Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Var det inte @LWB som sa att man brukar kunna se på underröret strax bakom styrröret om den är krockad?
Om det är så mycket att man ser det så [trumvirvel] ser man det. ?
Om det däremot är mindre än så så kan man ev. ändå känna det med fingrarna.
På en cykel av ett visst märke där gaffeln var till synes intakt och stukningen i överrör och diagonalrör bara nätt och jämnt kändes så syntes det även i vissa vinklar att lacken var sprucken i varsitt litet område.

Visa din Miyata!
Triple Cross är på många vis en magisk cykel! Hoppas du får ordning på gaffeln @Froste !

Tror det är lite hål i huvudet från min sida att i dagarna se ut att få min version såld, men jag måste gå vidare och har för många cyklar... Har dock svårt att se hur man skulle kunna få till en mer rå, enkel och hundra procent funktionell bockstyrecykel än den jag byggde förra året, eller när det nu var.

Stod och gjorde rent den i mekstället förut och gillar varenda grej. Blev ingen helhetsbild men väl några detaljer som jag tycker är ashärliga!

IMG_6201.jpeg

IMG_6200.jpeg

IMG_6199.jpeg

Det finns fortfarande tid att ångra sig innan morgondagens möte med potentiell köpare...?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Triple Cross är på många vis en magisk cykel! Hoppas du får ordning på gaffeln @Froste !

Tror det är lite hål i huvudet från min sida att i dagarna se ut att få min version såld, men jag måste gå vidare och har för många cyklar... Har dock svårt att se hur man skulle kunna få till en mer rå, enkel och hundra procent funktionell bockstyrecykel än den jag byggde förra året, eller när det nu var.

Stod och gjorde rent den i mekstället förut och gillar varenda grej. Blev ingen helhetsbild men väl några detaljer som jag tycker är ashärliga!

Visa bilaga 680333

Visa bilaga 680334

Visa bilaga 680335

Det finns fortfarande tid att ångra sig innan morgondagens möte med potentiell köpare...?
Jag har försökt att ignorera den där annonsen. Men den ser fantastiskt fin ut

Visa din Miyata!
Jag har försökt att ignorera den där annonsen. Men den ser fantastiskt fin ut
Tack! Ja, jag skäms en aning för att lämna Miyatasekt.. eh Miyataklubben. Eftersom jag redan provat planka in med annat märke på ramen har jag liksom blivit lite väl trygg och bekväm för att säkerställa medlemskapet, uppenbarligen.?

Observera att detta inte är ett försäljningsknep och att cykeln är paxad, typ!?

Visa din Miyata!
Tack! Ja, jag skäms en aning för att lämna Miyatasekt.. eh Miyataklubben. Eftersom jag redan provat planka in med annat märke på ramen har jag liksom blivit lite väl trygg och bekväm för att säkerställa medlemskapet, uppenbarligen.?

Observera att detta inte är ett försäljningsknep och att cykeln är paxad, typ!?
Vänta nu, lämna? Så enkelt kommer en väl ändå inte undan? Har alltid sett miyata-ägandet mer som alkoholism, drickandet må vara momentant men sjukdomen är livslång.

Visa din Miyata!
Vänta nu, lämna? Så enkelt kommer en väl ändå inte undan? Har alltid sett miyata-ägandet mer som alkoholism, drickandet må vara momentant men sjukdomen är livslång.
Jaha! Här har man gått runt i flera år av sin ungdom (?) och sett så många förebilder helt avslappnat cykla Miyata både på lördag och ibland på vardagskvällar. Visst har man träffat på någon som blivit lite överförfriskad och kanske dragit det hela lite väl långt genom att sväva ut ganska rejält, men jag trodde ändå det var ofarligt. Och nu sitter man tydligen fast i skiten! "Jag ska bara ta en Miyata till....".

Jag röstar för statligt monopol och söndagsstängt för försäljning!

Visa din Miyata!

Visa bilaga 680333

Visa bilaga 680334

Visa bilaga 680335

Det är en pärla. När jag såg den komma upp funderade starkt på att ta kontakt om köp och göra mig av med mitt projekt. Men skam den som ger sig. Böjd gaffel eller ej.

Visa din Miyata!
Jag håller med dig. Hur hade du riggat upp det för att få till ett bra häv?
Det fanns förr fabrikstillverkade jiggar för sånt här men tror inte många cykelverkstäder har sådana längre.

Jag hade nog gjort som på skissen nedan, förstärkt gaffelröret med en invändig massiv stång och ett utvändigt rör för att minska risken att få en böjning där, spänt det i skruvstädet och sen en lång hävstång mot en fastskruvad hjulaxel.

53522090398_1b26508e8d_o_d.jpg
.

Visa din Miyata!
Miyatan jag köpte var väldigt lite använd och förvarad torrt inomhus så den såg nästan ut som ny. Som jag trodde en 63 cm av årsmodell 1987, CrMo-ram och Mangalight framgaffel, jäkligt snygg blå färg.

Såklart visade det sig att den var krockad, ramrören helt raka och fina, det hade jag kollat på bilden men missade att mäta vinklarna och gaffelvinkeln visade sig vara 76 grader (!), noga koll med förstoringsglas gav att böjningen skett i muffarna. Så ramen är i princip skrot.

hd_item_3283794_ea57bc0655.jpg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag riktade precis TrpleCrossgffeln ovan som var ganska ordentligt böjd framåt. Bara för skojs skull, har ingen användning för den:

53521024345_c3e43d0212_o_d.jpg

53522124806_44d1b488d5_o_d.jpg

@Froste Om du inte riktat en ram eller gaffel innan så ta det försiktigt och känn på den först, behövs mycket mindre kraft än man tror. Gjorde som jag beskrev ovan och gaffelkronan behövde bara en lätt knuff med knappt någon hävstång alls för att böjas tillbaka..

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Då så. Nu säger mitt öga och mätningar att gaffeln är rak. Tack @Hutnu för skarpt öga och @aben för inspiration. Inte varje dag man får använda järnspettet vid cykelmek.

Har även inspekterat över under och styrrör efter skador, igen nu när jag har förstått att gaffeln har fått sig en törn. Samtliga rör ser raka ut och även muffarna. Inga sprickor eller konstigheter i lacken.

IMG_7460.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Nu står hon i alla fall på hjul. Ramen nedplockad och rengjord. Tyvärr rätt sliten och kedjestaget något deformerade från ett tidigare monterat stöd. Beslutat att hon är i tillräckligt gott skick för att bygga vidare på.

Några delar inköpta inklusive billiga Mavic hjul från K&S skodda med RH Bon Jons från @Moses95. Väntar på ett paket från Veloform med en stam och Honjoskärmar etc. Har stulit några delar från Parkpren och ska fortsätta sno några delar därifrån. Kanske kan hon bli trampbar till nästa helg.

Blir ett fint pendlarhärke.

Visa bilaga 680239
Fint!! De är kul att se dig bygga! Din parkpre kollade jag många gånger på när jag nu byggt en Marin åt en kompis!

Men däcken ja, hur går det med de tredje? Sytt och tejpat mer? ?

Visa din Miyata!
På tal om triplecross! Min gaffelkrona är ju endast borrad framtill. Saknar alltså det genomgående hålet för montering av rack och tex bromsvajer-stopp. Någon som löst detta? Borrat?

Bilagor

• 2BB6E466-F574-4DBA-8769-C91423883CEF.jpeg
    2BB6E466-F574-4DBA-8769-C91423883CEF.jpeg
    544.9 KB · Besök: 42
Visa din Miyata!
Då så. Nu säger mitt öga och mätningar att gaffeln är rak. Tack @Hutnu för skarpt öga och @aben för inspiration. Inte varje dag man får använda järnspettet vid cykelmek.

Har även inspekterat över under och styrrör efter skador, igen nu när jag har förstått att gaffeln har fått sig en törn. Samtliga rör ser raka ut och även muffarna. Inga sprickor eller konstigheter i lacken.

Visa bilaga 680433
Fint!

Visa din Miyata!
IMG_0269.JPG
Den mycket efterlängtade ihopbyggaden av den råse började med en, om inte kalldusch, så åtminstone ljumm-skvätt. Är det en spricka i vevlagerhuset? Varför är den spikrak isnf? Varför syns den inte från utsidan? Efter mycket noga övervägande med @oggeogge ("det här är lugnt eller?) föll vi tillbaka på hobbymeckarens främsta lag: "det ska nog vara så på den modellen".

Nämnda Ogge levererade även ett traderafyndat moppestyre med rätta stuket.

IMG_0331.JPGIMG_0330.JPG
Som om han inte hjälpt mig nog hade han även med sig ett hemmasvarvat shims för att jag ska kunna köra en 21,0mm bmx stam.
421877393_350887441163267_9036105198693016691_n.jpg

Själva ihopsnickrandet förflöt utan större fadäser. Eventuellt köpte jag ett 110mm ISO Phil lager på K&S som eventuellt inte passade alls med mina gamla stx-rc vevar som jag inte alls vet vad jag ska göra med nu. Och eventuellt matchar inte bromsarmar fram och bak pga halvbra beg-köp med sprucken plast och deformerade fjädrar inblandade..Eventuellt..

IMG_0492.jpg

IMG_0493.jpg
IMG_0491.jpg
IMG_0490.jpg

Är sjukt nöjd än sålänge! Mest för att jag för första gången lyckats bygga något som verkar falla min sambo på läppen haha. Hon gillar väl också stridsland-estetiken. Det som är NYTT på bygget är ett ful-bb, pelagoracket, fin-pedaler från Anders och klingan från atelier medium. Resten enligt devisen "”Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått (bromshandtagen!! tack @Valdemar)

Har ett par gula ESI chunky som ska mosas på tillsammans med ett par rostfria skärmar när de nu dyker upp i lager. Blir nog gött! Bild kommer då! Just det plingan är NY också
421190695_1585815295156464_4985564345327006814_n.jpg

Snart vår nu hörni!! Peace out

Visa din Miyata!
Visa bilaga 680473
Den mycket efterlängtade ihopbyggaden av den råse började med en, om inte kalldusch, så åtminstone ljumm-skvätt. Är det en spricka i vevlagerhuset? Varför är den spikrak isnf? Varför syns den inte från utsidan? Efter mycket noga övervägande med @oggeogge ("det här är lugnt eller?) föll vi tillbaka på hobbymeckarens främsta lag: "det ska nog vara så på den modellen".

Visa bilaga 680477Visa bilaga 680478
Som om han inte hjälpt mig nog hade han även med sig ett hemmasvarvat shims för att jag ska kunna köra en 21,0mm bmx stam.
Visa bilaga 680485

Själva ihopsnickrandet förflöt utan större fadäser. Eventuellt köpte jag ett 110mm ISO Phil lager på K&S som eventuellt inte passade alls med mina gamla stx-rc vevar som jag inte alls vet vad jag ska göra med nu. Och eventuellt matchar inte bromsarmar fram och bak pga halvbra beg-köp med sprucken plast och deformerade fjädrar inblandade..Eventuellt..

Visa bilaga 680490
Visa bilaga 680487Visa bilaga 680488Visa bilaga 680489

Är sjukt nöjd än sålänge! Mest för att jag för första gången lyckats bygga något som verkar falla min sambo på läppen haha. Hon gillar väl också stridsland-estetiken. Det som är NYTT på bygget är ett ful-bb, pelagoracket, fin-pedaler från Anders och klingan från atelier medium. Resten enligt devisen "”Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått (bromshandtagen!! tack @Valdemar)

Har ett par gula ESI chunky som ska mosas på tillsammans med ett par rostfria skärmar när de nu dyker upp i lager. Blir nog gött! Bild kommer då! Just det plingan är NY också
Visa bilaga 680492

Hurraaaaaa, snyggt!
Och jo, ”sprickan” i vevlagerhylsan ska vara där.

Mycket trevligt bygge, hoppas få se mycket av och om det framöver.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 680473

Visa bilaga 680477Visa bilaga 680478
Visa bilaga 680485

Visa bilaga 680490
Visa bilaga 680487Visa bilaga 680488Visa bilaga 680489

Visa bilaga 680492

Stiligt värre !
Och självklart ska man ha fågel pinne på styret ?

Visa din Miyata!
Men vad spelar det för roll när helheten blev så läcker!

Visa din Miyata!
Läcker!! Vad är det för en skärm? Vet du om dom finns till feta 29"are?
Jag hittade den i min junk-låda, SKS Bluemels...den var knäckt men eftersom jag ändå bara vill ha en kort så kunde jag kapa den. 2.4-tums 26ers funkar, vete tusan vad som passar en 29er, jag är verkligen inte Johnny-Fenderline och har hellre en blöt sträng lera uppför ryggen än plastaskärmar...men just i detta fallet funkar det, det är ett budget-bygge till #cheapbikebuildoff på Instagram...

Visa din Miyata!
Går det inte att montera i hålet framtill?
Tack, jo! Gängat m5 tror jag. Enkelt ju med kortare bult och muttern på insidan. Kände mig osäker kring hur gaffeln påverkas av att vikten blir hängandes i en av styrörets väggar istället för båda med en genomgående. Iallafall när jag tänker på ett rack med last!

Visa din Miyata!
Tack, jo! Gängat m5 tror jag. Enkelt ju med kortare bult och muttern på insidan. Kände mig osäker kring hur gaffeln påverkas av att vikten blir hängandes i en av styrörets väggar istället för båda med en genomgående. Iallafall när jag tänker på ett rack med last!
Snarare att gaffeln blir starkare med bara ett hål i kronan men ur hållfasthetsynpunkt har det nog ingen större betydelse vilket, utan det är mer att det blir billigare för tillverkaren att borra ett hål rakt genom än att få ett extra moment med gängning eller att godset är för tunt att gängas.. Om man vill ha en större last fram behövs en rack med stag ned till gaffeländarna och stagen kommer bära huvuddelen av tyngden.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Det är m6, men annars är det som sagts ovan bara att tuta och köra, om än med stag ned till gaffeländarna.
TripleCrossens gaffel är skönt flexig så om du oftast kör utan last kanske en del av det försvinner medan en stadig frampakethållare ev. kan ge nyttig uppstagning om du kör med mycket last.

Visa din Miyata!
Japp. SkyRider kol. Men fastsvetsat lås vete fanken…
Är det verkligen svetsat? Jag har plockat bort två sånna på just miyator och vill minnas att dom sitter fastskruvade genom en metalbygel klädd i svart gummiliknande material som går böjd runt seat staysen. Måste dock ta loss bromsen för att komma åt skruvarna

Visa din Miyata!
Tänkte desamma, ser ut att sitta på en egen bygel som sitter fast med buntband eller något liknande.

Är det verkligen svetsat? Jag har plockat bort två sånna på just miyator och vill minnas att dom sitter fastskruvade genom en metalbygel klädd i svart gummiliknande material som går böjd runt seat staysen. Måste dock ta loss bromsen för att komma åt skruvarna
Japp, de sitter med klämmor eller buntband.

Tillbaka
Topp