Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Dagens Eko från Göteborg!

Det blev 5.5km runt ängården (promenad) med fru Edfeldt.
Väl hemkommen och utfodrad tog jag mig an utsättningen av robotgräsklipparen.
Det blev lite mulet då jag märkte att cabben dräller olja när jag backade ut för att komma åt grejerna. Känns dyrt och bra nu lagom till flytten.
Som plåster på det såret meckade jag lite hoj.

Valleyn fick luft i däcken efter vinterns sömn och även flitsadel på silverpinne. Som extra kläm drog jag på ett par gamla SPD också.

Rotade fram ett par gamla Continental och efter lite däckglans fick dem pryda de nya hjulen som skall sitta på kolet

Imorgon jobbar vi igen.. bara så ni vet!🤩

Visa bilaga 764234
Visa bilaga 764235Visa bilaga 764236Visa bilaga 764237Visa bilaga 764238
Vilken lila pärla! =)

Hur pass breda däck kör du med? Har 2.10 breda i Ridgerunnern men har gärna bredare om jag ska köpa nya till Terran. Hur breda klarar dessa ramar?

Visa din Miyata!
Vilken lila pärla! =)

Hur pass breda däck kör du med? Har 2.10 breda i Ridgerunnern men har gärna bredare om jag ska köpa nya till Terran. Hur breda klarar dessa ramar?
Tackar 🤩

Den lila har 2.25 och Gen 2 Terran som du har tar 2.4 lätt!
Sitter 2.4 på den nedan😉
IMG_2954.webp

Visa din Miyata!
Köpte detta Vevparti till min valley runner. Vevlagret som sitter nu vill jag byta ut. Vad ska jag köpa för axellängd? Ska jag köra samma som jag har idag eller får jag bättre kedjelinje med någon annan?

Tänker mig. Ett bb-un300 förresten

Visa bilaga 764365
Det är vevpartiet som avgör vilken axellängd som du ska använda. Ser ut som att du ska ha en axellängd på 123 mm om du har 68 mm vevlagerhylsa.

Visa din Miyata!
IMG_5795.webp

Äntligen har jag fått tummen ur och börjat fixa min nya gravel bajk! Det kommer bli en svart 3X med svarta delar med lite silver – ja, jag hör själv hur konstigt det låter med bara lite silver.

Återstår att se när leveransen av styrstam från Japan landar hos Veloform för vidare transport till Hälsingland.

Det ska bli svarta fälgar och silvriga ekrar och nav.

Vad tror Miyatasektenkollektivet om däck, ska man bryta av med lite tan wall, eller ännu mera svart?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 764481
Äntligen har jag fått tummen ur och börjat fixa min nya gravel bajk! Det kommer bli en svart 3X med svarta delar med lite silver – ja, jag hör själv hur konstigt det låter med bara lite silver.

Återstår att se när leveransen av styrstam från Japan landar hos Veloform för vidare transport till Hälsingland.

Vad tror Miyatasektenkollektivet om däck, ska man bryta av med lite tan wall, eller ännu mera svart?
En av de bästa grupperna, så glossy!
Svart/svart/silver är gött. Men tanwall livar upp, smaksak!

Visa din Miyata!
Visa bilaga 764481

Snyggt!
Tanwall på helsvart hoj kräver ganska mörka däcksidor tycker jag.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 764481

Vackert!
Svart + tanwall = snyggt.
När jag testade (den röda) Tuppgökens tanwall-skodda hjul på den mörkt mörkt blå Skäggiga Damen så lyfte den otroligt. Även Trippelkryssar’ns ljusa Pasela gör sig riktigt fint mot det svarta, även om det förstås är en hel del silver på den cykeln också. Testa!

Visa din Miyata!
Visa bilaga 764481

Det där blir riktigt fint. Det börjar bli för få svarta komponenter i tråden, tycker jag.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 764481

Kan nog passa med tanwall, gravelking sk kanske?

Visa din Miyata!
Den här kommer från @LWB tror jag. 175 mm lång vänstervev som jag inte minns varför jag har. Någon har börjat polera den. Säg till om någon vill ha den - LWB har första tjing! Jag rensar lådorna..

Visa bilaga 764797
Den hörde ihop med en högervev som jag var tvungen att såga isär, och sen blev den försöksobjekt för Operation Spit Shine. Det var bl.a. den erfarenheten som ledde fram till visheten att färgborttagningsmedel klår grovputskrita+polertrissa.
Jag lämnar WO men ta den som reserv någon, till den olyckliga dag då vänsterveven havererar.

Visa din Miyata!
Är inte det lite som att ha ett reservspett? Det tar liksom några generationer att slita ut..😇

Vem har ens reservgrejer liggande...?
Du sätter fingret rakt på den bultande karbunkeln. Jag utgick ifrån att alla har ett flöde av cyklar där någon gång en högervev sitter fast så väl att gängorna strippas och någon annan gång en vänstervev visar sig vara så hårt åtdragen att den har spruckit i godset… 🤷‍♂️

Och ang. både spett och vevar så rekommenderar MSB i sina nya riktlinjer att varje medborgare bör vara så välförsedd med endera att man klarar sig utan samhällets stöd i upp till 72 timmar. Så håll fast vid era spett och era uddavevar kamrater!

Visa din Miyata!
Den här kommer från @LWB tror jag. 175 mm lång vänstervev som jag inte minns varför jag har. Någon har börjat polera den. Säg till om någon vill ha den - LWB har första tjing! Jag rensar lådorna..

Visa bilaga 764797
Tror jag har en 105 högervev i samma längd, men de kanske inte är kompatibla? Inget jag har någon direkt nytta av i nuläget men det kanske någon annan har?

Visa din Miyata!
Du sätter fingret rakt på den bultande karbunkeln. Jag utgick ifrån att alla har ett flöde av cyklar där någon gång en högervev sitter fast så väl att gängorna strippas och någon annan gång en vänstervev visar sig vara så hårt åtdragen att den har spruckit i godset… 🤷‍♂️

Och ang. både spett och vevar så rekommenderar MSB i sina nya riktlinjer att varje medborgare bör vara så välförsedd med endera att man klarar sig utan samhällets stöd i upp till 72 timmar. Så håll fast vid era spett och era uddavevar kamrater!
Ang spett så är ju n3wton välförsedd iallafall🤣

Visa din Miyata!
Alltså skicket på den här ramen.

Neratrippad och tvättad ordentligt. Några enstaka skav efter stöd samt lås men annars otroligt fint skick. Alla dekaler är som nyskick.

Nu väntar jag bara in delar för att montera ihop så får vi se hur slutresultatet blir sen.

Inte en brun fläck innanför vevlagret

Någon som har bra tips på ett frontrack i lagom storlek och stabilt för en valley runner?

Bilagor

• PXL_20250425_103056301.MP.webp
    PXL_20250425_103056301.MP.webp
    142.4 KB · Besök: 59
  • PXL_20250425_103052219.MP.webp
    PXL_20250425_103052219.MP.webp
    149.3 KB · Besök: 56
  • PXL_20250425_103049761.MP.webp
    PXL_20250425_103049761.MP.webp
    241.9 KB · Besök: 50
  • PXL_20250425_103043029.MP.webp
    PXL_20250425_103043029.MP.webp
    156.3 KB · Besök: 51
  • PXL_20250425_103040008.MP.webp
    PXL_20250425_103040008.MP.webp
    457.6 KB · Besök: 50
  • PXL_20250425_103035888.MP.webp
    PXL_20250425_103035888.MP.webp
    234.2 KB · Besök: 61
  • PXL_20250425_103030712.MP.webp
    PXL_20250425_103030712.MP.webp
    716.1 KB · Besök: 60
Visa din Miyata!

Neratrippad och tvättad ordentligt. Några enstaka skav efter stöd samt lås men annars otroligt fint skick. Alla dekaler är som nyskick.

Nu väntar jag bara in delar för att montera ihop så får vi se hur slutresultatet blir sen.

Någon som har bra tips på ett frontrack i lagom storlek och stabilt för en valley runner?
Ser ju fantastiskt fin ut! Blir kul att se slutresultatet 🙂

Visa din Miyata!

I princip nyskick! Snälla var rädd om den🤩

Visa din Miyata!
Någon som har tips på en sjysst pakethållare fram för valleyn? Gillar designen på atran velo cargo city. Någon som testat en sån eller annan atran velo på en valley

Visa din Miyata!
Ja jag tänker nog kanske samma. Förslag på nån modell?
Inte direkt, har provat rätt många olika modeller och tycker väl att den som förut fanns från rfr och fästs i bromsfästena är svårslagen vad gäller pris kontra funktion om man är ute efter en som inte som är så stor (eller dyr). Gillar du looken på altran går det säkert att modda fästena så att de passar med fästena på gaffeln.

Senast jag själv letade något som skulle fästa där slutade det med att jag svetsade ett själv.... (Tyvärr sitter det på en Crescent, men hav överssende)

Bilagor

• PXL_20250126_135433224.webp
    PXL_20250126_135433224.webp
    1 MB · Besök: 84
Visa din Miyata!
Någon som har tips på en sjysst pakethållare fram för valleyn? Gillar designen på atran velo cargo city. Någon som testat en sån eller annan atran velo på en valley
Roligt bygge!

Jag tycker att designen på City ser mysko ut med uppviket i framkant. Borde inte den vilja vara i vägen för allt som är det minsta för stort?

Har du kollat in Pelago Commuter i dess olika storlekar? Small ser ut att vara hyfsat nätt. Flera här i tråden har medium eller large och de verkar väldigt nöjda. De finns i polerat eller svartmålat rostfritt och samma men i aluminium.

Visa din Miyata!
Jag har span på danska Omniums rack, men har inte gjort slag i saken än.

Själv har jag två från Soma som funkar väldigt bra, men de kostar en förmögenhet nuförtiden.

Visa din Miyata!
Jag erbjöd mig att hjälpa en granne, en herre på dryga 70, att ge hans cykel en översyn. Det visade sig vara en Monark Ulv, en riktig skrämma små barn-mtb med ram av hi-ten och med dämpargaffel. Döm då om min förvåning när jag bakom denna gottebakelse i garaget såg inte bara en fin Nishiki-mixte i klanderfri pärlemorvitt och med Shimano 600-prylar utan även…

…två Miyata TI6000!
Visa bilaga 730600

De tillhörde i likhet med Nishikin hans svåger och svägerska och hade gått ett antal Vätternrundor. Dura Ace från hjässan till fotabjället, storlek 54 resp 56 skulle jag gissa, flite-sadlar.

Tänka sig vad små röda lador kan dölja!

De fick dock stå kvar, medan jag for hemåt med Monarken och en annan hemsk sak, en ”Tiger Mountain” som hans svåger hade vunnit i en säljtävling på jobbet. Historien förtalte inte om det var förstapris eller jumbo.
Nu är grannens båda TI6000 och Nishiki-mixten till salu. Skicka PM med bud om någon är intresserad.

Edit: Båda TI6000 var visst 54 cm (DuraAce växlar, Shimano 600 vevar, DA-bromsar på den ena och RX100 på den andra, Flite TI/Kevlar på den ena och vanlig Flite på den andra) och mixten är 52 cm (Shimano 600 Arabesque växlar och DiaCompe bromsar).

TI:n med kolstolpe var lös liksom alu-stolpen på mixten. På TI:n med alu-stolpe kärvade bulten med jag skulle gissa att stolpen är lös.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Nu är grannens båda TI6000 och Nishiki-mixten till salu. Skicka PM med bud om någon är intresserad.

Edit: Båda TI6000 var visst 54 cm (DuraAce växlar, Shimano 600 vevar, DA-bromsar på den ena och RX100 på den andra, Flite TI/Kevlar på den ena och vanlig Flite på den andra) och mixten är 52 cm (Shimano 600 Arabesque växlar och DiaCompe bromsar).

TI:n med kolstolpe var lös liksom alu-stolpen på mixten. På TI:n med alu-stolpe kärvade bulten med jag skulle gissa att stolpen är lös.
Alltså. Jag tror inte på det jär. Hur sannolikt är det egentligen att just en granne till dig av alla personer har två jäkla Miyata i garaget???? 😂
(Beroende på pris är det intressant. )

Tillbaka
Topp