Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hoppas erbjudandet står kvar för nu är den min ?
Säger också grattis! Om du skulle drabbas av sinnesförvirring och bestämmer dig för att byta ut redan fulländade komponenter så kasta inget, det lär vara samma stålstyre som på min och det är det klart bästa randostyre jag testat så jag är i så fall spekulant om skicket är bra, och även på några andra komponenter :)

Visa din Miyata!
Säger också grattis! Om du skulle drabbas av sinnesförvirring och bestämmer dig för att byta ut redan fulländade komponenter så kasta inget, det lär vara samma stålstyre som på min och det är det klart bästa randostyre jag testat så jag är i så fall spekulant om skicket är bra, och även på några andra komponenter :)
Just nu är det nog bara sadel och bromshandtag som hänger löst men om styret åker får du gärna det!

Visa din Miyata!
Hur gick det för dig idag?
(Lite OT i tråden eftersom jag cyklade på "fel" cykel, men jag cyklade Strade Rosa, ett otroligt vackert gruslopp norr om Kristianstad. Många backar blev det.)
Jotack, det gick alldeles utmärkt! Mitt mål var att komma in under 6:30 och jag klarade det med råge. Kan såklart inte jämföras med alla mensch-maschine som cyklade på under 5 timmar, men jag är grymt nöjd.

Visa din Miyata!
Vore fränt om ni ville visa upp era hojar. Nu när våren kommer så behöver man lite inspiration. Går i tankarna att bygga en ny. Tills jag kommit på hur den skall bli så får alla som sitter på dessa kultcyklar gärna slänga iväg lite bilder :)

Min Ridge Runner (En High Runner från början som Spårade ur vid renovering ;)
Före bild längst ner
Visa bilaga 399472

Visa bilaga 402336
//Sebbe

Visa din Miyata!
Vore fränt om ni ville visa upp era hojar. Nu när våren kommer så behöver man lite inspiration. Går i tankarna att bygga en ny. Tills jag kommit på hur den skall bli så får alla som sitter på dessa kultcyklar gärna slänga iväg lite bilder :)

Min Ridge Runner (En High Runner från början som Spårade ur vid renovering ;)
Före bild längst ner
Visa bilaga 399472

Visa bilaga 402336
//Sebbe
Min uppdaterade Miyata seven twelve. Inköpt 1990.

Bilagor

• _DSC77152023-09-02_3242__DSC7715_Olof_A.jpg
    _DSC77152023-09-02_3242__DSC7715_Olof_A.jpg
    818.7 KB · Besök: 98
Visa din Miyata!
Har pendlingsfierat passrännar'n. Kanske inte till det estetiska sinnets fördel men desto mer praktisk.
Skärmarna är tillfälliga då det var de enda jag fick in med nuvarande bromsar. Ska testa andra bromsar så snart jag hittar några lämpliga bromsreglage. Styret är ett velo orange granola bar. Gillar det verkligen men tycker att det hamnar lite lågt och nära så får nog byta styrstam. Då de dyra raceking inte funkade så satte jag på billiga black jack istället. Vet inte vad jag tycker riktigt men verkar rulla rätt bra. Dock väldigt tunna för att vara 1,9".

1695122414940.jpeg

1695122566934.jpeg

Visa din Miyata!
Hon blev strippad och tvättad. Nu får hon prova lite delar medan jag funderar på hur renoveringen ska fullbordas. Allt är i mycket bra skick. Enkel match att plocka ner cykeln. Inget behöver egentligen bytas förrutom vajrar och kedjan.

Blir en budgetrenovering men det som måste fixas är nya bredare däck och utväxlingen. Helgalet med 53/40 12-28 på en cykel som denna. Funderar på att köra 1x7, behålla lilla klingan och kanske skaffa en större kasett.

IMG_6853.jpeg

Visa din Miyata!
Hon blev strippad och tvättad. Nu får hon prova lite delar medan jag funderar på hur renoveringen ska fullbordas. Allt är i mycket bra skick. Enkel match att plocka ner cykeln. Inget behöver egentligen bytas förrutom vajrar och kedjan.

Blir en budgetrenovering men det som måste fixas är nya bredare däck och utväxlingen. Helgalet med 53/40 12-28 på en cykel som denna. Funderar på att köra 1x7, behålla lilla klingan och kanske skaffa en större kasett.

Visa bilaga 654822
Snyggt!
Tänk över drivlinan innan du hugger något i sten bara. Jag har ett gäng 1x-byggen på mitt samvete men har på sistone alltmer gått tillbaka till 3x och 2x. Bättre kedjelinje, möjlighet att behålla eller återanvända gamla komponenter, snyggt att slippa jättekakan Allan på kassetten, bättre kedjelinje, minskat slitage, större omfång osv. Och du, då har jag inte ens nämnt kedjelinjen än…

Men oavsett, bygg vidare på denna pärla och håll oss uppdaterade!

Visa din Miyata!

Visa bilaga 654822
Det var du som nöp den alltså, den försökte jag också köpa till min sambo men "någon" var före i kön ;)

Visa din Miyata!
Snyggt!
Tänk över drivlinan innan du hugger något i sten bara. Jag har ett gäng 1x-byggen på mitt samvete men har på sistone alltmer gått tillbaka till 3x och 2x. Bättre kedjelinje, möjlighet att behålla eller återanvända gamla komponenter, snyggt att slippa jättekakan Allan på kassetten, bättre kedjelinje, minskat slitage, större omfång osv. Och du, då har jag inte ens nämnt kedjelinjen än…

Tänkte på det där med kedjelinjen, blir inte den lite konstig med 1x?

Visa din Miyata!
Okej. Let's do this.

Hundringen har som sagt helt fel utväxling för den framtida brukaren. Typ så fel att den lägsta växeln idag 40-28 ligger i det högre spännet om vad som skulle behövas.

Jag vill försöka förändra utväxlingen utan att spendera en massa pengar.

Alternativen som råder är att köpa ett nytt vevparti (dyrt). Något med 110/74 bcd. La Dixna eller New Albion hade varit trevligt.

Alternativt gör jag 1x av befintligt vevparti, använder bef 40t klinga i kombination med en lite större kasett?

Finns det bättre 7sp kasetter med större spann? Eller måste jag gå till 9sp?

Och ja, hur blir det med kedjelinjen?
Minsta kuggen bak kommer troligtvis inte användas så ofta...

Visa din Miyata!
Okej. Let's do this.

Hundringen har som sagt helt fel utväxling för den framtida brukaren. Typ så fel att den lägsta växeln idag 40-28 ligger i det högre spännet om vad som skulle behövas.

Alternativen som råder är att köpa ett nytt vevparti (dyrt). Något med 110/74 bcd. La Dixna eller New Albion hade varit trevligt.

Alternativt gör jag 1x av befintligt vevparti, använder bef 40t klinga i kombination med en lite större kasett?

Jag förstår, hade något liknande på en cykel fast med 3x fram. Bytte till 9 delat 11-36 bak, reglage och kedja. Kunde behålla bakväxeln dock.

Visa din Miyata!
Okej. Let's do this.

Jag har använt befintliga Exage 3x-vevar både till 1x, 2x och 3x (1x=mittenpositionen, 2x=inre och mitten, 3x=alla tre). Med några hundralappar på nya klingor (om det behövs) så kan du köra med shimano 7-delat från ex. Feltema.

Edit: detta förutsätter förstås att du har en 3x-vev till att börja med…?

Visa din Miyata!
Jag har använt befintliga Exage 3x-vevar både till 1x, 2x och 3x (1x=mittenpositionen, 2x=inre och mitten, 3x=alla tre). Med några hundralappar på nya klingor (om det behövs) så kan du köra med shimano 7-delat från ex. Feltema.

Edit: detta förutsätter förstås att du har en 3x-vev till att börja med…?
Det är en 2x vev tyvärr. En fuling är väl att byta vevlager. Kanske att en 103mm axel skulle lira och sätta lilla klingan ytterst. Eller en bredare axel än standard.

Gillar inget av alternativen egentligen...

Visa din Miyata!
Snyggt!

Glöm inte att kedjelinjen blir bättre!

Visa din Miyata!
Det är en 2x vev tyvärr. En fuling är väl att byta vevlager. Kanske att en 103mm axel skulle lira och sätta lilla klingan ytterst. Eller en bredare axel än standard.

Gillar inget av alternativen egentligen...
Aaah, det förklarar saken. Ingen som har en gammal 3x-vev liggande?

Eller skulle 2x7 funka med den från Miyatatråden berömda wide range-modden?

https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4067914

https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4307386

Visa din Miyata!
Jupp, fanns ett Exage 300 LX 170mm. Kan det vara nåt? Inte utställningsskick dock. Bara att hojta till om det kan användas.
Ja gärna! Skickar PM!
Beroende på hur medfarna de är och hur fattigt själsliv man har jag menar hur mycket tid man anser sig kunna avvara så kan de bli närapå blingiga. Lägg dem i Biltemas biologiskt nedbrytbara färgborttagning i en vecka eller två tills färgen går att gnugga bort. Därefter gå loss med polertrissa and Bob’s your uncle!

Innan (edit: färgen borta men inte polerade):
381C0B3A-204F-44E4-A628-BD5804405717.jpeg

Efter:
482F2BC9-45F6-4482-8E29-28AF1DDF7834.jpeg

Visa din Miyata!
Är dekalerna blekta eller kom de i den färgen också?
Krävs nog lite googlande för att hitta katalogfoto på den modellen och jämföra, men jag tror spontant inte de har sett alltför annorlunda ut när de var nya.
Välkommen hit, trevligt bidrag oxå??
Tack! Du ser ut att ha ett gäng miyator, bara nyfiken, vad är det du gillar med just den tillverkaren?

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Krävs nog lite googlande för att hitta katalogfoto på den modellen och jämföra, men jag tror spontant inte de har sett alltför annorlunda ut när de var nya.

Tack! Du ser ut att ha ett gäng miyator, bara nyfiken, vad är det du gillar med just den tillverkaren?
Det är väl några delar nostalgi, ett par delar snygga ramar utan svetsar och miyatas modultänk. Man fastnar bara för vissa saker??‍♂️
Kör bara VAG… svårt att förklara ?

Visa din Miyata!
Skumt att det inte finns några 7 delade wide range kasetter på marknaden. Inte ens Microshift har en. Endast standard 12-28
Borde det inte gå att ta en 7-delad kassett, borra ur nitarna, köpa en 8/9/10-delad kasett, borra ur nitarna och sedan bygga kasetten med de 6 största dreven + låsdrevet från 7-kasetten och distanserna från 7-delade kassetten?

Visa din Miyata!
Borde det inte gå att ta en 7-delad kassett, borra ur nitarna, köpa en 8/9/10-delad kasett, borra ur nitarna och sedan bygga kasetten med de 6 största dreven + låsdrevet från 7-kasetten och distanserna från 7-delade kassetten?
Går det inte köra en 8/9/10 delad och bara ta bort ett drev? Inte det minsta utan ett annat? För att slippa slakta två kassetter?

Tillbaka
Topp