Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inget hindrar the steel bike man??
Hej igen,
Ni kommer säkert ihåg den här cykeln från i söndags...den JAG tipsade om att någon av ER borde köpa. Nåväl, så blev det ju tyvärr inte. :)
Hursomhelst, en liten tvätt på den kunde ju inte skada. Man kanske borde plocka bort allt extra som hängs på under åren också bara för att de hur det ser ut.
Visa bilaga 710955
Hmm, ser ju inte så tokigt ut. Lite nya varjrar så är den ju klar för cykeltur i princip....om inte?? Hmm...
Skulle man kanske ändå snygga till de där oljiga/billiga växlarna med lite avfettning, tandborste och autosol. Jo, men det är nog lika bra.
Visa bilaga 710957
Synd om ramen inte matchar växlarna nu när de faktiskt blev helt okej. Kanske ska snygga till vevarna också när man ändå håller på....hjulen bör man ju putsa av så det matchar resten...kanske borde fundera på att polera ramen när den ändå ser såpass vettig ut.
Visa bilaga 710958
Så här står jag nu men en cykel jag inte behövde, på tid jag egentligen inte hade och funderar på vilken rubbing och vax jag ska köra nästa kväll i garaget ;)
Trevlig kväll på er!
Fint! Vad kör du för polermaskin? Jag skulle vilja ha en liten jävel för att polera just cykelramarJag fortsätter väl min monolog och svarar på mina egna inlägg :)
Har kört lite polermaskin idag och trots att det är svårt att förmedla djupet på bild så får ni lov att lita på mig när jag säger att det blev lite bättre tryck i lacken nu.
Visa bilaga 711692
Visa bilaga 711693
Visa bilaga 711694
Visa bilaga 711695
Visa bilaga 711696
Visa bilaga 711697
Visa bilaga 711698
Vad använder du att polera med? Bilvax?Jag fortsätter väl min monolog och svarar på mina egna inlägg :)
Har kört lite polermaskin idag och trots att det är svårt att förmedla djupet på bild så får ni lov att lita på mig när jag säger att det blev lite bättre tryck i lacken nu.
Visa bilaga 711692
Visa bilaga 711693
Visa bilaga 711694
Visa bilaga 711695
Visa bilaga 711696
Visa bilaga 711697
Visa bilaga 711698
Jag kör en "vanlig" oscillerande polermaskin med enkeltrissa. Den är för 125 mm trissa så egentligen till för bil men med lite efterarbete för hand brukar det funka bra.Fint! Vad kör du för polermaskin? Jag skulle vilja ha en liten jävel för att polera just cykelramar
I det här fallet körde jag en lat variant med tre-i-ett(polermedel, vax och lackskydd). Det är från King Carthur som AutoDude säljer, har blivit över sedan jag tyckte det var kul att polera bilar :)Vad använder du att polera med? Bilvax?
Typ nåt sånt här?I det här fallet körde jag en lat variant med tre-i-ett(polermedel, vax och lackskydd). Det är från King Carthur som AutoDude säljer, har blivit över sedan jag tyckte det var kul att polera bilar :)
Ja det är väl typ åt det hållet i alla fall. Är nog inte så noga med fabrikat egentligen, maskinen gör mesta jobbet bara man får upp lite temp i lackenTyp nåt sånt här?
![]()
Vaxpolish, 500 ml
Rengör och polerar i samma moment. Efterlämnar en högblank yta med långtidsskydd mot väder och vägsmuts. Innehåller silikon.www.biltema.se
Tanwalll it is!??Visa bilaga 711744
Tagit en provrunda idag. Känns bra och storleken på ramen känns perfekt.
Bromsar tar hyfsat men ska byta till bättre belägg. Den växlar ok men behöver ses över och kassett och kedja är rätt kass.
Däcken ska även bytas. Lutar nog åt tanwall.
Visa bilaga 711744
Tagit en provrunda idag. Känns bra och storleken på ramen känns perfekt.
Bromsar tar hyfsat men ska byta till bättre belägg. Den växlar ok men behöver ses över och kassett och kedja är rätt kass.
Däcken ska även bytas. Lutar nog åt tanwall.
Härligt @aben gick den resan utan komplikationer?480 mil, en Miyata 610, Smygehuk - Treriksröset - Smygehuk
![]()
![]()
Fantastiskt, nästan lika långt som RAAM ? Snyggt jobbat ?480 mil, en Miyata 610, Smygehuk - Treriksröset - Smygehuk
![]()
![]()
Härligt äventyr!! Berätta mer - hur länge var du ute?480 mil, en Miyata 610, Smygehuk - Treriksröset - Smygehuk
![]()
![]()
Du kan inte säga A utan att säga B, kräver att du även berättar lite om resan! Det här är riktigt starkt jobbat. Och på en Miyata, det gör det lite extra speciellt!480 mil, en Miyata 610, Smygehuk - Treriksröset - Smygehuk
![]()
![]()
otroligt!480 mil, en Miyata 610, Smygehuk - Treriksröset - Smygehuk
![]()
![]()
??480 mil, en Miyata 610, Smygehuk - Treriksröset - Smygehuk
![]()
![]()
Var du med i Sverigetempot eller cyklade du bara för att?480 mil, en Miyata 610, Smygehuk - Treriksröset - Smygehuk
![]()
![]()
Hej! Nej, cyklade i egen regi. Ursprungligen tänkt att cykla redan i maj men annat kom emellan och turen fick skjutas upp, så inget samband med Sverigetempot.Var du med i Sverigetempot eller cyklade du bara för att?
#stålfarfar
Extremt mycket mygg och knott på vägen upp, mötte renar som helt tappat det och närmast i blindo sprang omkring på vägen i försök att undkomma. Sov ute i skogen och hade myggnät men fick ändå så mycket bett att jag blev allmänt påverkad och stressen att inte ens kunna stanna för någon minuts matrast och eller sova ordentligt gjorde att jag körde ned mig ordentligt ett antal gånger, en gång var det inte alls bra.Du kan inte säga A utan att säga B, kräver att du även berättar lite om resan! Det här är riktigt starkt jobbat. Och på en Miyata, det gör det lite extra speciellt!
Otrolig sträcka. Nu vet jag att du inte cyklar fort utan fokuserar på njutningen, men hur många dagar tog det allt som allt?Extremt mycket mygg och knott på vägen upp, mötte renar som helt tappat det och närmast i blindo sprang omkring på vägen i försök att undkomma. Sov ute i skogen och hade myggnät men fick ändå så mycket bett att jag blev allmänt påverkad och stressen att inte ens kunna stanna för någon minuts matrast och eller sova ordentligt gjorde att jag körde ned mig ordentligt ett antal gånger, en gång var det inte alls bra.
Turen borde körts i maj som planerat, men annat kom emellan.
Men annars var distansen trevlig, cyklade ganska långa etapper så milen försvann fort och det kändes faktiskt inte särskilt långt.
Lite drygt tre veckor. Cyklade främst för att jag länge velat cykla Smygehuk - Treriksröset, det är en klassiker, men också för att testa en något längre tur och jag lärde mig mycket, behöver förbättra ett antal saker.Otrolig sträcka. Nu vet jag att du inte cyklar fort utan fokuserar på njutningen, men hur många dagar tog det allt som allt?
Cykeln gick perfekt hela turen, vad annat att vänta - det är ju en Miyata!Härligt @aben gick den resan utan komplikationer?
Behövde du serva mycket på vägen?
Vad är det för klämma på en sån?Är det här ngt du jagar @LWB ?
extrapoäng till den som påpekar den lösa drevbulten först
Visa bilaga 712077
Flexibel kedjelinje. Det nya.Är det här ngt du jagar @LWB ?
Visa bilaga 712077
Drevbulten..Är det här ngt du jagar @LWB ?
Visa bilaga 712077
Färgkoden till Miyata - röd, är det någon som har den? Eller vet var man köper en sprayburk med rätt färg... (behöver måla om en framgaffel)
Jag ska bara lacka en gaffel så det är för lite för att blanda rätt kulör för en färgfirma, tror jag. Så det enklaste hade varit om man kunde få tag på en sprayburk i kulör som stämmer åtminstone till 90%.Visa bilaga 712181
Borde finnas någon burk kvar på Ebay tycker man ju. Kanske behöver söka på japanska? Dock finns det inte bara en röd Miyata-färg. Sunrise red, pepper red, diamond(?) red, osv.
En billackering kanske kan hjälpa dig för en billig peng?
Det finns en firma i Göteborg som blandar lack på sprayburk. De har både en- och tvåkompnentslack. Har tagit med ram dit så de mätt upp kulör. Funkar bra på solidlack men sämre med metalliclack m.m. då får de kolla färgkartor för att komma något sånär nära verkligheten.Jag ska bara lacka en gaffel så det är för lite för att blanda rätt kulör för en färgfirma, tror jag. Så det enklaste hade varit om man kunde få tag på en sprayburk i kulör som stämmer åtminstone till 90%.
(koga)Miyataspotting i Kødbyen i Köpenhamn idag.
den stod olåst och jag hade plats i bilen...Hoppas du ritualbrände det där otyget till "cykel"?
Jag hade också en One Hundred! Jag förstår varför det är din favorit. Absolut skönaste cykeln för långa turer, saknaden är stor. Sälj den aldrig.Visa bilaga 713288
Min vardagscykel och favoritcykel. Miyata 100. Här på tur längs Göta Kanal. Cyklade även UTU på densamma 2018. 2x6, modifierad till indexerade styrstamsreglage.
Glömde spänna fast hjulen när jag monterade den på taket för färd till Sjötorp i söndags. Höll på att tappa den på E18 mellan Enköping och Västerås. Det hade varit synd. Hängde i ramfästet på sidan av bilen. Lite tillbucklad framskärm var enda skadan. Den kommer överleva mig.
Stod fortfarande kvar idag.Miyata-spoting utanför förtidsröstningskontoret.
3X. Olåst och i behov av omvårdnad.
Visa bilaga 703046
Hej Fredrik!
Bortkastade och övergivna cyklar utan värde är inte hittegods och hanteras alltså inte av polisen.
Cyklar utan värde räknas som lågvärdesgods och ska lämnas till närmaste återvinningscentral alt kontakta kommunen.
Det du kan göra är att kontakta markägaren eller kommunen, då cykeln efter 3 månader tillfaller de. Så kan du komma överens med markägaren om du kan få behålla cykeln.
Hälsningar