Visa din Miyata!
Ny färgkombo för mig!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ny färgkombo för mig!
Finns en på Marketplace i Skänninge typ. Begär 3500.Ursäkta dumt inlägg, men... för många år sen fick jag tag på en miyata enligt bild i kanonskick för inga pengar som frun hade som brukscykel. Den blev stulen vid stationen för några år sen och jag har sen dess hållt utkik efter en likadan. Kommer ut en del svarta och röda liknande men det är en vit jag vill ha tag på, helst med såna lackade originalskärmar (antar jag?) som den här hade. Ingen här som sitter och tjuvhåller på en? Och nån som vet vad modellen heter?
Visa bilaga 628523
Nån som orkar screenshota? Marketplace skyr jag lite....Finns en på Marketplace i Skänninge typ. Begär 3500.
Koga-Miyata Prologue 1991. Nice.Ny färgkombo för mig!
https://www.facebook.com/marketplace/item/773245404185742/ så kanske?Nån som orkar screenshota? Marketplace skyr jag lite....
FiEn underhållande mall som gör vem som helst till en potentiell cykelrecensent:
Förmodligen lika aktuell idag som när den skrevs på 1900-talet.
Va sjyssta cyklar det ploppar upp här stup i kvarten! Först @ekolnskungen och nu detta! Va härligt det är!!Då var det dags att dela med sig av bygget av min One Hundred. Fann den i februari och till min glädje var den i både bra skick och rätt storlek.
Jag har länge haft tankarna på att bygga en cykel med större ram och quill-styrstam. Både av estetiska skäl men också för komfort. Efter att mer eller mindre dagligen cyklat på Surly Cross Check i över ett decennium visste jag vad jag letade efter.
Visa bilaga 628248
Visa bilaga 628251
Miyatan fick gå som jobbpendlare under våren medans lådan med komponenter inventerades och måttligt slitna italienska delar putsades upp. Visa bilaga 628252
Och så en dag i maj var både det hutlöst dyra Nitto 177 stryret och ett par Challange Strada Bianca levererade.
Slutresultatet blev en otroligt komfortabel och snabb Miyata som jag kommer använda alldeles för ofta.
Visa bilaga 628253
Visa bilaga 628254
Visa bilaga 628257
Hur går det gamla talesättet nu igen, en mans död är en annan mans bröd..?Vilken mardröm??
No time to loose ???
No time to loose ???
Följer med spänning!None at all, mate.
Damn it, den missade jag såklart. Gick även miste om Trail Runnern jag tänkt slå till på. Nåja, snoozar man så losar man.
Däcken är det väl synd att slänga? Torrsprickorna ger bra kantgrepp vid svängar.
Sparar du biopace - klingorna? ?
Sparar du biopace - klingorna? ?
Den känns ju jättefin, och jag är så sugen. Men samtidigt skulle det bli 2600kr för ramkit då jag inte hade behållt något annat ?Alltså wow! Om ni vill ha en 21,5 tum som ser new-old-stock ut (originaldäck ingår)
Visa bilaga 628918www.facebook.com
Dagens tur: Hade lite ärenden att uträtta och passade på att ta en sväng om Genarp-Häckeberga och cykla mtb med min Runner. Och med packningen surrad direkt på pakethållaren istället för i sidoväskor som hela tiden ramlar av så kunde jag ösa på, blev ett antal timmar där i bokskogen :)
Passade även på att besöka Stenbäcks flygmuseum och svängde inom om Svaneholms slott på hemvägen.15 mil fick jag ihop idag :)
![]()
![]()
![]()
De två matchar varandra fint både till färg och till utseende :)Görsnygg bild med flygplanet (din Runner) och det där andra röda i bakgrunden.
Har ett par Dura Ace och kanske också ett par RX100. Dura Ace vill jag nog ha några kronor för, de andra kan du få.Godkväll, kära sekt. Är det någon som möjligen ligger på ett par racerbromsar, dual pivot? Behöver inte vara något märkvärdigt. Är till nya Koga-Miyatan som ska användas av min bättre (japp) hälft.
Har ett par Dura Ace och kanske också ett par RX100. Dura Ace vill jag nog ha några kronor för, de andra kan du få.
Nej, samma höjd men plan mark för en gångs skull.Förresten @aben, har du sänkt styrstammen något? Tycker att hojen ser lite coolare ut plötsligt. (Däcken är förstås alldeles för breda, men.. ?).
Nej, samma höjd men plan mark för en gångs skull.
Fyra tusen miljarder!Hon kommer ju kissa ned sig av lycka om hon får ett par D-A. Eller inte, men jag vill ha dem på cykeln. Name your price, mate.
och så måste det vara breeeda däck på cykeln?Fyra tusen miljarder!
Fyra tusen miljarder!
Det blev tyvärr inget BMX styre den här gången men likväl 100% gubbstuk med 0 i budget på bygget. Cykeln rullar i alla fall riktigt fint nu och blir perfekt för de 2km till tåget och jag vågar även lämna den där över natten i värsta fall.
Visa bilaga 629076Visa bilaga 629077
Ändå mer fin än gubbig!Så jävla gubbig.
Så jävla fin.
Jag brukar köra 110mm axel med MTB vevar för 1x, NW klinga (38t eller 40t) monterad på yttre positionen. Mät först hur mycket kortare axel går utan att vevarna tar i kedjestagen. Det brukar vara rätt tajt så mellan klingan och ramen, 107mm och 46t låter optimistiskt men beror naturligtvis på kombon av ram och vevar.Hur hade herskapet burit sig åt för att få till något sånär lågt q-factor och samtidigt ok kedjelinje på en gammal MTB som ska gå som pendlare och 1x9? Planerad utväxling är 44t eller 46t fram med 11-36 bak. Tänker mig två alternativ.
3x MTB vevar på extra smalt (kanske 107mm) fyrkantslager med NW klinga på mellersta eller yttre?
2x LVG vevar på bredare än standard (kanske 122mm) fyrkantslager med NW klinga på insidan?
Bra info, tack. Frågan är bara om det uppnår något vidare tight Q?Jag brukar köra 110mm axel med MTB vevar för 1x, NW klinga (38t eller 40t) monterad på yttre positionen. Mät först hur mycket kortare axel går utan att vevarna tar i kedjestagen. Det brukar vara rätt tajt så mellan klingan och ramen, 107mm och 46t låter optimistiskt men beror naturligtvis på kombon av ram och vevar.
Finns mått från centrum av sadelröret till vevpartiet (olika beroende på singel, dubbel eller trippel) att förhålla sig till.Blir lite intresserad av hur ni resonerar angående kedjelinje. "Inte helt hundra kedjelinje, ett par millimeter för långt ut" I förhållande till vad? Linjen från mitt mellan de två framdreven till mittendrevet bak eller annat?
Kollade och det ser inte ut som att bromsen tar någon extra plats vid sadelstagsbryggan. Bara 23 mm däck, men you get the picture.Ram från Japan, styre och stam från Italien, inköpt i Tyskland. Det ligger nära till hands att döpa cykeln till Axel, men det är ju som upplagt för missförstånd då en av trådens finaste personer bär detta namn.
Ja ja, skit i det. Har kommit en bit. Ramen hade ett slags äcklig beläggning, som om den stått inne hos en rökare i femton år (tja, vad vet jag?), vilken inte gick bort med vare sig lacknafta eller aceton. Jag fick rubba bort den. Konstigt att det finns någon lack kvar, med tanke på hur mycket jag tog i.
Visa bilaga 629260
Inte skitmycket utrymme mellan de breda 28-millimeterssulorna och bromsbryggan. Men funkar.
Visa bilaga 629259
Behöll Exagevevarna. Hittade ett vevlager i en låda. Inte helt hundra kedjelinje, ett par millimeter för långt ut, men med tanke på att Shimanos sjudelade 90-talsväxlar är bland de bästa och mest förlåtande system som finns är jag inte särskilt orolig.
Ja, jag ska byta ut remmarna.
Visa bilaga 629261
På tal om växlar.
Visa bilaga 629258
Tog en träningsrunda in till Veloform och köpte kabelstopp.
Visa bilaga 629257
Godnatt cykeln.
Visa bilaga 629262
Precis som @Peth skriver så finns det några generella mått att ta hänsyn till. För en klassisk racer ska kedjelinjen ligga på 43,5 mm från centrum på sadelröret till en punkt mittemellan de två kedjedreven (klingorna).Blir lite intresserad av hur ni resonerar angående kedjelinje. "Inte helt hundra kedjelinje, ett par millimeter för långt ut" I förhållande till vad? Linjen från mitt mellan de två framdreven till mittendrevet bak eller annat?
Fan vad synd, jag som trodde att jag fått en legitim anledning att köpa nya, smalare däck.Kollade och det ser inte ut som att bromsen tar någon extra plats vid sadelstagsbryggan. Bara 23 mm däck, men you get the picture.
Visa bilaga 629285
Tack. Fram är jag med men hur tänker ni bak? Mest använda drevet eller "mittendrevet"?Precis som @Peth skriver så finns det några generella mått att ta hänsyn till. För en klassisk racer ska kedjelinjen ligga på 43,5 mm från centrum på sadelröret till en punkt mittemellan de två kedjedreven (klingorna).
Bak dikteras väl av navet och axelstandarden.Tack. Fram är jag med men hur tänker ni bak? Mest använda drevet eller "mittendrevet"?
Hur jag tänker för 1x9? Framdrevet ska helst vara i linje med mittendrevet på kassetten. Det här mäter du bäst ute på gräsmattan med en öl i handen, bara att titta ner, glöm linjal och mätband. Om det verkar vara något off gäller "äh va fan, det är nog den växeln jag cyklar mest på ändå...". Är det helt off får du fundera på att montera klingan på inre positionen. Som sagt, den gamla skiten är rätt förlåtande vad gäller några mm hit eller dit.Tack. Fram är jag med men hur tänker ni bak? Mest använda drevet eller "mittendrevet"?