Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Berätta, är Crescenttråden befolkad av folk som är lite bakom flötet och som tror att en cykel i hundra procent gjutjärn och med de billigaste skräpkomponenterna är en ruggigt bra cykel pga att det står ”Världsmästarcykeln” på den?

Vill gärna ha mina fördomar bekräftade.
Förstår inte alls vad du menar. Står det ”Världsmästarcykeln” så måste det väl vara världens bästa cykel?

Visa din Miyata!
Det finns en skaplig nerförsbacke i stan och är det inte rödljus i slutet så fläktar det på bra även med gammal hoj.

Bilagor

• IMG_20230926_142139_342.jpg
    IMG_20230926_142139_342.jpg
    641.7 KB · Besök: 71
Visa din Miyata!
Hej, den gode @Gorby sålde mig Exage 400 vevarmar för en spottstyver. Jag är nu på jakt efter drev till dessa, alltså bcd 74/110. Antal tänder bör vara ca 24 och 38. Tror det kommer bli en trevlig utväxling för min mamma.

1698053663797.png

Är det Stronglight som gäller eller finns det andra bra och prisvärda modeller? Eller finns det rent utav någon här som sitter på ett par klingor jag kan få köpa?

Har även klickat hem däck så nu kanske det ska bli en fungerande cykel av den här ramen.
Blev Conti Contact sport i 35mm som jag hoppas kommer mäta 32mm monterade och där med gå in under skärmarna.

IMG_7056.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Hej, den gode @Gorby sålde mig Exage 400 vevarmar för en spottstyver. Jag är nu på jakt efter drev till dessa, alltså bcd 74/110. Antal tänder bör vara ca 24 och 38. Tror det kommer bli en trevlig utväxling för min mamma.

Visa bilaga 661700

Är det Stronglight som gäller eller finns det andra bra och prisvärda modeller? Eller finns det rent utav någon här som sitter på ett par klingor jag kan få köpa?

Har även klickat hem däck så nu kanske det ska bli en fungerande cykel av den här ramen.
Blev Conti Contact sport i 35mm som jag hoppas kommer mäta 32mm monterade och där med gå in under skärmarna.

Visa bilaga 661704
Hej, jag har faktiskt köpt just sådana stronglight-drev till mitt sugino vevparti (tror jag det är) men det verkar som att originaldreven inte är helt plana och att själva kuggarna befinner sig längre ifrån ramen än infästningen för att förklara det halvbegripligt. Vet inte om det är likadant på exage.

Visa din Miyata!
Hej, jag har faktiskt köpt just sådana stronglight-drev till mitt sugino vevparti (tror jag det är) men det verkar som att originaldreven inte är helt plana och att själva kuggarna befinner sig längre ifrån ramen än infästningen för att förklara det halvbegripligt. Vet inte om det är likadant på exage.
Det låter som något positivt i mina öron då jag planerar att använda ett 3x vevparti med endast två drev.

Köpte du från Bike-discount?

Visa din Miyata!
Det låter som något positivt i mina öron då jag planerar att använda ett 3x vevparti med endast två drev.

Köpte du från Bike-discount?
Ja det skulle det ju kunna vara men inte i mitt fall då mellan och lilla klingan hamnar för nära varandra. Hade varit okej om det var stora som inte fungerade men vill gärna ha lågväxel.

Ja, precis.

Visa din Miyata!
Hmm, de jag har fått ser inte alls ut som på bilden ser jag nu och innehöll inga distanser. Funderar på om det är fel på bilden eller på de jag fått. Mitt exage vevparti ser dock ut att ha raka klingor enligt mitt ögonmått.
Mitt Sugino hade inga distanser heller. Just sayin’. Det beror på hur kraftigt godset på vevpartiet är.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 661700

Visa bilaga 661704
Det här är ganska långt från min hemmaplan, men är det något sånt här du söker?

Bilagor

• 20231024_103403.JPG
    20231024_103403.JPG
    686.9 KB · Besök: 49
  • 20231024_103439.JPG
    20231024_103439.JPG
    622.1 KB · Besök: 43
  • 20231024_103510.JPG
    20231024_103510.JPG
    741.4 KB · Besök: 45
Visa din Miyata!

Visa bilaga 661700

Visa bilaga 661704
Jag har originaldrev till Exage 400. Hör av daj.

Visa din Miyata!
Nu lägger jag mig i men... du är på rätt väg men du ska mäta cc för att det ska bli rätt.
Alltså, själva nätdelen känner jag mig hyfsat trygg i. Det är ju ändå cc jag mäter här tänker jag. Det var mer huruvida klingorna är användbara för projektet eller inte jag ställde mig frågande till...
Edit. Mätdelen

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Nån som testat dessa Manivelle-korgar?

Ett snikalternativ är annars trådkorg,en sån som du hänger upp på en hylla. Köpte ett tvåpack på Lidl för 69 kr när de hade dem. 39 cm bred klippte bort 'hängarna' och korgen fungerar ok bortsett från bristen på bakkant.

Visa din Miyata!
Ett snikalternativ är annars trådkorg,en sån som du hänger upp på en hylla. Köpte ett tvåpack på Lidl för 69 kr när de hade dem. 39 cm bred klippte bort 'hängarna' och korgen fungerar ok bortsett från bristen på bakkant.

Granit har toppenkorgar.
Jag kör den mindre. AnteL kör den större på sin triplecross
IMG_6083.jpeg
IMG_6269.png

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Kan någon i närheten av Julita vänligen köpa denna? ? Pratade med säljaren igår och han tar kontanter på plats. Synd för mig men kul för någon annan!
För visst borde det va en ValleyRunner? Muffad, orange CrMo klistermärke på gaffeln, de vita strecken på sadelröret...

Visa bilaga 662060
Ah, så Julittajätten finns fortfarande kvar.

Visa din Miyata!
Härligt att det börjar bli som en Deusenberg-klubb där man vet var alla existerande bilar finns! ”Jo men det finns ju några kända samlare och så en ovanligt stor Miyata hos Julita och så har vi ju ryktena om en krockad Miyata på bottnen av en sjö utanför Flen. Folk har dykt där i 20 år men ön har ingen hittat någon. Och såklart har vi ju ryktena om några ramar i ruinerna under den gamla miyatafabriken som kanske kan återställas” för att parafrasera sägner från bilvärlden.

Visa din Miyata!
Haha! Underbart att gruppen har koll och kontroll.
Det var längsedan jag bidrog till gruppen, botgöring följer.

Här är från sommarens semestertur från Ystad till Berlin.
3 olika Miyator, 3 olika hjulstorlekar med typ samma däck, Panaracer/Pacenti/Rene Herse slicks.

Avfärd Trelleborg:
DSC_0507.JPG

På väg hem
DSC_0539.JPG

DSC_0542.JPG

DSC_0541.JPG

Sofias Miyata "Fiyatan" berättar jag gärna mer om ifall någon tycker den ser konstig ut :giggle:
DSC_0540.JPG

Visa din Miyata!

3 olika Miyator, 3 olika hjulstorlekar med typ samma däck, Panaracer/Pacenti/Rene Herse slicks.

Avfärd Trelleborg:
Visa bilaga 662086

På väg hem
Visa bilaga 662087

Visa bilaga 662088

Visa bilaga 662089

Sofias Miyata "Fiyatan" berättar jag gärna mer om ifall någon tycker den ser konstig ut :giggle:
Visa bilaga 662090
Berätta!!! Nu Nu Nu NUUUUU!

Visa din Miyata!

Underbart sa Bill. Underbart sa Bull. Berätta mer, det här gjorde min novembergrå oktoberdag!

Ja för sjutton, berätta!

På tal om familjeangelägenheter så kommer LWB Jr:s lilla 16,5” On/Off förhoppningsvis att anträda andra och sista etappen av sin resa från Stockholm till de Dimhöljda Bergen idag (tack vare Happy’s Finest @IM) med planerad slutleverans i morgon. Om vi sen nånsin kommer så långt som till Berlin vete spörs, men jag låter mig gärna inspireras ytterligare!

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Det mesta av dekaler var bortskrapade och den lilla svarta Miyatan var rejält trött och sliten när jag fick den av en cykelmek. Han hade nog ledsnat på att försöka få ur sadelstolpen som givetvis satt fast.
Jag fick använda våld, kem, elverktyg och svordommar för att få ur den själv, men till slut hade jag en lös ram. I hemmet fanns även ett par oanvända Easton 27,5" mtb-hjul för 15mm axel fram och 12mm bak, ej boost, ej bra till något nu för tiden. Helt plötsligt gick det upp för mig att jag kunde ju para ihop dessa två ensamma satar i ett oheligt äktenskap. Min bästis sambo nämnda Fia behövde en cykel, och där fanns den ju nästan, och dessutom typ gratis. Det mesta av delar har jag ju liggandes som överblivet. Bara att fixa lite så grejerna passar ?

Dom här behöver vi inte längre, dom löder vi av!

DSC_0182.JPG

DSC_0183.JPG

Slipa ur dropoutsen för att få i 15mm axel
DSC_0210.JPG

Svetsa lite, här blir det flat mount
DSC_0214.JPG

DSC_0216.JPG

Bak också!
DSC_0234.JPG

DSC_0239.JPG

DSC_0292.JPG

Genomgående axlar av rostfria rör, brickor, skruvar, muttrar o svets
DSC_0285.JPG

När vi ändå var igång med köstom, 1" görkort reslig quillstam för 31,8mm styre!
DSC_0286.JPG

Sen bara skruva på lite delar och så var den pånyttfödd! :giggle:?
DSC_0301.JPG

Visa din Miyata!
Det mesta av dekaler var bortskrapade och den lilla svarta Miyatan var rejält trött och sliten när jag fick den av en cykelmek. Han hade nog ledsnat på att försöka få ur sadelstolpen som givetvis satt fast.
Jag fick använda våld, kem, elverktyg och svordommar för att få ur den själv, men till slut hade jag en lös ram. I hemmet fanns även ett par oanvända Easton 27,5" mtb-hjul för 15mm axel fram och 12mm bak, ej boost, ej bra till något nu för tiden. Helt plötsligt gick det upp för mig att jag kunde ju para ihop dessa två ensamma satar i ett oheligt äktenskap. Min bästis sambo nämnda Fia behövde en cykel, och där fanns den ju nästan, och dessutom typ gratis. Det mesta av delar har jag ju liggandes som överblivet. Bara att fixa lite så grejerna passar ?

Dom här behöver vi inte längre, dom löder vi av!

Visa bilaga 662103

Visa bilaga 662104

Slipa ur dropoutsen för att få i 15mm axel
Visa bilaga 662098

Svetsa lite, här blir det flat mount
Visa bilaga 662099

Visa bilaga 662105

Bak också!Visa bilaga 662114

Visa bilaga 662106

Visa bilaga 662107

Genomgående axlar av rostfria rör, brickor, skruvar, muttrar o svets
Visa bilaga 662108

När vi ändå var igång med köstom, 1" görkort reslig quillstam för 31,8mm styre!
Visa bilaga 662111

Sen bara skruva på lite delar och så var den pånyttfödd! :giggle:?
Visa bilaga 662115
Finmeck deluxe!

Visa din Miyata!
Underbart sa Bill. Underbart sa Bull. Berätta mer, det här gjorde min novembergrå oktoberdag!

Ja för sjutton, berätta!

På tal om familjeangelägenheter så kommer LWB Jr:s lilla 16,5” On/Off förhoppningsvis att anträda andra och sista etappen av sin resa från Stockholm till de Dimhöljda Bergen idag (tack vare Happy’s Finest @IM) med planerad slutleverans i morgon. Om vi sen nånsin kommer så långt som till Berlin vete spörs, men jag låter mig gärna inspireras ytterligare!

Bilagor

• PXL_20231025_141242534.jpg
    PXL_20231025_141242534.jpg
    825.7 KB · Besök: 61
Tillbaka
Topp