Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Snygg den där! (Som alla dina byggen)

Mixte-Miyatan kommer inte köras hårt så styvhet känns inte som något jag behöver bry mig så mycket om. Men med mina dryga 70 kg upplevde jag den som tillräckligt styv iallafall. Det lilla jag tog i i motvinden reflekterade jag inte över något särskilt flex, så konstruktionen är nog bättre än många damramar med lågt insteg.

Allt som är styvare än hyrcyklarna på Ven är godkänt i min frus bok. Jösses vad de svajade, det var direkt otrevligt.
Jag cyklade nästan ett helt år på en sådan Miyata-mixed fast med utanpåliggande växlar och det är den klart bästa damram jag provat. En riktigt bra ram med bra sportgeometri, det kan jag gå i god för :)

Visa din Miyata!
En bra dag!

Bilagor

• 356521940_959768085230483_6881653574475788768_n.jpg
    356521940_959768085230483_6881653574475788768_n.jpg
    866 KB · Besök: 101
  • 360079277_697401742224845_1556466524850735982_n (1).jpg
    360079277_697401742224845_1556466524850735982_n (1).jpg
    850.2 KB · Besök: 105
  • 360193410_232204639710498_3993686879142930664_n.jpg
    360193410_232204639710498_3993686879142930664_n.jpg
    718.8 KB · Besök: 91
  • 360041150_488155486856411_7417386226573847206_n.jpg
    360041150_488155486856411_7417386226573847206_n.jpg
    89.9 KB · Besök: 99
Visa din Miyata!
Den är en klassiker!

Men hur ser du att det är en SportRunner och inte en On/Off? Har suttit nu i flera minuter och detaljgranskat bilderna men gått bet och frågar därför Miyata Runner Oraklet himself :)
Det är verkligen inte enkelt, men jag har mina knep…

Ledtråd: inlägg #14 309

?

Faktum är att jag vred och vände på det jag också innan jag hittade (ett sätt att hitta) svaret. Perikles-blinkningen hade kört i diket som en landsvägsklunga om jag hade skrivit On/Off när det var en Sporty eller vice versa.

Visa din Miyata!
Eftersom min långa styrstam fick mig att känna mig som Hasbulla i sadeln har alfrexen nu fått aheadstam. Har således en quillstam för 31.8 mm styre över. Om någon här behöver den är det bara säga till, annars får den kanske gå vidare till yardsaletråden

Bilagor

• PXL_20230721_111937258.jpg
    PXL_20230721_111937258.jpg
    1.4 MB · Besök: 74
Visa din Miyata!
Tänka sig vad man kan hitta när man vittjar brevlådan:
Visa bilaga 639848

Den kommer att hamna på den eleganta Trippelkryssar’n, där den kommer att matcha bakväxeln fint och vara ett klart lyft jämfört med den klossiga ”moderna” Deore:n som sitter där nu.

TACK @Carl Edfeldt, du är the motherfunkernest!
Det var det lilla @LWB ??? Dina insatser i allt är värt så mkt mer!

Visa din Miyata!
Eftersom min långa styrstam fick mig att känna mig som Hasbulla i sadeln har alfrexen nu fått aheadstam. Har således en quillstam för 31.8 mm styre över. Om någon här behöver den är det bara säga till, annars får den kanske gå vidare till yardsaletråden
Eventuellt. Vilken längd? Ska räkna på vilken reach det blir fram till
Eventuellt. Vilken längd? Ska kika vilken som är lagom till min Triple Cross om jag kör med VO Nouveau Rando styre

Visa din Miyata!
Eventuellt. Vilken längd? Ska räkna på vilken reach det blir fram till

Eventuellt. Vilken längd? Ska kika vilken som är lagom till min Triple Cross om jag kör med VO Nouveau Rando styre

Jag ställer mig gärna som kö-tvåa.

Visa din Miyata!
Jaa, han är Axeln som allt kretsar runt??
Inte nog med att axeln lutar. Den lär visst vara krökt också.
Och inte minst som stilikon när det gäller Miyata Runner :love:
Jojomen, man är allt en riktigt influencer…

Skämt åsido, hade jag någon enda påverkan på min omgivning genom hur jag far fram med mina cykelbyggen så vore jag (ganska smickrad och) tillfreds.

Visa din Miyata!
Inte nog med att axeln lutar. Den lär visst vara krökt också.

Jojomen, man är allt en riktigt influencer…

Skämt åsido, hade jag någon enda påverkan på min omgivning genom hur jag far fram med mina cykelbyggen så vore jag (ganska smickrad och) tillfreds.
Inte så liten påverkan heller. Det är mycket din förtjänst att jag sitter såpass djupt i Miyata-träsket som jag gör. Och gillar’t.

Visa din Miyata!
Blev riktigt rädd på en tur för någon vecka sedan. Hade stannat ute på en liten landsväg för att pinka och lutat cykeln, sadeln, mot stolpen till en vägskylt. Hör ett högt metalliskt klonk bakom mig och tycker det är konstigt för det fanns inget i närheten för att ögonblicket senare inse att det måste vara min Miyata som vält och slagit mot något. Vänder mig om och ser att överröret slagit mot vägskyltstolpen och tänker: helvete nu har jag sabbat min fina cykel.

Som tur var blev det bara lite lackskador, en ev. buckla så liten att det inte med säkerhet går att säga om det är en buckla eller ej. Men jag skulle vilja ha ett skydd för överröret för att minska risken och jag har funderat på att klä överröret med ett PEM-rör. Överröret är 1" så det är exakt samma dim som ett vattenledningrör invändigt, har testat med en kort bit och det passar perfekt. Vad tror ni om det? Det borde väl skydda ganska bra?

Skulle kanske lagt ut en varningstext i början av inlägget för risken för stora slaget, eller åtminstone att kaffet hamnar i vrångstrupen, är uppenbar om en cykelestet läser detta men jag tänker att ni Miyata-folk är härdade efter att ha sett hur jag pimpat mina Miyata med bitar av vattenslang, gammalt liggunderlag och silvertejp och annat :)

Visa din Miyata!
Blev riktigt rädd på en tur för någon vecka sedan. Hade stannat ute på en liten landsväg för att pinka och lutat cykeln, sadeln, mot stolpen till en vägskylt. Hör ett högt metalliskt klonk bakom mig och tycker det är konstigt för det fanns inget i närheten för att ögonblicket senare inse att det måste vara min Miyata som vält och slagit mot något. Vänder mig om och ser att överröret slagit mot vägskyltstolpen och tänker: helvete nu har jag sabbat min fina cykel.

Som tur var blev det bara lite lackskador, en ev. buckla så liten att det inte med säkerhet går att säga om det är en buckla eller ej. Men jag skulle vilja ha ett skydd för överröret för att minska risken och jag har funderat på att klä överröret med ett PEM-rör. Överröret är 1" så det är exakt samma dim som ett vattenledningrör invändigt, har testat med en kort bit och det passar perfekt. Vad tror ni om det? Det borde väl skydda ganska bra?

Skulle kanske lagt ut en varningstext i början av inlägget för risken för stora slaget, eller åtminstone att kaffet hamnar i vrångstrupen, är uppenbar om en cykelestet läser detta men jag tänker att ni Miyata-folk är härdade efter att ha sett hur jag pimpat mina Miyata med bitar av vattenslang, gammalt liggunderlag och silvertejp och annat :)
Efter första meningen trodde jag du hade blivit attackerad av Bjärven. Men bucklor i ramen är inte heller att leka med.

Visa din Miyata!

Efter första meningen trodde jag du hade blivit attackerad av Bjärven. Men bucklor i ramen är inte heller att leka med.
Jag har, trots att jag är ganska vårdslös med mina grejer, lyckats undvika att buckla mina cyklar. En vajerstyrning på Enpetarens överrör lyckades jag däremot slå av när cykeln välte. Det grämer mig fortfarande något otroligt, även om det inte påverkar funktionen.

Jag noterar däremot att jag knappt störs alls av de många bucklorna på Skäggiga Damen. Dels förmodligen eftersom den aldrig har varit något annat än ett skrotbygge, även om resultatet blev bättre än jag hade vågat hoppas på, men mest av allt tack vare att det inte är jag själv som i min annars outsägliga klantighet har orsakat bucklorna.

Visa din Miyata!
Jag har, trots att jag är ganska vårdslös med mina grejer, lyckats undvika att buckla mina cyklar. En vajerstyrning på Enpetarens överrör lyckades jag däremot slå av när cykeln välte. Det grämer mig fortfarande något otroligt, även om det inte påverkar funktionen.

Jag noterar däremot att jag knappt störs alls av de många bucklorna på Skäggiga Damen. Dels förmodligen eftersom den aldrig har varit något annat än ett skrotbygge, även om resultatet blev bättre än jag hade vågat hoppas på, men mest av allt tack vare att det inte är jag själv som i min annars outsägliga klantighet har orsakat bucklorna.
Samma här, min 610 har redan en liten buckla på överröret från tiden i min brors vård, så lite att den knappast påverkar hållfastheten och den stör mig inte så mycket. Men skulle jag själv på grund av ren klantighet orsaka något liknande eller ve och fasa ännu värre skulle jag (nästan) bli helt knäckt.

Det är en av anledningarna till att jag gillar min vattenledningsrörs Monark väldigt mycket för ren nyttocykling, dels tåler den betydligt mer och sen är den inte närmast oersättlig som min 66 cm Miyata 610 så jag behöver inte vara alls lika försiktig.

Fonot. Imorgon skall jag cykla upp till västkusten på min 610 för att fiska makrill, det skall bli kul trots att de lovar regn hela dagen :)

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Nej hörni, jag var ute en kortis med storfincykeln i förmiddags och hade inget klipp i benen över huvud taget. Nu ligger jag däckad, förvisso utan feber men trött som en bandtraktor så någon skit är det, alltmedan en fin sommareftermiddag far åt helvete här utanför.

Hit me med era saftiga turrapporter och bygginlägg!

Några expeditioner på gång?

Några framsteg med den senaste tidens två rosa frucyklar (skyll på frugan va!) som visats här i tråden?

Nya blocketfynd med planer på att bygga Country Gentleman-glidare?

Någon utflykt med kaffe och macka i en solvarm tallbacke?

Visa din Miyata!
Jakten på en lämplig miyata fortsätter! Vad kan detta vara för storlek och vilken längd kan den tänkas passa till?

Bilagor

• Screenshot_2023-07-23-22-21-47-255_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_2023-07-23-22-21-47-255_com.facebook.katana.jpg
    276.5 KB · Besök: 62
Visa din Miyata!
Fortfarande sängliggande, inte så risig att det är synd om mig men tillräckligt för att jag inte ska ha någon längtan upp på benen riktigt än.

Igår efterlyste jag ju lite förströelse här i tråden. Det inlägget skrevs kl 16.41:
192E5235-F151-4BB0-A553-638AB5C4479A.jpeg

(Och jag tackar för alla inlägg som följde.)

Uppenbarligen kastade jag hur som helst precis därefter ett öga på Blocket, och i en händelse som såg ut som en tanke så låg denna best ute för hisnande 300kr:
BC8197D6-EC69-4E70-BAE2-AD2963BC29A1.jpeg

Det hade vid det laget gått tre minuter sedan mitt inlägg, enligt meddelandehistoriken på Blocket:
0F38B963-88DD-425D-86F7-80B259080159.jpeg

Jag var uppenbarligen inte den ende som var på hugget…
6BA74681-D28A-436E-86B6-E7188AAF6371.jpeg

…men väl den förste:
B2DA674E-1231-490C-86F7-43A2680BFEE7.jpeg

Återstår nu att lösa upphämtning och transport, men jag har vissa planer. Såvida ingen här i sällskapet har vägarna förbi Spånga vill säga?

Om detta objekt sedan visar sig vara i ok skick och utan några allvarliga defekter så vidtar dels transplantation av delar från diverse av mina befintliga 20,5-tummare, och sedan får jag nog fan börja sälja av ett par tre av de ramarna.

Det är förstås inte så lite bittert att behöva slanta upp 300kr när @JuiceManeHugo fick sin 22,5:a för mindre än hälften. Men dels är det sådant man får tåla när man ger sig in i en såhär pass allvarsam lek, dels är aptiten för tillfället så dålig att jag i alla fall inte kostar några pengar i mat. Man kan snarare säga att jag praktiskt taget tjänar pengar på att ligga här och vara ynklig…

Tillbaka
Topp