Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Det är 10-delade Ultegrareglage, 9-delad Dura-acebakväxel från nittiotalet någongång (den drar rätt mängd vajer så funkar med tiodelat)
Snygg cykel
Men stämmer verkligen det med bakväxeln? Dvs att det skulle vara en 9-delad Dura-Ace RD-7700? Dels tvivlar jag på att de funkar med ST-6700 (STi-reglagen),
del tycker jag att det ser ut som en 10-delad Dura-Ace RD-7800
s-l400.jpg

Den är iofs väldigt lik de bilder på Dura-Ace RD-7700 jag har hittat
DSC_0865-600x450.jpg

(Jag har iofs själv haft båda, men jag har glömt vilken utseendeskillnad det var mellan dem)

Men vad är det för bromsar?

Visa din Miyata!
Det är väl inte någon som vill gå tillbaka till friktionsväxlar på bred front, tänker jag.
+1
Själv har jag i flera år varit mer än lite sugen på att testa Gevenalle.
Varför inte i stället ta och blanda in el-styrning?
Tex i form av Archer D1x
Det finns de med egen erfarenhet av Archer här på Happy, ping @SåsenFrÅsen
img_20230913_171830-jpg.653444

Visa din Miyata!
Snygg cykel
Men stämmer verkligen det med bakväxeln? Dvs att det skulle vara en 9-delad Dura-Ace RD-7700? Dels tvivlar jag på att de funkar med ST-6700 (STi-reglagen),
s-l400.jpg

DSC_0865-600x450.jpg

(Jag har iofs själv haft båda, men jag har glömt vilken utseendeskillnad det var mellan dem)

Tror också att det är 7800. Ska gå ned och fota min, jag är ju numera en DA-snobb. ?

Visa din Miyata!
Snygg cykel
s-l400.jpg

DSC_0865-600x450.jpg

Tämligen säker på att det är 7700, får kolla ikväll.

Visa din Miyata!
+1

Tex i form av Archer D1x

Hade ingen aning om att de fanns. Coolt. Ska kolla upp.

Visa din Miyata!
Snygg cykel
s-l400.jpg

DSC_0865-600x450.jpg

Både 7700 och 6700 har samma kabeldrag (1,7:1), så det ska inte vara några problem.

Visa din Miyata!
+1

Tex i form av Archer D1x

Mycket nöjd, dock finns ingen återförsäljare i Europa längre (r2-bike har lite kvar i lager). Jag har Gevenalle med kabel med bb7 på min monstercross och det är helt ok, men Hylex och Archer är vassare.

Visa din Miyata!
TRP Hylex är en trevlig skivbroms med tillhörande handtag för krullstyre. Har den på en cykel som tidigare hade bb7 bromsar och trp'n är bättre. Archer är någon slags elektronisk växeladaptermoj.
Precis, jag skulle gå så långt som att säga att Hylex är den bästa hydrauliska drop bar combo för handtag och bromsok. Jag äger två par ?

Visa din Miyata!
TRP Hylex är en trevlig skivbroms med tillhörande handtag för krullstyre. Har den på en cykel som tidigare hade bb7 bromsar och trp'n är bättre. Archer är någon slags elektronisk växeladaptermoj.
Förlåt en yngling men vad är BB7? Googlat men fattar inte riktigt

Visa din Miyata!
Jag gissar/hoppas att historien inte slutar här?
Det ska tilläggas att snickaren är en långfärdscyklist av rang, en sådan som kör sin white-långfärdare Abisko-Smygehuk eller från Småland till Baltikum och hem igen via Skåne/Blekinge, medan jag (och ev. några fler) vrider och vänder på vilken slags fettspruta som funkar bäst när man ska serva kilen till quillstammen inför Den Långa Färden till Människobyn 2,5 mil bort. Således lär sex-tian, i den händelse att den är till salu för en rimlig peng, inte hamna här hemma, förutom möjligen högst tillfälligt för rivning och återuppbyggnad, utan hos snickaren själv.

Han skickade ett bara lite retsamt filmklipp på en sadelstolpe som löpte så lätt som ingenting.

Visa din Miyata!
Det ska tilläggas att snickaren är en långfärdscyklist av rang, en sådan som kör sin white-långfärdare Abisko-Smygehuk eller från Småland till Baltikum och hem igen via Skåne/Blekinge, medan jag (och ev. några fler) vrider och vänder på vilken slags fettspruta som funkar bäst när man ska serva kilen till quillstammen inför Den Långa Färden till Människobyn 2,5 mil bort. Således lär sex-tian, i den händelse att den är till salu för en rimlig peng, inte hamna här hemma, förutom möjligen högst tillfälligt för rivning och återuppbyggnad, utan hos snickaren själv.

Han skickade ett bara lite retsamt filmklipp på en sadelstolpe som löpte så lätt som ingenting.
Det är iofs mycket coolare att prata om cykling än att cykla. Det vet du.

Tillbaka
Topp