Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Här kommer veckans tips på förklädda Miyator. Rimligt prissatta för dig som inte har en men vill testa, eller bara ”behöver” en sil till.

IMG_5990.webp

IMG_5991.webp

IMG_5992.webp

IMG_5993.webp

Visa din Miyata!
I morgon sker leverans av en 56:a 3X-ram till @slice me nice jämte en 20.5” stål-Valley-ram för vidare befordran till @hulten. Jag hade först tänkt att hänga cyklarna bakpå Tuppgöken med hjälp av Jr:s FollowMe Tandem påhängsmojäng, varför jag byggde om 3X:en till mullet:

IMG_7305.webp

Pga anledning så slog jag dock den planen ur hågen till förmån för min gamle trotjänare lastcykeln. Den visade sig dock ha fått punka på framhjulet, hur fan den nu har gått till eftersom den var kontinent när jag hängde upp den i höstas. Bara att spotta i tassen och whippa fram lagsatsen:
IMG_7304.webp

Med slangen lagad - jag är vanligtvis en dålig människa även i så måtto att jag, så sällan som jag få punka peppar peppar, brukar byta till ny slang, men 20”-slangar har jag inga större förråd utav så den här gången blev det gammal hederlig lagning - nåväl, med punkan lagad surrades sedan ramarna fast på flaket:

IMG_7306.webp

En kort provtur gav vid handen att sadeln var alldeles för obekväm för de 12+12 km som leveransen till Slajsar’n i morgon kommer att innebära, så jag skattade tillfälligt Tuppgöken på dess finsadel.

Från och med i morgon vilar ansvaret för skarpsynta skruvarskrönor och rafflande rajdrapporter för dessa båda cyklar således på herrar Hulten och Slajsar’n. Just sayin’.

Visa din Miyata!
Satt ute och åt lunch med fru och svärmor när en äldre herre cyklade förbi på en One Thousand i fint skick (visserligen med rakt styre, men ändå). Ingen annan i lunchsällskapet förstod storheten i vad vi just sett. Lite senare såg vi honom igen. Fortfarande bara jag som fick puls. Vad är det för jäkla fel på folk egentligen?!

Visa din Miyata!
Satt ute och åt lunch med fru och svärmor när en äldre herre cyklade förbi på en One Thousand i fint skick (visserligen med rakt styre, men ändå). Ingen annan i lunchsällskapet förstod storheten i vad vi just sett. Lite senare såg vi honom igen. Fortfarande bara jag som fick puls. Vad är det för jäkla fel på folk egentligen?!
Lukas 23:34.

Visa din Miyata!
I morgon sker leverans av en 56:a 3X-ram till @slice me nice jämte en 20.5” stål-Valley-ram för vidare befordran till @hulten. Jag hade först tänkt att hänga cyklarna bakpå Tuppgöken med hjälp av Jr:s FollowMe Tandem påhängsmojäng, varför jag byggde om 3X:en till mullet:

Visa bilaga 772160

Pga anledning så slog jag dock den planen ur hågen till förmån för min gamle trotjänare lastcykeln. Den visade sig dock ha fått punka på framhjulet, hur fan den nu har gått till eftersom den var kontinent när jag hängde upp den i höstas. Bara att spotta i tassen och whippa fram lagsatsen:
Visa bilaga 772161

Med slangen lagad - jag är vanligtvis en dålig människa även i så måtto att jag, så sällan som jag få punka peppar peppar, brukar byta till ny slang, men 20”-slangar har jag inga större förråd utav så den här gången blev det gammal hederlig lagning - nåväl, med punkan lagad surrades sedan ramarna fast på flaket:

Visa bilaga 772162

En kort provtur gav vid handen att sadeln var alldeles för obekväm för de 12+12 km som leveransen till Slajsar’n i morgon kommer att innebära, så jag skattade tillfälligt Tuppgöken på dess finsadel.

Från och med i morgon vilar ansvaret för skarpsynta skruvarskrönor och rafflande rajdrapporter för dessa båda cyklar således på herrar Hulten och Slajsar’n. Just sayin’.
Ja det var i sanning en vacker leverans av ramar! Och ännu mer så i verkliga livet kan jag intyga.

Stålramarna stod för övrigt i spännande kontrast mot resterande samling av tresiffrigt antal ack så moderna såna dära Månntenbajks i orten just denna dag.

Blir kul att bygga stål igen! Jag får återkomma med planerna, de är inte helt spikade ännu.

Visa din Miyata!
Vackert! Är det Soma Dream Hi-Rise?
Märkligt, när jag var med sonen och @slice me nice på mtb-loppet idag (höll mig i start-/målområdet) så såg de ytterligt få 26-tummarna ut som akterseglade små tonåringar jämfört med de många 29-tummarna. Men de här cyklarna är baskemej det stygg… snyggaste jag vet i cykelväg.

Ja det var i sanning en vacker leverans av ramar! Och ännu mer så i verkliga livet kan jag intyga.

Stålramarna stod för övrigt i spännande kontrast mot resterande samling av tresiffrigt antal ack så moderna såna dära Månntenbajks i orten just denna dag.

Blir kul att bygga stål igen! Jag får återkomma med planerna, de är inte helt spikade ännu.
Väl slitet i skogen idag! Och tack för att du, ihop med @hulten, hjälper mig att tunna ut i stallet. Det är ändå vackert, 3X:en kom från @berzeli och via undertecknad fick den en gaffel från @Moses95 innan den kom i din vård. Enpetaren kom från @Thuna via @Carl Edfeldt och undertecknad och hamnar nu hos @hulten. Rundgång? Knappast. Kretslopp och pånyttfödelse? Definitivt!

Visa din Miyata!
Vackert! Är det Soma Dream Hi-Rise?
Märkligt, när jag var med sonen och @slice me nice på mtb-loppet idag (höll mig i start-/målområdet) så såg de ytterligt få 26-tummarna ut som akterseglade små tonåringar jämfört med de många 29-tummarna. Men de här cyklarna är baskemej det stygg… snyggaste jag vet i cykelväg.
Ajjemen, behöver leta rätt på en annan stam bara. 40mm med hi rise styret blev liiite väl kompakt.
Men annars är jag som alltid, rätt överraskad över hur trevlig den är att trampa runt på

Visa din Miyata!
Du menar en Miyata som jag inte har köpt?
Nej, den är för liten, och tro det eller ej men de 12 stålisar som är mina egna får räcka för tillfället. På tal om det så tror jag att en 18.5” On/Off ram/styrlager/gaffel i rött är up for grabs om någon är hugad. Likaså en 54 cm 3X ram/styrlager/gaffel i svart, och kanske till och med en 20.5” stål-Valley, också det ram/styrlager/gaffel. För det är som den gode Antoine de Saint-Exupéry så klokt skaldade, Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Sorry för nekro men har du kvar 3x-an? Är jag för lång med mina ståtliga 179,5 cm?

Visa din Miyata!
Sorry för nekro men har du kvar 3x-an? Är jag för lång med mina ståtliga 179,5 cm?
På morgonen eller kvällen? 😉
Jag har 54 och lika lång, passar bra tycker jag.
Den har kommit till ett nytt kärleksfullt hem hos en sektveteran. Jag skrev fel i inlägget ovan, den var inte 54 utan 56 cm. Kanske en liten tröst i bedrövelsen ändå att jag tycker att 56 är för litet för mina 179,5 cm, men det kan förstås variera.

Visa din Miyata!
Den har kommit till ett nytt kärleksfullt hem hos en sektveteran. Jag skrev fel i inlägget ovan, den var inte 54 utan 56 cm. Kanske en liten tröst i bedrövelsen ändå att jag tycker att 56 är för litet för mina 179,5 cm, men det kan förstås variera.
Otroligt att alla i sekten är 179,5 🥲 ja det var en god tröst och viktig info i sökandet!

Visa din Miyata!
Det ser ju dessutom ut som att de menar det! Min pendlingssträcka är stundtals mer av karaktären "cyklar du in jävel?"
De försöker med trevliga skyltar nudga folk att ta en liten omväg genom mitt område. På andra sidan skylten är det pilar om vilken väg de tycker man ska ta istället för att gena rakt över en, i vissa boendes tycke, farlig korsning med halvdan sikt.
Men trevlig ton är det absolut :)

Visa din Miyata!
Det är den fanimig.
Har lite klarlackssläpp på några ställen, ska se om jag vågar mig på att slipa ner och lacka.
Allt på den är fan perfekt. Miyata-dekalerna är otroligt coola mot den blanka färgen, styrstammen har en perfekt längd, styret perfekt vinklat nedåt litegrann. De silvriga reglagen. Till och med lindan är otroligt cool. Gör ju såklart väldigt mycket för helheten att du också rockar kolfiberhjul. Mama Mia vilken hoj alltså. Den ska du vårda och aldrig aldrig sälja!

Visa din Miyata!
Allt på den är fan perfekt. Miyata-dekalerna är otroligt coola mot den blanka färgen, styrstammen har en perfekt längd, styret perfekt vinklat nedåt litegrann. De silvriga reglagen. Till och med lindan är otroligt cool. Gör ju såklart väldigt mycket för helheten att du också rockar kolfiberhjul. Mama Mia vilken hoj alltså. Den ska du vårda och aldrig aldrig sälja!
Jag har till och med strumpor i samma neonorange färg som matchar 😎

Visa din Miyata!
Visa bilaga 772809

Har inte den här skönheten några läskande rajdrapporter att bjuda på? Eller (och) en laguppställning med 22,5:orna…?
Det kan vara så tråkigt att den här cykeln bor 100 mil från mig, så det blev inte mer än ett par små snurrar sist jag var "hem" och hälsade på.

Men lovar att bjuda på mer när semestertiderna närmar sig och man får fly stockholm igen 🥰

Visa din Miyata!
IMG_9390.webp
En första enkel mock-up av Le Triplette de Belleville.

Styret blev bara något jag hade liggande, det kommer bytas (eller kanske vändas rätt, det här är väl egentligen uppochner).

Tanken här är nog att för en gångs skull inte ha en särskilt aggressiv position utan istället gå åt lite glidarstuk. Blanka skärmar, kanske nån nätt liten pakethållare, navdynamo. 1x7 eller 1x8 kanske.

De är korta de här rackarna förresten: överröret är inte längre än på min Team Miyata Tim, som är minst en storlek mindre. Bra för mig, jag var lite orolig att den skulle vara för lång för mina 176 cm men det kommer inte bli något problem. Sadeln är i botten eftersom jag inte hittade någon stolpe i rätt dimension.

Frågan är hur jag ska få den att poppa, bara svart och silver känns lite färglöst just nu. Får se vad jag hittar på. Rosa höljen?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 772828En första enkel mock-up av Le Triplette de Belleville.

Styret blev bara något jag hade liggande, det kommer bytas (eller kanske vändas rätt, det här är väl egentligen uppochner).

Tanken här är nog att för en gångs skull inte ha en särskilt aggressiv position utan istället gå åt lite glidarstuk. Blanka skärmar, kanske nån nätt liten pakethållare, navdynamo. 1x7 eller 1x8 kanske.

De är korta de här rackarna förresten: överröret är inte längre än på min Team Miyata Tim, som är minst en storlek mindre. Bra för mig, jag var lite orolig att den skulle vara för lång för mina 176 cm men det kommer inte bli något problem. Sadeln är i botten eftersom jag inte hittade någon stolpe i rätt dimension.

Frågan är hur jag ska få den att poppa, bara svart och silver känns lite färglöst just nu. Får se vad jag hittar på. Rosa höljen?
Jag tror att gult skulle komplettera svart och silver bra.

Visa din Miyata!
Tack för tipset! Har inte riktigt bestämt hur jag ska göra med gruppen öht. Antingen flyttar jag över min dura ace 7700 grupp från min gamla fondriest ram som ska läggas på hyllan, köper 105 11 delat eller behåller 9 delade veloce gruppen. Decisions decisions....Sen blir det nog att riva hela cykeln, ordentligt göra rent och sen polera ramen innan den återuppföds.

Men innan dess så tog jag en kort tur nu på kvällen och cykeln känns riktigt trevlig, kvick, responsiv och snabb :cool:

Visa bilaga 710519
Visa bilaga 710520
Visa bilaga 710521

Dp var det dags att ta tag i Miyatan! Japans bästa förtjänarsåklart japans bästa, veloce 9s gruppen ska väck och på ska.......
1000039031-webp.765665

I samma veva tänket jag passa på att helt plocka isär ramen så att den kan få sig en ordentlig tvätt!

PXL_20250605_183351561.webp

Allt gick bra ända tills....

PXL_20250605_192208454.webp

PXL_20250605_190723542.webp

Och jag som tänkte, fan vad skönt, första gången på länge som jag mekar med en cykel och råkar ha alla verktyg! Har många bottom bracket tools men just denna fanns inte lådan...Nåja, ramen får vänta med en tvätt och polering tills någon annan dag.

Insåg också att jag VERKLIGEN behöver ett nytt headset då det som satt på såg ut som typ en gammal kondom :(

PXL_20250605_191405192.webp

Fortsättning följer!

Visa din Miyata!
Dp var det dags att ta tag i Miyatan! Japans bästa förtjänarsåklart japans bästa, veloce 9s gruppen ska väck och på ska.......
1000039031-webp.765665

I samma veva tänket jag passa på att helt plocka isär ramen så att den kan få sig en ordentlig tvätt!

Visa bilaga 772998

Visa bilaga 772999

Visa bilaga 773000

Och jag som tänkte, fan vad skönt, första gången på länge som jag mekar med en cykel och råkar ha alla verktyg! Har många bottom bracket tools men just denna fanns inte lådan...Nåja, ramen får vänta med en tvätt och polering tills någon annan dag.

Insåg också att jag VERKLIGEN behöver ett nytt headset då det som satt på såg ut som typ en gammal kondom :(

Visa bilaga 773001

Fortsättning följer!
Kan hända att jag har verktyget till vevlagret. Kan skicka det ifall det är rätt.

Visa din Miyata!
1000039031-webp.765665

Visa bilaga 772998

Visa bilaga 772999

Visa bilaga 773000

Visa bilaga 773001

Fortsättning följer!
IMG_6044.webp

Ser väl ut att passa. Använt en gång för att få bort ett sånt där lager av plast som efter borttagning fick en påle inkört i hjärtat, brändes och därefter begravdes så djupt ner att inte ens satan själv skulle kunna hitta och återuppliva skiten.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 773004
Ser väl ut att passa. Använt en gång för att få bort ett sånt där lager av plast som efter borttagning fick en påle inkört i hjärtat, brändes och därefter begravdes så djupt ner att inte ens satan själv skulle kunna hitta och återuppliva skiten.
Hahaha känner din frustration, been there :D nu när jag ser verktyget ser det dock bekant ut, ska kolla igen på vind först!

Visa din Miyata!
1000039031-webp.765665

Visa bilaga 772998

Visa bilaga 772999

Visa bilaga 773000

Visa bilaga 773001

Fortsättning följer!
Oj vad tjusigt det blir! Vill du sälja veloce-brifters?

Visa din Miyata!
Var det förresten någon som undrade hur det gick med auktionsfyndet av den svarta hundringen? Jodå. Den rullar som en dröm!
En grej behöver fixas och det är växelreglaget till framväxeln som inte fastnar.. någon som har?

Bilagor

• 20250607_094701.webp
    20250607_094701.webp
    856.8 KB · Besök: 49
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp