 26a åt en vän som sitter i en situation där han inte kan bygga en cykel själv! Vi kommer be om hjälp ifrån era lådor med saker som man gärna skänker! ?

Visa din Miyata!
En Biltema-LWB. Mer gubb, noll finess.
Jag tar det som en komplimang, men i den mån mina byggen inte är gubbiga så kan jag lova att byggaren är desto gubbigare.

Tack, kul att stuket gillas.

Aoui vad fint. Blir sugen på att ge tusingens skärmar samma behandling, men har inte kunnat förmå mig när det är en nästan oskadd Miyatalogga på dom.
Ja ett par skavda svartskärmar får ny lyster i både bildlig och bokstavlig bemärkelse när färgen ryker. Men jag håller med, loggan är riktigt snygg och tyvärr är det nästan som en pappersklibba så den går åt skogen i processen.
Bygge som bygge. Vad händer?

Har ju köpstopp på cyklar men jäklar vad Avis man blir LWB!
Tack. Dyker det upp ett lämpligt objekt så kan du ju alltid handla på krita visavi ditt köpstopp, eller ta ut ett förskott eller vad man ska hitta på att kalla det. Det är du värd.

Visa din Miyata!
Jag tar det som en komplimang, men i den mån mina byggen inte är gubbiga så kan jag lova att byggaren är desto gubbigare.

Tack, kul att stuket gillas.

Ja ett par skavda svartskärmar får ny lyster i både bildlig och bokstavlig bemärkelse när färgen ryker. Men jag håller med, loggan är riktigt snygg och tyvärr är det nästan som en pappersklibba så den går åt skogen i processen.

Bygge som bygge. Vad händer?

Tack. Dyker det upp ett lämpligt objekt så kan du ju alltid handla på krita visavi ditt köpstopp, eller ta ut ett förskott eller vad man ska hitta på att kalla det. Det är du värd.
Det är mer som med konsumtion-ism. Man går där hemma nöjd med sitt badrum/vattenkokare/tv och sedan ser man reklamen för något annat och plötsligt inser man att man väldigt gärna vill ha en ny tv/badrum/äventyrscykel!

Nåväl, det är väl så den här tråden (sekten) jobbar -
”kul att läsa men jag ska ingen ny cykel ha”
”Kul att läsa, de verkar bra de där cyklarna”
”Kul att läsa, jag vill också ha en sån där miyata.”
”Kul att läsa, jag behöver nog en till miyata”
”Hinner inte läsa - måste bygga ut cykelförrådet”

;)

Visa din Miyata!

Visa bilaga 618096

Visa bilaga 618098
Hmm, jag har ju två eller tre uppsättningar av risiga Miyata-skärmar liggandes. Kanske ska se om jag kan få fram åtminstone en uppsättning med silvriga skärmar i ok skick. Har också färgborttagningsmedel. Kan ju bli helt ok. Kanske …

Visa din Miyata!
Nae, jag byter ut rötskadad klädsel, rötskadade reglar och rötskadat fönster.
5D6A0F4B-BF51-474B-B92E-45FF1A90E7D3.jpeg

Fick stämpa upp taket och försöka få loss de ruttna reglarna utan att paja innerväggen. Tur att jag jobbade som snickare förr..

Observera att lallaren som en gång satt in det gamla fönstret inte brytt sig om att växla av, så att tyngden och trycket uppifrån vilat direkt på fönsterkarmen.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!

Visa bilaga 618096

Visa bilaga 618098
Mycket stiligt!
Biltemas färgborttagning, eller något annat?

Visa din Miyata!
Det är mer som med konsumtion-ism. Man går där hemma nöjd med sitt badrum/vattenkokare/tv och sedan ser man reklamen för något annat och plötsligt inser man att man väldigt gärna vill ha en ny tv/badrum/äventyrscykel!

Nåväl, det är väl så den här tråden (sekten) jobbar -
”kul att läsa men jag ska ingen ny cykel ha”
”Kul att läsa, de verkar bra de där cyklarna”
”Kul att läsa, jag vill också ha en sån där miyata.”
”Kul att läsa, jag behöver nog en till miyata”
”Hinner inte läsa - måste bygga ut cykelförrådet”

;)
Det där känner jag inte igen..

Visa din Miyata!
Nae, jag byter ut rötskadad klädsel, rötskadade reglar och rötskadat fönster.
Visa bilaga 618117

Fick stämpa upp taket och försöka få loss de ruttna reglarna utan att paja innerväggen. Tur att jag jobbade som snickare förr..

Observera att lallaren som en gång satt in det gamla fönstret inte brytt sig om att växla av, så att tyngden och trycket uppifrån vilat direkt på fönsterkarmen.
Växla av? Förlåt en okunnig

Visa din Miyata!
Det hade behövts en liggande regel som de två reglarna över fönstret kunde stå på, och som i sin tur låg på två reglar som gick ner till "marken". Fönstret ska inte bära vikten från överliggande konstruktion. Typ.

Bästa förklaringen jag har hört. Tack. ❤️

Var inte meningen att vara dryg eller flasha med fräck snickarlingo, tänkte mig inte för bara. ?

För övrigt gick det inte att växla av i efterhand utan ett fruktansvärt jobb, så jag fick sätta in reglar över och under det nya fönstret och förankra dem bäst det gick i befintlig konstruktion.

Vad detta har med Miyata att göra? Vet ej. ☺️

Visa din Miyata!
Jag kan uppenbart inte hålla mig.
Idag monterades straddle cables på Systerskeppet fastän jag varken har bromsvajrar eller ”carriers”:
4DE35D77-6787-4EB8-87E4-A04F42AFE5E9.jpeg

Jag har en känsla, rätt eller fel, av att STX inte åtnjuter den allra högsta credden i pilla-med-gammalt-mög-kretsar. Men jag måste säga att jag gillar bromsarna skarpt. Det kan ha att göra med skruvtrimningen, men jag tror inte att det är hela förklaringen.

Sedan kan det hända att jag beställde bromsvajrar/höljen och till och med styränds växelreglage:
2D122069-C009-420B-A68A-ACFADF628B07.jpeg

Kronofogden kommer att gråta när de kommer hit och inser att det inte finns ett vitten att mäta ut. Bara en hunk med junk som här och var bär namnet Miyata.

Min största skräck är att fru LWB, när min stund är kommen och färjkarlen stöter båten ut från land, kommer att sälja mina cyklar för vad jag sa att de hade kostat. Men till dess hoppas jag få se träden i Körsbärsdalen blomma både en och två gånger från cykelsadeln. Sätt ett pris på det den som kan.

Visa din Miyata!
Jag kan uppenbart inte hålla mig.
Idag monterades straddle cables på Systerskeppet fastän jag varken har bromsvajrar eller ”carriers”:
Visa bilaga 618169

Jag har en känsla, rätt eller fel, av att STX inte åtnjuter den allra högsta credden i pilla-med-gammalt-mög-kretsar. Men jag måste säga att jag gillar bromsarna skarpt. Det kan ha att göra med skruvtrimningen, men jag tror inte att det är hela förklaringen.

Sedan kan det hända att jag beställde bromsvajrar/höljen och till och med styränds växelreglage:
Visa bilaga 618170

Kronofogden kommer att gråta när de kommer hit och inser att det inte finns ett vitten att mäta ut. Bara en hunk med junk som här och var bär namnet Miyata.

Min största skräck är att fru LWB, när min stund är kommen och färjkarlen stöter båten ut från land, kommer att sälja mina cyklar för vad jag sa att de hade kostat. Men till dess hoppas jag få se träden i Körsbärsdalen blomma både en och två gånger från cykelsadeln. Sätt ett pris på det den som kan.

Jag noterar att @LWB måste vara ohyggligt välbetald!

Tillbaka
Topp