Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Är det inte det ena så är det det andra, som han sa som skruvade Miyata.

På Lila Dimman gav vevlagret med sig lätt som en vind när väl den gröndjävulska vevarmen var ur vägen. På Pingstpastorn däremot var vevarmarna ett intet, medan lagret satt som berget. Det kostade till slut en park tool hcw-4 och ett kvantum argan list att få isär skiten, men vad gör man inte för Konsten?

IMG_5874.jpeg

Nu är ramen strippad och redo för tvätt-å-puts följt av återuppbyggnad med en ohelig blandning av cykelns ursprungliga icke original LX-växlar och nygamla Deore/DX-prylar från @Valdemar.

IMG_5875.jpeg

Efter vevlagermisshandeln, som följde principen ”Operationen lyckades men patienten dog”, kan möjligen brorsans rampajja 912 få släppa ifrån sig sitt Shimano 600 vevlager, och om så sker så kanske den får släppa även sitt styrlager. Midnattsblått och silver, smaka på det.

Gott nytt gott folk.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Det är ju rätt tid på året, så jag skulle säga att det är mycket sannolikt😁

Jag kan ju även passa på att introducera Flammingon på samma tema. Är i princip klar men jag behöver ett huvud till sadelstolpen (det jag ”lånade” från en annan stolpe passar visst inte riktigt).

Så om någon har en 26,8 stolpe eller bara huvudet över, o kan tänka sig att skicka till Linköping mot ersättning vore det underbart.
Rätt säker på att jag har en stolpe, rätt ful iof men kanske funkar. Får kolla i gömmorna och återkomma.

Visa din Miyata!
Önskade mig lite glögg, finns visserligen i en butik några km bort men inte rätt sort så det motiverade såklart en tur in till stora staden. Stjärnklar, fantastisk himmel, blåste friskt men i jämförelse med gårdagen längre tur i regn och med vindar upp till 25 m/s var dagens sjumilare riktigt soft :)

54242646255_be810bfbf9_o_d.jpg

Fotnot. Breda däck är beroendeframkallande, Runnern har varit min förstacykel hela hösten.
Juligt uppställ 🌲 🎅🏻

Visa din Miyata!
Önskade mig lite glögg, finns visserligen i en butik några km bort men inte rätt sort så det motiverade såklart en tur in till stora staden. Stjärnklar, fantastisk himmel, blåste friskt men i jämförelse med gårdagen längre tur i regn och med vindar upp till 25 m/s var dagens sjumilare riktigt soft :)

54242646255_be810bfbf9_o_d.jpg

Fotnot. Breda däck är beroendeframkallande, Runnern har varit min förstacykel hela hösten.
Den glöggen var du värd💪💪

Visa din Miyata!
Nu är ramen strippad och redo för tvätt-å-puts…
Även små framsteg är framsteg, lär en vis man i Miyatatråden ha sagt. Jag vill minnas att det var omkring kl 7 om aftonen den 3 januari nådens år 2025.

I oputsat skick hade Pingstpastorns flejklack ett styvt jobb att slå midnattsblå dunster i ögonen på någon. Tom. er tillgifvne tvivlade i vanlig ordning på att den här gamla rishögen skulle kunna hämta sig, trots att jag har sett metamorfosen utspela sig fler gånger än jag minns. Såhär tedde sig gaffeln:
IMG_5910.jpeg

Men med diskmedel, borste och en omgång med duschslangen blev det rent både utanpå och inunder. Därefter nogsam men, nota bene, försiktig torkning invid vedspisen och sedan tog putsen vid. Och ni får tro det om ni vill, men lacken återfick sin forna glans även den här gången. Vissa ställen, ex. överröret där bromsvajern hade skavt, krävde extra omsorg, men nu jäklar är Pingstpastorn redo att kläs i den finaste högtidsskrud den här fattiga församlingen kan uppbringa.

Solen hade gått ned när dagens dont var förrättat, men nog anar man glansen här nedan?

IMG_5914.jpeg

IMG_5917.jpeg

Nåväl. Inte mycket att skryta med, men även små framsteg lär vara framsteg.

Visa din Miyata!
Även små framsteg är framsteg, lär en vis man i Miyatatråden ha sagt. Jag vill minnas att det var omkring kl 7 om aftonen den 3 januari nådens år 2025.

I oputsat skick hade Pingstpastorns flejklack ett styvt jobb att slå midnattsblå dunster i ögonen på någon. Tom. er tillgifvne tvivlade i vanlig ordning på att den här gamla rishögen skulle kunna hämta sig, trots att jag har sett metamorfosen utspela sig fler gånger än jag minns. Såhär tedde sig gaffeln:
Visa bilaga 745613

Men med diskmedel, borste och en omgång med duschslangen blev det rent både utanpå och inunder. Därefter nogsam men, nota bene, försiktig torkning invid vedspisen och sedan tog putsen vid. Och ni får tro det om ni vill, men lacken återfick sin forna glans även den här gången. Vissa ställen, ex. överröret där bromsvajern hade skavt, krävde extra omsorg, men nu jäklar är Pingstpastorn redo att kläs i den finaste högtidsskrud den här fattiga församlingen kan uppbringa.

Solen hade gått ned när dagens dont var förrättat, men nog anar man glansen här nedan?

Visa bilaga 745614

Visa bilaga 745615

Nåväl. Inte mycket att skryta med, men även små framsteg lär vara framsteg.

Coolt med XL-ram...är canti-bossen riktad som den ska? Ser ut som att den pekar utåt på bilden.

Visa din Miyata!
Coolt med XL-ram...är canti-bossen riktad som den ska? Ser ut som att den pekar utåt på bilden.
Det är som salig Christer Strömholm sa på frågan om man kan lita på bilden. ”Bilden ska man aldrig lita på. Fotografen kan man lita. [Konstpaus] Ibland.”

När du säger det så ser den onekligen vind ut på bilden så jag var tvungen att kolla. Den är tack och lov rak. Puh!

IMG_5920.jpeg

Annars är det skräcken att man vid en sån här fullständig överhalning ska hitta någon buckla eller spricka som tar ned ens drömmars farkost till en snöd Miyata-ram av 91 års modell. För jo, de är förbannat fina, xl-ramarna.

Idag blir det renskärning av m6- och m5-gängor runtom, rensning av vevlagerhylsan och montering av styrlager och gaffel. Jag ger med andra ord upp planen på att byta ut original styrlager mot något flottare. Det finns något mycket tillfredsställande med Tange-grejerna. Helt ljumma ur blinghänseende men, eller egentligen ”och dessutom”, fullt funktionsdugliga och om man bara tar hand om dem så torde de hålla i evigheter. Styrlagret får sitta där det sitter.

À la prochaine, Country Lovers.

Visa din Miyata!
Uppföljning av betinget, efter en dags lika lågintensivt som högambitiöst arbete:

Renskärning av m6- och m5-gängor: ✅
Montering av snyggskruv runtom: ✅
Rensning av vevlagerhylsan: ✅
Montering av styrlager och gaffel: ✅

Förråden av 5/32-tums kulor till styrlagret visade sig vara på upphällningen i så måtto att det saknades tre kulor för att kunna byta samtliga. Lösningen blev att ta nya lösa kulor i det undre lagret…
IMG_5922.jpeg

…och helt kallt återanvända befintligt lager med korgade kulor i det övre. Det var i gott skick till att börja med och tar inte heller tillnärmelsevis lika mycket stryk som det undre. När jag blir stående i vägkanten pga att det havererar så lovar jag att äta upp min cykelkeps.

När jag rengjorde tätningsringen till lagret så var det som om den hade varit gjord av plast och varit 30+ år gammal. Den gick i bitar:
IMG_5923.jpeg

En inventering av bra att ha-lådorna gav förvisso en ny gammal ring, men jäklar vad många Tange-lager jag måste ha rivit:

IMG_5924.jpeg

Nygammal ring bärgad och övre koppen komplett:

IMG_5925.jpeg

Framdriften så långt var så god att jag gav mig på att återupprätta växlarnas heder av bara farten. Jag har av någon anledning svårt för de annars så populära svarta M560 LX-prylarna. De gamla M550 däremot, hold kæft vad fina de är. Det gör dem tyvärr inte immuna mot bristande underhåll…

IMG_5926.jpeg

…men med en gnutta envishet och vederbörligt åsidosättande av de faderliga plikterna så finns det nu åter hopp om En Ny Vår. De hade inte mått bra av så mycket längre tid utan skötsel, men nu hämtade de sig fint. Voilà!

IMG_5928.jpeg

Sov nu gott och dröm om grå vajerhöljen med ändhylsor i mässing mot en midnattsblå botten. Flake news baby!

Visa din Miyata!
Körde tur och retur den Ganska Stora Staden för ett par glas av något gott ikväll. Termometern runt nollan och hagelskurar till och från gjorde det hela något spännande. Men dubb fram och Pasela bak skötte det hela med bravur.

Känslan när jag kommit hem: fan vad jag gillar den här cykeln, den måste jag börja använda mer! Så brukar jag för övrigt känna med alla mina cyklar.
IMG_8773.jpeg
IMG_8771.jpeg

Visa din Miyata!
Flake news!

En ny dag kom och gick. Vissa framsteg har under kvällen gjorts på Pingstpastorn.

Broms- och växelvajrar dragna. Mässingsändhylsorna från la Chouette i Paris satt verkligen som gjutna på de grå höljena och mot den blå lacken.
IMG_5941.jpeg

IMG_5944.jpeg

IMG_5947.jpeg

De kommer förstås att ärga och bli dassigare i färgen, men jag tror inte att de kommer att skämma cykeln för den sakens skull.

Styret befriades från originalreglagen och försågs med Deore-prylar. Det hela känns fantastiskt lovande.

IMG_5949.jpeg

Original BR-M501 cantibromsar gavs en grundlig men inte tvångsmässig tvätt-p-puts och lät sig sedan monteras utan några som helst besvär.

IMG_5950.jpeg

Ännu återstår att fixa ett vevlager för att jag ska få vev och kedja på plats och kunna justera växlarna. Bygget känns trots - eller kanske tack vare? - sin oavslutade skepnad, mycket lovande!

Visa din Miyata!
Flake news!

En ny dag kom och gick. Vissa framsteg har under kvällen gjorts på Pingstpastorn.

Broms- och växelvajrar dragna. Mässingsändhylsorna från la Chouette i Paris satt verkligen som gjutna på de grå höljena och mot den blå lacken.
Visa bilaga 746163

Visa bilaga 746164

Visa bilaga 746165

De kommer förstås att ärga och bli dassigare i färgen, men jag tror inte att de kommer att skämma cykeln för den sakens skull.

Styret befriades från originalreglagen och försågs med Deore-prylar. Det hela känns fantastiskt lovande.

Visa bilaga 746166

Original BR-M501 cantibromsar gavs en grundlig men inte tvångsmässig tvätt-p-puts och lät sig sedan monteras utan några som helst besvär.

Visa bilaga 746167

Ännu återstår att fixa ett vevlager för att jag ska få vev och kedja på plats och kunna justera växlarna. Bygget känns trots - eller kanske tack vare? - sin oavslutade skepnad, mycket lovande!
Det ser ut som vi pratar navdynamo? Berätta mer! Även lampan är jag nyfiken på!

Visa din Miyata!
Flake news!

Visa bilaga 746163

Visa bilaga 746164

Visa bilaga 746165

Visa bilaga 746166

Visa bilaga 746167

DX är nog bland det snyggaste och solidaste som finns🤩

Visa din Miyata!
Det ser ut som vi pratar navdynamo? Berätta mer! Även lampan är jag nyfiken på!
Jag säger som den libanesiske frisören hemma i svårföräldrarnas lilla landsortshåla, jajamenzan!

Det är för övrigt ett oerhört effektivt sätt att använda svenskan, och väldigt imponerande hur någon som har tillägnat sig språket i vuxen ålder kan vara så träffsäker. Se bara här nedan, när jag så kortfattat som mitt förstånd medger försöker förklara vad han menar med detta enda ”jajamenzan!”.

Det är ett gammalt XT-nav, DH-3N80. Tyvärr har Shimano fimpat det ur sitt sortiment, ihop med det snäppet ”lägre”, dvs lite tyngre men mer hållbara och i övrigt likvärdiga, DH-3N72. Det är förstås inte lönt att hålla tillverkningen igång för dynamonav med qr och utan skivbromsfäste i en värld på en marknad där det bara är vi muppar i Miyatatråden som ännu inte har förstått lockelsen med TA, skivbromsar och lågförbrukande LED-lampor som drivs med batterier.

Det finns dock ännu alternativ. Dels hittade jag efter lite letande och ett par blindspår - lagersaldo ”I lager” men ett mejl två minuter efter beställning och betalning med innebörden att varan tyvärr inte finns i lager fuck you very much - jo, jag hittade till slut ett DH-3N72 för 36 ekrar som kommer att byggas upp som backup för när det här hjulet ger sig. Vilket sannolikt aldrig kommer att ske.

Dels finns Shutter Precision. De har haft hemska kvalitetsproblem med lagerras bara man har tittat snett på dem, och de måste, även om SP verkar hedra sin utlovade garanti, skickas till tillverkaren i Taiwan för lagning, dvs hjulet måste rivas. Just deras qr-modeller sägs vara tämligen tillförlitliga, men jag har begränsat tålamod med billigt-och-dåligt och obefintlig misskund med någon som spelar förvånad när billigt-och-dåligt visar sig vara just billigt-och-dåligt, vilket i långa loppet ofta transformerar till dyrt-och-dåligt. End of rant.

Lampan är en Busch & Müller IQ-XS. Det är en enklare variant i deras sortiment, men den känns riktigt gedigen och bra och ger tillräckligt mycket ljus för den traktorgravelcykling som jag ofta kör, även för snabb cykling i beckmörker. Dyrare lampor som ex. k-Lite ger mycket mer ljus även i låga farter, bra vid ex. cykling med tung packning eller i knölig terräng, och Edelux II ger behagligare ljusbild, ex. vid långa timmars nötande där en slaskig ljusbild hade varit tröttsam. Men hittills känns IQ-XS som en god avvägning mellan just billigt och bra.

Baklampan är en B&M Toplight Line Small. Definitivt en billig och plastig knockoff på ex. SON:s mycket snyggare, sannolikt tåligare och inte så våldsamt dyra motsvarighet. Den här får hänga med så länge den vill, men redan efter en höst och några tiotal, max något hundratal mörkermil så är jag en true believer. Dynamolyse är Vägen Framåt. Och Bakåt.

TLDR:
Shutter Precision lockar mig inte alls, även om jag förmodligen inte skulle lyckas köra sönder ett sådant ens om jag försökte.
SON är kattens pyjamas a’wright, men om man varesig behöver blinget, tillförlitlighet av guds nåde eller bästa möjliga verkningsgrad så känns de overkill. Full disclosure: Jag har ett par SON 28 på andra byggen, men som vanligt insåg jag efter den korta tillfredsställelsen som blinget skänker att det är cyklingen och inte prylarna som får endorfin, dopamin, serotonin och noradrenalin att pumpa.
Shimano känns däremot som en smart medelväg. Med ett begagnat DH-3N80 där jag inte känner till hur hårt det har levt i sitt tidigare liv och ett nytt DH-3N72 på g så känner jag mig trygg med att kunna lysa min väg igenom mörkret under lång tid framöver.
B&M:s lampor känns som en god matchning till Shimano-navet. Mer Volvo 145 än Mercedes 220, men vad behöver man mer än en 145:a?

Kort sagt: Jajamenzan!

Visa din Miyata!
Jag säger som den libanesiske frisören hemma i svårföräldrarnas lilla landsortshåla, jajamenzan!

Det är för övrigt ett oerhört effektivt sätt att använda svenskan, och väldigt imponerande hur någon som har tillägnat sig språket i vuxen ålder kan vara så träffsäker. Se bara här nedan, när jag så kortfattat som mitt förstånd medger försöker förklara vad han menar med detta enda ”jajamenzan!”.

Det är ett gammalt XT-nav, DH-3N80. Tyvärr har Shimano fimpat det ur sitt sortiment, ihop med det snäppet ”lägre”, dvs lite tyngre men mer hållbara och i övrigt likvärdiga, DH-3N72. Det är förstås inte lönt att hålla tillverkningen igång för dynamonav med qr och utan skivbromsfäste i en värld på en marknad där det bara är vi muppar i Miyatatråden som ännu inte har förstått lockelsen med TA, skivbromsar och lågförbrukande LED-lampor som drivs med batterier.

Det finns dock ännu alternativ. Dels hittade jag efter lite letande och ett par blindspår - lagersaldo ”I lager” men ett mejl två minuter efter beställning och betalning med innebörden att varan tyvärr inte finns i lager fuck you very much - jo, jag hittade till slut ett DH-3N72 för 36 ekrar som kommer att byggas upp som backup för när det här hjulet ger sig. Vilket sannolikt aldrig kommer att ske.

Dels finns Shutter Precision. De har haft hemska kvalitetsproblem med lagerras bara man har tittat snett på dem, och de måste, även om SP verkar hedra sin utlovade garanti, skickas till tillverkaren i Taiwan för lagning, dvs hjulet måste rivas. Just deras qr-modeller sägs vara tämligen tillförlitliga, men jag har begränsat tålamod med billigt-och-dåligt och obefintlig misskund med någon som spelar förvånad när billigt-och-dåligt visar sig vara just billigt-och-dåligt, vilket i långa loppet ofta transformerar till dyrt-och-dåligt. End of rant.

Lampan är en Busch & Müller IQ-XS. Det är en enklare variant i deras sortiment, men den känns riktigt gedigen och bra och ger tillräckligt mycket ljus för den traktorgravelcykling som jag ofta kör, även för snabb cykling i beckmörker. Dyrare lampor som ex. k-Lite ger mycket mer ljus även i låga farter, bra vid ex. cykling med tung packning eller i knölig terräng, och Edelux II ger behagligare ljusbild, ex. vid långa timmars nötande där en slaskig ljusbild hade varit tröttsam. Men hittills känns IQ-XS som en god avvägning mellan just billigt och bra.

Baklampan är en B&M Toplight Line Small. Definitivt en billig och plastig knockoff på ex. SON:s mycket snyggare, sannolikt tåligare och inte så våldsamt dyra motsvarighet. Den här får hänga med så länge den vill, men redan efter en höst och några tiotal, max något hundratal mörkermil så är jag en true believer. Dynamolyse är Vägen Framåt. Och Bakåt.

TLDR:
Shutter Precision lockar mig inte alls, även om jag förmodligen inte skulle lyckas köra sönder ett sådant ens om jag försökte.
SON är kattens pyjamas a’wright, men om man varesig behöver blinget, tillförlitlighet av guds nåde eller bästa möjliga verkningsgrad så känns de overkill. Full disclosure: Jag har ett par SON 28 på andra byggen, men som vanligt insåg jag efter den korta tillfredsställelsen som blinget skänker att det är cyklingen och inte prylarna som får endorfin, dopamin, serotonin och noradrenalin att pumpa.
Shimano känns däremot som en smart medelväg. Med ett begagnat DH-3N80 där jag inte känner till hur hårt det har levt i sitt tidigare liv och ett nytt DH-3N72 på g så känner jag mig trygg med att kunna lysa min väg igenom mörkret under lång tid framöver.
B&M:s lampor känns som en god matchning till Shimano-navet. Mer Volvo 145 än Mercedes 220, men vad behöver man mer än en 145:a?

Kort sagt: Jajamenzan!
Intressant! Jag har ett Shimanonav på ngn cykel och fälttestar ett sp. Eller, jag gav ett till brorsan som faktiskt cyklar ibland och inte bara hänger på forum som byggde ett framhjul till sin omnium med det.
Hur jag än vänder och vrider på det inser jag att mitt problem med Shimanos nav är utseendet. Jag har i mitt inre dock närt en sjuk dröm om ett nexusnav i bak och ett dynamonav med fast monterade lampor för att verkligen minimera den handpåläggning som krävs även med en i övrigt välskött och justerad cykel.

Visa din Miyata!
Intressant! Jag har ett Shimanonav på ngn cykel och fälttestar ett sp. Eller, jag gav ett till brorsan som faktiskt cyklar ibland och inte bara hänger på forum som byggde ett framhjul till sin omnium med det.
Hur jag än vänder och vrider på det inser jag att mitt problem med Shimanos nav är utseendet. Jag har i mitt inre dock närt en sjuk dröm om ett nexusnav i bak och ett dynamonav med fast monterade lampor för att verkligen minimera den handpåläggning som krävs även med en i övrigt välskött och justerad cykel.
Det är onekligen skillnad även i utseende mellan de olika modellerna, men jag måste erkänna att jag gillar den klossiga och… erh, fulsnygga looken på Shimano-naven. Det hänger säkert ihop med att jag… Jag gissar att jag tycker en viss sak om funktionen och att jag då också bedömer utseendet därefter. Säkert nåt pyskologiskt.

Bejaka din sjuka dröm!

Visa din Miyata!
Jag hittade en liite buckla på toptuben på stora valley runnern. Missade den först när jag kollade igenom, men sen såg jag den när reflektionen var ojämn.

Jag vet att det är helt lungt, och att jag inte behöver fundera med på det.

Men skulle ändå vara fint om jag kunde få lite medhåll av tråden

Visa din Miyata!
Jag hittade en liite buckla på toptuben på stora valley runnern. Missade den först när jag kollade igenom, men sen såg jag den när reflektionen var ojämn.

Det är säkert inga problem! Säg till den ändå ger med sig så äter vi upp våra kepsar tillsammans.

Visa din Miyata!

Stoppa ett klistermärke där så återställer du ramens hållbarhet igen 🙌

Visa din Miyata!
Det är onekligen skillnad även i utseende mellan de olika modellerna, men jag måste erkänna att jag gillar den klossiga och… erh, fulsnygga looken på Shimano-naven. Det hänger säkert ihop med att jag… Jag gissar att jag tycker en viss sak om funktionen och att jag då också bedömer utseendet därefter. Säkert nåt pyskologiskt.

Bejaka din sjuka dröm!
Blev tvungen att kolla upp, och ska väl faktiskt ge dig rätt där. Min minnesbild är att alla ser ut som just.... Nexusnav. Men en snabb googling visar ju att vissa har charm som för den oinvigde kanske kan te sig lite svårförstådd, men som för ett tränat öga tydligt indikerar något annat.

Visa din Miyata!
För några dagar sedan träffade jag en av mina fina cykelvänner, han har blivit min strumpkran. Så när vi sågs kunde jag ge pengar till hans sons fotbollslag och jag fick ta emot många bra Newbody strumpor i utbyte. När vi står och konverserar hoppar en groda ur min mun "ska vi kanske ses och rippa lite feta trails på måndag?"
Han är inte blyg och svarar "ja gärna." Igårkväll kollade jag vädret inför idag.
Det såg som ni ser, lovande ut.
1000011450.png

Man kan ju inte tacka nej till otaliga vädervarningar och sitta inne och sura.
Det var spännande att hoppa på hojen idag. Att cykla till Hisingen vart bara det en utmaning.... 40 minuter tog det närmare bestämt. (Obs det var ju också såklart en broöppning inräknat i det.)

Sedan vart det en tur på grus och småvägar under allt som allt 3 timmar, snittade 13 kmh/h, piskande regn hårt som pilar i ansiktet och ständigt småslira på väglaget.
Men gadd damn!! Pojkar vill, Miyatan kan!

En sann dröm att slira runt på 😍😍❤️
Jag har sedan jag kommit hem bara legat på soffan och småsovit. Inte vart så sliten sen en BRM 300 för 2 år sedan.

Arigato! 🙌
1000011442.jpg
1000011449.jpg

Visa din Miyata!
För några dagar sedan träffade jag en av mina fina cykelvänner, han har blivit min strumpkran. Så när vi sågs kunde jag ge pengar till hans sons fotbollslag och jag fick ta emot många bra Newbody strumpor i utbyte. När vi står och konverserar hoppar en groda ur min mun "ska vi kanske ses och rippa lite feta trails på måndag?"
Han är inte blyg och svarar "ja gärna." Igårkväll kollade jag vädret inför idag.
Det såg som ni ser, lovande ut.
Visa bilaga 746249
Man kan ju inte tacka nej till otaliga vädervarningar och sitta inne och sura.
Det var spännande att hoppa på hojen idag. Att cykla till Hisingen vart bara det en utmaning.... 40 minuter tog det närmare bestämt. (Obs det var ju också såklart en broöppning inräknat i det.)

Sedan vart det en tur på grus och småvägar under allt som allt 3 timmar, snittade 13 kmh/h, piskande regn hårt som pilar i ansiktet och ständigt småslira på väglaget.
Men gadd damn!! Pojkar vill, Miyatan kan!

En sann dröm att slira runt på 😍😍❤️
Jag har sedan jag kommit hem bara legat på soffan och småsovit. Inte vart så sliten sen en BRM 300 för 2 år sedan.

Arigato! 🙌
Visa bilaga 746251Visa bilaga 746252
Jösses så vackert och väl kämpat!🤩
Dags att polaren byter upp sig😉

Visa din Miyata!
Insnöad (no shit!) och inblåst, vad kan en arm själ göra annat än att färdigställa Pingstpastorn?

Bilder kommer om jag orkar ta mig ut i döskallevädret, men alltihop kan sammanfattas med ett ”Holy Cromoly!”. Jösses jäklar vad bra det blir!

Först manifesterade jag mitt grova missbruk genom att kannibalisera grabbens 16.5:a på dess vevlager. Så långt har det alltså gått och så djupt ned i rännstenen har jag alltså sjunkit att jag slår sönder sonens sparbössa för att kunna köpa mer drick. Det är torftigt så att hälften hade varit nog.

Med vevlagret monterat moddade jag Valdemars Deore-vevar så att 175mm-veven (46-36-24) fick släppa ifrån sig sin mormorskaka till 170mm-veven, som hade 48-38-28 men som nu alltså har 48-38-24. Det känns grymt lovande!

På allt detta sedan ett par matchande DX-pedaler, en Wippermann Connex 808-kedja och justering av växlarna.

Nämnde jag att det blir bra?

IMG_5966.jpeg

Visa din Miyata!
Insnöad (no shit!) och inblåst, vad kan en arm själ göra annat än att färdigställa Pingstpastorn?

Bilder kommer om jag orkar ta mig ut i döskallevädret, men alltihop kan sammanfattas med ett ”Holy Cromoly!”. Jösses jäklar vad bra det blir!

Först manifesterade jag mitt grova missbruk genom att kannibalisera grabbens 16.5:a på dess vevlager. Så långt har det alltså gått och så djupt ned i rännstenen har jag alltså sjunkit att jag slår sönder sonens sparbössa för att kunna köpa mer drick. Det är torftigt så att hälften hade varit nog.

Med vevlagret monterat moddade jag Valdemars Deore-vevar så att 175mm-veven (46-36-24) fick släppa ifrån sig sin mormorskaka till 170mm-veven, som hade 48-38-28 men som nu alltså har 48-38-24. Det känns grymt lovande!

På allt detta sedan ett par matchande DX-pedaler, en Wippermann Connex 808-kedja och justering av växlarna.

Visa bilaga 746353
Jag tror jag får rätta dig med att säga att det blir mer än bra!🤯

Visa din Miyata!

Visa bilaga 746353
Ändå fint att se att någon håller miyata-elden brinnande även i tider som dessa.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 746353
Fler bilder tack och original dustcaps finns på EBay😍
Har du konto eller skall jag fixa?

Visa din Miyata!
Jag tror jag får rätta dig med att säga att det blir mer än bra!🤯
Tack och bock!

Ändå fint att se att någon håller miyata-elden brinnande även i tider som dessa.
Nyckelordet är ”insnöad”.
Men jag hittade också de båda böckerna om Rough Stuff Fellowship och blev så sattans sugen, så fastän Pingstpastorn har gått i närapå oskruvat skick hela hösten och vintern så gjorde jag slag i saken nu och rev ned den. Nu är den uppbyggd. 😉

Ja. Tänk den som finge sin utlovade Miyata. Den hade kunnat bygga cykel nu… @LWB 😘
Vafalls?
Blev det ingen leverans i GBG?
Tänk har den hamnat ibland alla hans andra.
Då är det inte säkert att den återfinnes........
Jo alltså… eller nej. Senast vi sågs, Socialisten och jag, så var jag så upptagen av att vältra över en hoper annat junk på honom att jag drog av gårde utan den viktigaste cykeln. Men det ger oss bara en anledning att ses på Veloform snart igen. Vem styr upp?

Fler bilder tack och original dustcaps finns på EBay😍
Har du konto eller skall jag fixa?
Bilder utlovas när väder och dagsljus tillåter det, var så säker. Ni kommer att få så mycket pingstpastor att ni kommer att be om nåd… 😂

PM:ar om dammluckor! 🙏

Haha, jorå, till sommaren kan du förvänta dig drönar-videos som sveper över ett hav av Paul-blingade Treks för att till slut landa på mig i en illgrön Lambo med käften full av gravlax. Youtube money.
Underbart, jag tar detta som ett löfte. Premiären gav mersmak!

Visa din Miyata!

Visa bilaga 746353
24, wtf?!
IMG_5216.png

Visa din Miyata!
Jo alltså… eller nej. Senast vi sågs, Socialisten och jag, så var jag så upptagen av att vältra över en hoper annat junk på honom att jag drog av gårde utan den viktigaste cykeln. Men det ger oss bara en anledning att ses på Veloform snart igen. Vem styr upp?

De andra grejerna försökte jag ta hand om på bästa sätt. @slice me nice har ärvt ungdoms-MTB:n och ska bygga fräckecykel till sin äldsta!

Sista helgen i januari då?

Visa din Miyata!
Tillbaka
Topp