Peth
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
För 600kr kan det vara värt att chansa lite.Man blir orolig så fort man ser ett stöd på en hoj. Kan vara fin bajsmacka om man har otur :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För 600kr kan det vara värt att chansa lite.Man blir orolig så fort man ser ett stöd på en hoj. Kan vara fin bajsmacka om man har otur :)
Stolpen är ju slammad så den är värd 600kr bara för utmaningen ?För 600kr kan det vara värt att chansa lite.
Jag fick mkt stulet-vibbar
Ujjj, så svåra frågor!@jolov, spänningen är olidlig. Hur går tankarna kring den kämpastora Norrlandspilen?
Jag hade inte oroat mig, men skulle inte heller betrakta mig som vare sig expert på ramkonstruktion eller riskanalys! Går att spruta i någon form av rostskyddsmedel eller linolja om man är lagd åt det hållet.God morgon Miyata-vänner!
Håller så sakteliga på att fixa i ordning en Miyata 512 från 1986. Fick dock en obehaglig överraskning när jag tog isär vevlagret och kikade in i vevlagerhylsan:
Visa bilaga 706260
Svårt att knäppa en vettig bild men det ser heller inget vidare ut upp i kedjestagen:
Visa bilaga 706263
Så vad säger expertisen? Är själv novis och har svårt att avgöra allvarlighetsgraden. Går den invändiga rosten att behandla på något sätt? Eller betyder detta att ramen är slut?
Tacksam för råd och tips!
Ser ju hur fint som helst ut inne i vevlagerhylsan. Lite ytrost får man väl räkna med på en gammal ramGod morgon Miyata-vänner!
Håller så sakteliga på att fixa i ordning en Miyata 512 från 1986. Fick dock en obehaglig överraskning när jag tog isär vevlagret och kikade in i vevlagerhylsan:
Visa bilaga 706260
Svårt att knäppa en vettig bild men det ser heller inget vidare ut upp i kedjestagen:
Visa bilaga 706263
Så vad säger expertisen? Är själv novis och har svårt att avgöra allvarlighetsgraden. Går den invändiga rosten att behandla på något sätt? Eller betyder detta att ramen är slut?
Rost? Det där är i det närmaste att betrakta som fabriksnytt ju.God morgon Miyata-vänner!
Visa bilaga 706260
Visa bilaga 706263
2500 tack vare denna tråd ?
Vad är en 1000 värd?
Hej Miyatatråden,
Jag heter LWB.
Jag har renoverat Exage-nav utan att berätta om det här i tråden.
Flera gånger.
?
Så fick till sist även det fjärde Exage-hjulet, det som kom till Casa LWB monterat på den Stora Lila, sista-smörjelsen-jag-menar-sin-välförtjänta-livstidsförlängning. Fullständig fotodokumentation som utlovades ovan är mycket sagt, men här är i alla fall ett försök till bildbevis:De två hjulparen som ovanstående smussel handlar om är i oförskämt fint skick, och efter nya 1/4”-kulor, rengöring och nytt fett så känns de som att de utan knot skulle ta 30 år till och sen be om mer. Efter att ha ställt mängder av slutkörda originalhjul åt sidan så ser jag fram emot att rocka de här båda uppsättningarna på varsin cykel och se vad de går för.
(Jag har ett bakhjul kvar att gå över. Då lovar jag att fotodokumentera vartenda steg i processen så att vi alla vet att det verkligen har inträffat.)
Sjudelat? Pft, nytt jäkla påfund. Hur täta växlar kan man behöva egentligen?Så fick till sist även det fjärde Exage-hjulet, det som kom till Casa LWB monterat på den Stora Lila, sista-smörjelsen-jag-menar-sin-välförtjänta-livstidsförlängning. Fullständig fotodokumentation som utlovades ovan är mycket sagt, men här är i alla fall ett försök till bildbevis:
Visa bilaga 706390
Hjullagren fick nya kvarttumskulor, men i bodyn nöjde jag mig med att göra rent och återanvända de gamla 1/8”-kulorna.
Visa bilaga 706391
Lagerbanorna var tipptopp vilket indikerar sparsamt användande, men hela hjulet var ordentligt skitigt med ingrodd olja och kassetten var bytt vilket talar för att hjulet trots allt verkar ha använts flitigt. Dessutom hade knatterklackarna i bodyn på flera ställen småfula skav, så helt okysst var nog inte hjulet. Men att frihjula är för fegisar har jag hört så jag oroar mig inte.
Visa bilaga 706392
Allting åter sammanbundet och redo för en lång och behaglig livets höst. Sjudelat är det nya. Kom ihåg var ni såg det först.
OCH VAD ÄR DET FÖR KULSTORLEK I RIKTIGA ENHETER?!Så fick till sist även det fjärde Exage-hjulet, det som kom till Casa LWB monterat på den Stora Lila, sista-smörjelsen-jag-menar-sin-välförtjänta-livstidsförlängning. Fullständig fotodokumentation som utlovades ovan är mycket sagt, men här är i alla fall ett försök till bildbevis:
Visa bilaga 706390
Hjullagren fick nya kvarttumskulor, men i bodyn nöjde jag mig med att göra rent och återanvända de gamla 1/8”-kulorna.
Visa bilaga 706391
Lagerbanorna var tipptopp vilket indikerar sparsamt användande, men hela hjulet var ordentligt skitigt med ingrodd olja och kassetten var bytt vilket talar för att hjulet trots allt verkar ha använts flitigt. Dessutom hade knatterklackarna i bodyn på flera ställen småfula skav, så helt okysst var nog inte hjulet. Men att frihjula är för fegisar har jag hört så jag oroar mig inte.
Visa bilaga 706392
Allting åter sammanbundet och redo för en lång och behaglig livets höst. Sjudelat är det nya. Kom ihåg var ni såg det först.
Ja det krävs en speciell sorts människa för att ange dimensionerna i tum. ?OCH VAD ÄR DET FÖR KULSTORLEK I RIKTIGA ENHETER?!
Tack.Ja det krävs en speciell sorts människa för att ange dimensionerna i tum. ?
Igår använde jag 0,00635 respektive 0,003175 m kulor. I framhjulet satte jag 0,0047625 m kulor.
Jag cyklade till tåget idag. Säkert en 6-700 meter. Dåligt pumpade däck hade jag också.Nej hörni, är det någon här i tråden som är ute och cyklar på sin Miyata? Borta i bikepackingtråden är IVI halvvägs till Severnaja Zemlja på sin röda böna och aben ligger inte långt efter vad det verkar. Hur är det här bland hoarders och märkespuritaner, har ni några turer att dela med er av?
För egen del har jag tyvärr inget att bidra med. Någon måste stanna hemma på gården och ta hand om alla lager som behöver renoveras.
Kör mest runt i husbilen tyvärrNej hörni, är det någon här i tråden som är ute och cyklar på sin Miyata? Borta i bikepackingtråden är IVI halvvägs till Severnaja Zemlja på sin röda böna och aben ligger inte långt efter vad det verkar. Hur är det här bland hoarders och märkespuritaner, har ni några turer att dela med er av?
För egen del har jag tyvärr inget att bidra med. Någon måste stanna hemma på gården och ta hand om alla lager som behöver renoveras.
Jones LWB?Nej hörni, är det någon här i tråden som är ute och cyklar på sin Miyata? Borta i bikepackingtråden är IVI halvvägs till Severnaja Zemlja på sin röda böna och aben ligger inte långt efter vad det verkar. Hur är det här bland hoarders och märkespuritaner, har ni några turer att dela med er av?
Nej det här är sannerligen inte något som vi kan ta lätt på.Jag har syndat. Jag cyklar numera danskt (taiwanesiskt?) stål till jobbet. Kommer banta Miyata-stallet från 4 till 2 cyklar. Velar lite mellan att sälja tusingen eller roadrunnern. Inte lätt detta.
Behålla alla fyra är tyvärr inte ett alternativ, mitt garage säger nej nu när dansken kräver plats där.Nej det här är sannerligen inte något som vi kan ta lätt på.
Vilka Miyata har du idag utöver tusingen och roadrunnern?
Vilken cykling gör du mest och/eller helst?
Vilken cykel hamnar du på om du kopplar bort huvudet och går på magkänslan?
Alla aspekter måste vägas in…
…eller inte alls, enklast är att behålla båda. ?

Vill höra mer om hur namngivningsprocessen går tillViktigt meddelande till synnerheten:
Enpetaren rullar igen!
I någon mån har den Edfeldtska Enpetaren, den 20.5” Valley som kom från @Thuna via @Carl Edfeldt till casa @LWB, hamnat lite i skuggan av Tuppgöken. Enpetaren byggdes som tillbakalutad bekvämcykel med Albatrosstyre och fetdäck, tänkt till behaglig gruscykling i sol och medlut.
Visa bilaga 707197
(Alba-styret tillfälligt utbytt mot Mothbar.)
Den gjorde allt vad den skulle. Varje gång. Flera gånger.
Men så kom en långbent skönhet, Tuppgöken, in i pappas liv och stal det mesta av uppmärksamheten. Så till den grad faktiskt att när @Skyerider kom på besök och det skulle hända grejer ute i gröngräset, ett förvisso fint uppförande av Pastoralsvit, så var det Tuppgöken spelade förstafiolen:
Visa bilaga 707198
Efterhand fick den en gång så stolta Enpetaren se sig förminskad till snöd donatorcykel. Sadeln gick till något nytt bygge, hjulen till ett annat och däcken till ett tredje. Snart täcktes cykeln, det lilla som ännu återstod, av ett växande lager sågspån. Som brukligt är när någon bryts ned bit för bit så fortsatte livet runtomkring obemärkt medan själva föremålet för förminskandet till slut fann sig med sin lott och rentav trodde att den inte förtjänade något bättre öde än detta grymma.
Men när jag var liten så fanns det en man på andra sidan skogen som drack kaffe på fat och brukade säga att näst gamlast är näst äldst. Jag förstod inte då vad han menade. Men senare förstod jag att han syftade på Enpetaren. Den är en 89:a och således efter Blyfjädern, tusingen som är en 86:a, den näst äldsta cykeln i stall LWB. Hur han visste detta kan ingen nu levande människa begripa eftersom det hände sig långt innan både 1989 och 1986. Men sådan är cyklismen.
Nåväl, idag monterade jag de nyrenoverade Exage-navade och Araya-fälgade hjulen på Enpetaren, justerade bromsar och bakväxel (den gick tidigare som x9 och nu som x7) och letade fram en nästan hel Avocet-sadel från lagret, och hade det inte regnat så gammaltestamentligt mycket så hade det kunnat bli en kort tur för att fira återfödelsen.
Nu är det liv i samtliga cyklar, förutom Minsta Lila, som blir grabbens första Miyata och där jag ännu har gott och väl ett år på mig innan han har vuxit i den, och nyförvärvet Skogsorkestern, en 1991 års 20.5” SportRunner som ska få visa upp sig här i all sin glittersvarta prakt och prydno när det rätta publiktrycket kan skönjas. Den kan nog få sig en fin 3x7 DX-grupp. Men det är en annan historia. Sov nu och dröm rött.
Del 1 finns i ett äldre inlägg här.Vill höra mer om hur namngivningsprocessen går till
Jag kan bara hålla med.Det är inte alltid helt lätt att säga var gränsen går mellan geniet och dåren.
Vinkeln ser inte helt rätt ut men svårt att säga..
Förklarar allllting!Del 1 finns i ett äldre inlägg här.
Här följer den spännande fortsättningen:
Donna Cherry - Cherry för den ceriserosa färgen. Donna är kompis med Don Cherry, musikern.
Mustaschkryssar’n - Trippelkryssar’ns lillebror med Nitto/Rivendell mustaschstyre.
Systerskeppet - Byggd åt brorsan som en pendang till Trippelkryssar’n.
Skäggiga Damen - Förrädiskt blåskimrande på ytan, ohjälpligt brun inunder.
Den Stora Lila - Stor och lila.
Minsta Lila - Inte bara liten utan minst (16.5”). Dessutom lila.
Skogsorkestern - En landbaserad version av muminpappans båt Havsorkestern.
Skogsorkestern var det ja.…och nyförvärvet Skogsorkestern, en 1991 års 20.5” SportRunner som ska få visa upp sig här i all sin glittersvarta prakt och prydno när det rätta publiktrycket kan skönjas. Den kan nog få sig en fin 3x7 DX-grupp. Men det är en annan historia. Sov nu och dröm rött.