Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Berätta, vad var det?
Du har förhoppningsvis snart ett PM om fråga om du kan hämta den...Berätta, vad var det?
Hej,Hej!
Vevlager fråga på en six ten;
Kan jag anta att drivsidans vevlagerskål gängas ut medurs?
Kan jag använda en vettig rörtång?
Jag mätte avståndet till 35mm, de verktyg som finns online (enligt bild) anges 36mm. Är det värt att få fatt på verktyget i fråga?
För att komplettera @LWBs utmärkta svar, så är det lurigt med de där lagerskålarna. De kan skilja, och skiljer, lite grand beroende på märke och så vidare. Jag har två eller tre verktyg numera, som täcker de olika dimensionerna hyfsat. Finns i Kungsbacka.Hej!
Jag mätte avståndet till 35mm, de verktyg som finns online (enligt bild) anges 36mm. Är det värt att få fatt på verktyget i fråga?
Najs med en skiftnyckel som kostar mer än hela cykelnHeej
En riktigt stor skiftnyckel har jag använt när inget annat hjälper, dessutom universal storlek. Värma ytter hylsan med varmluft pistol kan vara bra om det sitter riktigt illa. Tips: Smörj gängor vid montering så det inte rostar ihop.
Visa bilaga 816365
Visa bilaga 816366
fast det där är inte en miyata, så den metoden kan omöjligt funka på våra finhojar ;)Heej
En riktigt stor skiftnyckel har jag använt när inget annat hjälper, dessutom universal storlek. Värma ytter hylsan med varmluft pistol kan vara bra om det sitter riktigt illa. Tips: Smörj gängor vid montering så det inte rostar ihop.
Visa bilaga 816365
Visa bilaga 816366
(rätt verktyg finns även att låna i Skåne)
Om du finns i närheten av Jönköping så lånar jag ut nyckeln.
Övriga Sverige är mer team haschmek. Rörtång eller stor skiftnyckeln brukar göra jobbet för mig...Götaland levererar. Var är svearna och norrlänningarna? Tss.. så dåligt..
Övriga Sverige är mer team haschmek. Rörtång eller stor skiftnyckeln brukar göra jobbet för mig...
Skåne är iofs fulmekandets hemlandIngen respekt för sporten.
Rött wirehölje är helrätt, du borde haft några meter till
Jag har sparat lite originalhölje någonstans - rött med glitter till en 1200 har jag för mig.Rött wirehölje är helrätt, du borde haft några meter till️
![]()
SebbeK har gjort århundradets välgärning genom att praktiskt taget skänka sin Via Carisma till det uppväxande släktet. Stort tack å Ungdomens vägnar.Hittat något? Eller kan en Univega ViaCarisma vara intressant?
Tack för alla tips och erbjudanden om att låna verktyg, det värmer. Fick inte fatt på fackmannamässigt verktyg i Sthlm, rörtång ordnade det utan skada. Använde lite mirum spray men ingen värme. Lagret ganska ledset med slitna lagerbanor. Tänkte testa hollowtech vevparti med vevlager därtill, men behåller de gamla delarna.Hej!
Passar på att tipsa om en Miyata i Sthlm som behöver räddas (inte min)
![]()
Säljes: MIYATA One Ten, renoveringsobjekt
Racer landsvägscykel i behov av renovering. Sadel saknas.happyride.se
Så en triple cross med 1x10 Tiagra 4700, ramstorlek ca 56?Hallå alla miyata-älskare! Tänkte dra en intressekoll ifall någon är sugen på att köpa denna pärlan. Väldigt tråkigt men cyklar nästan aldrig på den och har inte plats för den. Hör av er via PM!
Visa bilaga 818244
Nästan helt rätt! Triple cross ramstorlek 56, 1x8 med en shimano essa derailleur. Den finns i Järnbrott, västra göteborg.Så en triple cross med 1x10 Tiagra 4700, ramstorlek ca 56?
Har tyvärr inte plats och den är för stor, men skriv gärna var den finns, finns säkert någon som nappar :)
Så ovanlig, det finns inte många sådanaMidnattsblå!
Visa bilaga 818670
Jag kastade en niodelad kassett för några månader sedan. Bästa jag gjort, ren lycka.Drog ut min CT3000 ur garaget igår och upptäckte att jag kastat - KASTAT!!! - den 9-delade kassetten, så nu måste jag hitta en ersättning... Fatta ångesten när man inser att man kastat någonting som man behöver!
Nu är du bara elak...Jag kastade en niodelad kassett för några månader sedan. Bästa jag gjort, ren lycka.![]()
Nej då, ville bara skjuta in att det kan vara bra att slänga. Ägande tynger på sinnet. Tänkte lägga till att kassetten var utsliten, men då kommer väl @kais01 och hötter med dremeln antagligen..Nu är du bara elak...![]()
Oooh, Jönköping. Livsfarligt. @LWB finns ju i närheten.Önskar byta ram då den lila 20,5 tums eller mindre Crossrunnern tyvärr är för små för mina 188cm. Är roligt att bygga men, man vill att dom ska passaRamarna finns i Jönköping. Visa bilaga 818827Visa bilaga 818830
Jag och @emigus har ingått en pakt. Om jag lovar att inte norpa fler stor-Miyata så lovar han att inte outa hur många 22,5:or ATB eller 59-63 cm lvg-Miyata som döljer sig bakom femton dubbla reglar och femton dubbla lås här iOooh, Jönköping. Livsfarligt. @LWB finns ju i närheten.
Kan kika om jag har nån liknande broms. Det känns så men är inte helt säker.Idag har jag varit hemma tillräckligt sjuk för att inte jobba, men samtidigt tillräckligt frisk för att bli rastlös och ge mig ut i garaget.
Tanken var så klart att hinna massa saker.
Började med att byta vevparti till ett mer tidstypiskt. Problem uppstod direkt då klingan inte passade. Men det löste sig med lite filande.
Visa bilaga 819060
Efter det var tanken att montera bromsar. Problem igen! Det saknas en justerbricka i ena bromsen, något jag helt hade missat tidigare.
Visa bilaga 819062
Svårt att se på bilden, men bromsarmen till vänster saknar brickan och en svart bussning. Tittar man noga syns de på den till höger.
Gav upp för stunden och gav mig på att montera skärmar på Svarta Madame. Allt gick fint tills jag monterade på bakhjulet och insåg att y-kabeln för bromsen tar i skärmen bak vilket gör att bromsen ligger mot fälgen. Ridå! Jag blev så trött att jag glömde ta kort.
Så om någon sitter på en Shimano y-kabel längre än 9 cm och/eller justerbrickan till deore lx (eller hel cantibroms) och kan tänkas skiljas från dem så är det bara att säga till!
Det hade varit väldigt snällt om du kan tänka dig att kika.Kan kika om jag har nån liknande broms. Det känns så men är inte helt säker.