Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
IMG_3534.jpeg

Visa din Miyata!
Hej igen,

Ni kommer säkert ihåg den här cykeln från i söndags...den JAG tipsade om att någon av ER borde köpa. Nåväl, så blev det ju tyvärr inte. :)

Hursomhelst, en liten tvätt på den kunde ju inte skada. Man kanske borde plocka bort allt extra som hängs på under åren också bara för att de hur det ser ut.

Visa bilaga 710955
Hmm, ser ju inte så tokigt ut. Lite nya varjrar så är den ju klar för cykeltur i princip....om inte?? Hmm...

Skulle man kanske ändå snygga till de där oljiga/billiga växlarna med lite avfettning, tandborste och autosol. Jo, men det är nog lika bra.
Visa bilaga 710957

Synd om ramen inte matchar växlarna nu när de faktiskt blev helt okej. Kanske ska snygga till vevarna också när man ändå håller på....hjulen bör man ju putsa av så det matchar resten...kanske borde fundera på att polera ramen när den ändå ser såpass vettig ut.
Visa bilaga 710958

Så här står jag nu men en cykel jag inte behövde, på tid jag egentligen inte hade och funderar på vilken rubbing och vax jag ska köra nästa kväll i garaget ;)

Trevlig kväll på er!

Jag fortsätter väl min monolog och svarar på mina egna inlägg :)

Har kört lite polermaskin idag och trots att det är svårt att förmedla djupet på bild så får ni lov att lita på mig när jag säger att det blev lite bättre tryck i lacken nu.
IMG_20240713_181836248.jpg

IMG_20240713_181746471.jpg

IMG_20240713_181556166.jpg

IMG_20240713_181502966.jpg

IMG_20240713_181416838.jpg

IMG_20240713_181116790.jpg

IMG_20240713_181438320.jpg

Visa din Miyata!
Jag fortsätter väl min monolog och svarar på mina egna inlägg :)

Har kört lite polermaskin idag och trots att det är svårt att förmedla djupet på bild så får ni lov att lita på mig när jag säger att det blev lite bättre tryck i lacken nu.
Visa bilaga 711692
Visa bilaga 711693
Visa bilaga 711694
Visa bilaga 711695
Visa bilaga 711696
Visa bilaga 711697
Visa bilaga 711698
Fint! Vad kör du för polermaskin? Jag skulle vilja ha en liten jävel för att polera just cykelramar

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Min on/off har flagnade dekaler, ser nästan ut som att dom suttit under klarlack och lämnat märken där dom flagnat.
Vad ska jag använda för att städa upp den?

Visa din Miyata!
I det här fallet körde jag en lat variant med tre-i-ett(polermedel, vax och lackskydd). Det är från King Carthur som AutoDude säljer, har blivit över sedan jag tyckte det var kul att polera bilar :)
Typ nåt sånt här?

Visa din Miyata!
Typ nåt sånt här?
Ja det är väl typ åt det hållet i alla fall. Är nog inte så noga med fabrikat egentligen, maskinen gör mesta jobbet bara man får upp lite temp i lacken

Det är nog föregångaren till den här jag har:

Visa din Miyata!
Var du med i Sverigetempot eller cyklade du bara för att?
#stålfarfar
Hej! Nej, cyklade i egen regi. Ursprungligen tänkt att cykla redan i maj men annat kom emellan och turen fick skjutas upp, så inget samband med Sverigetempot.

Edit. Maj hade varit en långt bättre tid för turen ur insektssynpunkt, vill helst förtränga hur det var där uppe på en del ställen.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Du kan inte säga A utan att säga B, kräver att du även berättar lite om resan! Det här är riktigt starkt jobbat. Och på en Miyata, det gör det lite extra speciellt!
Extremt mycket mygg och knott på vägen upp, mötte renar som helt tappat det och närmast i blindo sprang omkring på vägen i försök att undkomma. Sov ute i skogen och hade myggnät men fick ändå så mycket bett att jag blev allmänt påverkad och stressen att inte ens kunna stanna för någon minuts matrast och eller sova ordentligt gjorde att jag körde ned mig ordentligt ett antal gånger, en gång var det inte alls bra.

Turen borde körts i maj som planerat, men annat kom emellan.

Men annars var distansen trevlig, cyklade ganska långa etapper så milen försvann fort och det kändes faktiskt inte särskilt långt.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Extremt mycket mygg och knott på vägen upp, mötte renar som helt tappat det och närmast i blindo sprang omkring på vägen i försök att undkomma. Sov ute i skogen och hade myggnät men fick ändå så mycket bett att jag blev allmänt påverkad och stressen att inte ens kunna stanna för någon minuts matrast och eller sova ordentligt gjorde att jag körde ned mig ordentligt ett antal gånger, en gång var det inte alls bra.

Turen borde körts i maj som planerat, men annat kom emellan.

Men annars var distansen trevlig, cyklade ganska långa etapper så milen försvann fort och det kändes faktiskt inte särskilt långt.
Otrolig sträcka. Nu vet jag att du inte cyklar fort utan fokuserar på njutningen, men hur många dagar tog det allt som allt?

Visa din Miyata!
Otrolig sträcka. Nu vet jag att du inte cyklar fort utan fokuserar på njutningen, men hur många dagar tog det allt som allt?
Lite drygt tre veckor. Cyklade främst för att jag länge velat cykla Smygehuk - Treriksröset, det är en klassiker, men också för att testa en något längre tur och jag lärde mig mycket, behöver förbättra ett antal saker.

Visa din Miyata!
Färgkoden till Miyata - röd, är det någon som har den? Eller vet var man köper en sprayburk med rätt färg... (behöver måla om en framgaffel)
IMG_3647.png

Borde finnas någon burk kvar på Ebay tycker man ju. Kanske behöver söka på japanska? Dock finns det inte bara en röd Miyata-färg. Sunrise red, pepper red, diamond(?) red, osv.

En billackering kanske kan hjälpa dig för en billig peng?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 712181

Borde finnas någon burk kvar på Ebay tycker man ju. Kanske behöver söka på japanska? Dock finns det inte bara en röd Miyata-färg. Sunrise red, pepper red, diamond(?) red, osv.

En billackering kanske kan hjälpa dig för en billig peng?
Jag ska bara lacka en gaffel så det är för lite för att blanda rätt kulör för en färgfirma, tror jag. Så det enklaste hade varit om man kunde få tag på en sprayburk i kulör som stämmer åtminstone till 90%.

Visa din Miyata!
Jag ska bara lacka en gaffel så det är för lite för att blanda rätt kulör för en färgfirma, tror jag. Så det enklaste hade varit om man kunde få tag på en sprayburk i kulör som stämmer åtminstone till 90%.
Det finns en firma i Göteborg som blandar lack på sprayburk. De har både en- och tvåkompnentslack. Har tagit med ram dit så de mätt upp kulör. Funkar bra på solidlack men sämre med metalliclack m.m. då får de kolla färgkartor för att komma något sånär nära verkligheten.

Visa din Miyata!
1000021904.jpg

Min vardagscykel och favoritcykel. Miyata 100. Här på tur längs Göta Kanal. Cyklade även UTU på densamma 2018. 2x6, modifierad till indexerade styrstamsreglage.
Glömde spänna fast hjulen när jag monterade den på taket för färd till Sjötorp i söndags. Höll på att tappa den på E18 mellan Enköping och Västerås. Det hade varit synd. Hängde i ramfästet på sidan av bilen. Lite tillbucklad framskärm var enda skadan. Den kommer överleva mig.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 713288

Min vardagscykel och favoritcykel. Miyata 100. Här på tur längs Göta Kanal. Cyklade även UTU på densamma 2018. 2x6, modifierad till indexerade styrstamsreglage.
Glömde spänna fast hjulen när jag monterade den på taket för färd till Sjötorp i söndags. Höll på att tappa den på E18 mellan Enköping och Västerås. Det hade varit synd. Hängde i ramfästet på sidan av bilen. Lite tillbucklad framskärm var enda skadan. Den kommer överleva mig.
Jag hade också en One Hundred! Jag förstår varför det är din favorit. Absolut skönaste cykeln för långa turer, saknaden är stor. Sälj den aldrig.

Visa din Miyata!
Miyata-spoting utanför förtidsröstningskontoret.
3X. Olåst och i behov av omvårdnad.
Visa bilaga 703046
Stod fortfarande kvar idag.

Fick det här svaret från polisen när jag igår skrev och frågade om jag kunde lämna in den och på något sätt slippa förvaringsavgiften om/när den tillfaller mig.

Bortkastade och övergivna cyklar utan värde är inte hittegods och hanteras alltså inte av polisen.

Cyklar utan värde räknas som lågvärdesgods och ska lämnas till närmaste återvinningscentral alt kontakta kommunen.

Det du kan göra är att kontakta markägaren eller kommunen, då cykeln efter 3 månader tillfaller de. Så kan du komma överens med markägaren om du kan få behålla cykeln.

Hälsningar

Jag tvivlar på att markägaren (SLU kanske?) eller kommunen har rutiner för att skänka bort cyklar, så jag kommer ju inte få något kvitto på att den tillfallit mig på lagligt sätt. ?

Nåja. Jag bad i alla fall polisen göra en sökning bland anmälningar om försvunna Miyata. Förhoppningsvis blir det träff så jag slipper fundera mer på hur jag ska göra.

Tillbaka
Topp