Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Screenshot_2026-02-10-18-41-47-39_0ce57feeccaa51fb7deed04b4dbda235.webp
Bra pris för nån som söker efter nått nytt bygge

Visa din Miyata!
Hej!
Vevlager fråga på en six ten;
Kan jag anta att drivsidans vevlagerskål gängas ut medurs?
Kan jag använda en vettig rörtång?
Jag mätte avståndet till 35mm, de verktyg som finns online (enligt bild) anges 36mm. Är det värt att få fatt på verktyget i fråga?

Bilagor

• IMG_2464.webp
    IMG_2464.webp
    257.7 KB · Besök: 28
  • IMG_2465.webp
    IMG_2465.webp
    24.1 KB · Besök: 26
Visa din Miyata!
Hej!
Jag mätte avståndet till 35mm, de verktyg som finns online (enligt bild) anges 36mm. Är det värt att få fatt på verktyget i fråga?
Hej,
Det stämmer, left is right, right is wrong.
Om lagret har liv kvar i sig så hade jag rekommenderat att köpa eller låna rätt verktyg. En rörtång kan göra skålen ganska ful, medan det är väl värt att behålla och renovera upp ett gammalt kopp och kons-lager.
Om du finns i närheten av Jönköping så lånar jag ut nyckeln.

Visa din Miyata!
Hej!
För att komplettera @LWBs utmärkta svar, så är det lurigt med de där lagerskålarna. De kan skilja, och skiljer, lite grand beroende på märke och så vidare. Jag har två eller tre verktyg numera, som täcker de olika dimensionerna hyfsat. Finns i Kungsbacka.

Visa din Miyata!
Heej
En riktigt stor skiftnyckel har jag använt när inget annat hjälper, dessutom universal storlek. Värma ytter hylsan med varmluft pistol kan vara bra om det sitter riktigt illa. Tips: Smörj gängor vid montering så det inte rostar ihop.
Visa bilaga 816365
Visa bilaga 816366
fast det där är inte en miyata, så den metoden kan omöjligt funka på våra finhojar ;)

(rätt verktyg finns även att låna i Skåne)

Visa din Miyata!
Hej!
Tack för alla tips och erbjudanden om att låna verktyg, det värmer. Fick inte fatt på fackmannamässigt verktyg i Sthlm, rörtång ordnade det utan skada. Använde lite mirum spray men ingen värme. Lagret ganska ledset med slitna lagerbanor. Tänkte testa hollowtech vevparti med vevlager därtill, men behåller de gamla delarna.

Passar på att tipsa om en Miyata i Sthlm som behöver räddas (inte min)

Bilagor

• IMG_2523.webp
    IMG_2523.webp
    697.7 KB · Besök: 32
Visa din Miyata!
Hallå alla miyata-älskare! Tänkte dra en intressekoll ifall någon är sugen på att köpa denna pärlan. Väldigt tråkigt men cyklar nästan aldrig på den och har inte plats för den. Hör av er via PM!
Visa bilaga 818244
Så en triple cross med 1x10 Tiagra 4700, ramstorlek ca 56?
Har tyvärr inte plats och den är för stor, men skriv gärna var den finns, finns säkert någon som nappar :)

Visa din Miyata!
Drog ut min CT3000 ur garaget igår och upptäckte att jag kastat - KASTAT!!! - den 9-delade kassetten, så nu måste jag hitta en ersättning... Fatta ångesten när man inser att man kastat någonting som man behöver!

Visa din Miyata!
Idag har jag varit hemma tillräckligt sjuk för att inte jobba, men samtidigt tillräckligt frisk för att bli rastlös och ge mig ut i garaget.
Tanken var så klart att hinna massa saker.
Började med att byta vevparti till ett mer tidstypiskt. Problem uppstod direkt då klingan inte passade. Men det löste sig med lite filande.
1000006222.webp

Efter det var tanken att montera bromsar. Problem igen! Det saknas en justerbricka i ena bromsen, något jag helt hade missat tidigare.
1000006220.webp

Svårt att se på bilden, men bromsarmen till vänster saknar brickan och en svart bussning. Tittar man noga syns de på den till höger.

Gav upp för stunden och gav mig på att montera skärmar på Svarta Madame. Allt gick fint tills jag monterade på bakhjulet och insåg att y-kabeln för bromsen tar i skärmen bak vilket gör att bromsen ligger mot fälgen. Ridå! Jag blev så trött att jag glömde ta kort.

Så om någon sitter på en Shimano y-kabel längre än 9 cm och/eller justerbrickan till deore lx (eller hel cantibroms) och kan tänkas skiljas från dem så är det bara att säga till!

Visa din Miyata!
Idag har jag varit hemma tillräckligt sjuk för att inte jobba, men samtidigt tillräckligt frisk för att bli rastlös och ge mig ut i garaget.
Tanken var så klart att hinna massa saker.
Började med att byta vevparti till ett mer tidstypiskt. Problem uppstod direkt då klingan inte passade. Men det löste sig med lite filande.
Visa bilaga 819060

Efter det var tanken att montera bromsar. Problem igen! Det saknas en justerbricka i ena bromsen, något jag helt hade missat tidigare.
Visa bilaga 819062
Svårt att se på bilden, men bromsarmen till vänster saknar brickan och en svart bussning. Tittar man noga syns de på den till höger.

Gav upp för stunden och gav mig på att montera skärmar på Svarta Madame. Allt gick fint tills jag monterade på bakhjulet och insåg att y-kabeln för bromsen tar i skärmen bak vilket gör att bromsen ligger mot fälgen. Ridå! Jag blev så trött att jag glömde ta kort.

Så om någon sitter på en Shimano y-kabel längre än 9 cm och/eller justerbrickan till deore lx (eller hel cantibroms) och kan tänkas skiljas från dem så är det bara att säga till!
Kan kika om jag har nån liknande broms. Det känns så men är inte helt säker.

Tillbaka
Topp