Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Den här tråden funkar av någon anledning bättre?

Brukar posta en del i yardsale och i skänkestråden men det går oftast inte så bra för mig där

För stora för dig tror jag. Jag är 1.90 lång. Men jag hittade en sån blå flygstålsmonark i källaren nu. Storlek 58, rosting som fn. Den kan du få!

Tack men nej tack. ??

Visa din Miyata!
26524640525_fbf5d320e5_o.jpg

Visa din Miyata!
Småpill med Hårdrockar’n ikväll, huvudsakligen fortsatt sönderdelning.

Det är väldigt mycket som är väldigt bekant med den här efter att ha skruvat isär och ihop en hoper Miyata. Vissa detaljer på Special-Miyatan känns möjligen lite flottare än motsvarande på en standard-Miyata. Men naäe, det är nog huvudsakligen att komponenterna på denna är roligare än de 30+ år gamla plastgrejer som man får ta sig igenom på en Miyata.

Vad som däremot torde vara ovedersägligt är att ram och gaffel på Miyatas stålisar (kanske även alu men där har jag för liten erfarenhet) generellt är ett snäpp eller två vassare än denna. Dels trippelreducerat ned på de allra billigaste modellerna, dels detaljarbetet. Jag har sett vissa lödningar på de Miyata som jag har våldfört mig på som inte har varit skitsnygga, men de har varit undantag från regelmässigt mycket fint hantverk.

Och utifrån vad man ser med blotta ögat så är lacken på våra Miyata helt enastående, återigen ned på de billigaste modellerna, med snygga kulörer, oklanderligt utförande och knappt skönjbart men när man vet om det väldigt tydligt glitter tom. i den svarta lacken.

Spec:en hämtar sig hyfsat med vax och gnugg, men jag hyser inga förhoppningar om att den kommer att lyfta lika väl som de gamla Miyatorna gör.

Nåvälan, läggdags nu boys.

Visa din Miyata!
Och utifrån vad man ser med blotta ögat så är lacken på våra Miyata helt enastående, återigen ned på de billigaste modellerna, med snygga kulörer, oklanderligt utförande och knappt skönjbart men när man vet om det väldigt tydligt glitter tom. i den svarta lacken.

Spec:en hämtar sig hyfsat med vax och gnugg, men jag hyser inga förhoppningar om att den kommer att lyfta lika väl som de gamla Miyatorna gör.

Nåvälan, läggdags nu boys.

Och då är ändå Miyatorna rena skämtet lackmässigt jämfört med äldre Monark och Crescent. Där snackar vi världsklass.

Visa din Miyata!
Kan ge en recension på Sputnikfälgarna efter första provturen och med ett ord: Heavy Duty. Nog de kralligaste fälgarna jag haft, åtminstone i lättmetall, känns absolut bombsäkra. Även i övrigt känns de gedigna med bra kvalitet, slitagetålighet får jag återkomma till 19 mm invändigt så funkar bra för de däck en Miyata 610 klarar. Total kostnad för fälgar, DT Comp reducerade ekrar och Shimano 105-nav gick på en tusenlapp för båda hjulen tillsammans så ett överkomligt pris för ett par fina hjul.

Conti Contact Urban 37-622 var lite för smala så jag har nu beställt ett par 40-622 istället, 42-622 hade nog också kunnat gå men Bikester sålde 40:orna på rea så det blev dem

Visa din Miyata!
Min special-Miyata fortsätter att förvåna.
- - -
Kampen går vidare!
And the train kept a-rollin’

Nu är cykeln nedplockad i sina beståndsdelar, sånär som på lagerbanorna till styrlagret som ännu sitter kvar i ramen.

Cykeln är ganska fult rostig på sina ställen, men inte en enda del av en enda komponent har kärvat eller vägrat att ge med sig. Inte ens pedalerna, som enkelt lät sig skruvas ur, eller vevlagret, som släppte som ingenting. Dessa brukar annars kunna skänka sin baneman både ett och två gråa hår.

När tid finns blir det en grundlig tvättning och vaxning, sen får framtiden utvisa när, var och hur jag pillar ihop den igen.

Visa din Miyata!
Vad är detta för typ av broms? Förutom namnet som jag kan läsa så har jag inte mycket info och känner jag inte igen modellen. Beläggen fram är helt kass, är det något att satsa på? Vilken typ av belägg passar? Någon som har koll?
IMG_0865.jpg

Visa din Miyata!
Vad är detta för typ av broms? Förutom namnet som jag kan läsa så har jag inte mycket info och känner jag inte igen modellen. Beläggen fram är helt kass, är det något att satsa på? Vilken typ av belägg passar? Någon som har koll?
Visa bilaga 635271
Jag har inte sett just den modellen, men det är en cantileverbroms och det ser ut som att vanliga klossar med gängad pinne (”threaded post”) skulle passa.

Vad är det för en cykel… ??

Visa din Miyata!
Visa bilaga 635271
On/off roadrunner?
Satt original på dem typ -89 ish. Jag har matchande fram och bakväxel liggandes.
Shimano Mountain Lx… föregångaren till Deore LX.

Visa din Miyata!
Jag har inte sett just den modellen, men det är en cantileverbroms och det ser ut som att vanliga klossar med gängad pinne (”threaded post”) skulle passa.

Vad är det för en cykel… ??
Typ v-bromsbelägg? Eller mer landsvägsbelägg?

Den fina rosa såklart, stort tack @LWB för hjälp med frakten.

On/off roadrunner?
Satt original på dem typ -89 ish. Jag har matchande fram och bakväxel liggandes.
Shimano Mountain Lx… föregångaren till Deore LX.
On/off ja. Kan säkert vara original på denna, är dock Deore LX bakväxel men den kanske inte är original. Väldigt blandat för övrigt. Inte mycket original på växlarna och broms och växelreglage är i ganska dåligt skick.
Mountain LX har jag aldrig sett, låter fräckt! :)

Visa din Miyata!
Typ v-bromsbelägg? Eller mer landsvägsbelägg?

Den fina rosa såklart, stort tack @LWB för hjälp med frakten.

On/off ja. Kan säkert vara original på denna, är dock Deore LX bakväxel men den kanske inte är original. Väldigt blandat för övrigt. Inte mycket original på växlarna och broms och växelreglage är i ganska dåligt skick.
Mountain LX har jag aldrig sett, låter fräckt! :)

Jag har nya belägg om du behöver.

Visa din Miyata!
Går ju att modda :D jag gjorde det åt en som sedan blev min fru. Problemet är att få tag på en mixte som inte är tung och trög (fördel Miyata) och ett fotbromshjul som fungerar tillförlitligt och inte är dödstråkigt att cykla på.
Ah man kan modda själv också ja, tänkte inte så långt. Är det inte svårare än att man monterar en p-klämma i kedjestaget att fästa den där metallarmen på hjulet i?

Projekt på gång! Steg ett, hitta en mixte i närområdet. Mamman till min dotters kompis har just en Miyata-mixte ståendes som jag tror aldrig används längre. Jag får väl komma med ett offer she cannot refuse…

Visa din Miyata!
Ah man kan modda själv också ja, tänkte inte så långt. Är det inte svårare än att man monterar en p-klämma i kedjestaget att fästa den där metallarmen på hjulet i?

Projekt på gång! Steg ett, hitta en mixte i närområdet. Mamman till min dotters kompis har just en Miyata-mixte ståendes som jag tror aldrig används längre. Jag får väl komma med ett offer she cannot refuse…

Ett makrillhuvud (vi är ju nära Göteborrrrrg) i sängen, sen är hojen din.

Visa din Miyata!

Det känns ju väl modigt att erbjuda henne att bli din fru, men du kanske har bättre känsla i förskolehämtningarna än undertecknad...

Visa din Miyata!
Var det inte någon här inne som också köpte Conti Contact Urban? Mina är 37-622 men på de nya Sputnikfälgarna mäter de bara 36 mm och det känns för smalt, har mätt på min 610 och 41 mm fungerar men det är max. Så frågan är om skall beställa 40 eller 42-622 Contact Urban?
Kan uppdatera med att jag fick däcken idag och 40-622 mäter nästan prick 40 mm i bredd på fälgarna ovan vilket passar fint på min 610 med skärmar :)

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Har någon i klubben en framväxel (vanlig down pull) för sju- eller åttadelat och två klingor? Min LX för 3X vill inte lira med mitt Suginoparti på Blackie.

Visa din Miyata!
Har någon i klubben en framväxel (vanlig down pull) för sju- eller åttadelat och två klingor? Min LX för 3X vill inte lira med mitt Suginoparti på Blackie.
Detta har du säkert bättre koll på än mig, men jag tänker att det kanske ändå hjälper någon:

Jag kör tredelad växel med tvådelat vevparti och tvådelat reglage på flera cyklar med framgång. På en Miyata jag byggde funkade detta inte helt plötsligt, men då insåg jag att jag hade fel vevlager som gjorde att växeln inte "nådde ut". Smalare vevlager, sen var allt i sin ordning igen.

Visa din Miyata!
Detta har du säkert bättre koll på än mig, men jag tänker att det kanske ändå hjälper någon:

Jag kör tredelad växel med tvådelat vevparti och tvådelat reglage på flera cyklar med framgång. På en Miyata jag byggde funkade detta inte helt plötsligt, men då insåg jag att jag hade fel vevlager som gjorde att växeln inte "nådde ut". Smalare vevlager, sen var allt i sin ordning igen.

Har också fått det att fungera tidigare, med undantag för Prunus (som @Skyerider har nu). Fick köpa en landsvägsväxel, fungerade inte med tvådelat reglage och tredelad växel.

Nu vet i fan varför, jag har STX-brifters för tredelat. Kedjan skrapar emot ytterkant framväxel på de högsta fyra växlarna när jag ligger på stora klingan. Kan inte justera ut framväxeln mer, då tar den emot vevarmen.

Visa din Miyata!
På min pippip är fram växel justerad max in på lila är precis nästan orkar lägger ner sedan skrapar i växel gaffeln justera lite halv klick i index reglage till efter så går hel fritt beroende på bak drev linje.

Ja, de flesta verkar ha missat att det ofta finns trim(hehe)funktion i reglagen. Ska kolla om så är fallet även i dessa. Problemet är som sagt att jag inte får ut växeln tillräckligt för att den ska gå fri, för då tar den i vevarmen.

Visa din Miyata!
Fick tag i ytterligare en Pathrunner (årsmodell TBD) - inte lika fin som den andra, men med ett par nya Panaracer Smoke/Dart ser den grymt fin ut redan utan någon puts.

Interessant är att den är utrustad med 1993:års LX (hela gruppen, inkl bromsar, vev och växelreglage) samt Herbold Snake-skin saddle. Sadeln har tyvärr spruckit så den måste bytas mot en Avocet Racing, Selle Turbo eller Flite.

Måste byta bromsbelägg, vajer, handtag, samt kolla alla lager.

58d608dd-bce2-4467-89ba-e3ffb3cbbbfd.jpeg

Visa din Miyata!
Fick tag i ytterligare en Pathrunner (årsmodell TBD) - inte lika fin som den andra, men med ett par nya Panaracer Smoke/Dart ser den grymt fin ut redan utan någon puts.

Interessant är att den är utrustad med 1993:års LX (hela gruppen, inkl bromsar, vev och växelreglage) samt Herbold Snake-skin saddle. Sadeln har tyvärr spruckit så den måste bytas mot en Avocet Racing, Selle Turbo eller Flite.

Måste byta bromsbelägg, vajer, handtag, samt kolla alla lager.

Visa bilaga 635916
Fin hoj, den hade den specen ny, synd bara att det är exage nav orginal (inte för att dem är dåliga) Lx hade ju varit fränt! Ser väldigt fin ut, tråkigt med Herbold sadeln!??

Visa din Miyata!
Special-Miyatan återföds i små steg. Ikväll monterades styrlagret med nya lösa 5/32-tummare.

CDB3FB11-0338-4532-A779-24E6B93E713B.jpeg

Jag dividerade med mig själv om huruvida jag skulle snygga till rosten på lagret eller ej. Men utsidan var för ful för att det skulle bli bra och insidan var helt perfekt, så funktionen kommer inte vara att klaga på. Den får bära sina ärr och blemmor, och lära sig att göra det med stolthet.

Efter styrlagret pimpades resten med nya m5:or runtom.

E1148F34-8B7C-4AA9-862F-CE1A08C69D82.jpeg

Ärr och blemmor i all ära, men jag kommer att ge ramen en ordentlig vaxning. Det mesta av roster lär sitta kvar - men den är märkligt nog clean invändigt nb. - men lacken som omger rostfläckarna har ännu lite glans att bestråla oss med innan vi ger upp och ägnar resten av våra jordiska dagar åt masked singer och annat hjärndött folkopium.

¡Som sagt, kampen går vidare!

Visa din Miyata!
Special-Miyatan återföds i små steg. Ikväll monterades styrlagret med nya lösa 5/32-tummare.

Visa bilaga 635998

Jag dividerade med mig själv om huruvida jag skulle snygga till rosten på lagret eller ej. Men utsidan var för ful för att det skulle bli bra och insidan var helt perfekt, så funktionen kommer inte vara att klaga på. Den får bära sina ärr och blemmor, och lära sig att göra det med stolthet.

Efter styrlagret pimpades resten med nya m5:or runtom.

Visa bilaga 636000

Ärr och blemmor i all ära, men jag kommer att ge ramen en ordentlig vaxning. Det mesta av roster lär sitta kvar - men den är märkligt nog clean invändigt nb. - men lacken som omger rostfläckarna har ännu lite glans att bestråla oss med innan vi ger upp och ägnar resten av våra jordiska dagar åt masked singer och annat hjärndött folkopium.

¡Som sagt, kampen går vidare!
Kämpa!

Tillbaka
Topp