Det ser ut som vi pratar navdynamo? Berätta mer! Även lampan är jag nyfiken på!
Jag säger som den libanesiske frisören hemma i svårföräldrarnas lilla landsortshåla, jajamenzan!
Det är för övrigt ett oerhört effektivt sätt att använda svenskan, och väldigt imponerande hur någon som har tillägnat sig språket i vuxen ålder kan vara så träffsäker. Se bara här nedan, när jag så kortfattat som mitt förstånd medger försöker förklara vad han menar med detta enda ”jajamenzan!”.
Det är ett gammalt XT-nav, DH-3N80. Tyvärr har Shimano fimpat det ur sitt sortiment, ihop med det snäppet ”lägre”, dvs lite tyngre men mer hållbara och i övrigt likvärdiga, DH-3N72. Det är förstås inte lönt att hålla tillverkningen igång för dynamonav med qr och utan skivbromsfäste
i en värld på en marknad där det bara är vi muppar i Miyatatråden som ännu inte har förstått lockelsen med TA, skivbromsar och lågförbrukande LED-lampor som drivs med batterier.
Det finns dock ännu alternativ. Dels hittade jag efter lite letande och ett par blindspår - lagersaldo ”I lager” men ett mejl två minuter efter beställning och betalning med innebörden att varan tyvärr inte finns i lager fuck you very much - jo, jag hittade till slut ett DH-3N72 för 36 ekrar som kommer att byggas upp som backup för när det här hjulet ger sig. Vilket sannolikt aldrig kommer att ske.
Dels finns Shutter Precision. De har haft hemska kvalitetsproblem med lagerras bara man har tittat snett på dem, och de måste, även om SP verkar hedra sin utlovade garanti, skickas till tillverkaren i Taiwan för lagning, dvs hjulet måste rivas. Just deras qr-modeller sägs vara tämligen tillförlitliga, men jag har begränsat tålamod med billigt-och-dåligt och obefintlig misskund med någon som spelar förvånad när billigt-och-dåligt visar sig vara just billigt-och-dåligt, vilket i långa loppet ofta transformerar till dyrt-och-dåligt. End of rant.
Lampan är en Busch & Müller IQ-XS. Det är en enklare variant i deras sortiment, men den känns riktigt gedigen och bra och ger tillräckligt mycket ljus för den traktorgravelcykling som jag ofta kör, även för snabb cykling i beckmörker. Dyrare lampor som ex. k-Lite ger mycket mer ljus även i låga farter, bra vid ex. cykling med tung packning eller i knölig terräng, och Edelux II ger behagligare ljusbild, ex. vid långa timmars nötande där en slaskig ljusbild hade varit tröttsam. Men hittills känns IQ-XS som en god avvägning mellan just billigt och bra.
Baklampan är en B&M Toplight Line Small. Definitivt en billig och plastig knockoff på ex. SON:s mycket snyggare, sannolikt tåligare och inte så våldsamt dyra motsvarighet. Den här får hänga med så länge den vill, men redan efter en höst och några tiotal, max något hundratal mörkermil så är jag en true believer. Dynamolyse är Vägen Framåt. Och Bakåt.
TLDR:
Shutter Precision lockar mig inte alls, även om jag förmodligen inte skulle lyckas köra sönder ett sådant ens om jag försökte.
SON är kattens pyjamas a’wright, men om man varesig behöver blinget, tillförlitlighet av guds nåde eller bästa möjliga verkningsgrad så känns de overkill. Full disclosure:
Jag har ett par SON 28 på andra byggen, men som vanligt insåg jag efter den korta tillfredsställelsen som blinget skänker att det är cyklingen och inte prylarna som får endorfin, dopamin, serotonin och noradrenalin att pumpa.
Shimano känns däremot som en smart medelväg. Med ett begagnat DH-3N80 där jag inte känner till hur hårt det har levt i sitt tidigare liv och ett nytt DH-3N72 på g så känner jag mig trygg med att kunna lysa min väg igenom mörkret under lång tid framöver.
B&M:s lampor känns som en god matchning till Shimano-navet. Mer Volvo 145 än Mercedes 220, men vad behöver man mer än en 145:a?
Kort sagt: Jajamenzan!