Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
@jolov, spänningen är olidlig. Hur går tankarna kring den kämpastora Norrlandspilen?
Ujjj, så svåra frågor!
Helt ärligt så vet jag inte riktigt. Antar det kommer få bli någon sorts kannibalism av ett par nuvarande byggen för resterande grejer.

*Har ett par breda silvriga velo orange 29" skärmar liggandes som eventuellt skulle kunna gå att profilera ner till långa 26"
*Har ett par Race king i 2.1" som skulle passa fint
*har en 8 delat XT växel+reglage setup som skulle passa, eventuellt komplettera med xt vbroms-handtag? Vägrar cantis!

Den stora frågan är styre+stam. Jag ska försöka att inte köra en adapter till vanlig 1 1/8 stam den här gången ?

Visa din Miyata!
IMG_7498.jpeg

Provade några nya vägar på en annars väl invand runda idag.
Det var tydligen sportgrus där! Klarade Tim galant naturligtvis.

Visa din Miyata!
Eftersom att min gamla Bianchi behöver en ny gaffel så fick delarna hoppa över till Miyatan istället.
Ska dock byta styre och montera en annan vev med singelklinga, så blir det en jäkligt trevlig brukscykel av den. Pizzarack, smalare däck och skärmar så blir det riktigt bra. Gillar patina, och det finns det gott om ?
PXL_20240615_112150144.MP.jpg

.

Visa din Miyata!
God morgon Miyata-vänner!

Håller så sakteliga på att fixa i ordning en Miyata 512 från 1986. Fick dock en obehaglig överraskning när jag tog isär vevlagret och kikade in i vevlagerhylsan:

IMG_0373.JPG

Svårt att knäppa en vettig bild men det ser heller inget vidare ut upp i kedjestagen:

IMG_0377.JPG

Så vad säger expertisen? Är själv novis och har svårt att avgöra allvarlighetsgraden. Går den invändiga rosten att behandla på något sätt? Eller betyder detta att ramen är slut?

Tacksam för råd och tips!

Visa din Miyata!

Håller så sakteliga på att fixa i ordning en Miyata 512 från 1986. Fick dock en obehaglig överraskning när jag tog isär vevlagret och kikade in i vevlagerhylsan:

Visa bilaga 706260

Svårt att knäppa en vettig bild men det ser heller inget vidare ut upp i kedjestagen:

Visa bilaga 706263

Så vad säger expertisen? Är själv novis och har svårt att avgöra allvarlighetsgraden. Går den invändiga rosten att behandla på något sätt? Eller betyder detta att ramen är slut?

Jag hade inte oroat mig, men skulle inte heller betrakta mig som vare sig expert på ramkonstruktion eller riskanalys! Går att spruta i någon form av rostskyddsmedel eller linolja om man är lagd åt det hållet.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 706260

Visa bilaga 706263

Ser ju hur fint som helst ut inne i vevlagerhylsan. Lite ytrost får man väl räkna med på en gammal ram

Visa din Miyata!

Visa bilaga 706260

Visa bilaga 706263

Rost? Det där är i det närmaste att betrakta som fabriksnytt ju.

Visa din Miyata!
Hej Miyatatråden,
Jag heter LWB.
Jag har renoverat Exage-nav utan att berätta om det här i tråden.
Flera gånger.

?
De två hjulparen som ovanstående smussel handlar om är i oförskämt fint skick, och efter nya 1/4”-kulor, rengöring och nytt fett så känns de som att de utan knot skulle ta 30 år till och sen be om mer. Efter att ha ställt mängder av slutkörda originalhjul åt sidan så ser jag fram emot att rocka de här båda uppsättningarna på varsin cykel och se vad de går för.

(Jag har ett bakhjul kvar att gå över. Då lovar jag att fotodokumentera vartenda steg i processen så att vi alla vet att det verkligen har inträffat.)
Så fick till sist även det fjärde Exage-hjulet, det som kom till Casa LWB monterat på den Stora Lila, sista-smörjelsen-jag-menar-sin-välförtjänta-livstidsförlängning. Fullständig fotodokumentation som utlovades ovan är mycket sagt, men här är i alla fall ett försök till bildbevis:

IMG_4347.jpeg

Hjullagren fick nya kvarttumskulor, men i bodyn nöjde jag mig med att göra rent och återanvända de gamla 1/8”-kulorna.

IMG_4346.jpeg

Lagerbanorna var tipptopp vilket indikerar sparsamt användande, men hela hjulet var ordentligt skitigt med ingrodd olja och kassetten var bytt vilket talar för att hjulet trots allt verkar ha använts flitigt. Dessutom hade knatterklackarna i bodyn på flera ställen småfula skav, så helt okysst var nog inte hjulet. Men att frihjula är för fegisar har jag hört så jag oroar mig inte.

IMG_4348.jpeg

Allting åter sammanbundet och redo för en lång och behaglig livets höst. Sjudelat är det nya. Kom ihåg var ni såg det först.

Visa din Miyata!
Så fick till sist även det fjärde Exage-hjulet, det som kom till Casa LWB monterat på den Stora Lila, sista-smörjelsen-jag-menar-sin-välförtjänta-livstidsförlängning. Fullständig fotodokumentation som utlovades ovan är mycket sagt, men här är i alla fall ett försök till bildbevis:

Visa bilaga 706390
Hjullagren fick nya kvarttumskulor, men i bodyn nöjde jag mig med att göra rent och återanvända de gamla 1/8”-kulorna.

Visa bilaga 706391
Lagerbanorna var tipptopp vilket indikerar sparsamt användande, men hela hjulet var ordentligt skitigt med ingrodd olja och kassetten var bytt vilket talar för att hjulet trots allt verkar ha använts flitigt. Dessutom hade knatterklackarna i bodyn på flera ställen småfula skav, så helt okysst var nog inte hjulet. Men att frihjula är för fegisar har jag hört så jag oroar mig inte.

Visa bilaga 706392
Allting åter sammanbundet och redo för en lång och behaglig livets höst. Sjudelat är det nya. Kom ihåg var ni såg det först.
Sjudelat? Pft, nytt jäkla påfund. Hur täta växlar kan man behöva egentligen?

Visa din Miyata!

Visa bilaga 706390

Visa bilaga 706391

Visa bilaga 706392
OCH VAD ÄR DET FÖR KULSTORLEK I RIKTIGA ENHETER?!

Visa din Miyata!
Nej hörni, är det någon här i tråden som är ute och cyklar på sin Miyata? Borta i bikepackingtråden är IVI halvvägs till Severnaja Zemlja på sin röda böna och aben ligger inte långt efter vad det verkar. Hur är det här bland hoarders och märkespuritaner, har ni några turer att dela med er av?

För egen del har jag tyvärr inget att bidra med. Någon måste stanna hemma på gården och ta hand om alla lager som behöver renoveras.

Visa din Miyata!
Nej hörni, är det någon här i tråden som är ute och cyklar på sin Miyata? Borta i bikepackingtråden är IVI halvvägs till Severnaja Zemlja på sin röda böna och aben ligger inte långt efter vad det verkar. Hur är det här bland hoarders och märkespuritaner, har ni några turer att dela med er av?

För egen del har jag tyvärr inget att bidra med. Någon måste stanna hemma på gården och ta hand om alla lager som behöver renoveras.
Jag cyklade till tåget idag. Säkert en 6-700 meter. Dåligt pumpade däck hade jag också.

Visa din Miyata!

Kör mest runt i husbilen tyvärr

Visa din Miyata!
Jag har syndat. Jag cyklar numera danskt (taiwanesiskt?) stål till jobbet. Kommer banta Miyata-stallet från 4 till 2 cyklar. Velar lite mellan att sälja tusingen eller roadrunnern. Inte lätt detta.

Visa din Miyata!

Jones LWB?

Visa din Miyata!
Jag har syndat. Jag cyklar numera danskt (taiwanesiskt?) stål till jobbet. Kommer banta Miyata-stallet från 4 till 2 cyklar. Velar lite mellan att sälja tusingen eller roadrunnern. Inte lätt detta.
Nej det här är sannerligen inte något som vi kan ta lätt på.

Vilka Miyata har du idag utöver tusingen och roadrunnern?
Vilken cykling gör du mest och/eller helst?
Vilken cykel hamnar du på om du kopplar bort huvudet och går på magkänslan?

Alla aspekter måste vägas in…

…eller inte alls, enklast är att behålla båda. ?

Visa din Miyata!
Följer denna tråd noga sen början då jag hade fyra Miyator, numera endast en, en one thousand som tyvärr är lite stor för mig. Någon därute som sitter på en 54:a och som vill byta mot min 57:a? Jag finns runt Stockholm men brukar ta mig nedåt Växjö titt som tätt. / Erik

Visa din Miyata!
Nej det här är sannerligen inte något som vi kan ta lätt på.

Vilka Miyata har du idag utöver tusingen och roadrunnern?
Vilken cykling gör du mest och/eller helst?
Vilken cykel hamnar du på om du kopplar bort huvudet och går på magkänslan?

Alla aspekter måste vägas in…

…eller inte alls, enklast är att behålla båda. ?
Behålla alla fyra är tyvärr inte ett alternativ, mitt garage säger nej nu när dansken kräver plats där.
Jag har grubblat LÄNGE men såhär måste det bli. Tusingen blir kvar pga kommer aldrig hitta en sån i bättre skick och den är bäst byggmaterial men ändå en sleeper som kanske får stå i fred vid tuben. Pathrunnern skänks till en kompis. Highrunnern behåller jag pga min första och mest ompysslade, dessutom grymt skön. Roadrunnern får donera stänkor och sen gå vidare till nån i behov av pendlare, kanske en kompis även där. It is what it is, tåren i ögat osv men nyktert och genomtänkt beslut.

IMG_7296.jpegIMG_7295.jpegIMG_7298.jpegIMG_7297.jpeg

Visa din Miyata!
Viktigt meddelande till synnerheten:

Enpetaren rullar igen!

I någon mån har den Edfeldtska Enpetaren, den 20.5” Valley som kom från @Thuna via @Carl Edfeldt till casa @LWB, hamnat lite i skuggan av Tuppgöken. Enpetaren byggdes som tillbakalutad bekvämcykel med Albatrosstyre och fetdäck, tänkt till behaglig gruscykling i sol och medlut.
IMG_1753.jpeg

(Alba-styret tillfälligt utbytt mot Mothbar.)

Den gjorde allt vad den skulle. Varje gång. Flera gånger.

Men så kom en långbent skönhet, Tuppgöken, in i pappas liv och stal det mesta av uppmärksamheten. Så till den grad faktiskt att när @Skyerider kom på besök och det skulle hända grejer ute i gröngräset, ett förvisso fint uppförande av Pastoralsvit, så var det Tuppgöken spelade förstafiolen:
IMG_1006.jpeg

Efterhand fick den en gång så stolta Enpetaren se sig förminskad till snöd donatorcykel. Sadeln gick till något nytt bygge, hjulen till ett annat och däcken till ett tredje. Snart täcktes cykeln, det lilla som ännu återstod, av ett växande lager sågspån. Som brukligt är när någon bryts ned bit för bit så fortsatte livet runtomkring obemärkt medan själva föremålet för förminskandet till slut fann sig med sin lott och rentav trodde att den inte förtjänade något bättre öde än detta grymma.

Men när jag var liten så fanns det en man på andra sidan skogen som drack kaffe på fat och brukade säga att näst gamlast är näst äldst. Jag förstod inte då vad han menade. Men senare förstod jag att han syftade på Enpetaren. Den är en 89:a och således efter Blyfjädern, tusingen som är en 86:a, den näst äldsta cykeln i stall LWB. Hur han visste detta kan ingen nu levande människa begripa eftersom det hände sig långt innan både 1989 och 1986. Men sådan är cyklismen.

Nåväl, idag monterade jag de nyrenoverade Exage-navade och Araya-fälgade hjulen på Enpetaren, justerade bromsar och bakväxel (den gick tidigare som x9 och nu som x7) och letade fram en nästan hel Avocet-sadel från lagret, och hade det inte regnat så gammaltestamentligt mycket så hade det kunnat bli en kort tur för att fira återfödelsen.

Nu är det liv i samtliga cyklar, förutom Minsta Lila, som blir grabbens första Miyata och där jag ännu har gott och väl ett år på mig innan han har vuxit i den, och nyförvärvet Skogsorkestern, en 1991 års 20.5” SportRunner som ska få visa upp sig här i all sin glittersvarta prakt och prydno när det rätta publiktrycket kan skönjas. Den kan nog få sig en fin 3x7 DX-grupp. Men det är en annan historia. Sov nu och dröm rött.

Visa din Miyata!
Viktigt meddelande till synnerheten:

Enpetaren rullar igen!

I någon mån har den Edfeldtska Enpetaren, den 20.5” Valley som kom från @Thuna via @Carl Edfeldt till casa @LWB, hamnat lite i skuggan av Tuppgöken. Enpetaren byggdes som tillbakalutad bekvämcykel med Albatrosstyre och fetdäck, tänkt till behaglig gruscykling i sol och medlut.
Visa bilaga 707197
(Alba-styret tillfälligt utbytt mot Mothbar.)

Den gjorde allt vad den skulle. Varje gång. Flera gånger.

Men så kom en långbent skönhet, Tuppgöken, in i pappas liv och stal det mesta av uppmärksamheten. Så till den grad faktiskt att när @Skyerider kom på besök och det skulle hända grejer ute i gröngräset, ett förvisso fint uppförande av Pastoralsvit, så var det Tuppgöken spelade förstafiolen:
Visa bilaga 707198

Efterhand fick den en gång så stolta Enpetaren se sig förminskad till snöd donatorcykel. Sadeln gick till något nytt bygge, hjulen till ett annat och däcken till ett tredje. Snart täcktes cykeln, det lilla som ännu återstod, av ett växande lager sågspån. Som brukligt är när någon bryts ned bit för bit så fortsatte livet runtomkring obemärkt medan själva föremålet för förminskandet till slut fann sig med sin lott och rentav trodde att den inte förtjänade något bättre öde än detta grymma.

Men när jag var liten så fanns det en man på andra sidan skogen som drack kaffe på fat och brukade säga att näst gamlast är näst äldst. Jag förstod inte då vad han menade. Men senare förstod jag att han syftade på Enpetaren. Den är en 89:a och således efter Blyfjädern, tusingen som är en 86:a, den näst äldsta cykeln i stall LWB. Hur han visste detta kan ingen nu levande människa begripa eftersom det hände sig långt innan både 1989 och 1986. Men sådan är cyklismen.

Nåväl, idag monterade jag de nyrenoverade Exage-navade och Araya-fälgade hjulen på Enpetaren, justerade bromsar och bakväxel (den gick tidigare som x9 och nu som x7) och letade fram en nästan hel Avocet-sadel från lagret, och hade det inte regnat så gammaltestamentligt mycket så hade det kunnat bli en kort tur för att fira återfödelsen.

Nu är det liv i samtliga cyklar, förutom Minsta Lila, som blir grabbens första Miyata och där jag ännu har gott och väl ett år på mig innan han har vuxit i den, och nyförvärvet Skogsorkestern, en 1991 års 20.5” SportRunner som ska få visa upp sig här i all sin glittersvarta prakt och prydno när det rätta publiktrycket kan skönjas. Den kan nog få sig en fin 3x7 DX-grupp. Men det är en annan historia. Sov nu och dröm rött.
Vill höra mer om hur namngivningsprocessen går till

Visa din Miyata!
Vill höra mer om hur namngivningsprocessen går till
Del 1 finns i ett äldre inlägg här.

Här följer den spännande fortsättningen:
Donna Cherry - Cherry för den ceriserosa färgen. Donna är kompis med Don Cherry, musikern.

Mustaschkryssar’n - Trippelkryssar’ns lillebror med Nitto/Rivendell mustaschstyre.

Systerskeppet - Byggd åt brorsan som en pendang till Trippelkryssar’n.

Skäggiga Damen - Förrädiskt blåskimrande på ytan, ohjälpligt brun inunder.

Den Stora Lila - Stor och lila.

Minsta Lila - Inte bara liten utan minst (16.5”). Dessutom lila.

Skogsorkestern - En landbaserad version av muminpappans båt Havsorkestern.

Visa din Miyata!
Del 1 finns i ett äldre inlägg här.

Här följer den spännande fortsättningen:
Donna Cherry - Cherry för den ceriserosa färgen. Donna är kompis med Don Cherry, musikern.

Mustaschkryssar’n - Trippelkryssar’ns lillebror med Nitto/Rivendell mustaschstyre.

Systerskeppet - Byggd åt brorsan som en pendang till Trippelkryssar’n.

Skäggiga Damen - Förrädiskt blåskimrande på ytan, ohjälpligt brun inunder.

Den Stora Lila - Stor och lila.

Minsta Lila - Inte bara liten utan minst (16.5”). Dessutom lila.

Skogsorkestern - En landbaserad version av muminpappans båt Havsorkestern.
Förklarar allllting!

Visa din Miyata!
…och nyförvärvet Skogsorkestern, en 1991 års 20.5” SportRunner som ska få visa upp sig här i all sin glittersvarta prakt och prydno när det rätta publiktrycket kan skönjas. Den kan nog få sig en fin 3x7 DX-grupp. Men det är en annan historia. Sov nu och dröm rött.
Skogsorkestern var det ja.

Jag högg den för att jag i hastigheten misstog den för en 22.5:a som dock visade sig vara en 20.5:a. Men skicket verkade ok, så jag skred genast till verket och gav den mitt vanliga välkomnande till la casa, dvs en fullständig nedbrytning innan det utlovade och åtminstone ibland infriade återuppbyggandet, och då även med det gamla vanliga löftet om att återuppbyggas som Någonting Nytt och Bättre. Ibland blir det som när jänkarna var tvungna att bomba sönder den där byn för att kunna rädda den, man river en fungerande cykel och står sen med ett gäng glasslådor fyllda med delar och en ram med mosade kedjestag. Vad fan var det som hände?

Men ibland blir det verkligen Något Nytt och Bättre. Framtiden får utvisa, men med tanke på hur SportRunners var utrustade i original så ska det inte så mycket till för att kamma upp dem.

Såhär såg den i alla fall ut när den skrevs in:
IMG_3995.jpeg

Sadelstolpen? Ja gissa:
IMG_4002.jpeg

Jag hade just börjat förbereda mig på att koka upp luten men gav för säkerhets skull skräpet ett sista resolut juck. Och under över alla under, tror ni inte att stolpen lossnade?
IMG_4003.jpeg

Lossnade gjorde även allt annat bult on-junk. Pakethållare, skärmar, flaskhållarfästeskruvar, allt. Förutom den ena m6:an på gaffelbenen. Fastän de är rostfria så är det klart att de sitter bra om ingen har tallat på dem på 30 år. Den ena gick bra, men den andra satt så väl att jag drog den klena 4mm insexskallen rund. Dags att börja använda huvudet och verka kreativ.

Först såga ett rakt spår med bågfil:
IMG_4012.jpeg

Sen rigga upp mothåll för att jobba med slagmejsel:
IMG_4011.jpeg

Även det gick åt fanken. Sista idén, en skruv från baksidan som mothåll, en kraftig bit som hölls på plats med en tving och så kalla in BA Hjorth & Co:
IMG_4013.jpeg

Då klack det till och så släppte skruven.

Bortsett från ovanstående som det tack och lov visade sig lilla debacle så såg allt invändigt ut som om cykeln just hade lämnat monteringen.

Vevlagerhylsan:
IMG_4004.jpeg

Styrröret, kolla in gängorna och betänk att jag inte har varit nära den med putsduk:
IMG_4006.jpeg

Fettet på nedre styrlagret, lika ny-vitt som det i vevlagret:
IMG_4007.jpeg

Såhär långt kom jag där och då:
IMG_4016.jpeg

Styrlagret var i så gott skick att jag för första gången behöll originalkulorna i sina korgar. Vevlagret var lika fint det, men eftersom jag hade ett SKF-konverterat BB-UN300 som jag ville testa så satte jag i det.

Därefter fick den hänga och möras, avbruten endast av tidigare avhandlad nav-renovering. Så ikväll gjorde jag ett slappt ryck och DX/XT-bestyckade den med delar från k&s (vev, bakväxel, canti-bromsar samt växel- och bromsreglage DX, framväxel XT).

Nu behöver jag er hjälp. Styret…
Det smala originalstyret går bort. Jag har en M-logokrönt kröknackestam med 25,4 mm klämma liggande. Ett alternativ är att köra det säkra kortet Albatross, men jag skulle vilja testa något nytt och dessutom något med mer rajs och mindre svep, något mittemellan Albatross och Mothbar/Ortho-stuket. Om det inte kostar skjortan så gör det inte heller något. Däremot får det gärna vara lika snyggt och bra som om det kostade skjortan.

Det är väl inte för mycket begärt? Några tips?

Dimension Urban Cruiser 90 eller 70 ser intressanta ut, men jag vill helst slippa att handla utanför EU.

Namnet då, Skogsorkestern? Det är en vanvördig parafras på Muminpappans båt Havsorkestern. Muminpappan vimsig och onödig och med drömmar om att segla ut på de sju som kapten på egen skuta. Men om hans familj och omgivning någon gång följer med honom så är det som skämskuddebärande statister i en teaterföreställning som han tror är på riktigt.

Jag för min del åtnjuter vederbörligen fullständig aktning för mina velocipediska svärmerier. Men ett vackert namn är det minsta, om det så ock ska vara det enda, som en fattig daglönare kan ge sitt barn.

Tillbaka
Topp