Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Virkestransport till lokala sågen, då får den stora lila hänga med så att ekipaget kan stå kvar tills sågningen är klar.
IMG_0673.webp
IMG_0674.webp
 
Visa din Miyata!
Kan någon i den stora staden förbarma sig över denna? Så att jag inte överväger köpa den..

 
Visa din Miyata!
God eftermiddag 🤩

Fick ett ryck och ändrade cockpiten och lite annat på kolet. Både jag och @Kashmirsocialist var överens om att stuket innan inte riktigt föll oss i smaken. Förbättringar behövdes!
Så vad gjorde jag? Bytte till Table Top med Amber Wall och tog en Tioga stam och Nitto styre som satt orginal på en Terra -94 som jag köpte förra sommaren. Det var förövrigt bara ramen, cockpiten och Qr som gick att spara på den😅

IMG_5927.webp


Nåväl, shimsade upp stammen med en liten kolring. Hope cap och skruv fick pryda verket. Bytte sadeln till en Herbold race snake design när jag ändå var i farten.

IMG_5929.webp


IMG_5930.webp


Tänker att en fru och en dotter kan cykla på den vackert… under uppsikt 😉
 
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag gjorde uppdatera på nionröda pippip med styrstam och vajer hållare.
märker mot blå logen att vevarmar är längre vid stående cykling ca cm skilnad annars lika bra båda är växeln ner i sadeln så hade varit fix en växel då fungerar ergonomi.
Fotad med TCL 60R 5G i 50Mp ser är 16mp med realistiska färger
1000000045.webp

1000000476.webp

Fotad Motorola Moto g73 5G i 50Mp är också 16 mp vill ge över ton i solljus över kompensera. Blev inte kolla upplösning inställning nåja bättre kamera i bägge modellerna mobiltelefoner mot Cat s41 med 8 mp.
 
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ett projekt för någon i Kungsbackatrakten :)

Jeez, jag som till och med bor kommunen skulle inte vilja ha den där om de så slängde den efter mig.

Aha, den finns i Vallda. Det förklarar saken.
 
Visa din Miyata!
Kan någon i den stora staden förbarma sig över denna? Så att jag inte överväger köpa den..

Tipsade vidare till en kompis som högg den. Sadelstolpen satt inte ens fast. Tack för länken!
 
Visa din Miyata!
Halloj! Råkade snubbla över en Miyata häromveckan. Det är en One hundred tillverkad 1991 (serienumret börjar med T) och har ett guldfärgat 100-årsklistermärke på kedjestaget. Trippelreducerade rör, cantibromsar och lowriderfästen på gaffeln. Orginalskärmar (tror jag). Exage 300 LX-växlar med Suntour friktionsreglage. Har försökt hitta mer info om den men har inte inte lyckats särskilt väl. Den har inte funnits med i någon av katalogerna jag hittat. Kan det ha varit en modell som såldes regionalt?

Den har fått nytt styre någon gång. Är särskilt nyfiken om den såldes med bockstyre som original (upplever den som kort och aningen nervös men det kan ju vara för att jag är mest van vid mountainbikes eller att storleken kanske inte passar mig).

Tar tacksamt emot alla ledtrådar. :)
Du har hittat ett fantastiskt grundmaterial för en riktigt trevlig cykel. Jag ramlade över en exakt likadan 100 för tre år sedan som jag konverterade till grusräser med bockstyre och 40mm däck (dock ryms det bara 32 breda däck under skärmarna, så det blir till att rulla utan stänkskärmar om du väljer bredare däck). Och var inte rädd för storleken, kan du bara gränsla en stor Miyata så kommer den passa fint.

Leta rätt på ett bockstyre med 25,4 mm diameter och ett par matchande bromshandtag för detta styre så är du en bra bit på väg. Dessa grejer borde vara relativt lätt att hitta på detta forum. Och med tanke på det fina skicket på cykeln hade jag inte varit rädd för att bända lite i styrstammens aluminium.

Låt projektet ta tid och ta väl hand om hojen under tiden.

Här är en före och efterbild på min:
 

Bilagor

  • IMG_5465.webp
    IMG_5465.webp
    374.4 KB · Besök: 82
  • IMG_6095.webp
    IMG_6095.webp
    1 MB · Besök: 81
Visa din Miyata!
Du har hittat ett fantastiskt grundmaterial för en riktigt trevlig cykel. Jag ramlade över en exakt likadan 100 för tre år sedan som jag konverterade till grusräser med bockstyre och 40mm däck (dock ryms det bara 32 breda däck under skärmarna, så det blir till att rulla utan stänkskärmar om du väljer bredare däck). Och var inte rädd för storleken, kan du bara gränsla en stor Miyata så kommer den passa fint.

Leta rätt på ett bockstyre med 25,4 mm diameter och ett par matchande bromshandtag för detta styre så är du en bra bit på väg. Dessa grejer borde vara relativt lätt att hitta på detta forum. Och med tanke på det fina skicket på cykeln hade jag inte varit rädd för att bända lite i styrstammens aluminium.

Låt projektet ta tid och ta väl hand om hojen under tiden.

Här är en före och efterbild på min:
Oj, oj, oj vad tjusigt!

Jag har ett par 38 mm breda gravel kings i garaget som jag tänkt montera på. Första iterationen blir någon sorts hybrid då jag har lyckats bända in ett gammalt Mary bar jag hade hemma. Men din gravel-konfiguration ser väldigt fin ut så det kanske blir nästa steg. Styret ser tjusigt och brett ut - är det nytt? Har du ”coldsettat” ramen eller gick det att klämma in ett bredare nav utan att göra det?

Tack för ett fint och mycket intressant inlägg (och ursäkta att jag inte såg det förrän idag!).
 
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Nu har jag lite broms-ågren igen på On/offen!

Det tycks som att mina "moderna" fälgar är smalare än tänkt för standard-cantibromsarna. Det blir som fel och dålig bromsverkan hur jag än försöker ställa in dem. Nån som har tips? Eller ska man bara köra V-broms? Vad säger församlingen?
 
Visa din Miyata!
Nu har jag lite broms-ågren igen på On/offen!

Det tycks som att mina "moderna" fälgar är smalare än tänkt för standard-cantibromsarna. Det blir som fel och dålig bromsverkan hur jag än försöker ställa in dem. Nån som har tips? Eller ska man bara köra V-broms? Vad säger församlingen?
Mitt tips är att släppa det, djupandas och ge sig på det igen från början enligt konstens alla regler imorn.
Ibland får man (jag) inte till justeringen av cantisar fast det ska funka, då är ovan nämnda tillvägagångssätt det enda som funkar för mig. Tycker inte att för smala fälgar borde vara något problem för cantisar, men det kan ju påverka klossarnas montering etc.
 
Visa din Miyata!
Mitt tips är att släppa det, djupandas och ge sig på det igen från början enligt konstens alla regler imorn.
Ibland får man (jag) inte till justeringen av cantisar fast det ska funka, då är ovan nämnda tillvägagångssätt det enda som funkar för mig. Tycker inte att för smala fälgar borde vara något problem för cantisar, men det kan ju påverka klossarnas montering etc.
Bra råd! Ska försöka ”glömma det” och ha lite canti-zen : )
 
Visa din Miyata!
Samtidigt, hemma i la Casa:

IMG_0888.webp


För ett par veckor sedan dammade jr rakt in i väggen med sin övergångscykel, en Islabikes 26:a. Väggen höll. Jr likaså. Tyvärr gick det inte lika bra med cykeln:

IMG_0739.webp
IMG_0740.webp


Den brann hett och fort, dog ung och blev på så vis ett vackert lik. Men det är inget att gny över. Grabben får sträcka på sig så att benen når ända upp, och idag började vi pilla ihop hans 16.5:a On/Off. Som jag har väntat.

Den saknar ännu fungerande bromsar, och däcken ska bytas mot ett par tunnare saker så att cykeln sjunker ytterligare någon centimeter. Men annars tar den sig riktigt fint. 200CX är grejer för killar med hår på ryggen. DX-reglagen kommer från den gode @Moses95, pakethållaren kommer från yardsale-tråden, däcken från @SebbeK, bromsarna från k&s och tom. kedjan, ännu ett par länkar för lång, är kannibaliserad från brorsans 3X. Det blir inte spit shine och talisman-nivå på bygget utan fokus blir att få skiten i rull. När han sedermera växer i mina 20.5:or och 22.5:or så kan vi gå loss med snyggprylarna. Till dess blir det far from good but good from afar.

Håll utkik här i tråden, den kommer att skifta mot det majestätsblå.
 
Visa din Miyata!
Samtidigt, hemma i la Casa:

Visa bilaga 837043

För ett par veckor sedan dammade jr rakt in i väggen med sin övergångscykel, en Islabikes 26:a. Väggen höll. Jr likaså. Tyvärr gick det inte lika bra med cykeln:

Visa bilaga 837044Visa bilaga 837045

Den brann hett och fort, dog ung och blev på så vis ett vackert lik. Men det är inget att gny över. Grabben får sträcka på sig så att benen når ända upp, och idag började vi pilla ihop hans 16.5:a On/Off. Som jag har väntat.

Den saknar ännu fungerande bromsar, och däcken ska bytas mot ett par tunnare saker så att cykeln sjunker ytterligare någon centimeter. Men annars tar den sig riktigt fint. 200CX är grejer för killar med hår på ryggen. DX-reglagen kommer från den gode @Moses95, pakethållaren kommer från yardsale-tråden, däcken från @SebbeK, bromsarna från k&s och tom. kedjan, ännu ett par länkar för lång, är kannibaliserad från brorsans 3X. Det blir inte spit shine och talisman-nivå på bygget utan fokus blir att få skiten i rull. När han sedermera växer i mina 20.5:or och 22.5:or så kan vi gå loss med snyggprylarna. Till dess blir det far from good but good from afar.

Håll utkik här i tråden, den kommer att skifta mot det majestätsblå.
Snygg cykel, snygg unge. ❤️
 
Visa din Miyata!
Jag vet inte exakt, men nånstans strax över 130 cm. Sadeln är nedtryckt så lågt det bara är möjligt och han lurar döden vid varje start. Men väl uppe i sadeln växer vingarna ut på ryggen…





…och hornen växer ut i pannan. 😬


Livet med framväxel alltså. Från att ha följt alla tillväxt- och utvecklingskurvor lydigt så tog han igår ett veritabelt sjumilafjät.

Edit: Jag frågade AI - Visst är det underbart att inte behöva kunna något själv? - och han är 132,5 cm. Några cm till kommer sannerligen inte att skada. Men det funkar.
 
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag vet inte exakt, men nånstans strax över 130 cm. Sadeln är nedtryckt så lågt det bara är möjligt och han lurar döden vid varje start. Men väl uppe i sadeln växer vingarna ut på ryggen…





…och hornen växer ut i pannan. 😬


Livet med framväxel alltså. Från att ha följt alla tillväxt- och utvecklingskurvor lydigt så tog han igår ett veritabelt sjumilafjät.

Edit: Jag frågade AI - Visst är det underbart att inte behöva kunna något själv? - och han är 132,5 cm. Några cm till kommer sannerligen inte att skada. Men det funkar.
Tack, bra med en storleksreferens. Min mini-me hade tydligen passerat 150 cm blev jag varse när vi var och gjorde pass här om sistens. Då borde 16,5" fungera bra, men kanske till och med en 18,5” om det kniper.
 
Visa din Miyata!
Tack, bra med en storleksreferens. Min mini-me hade tydligen passerat 150 cm blev jag varse när vi var och gjorde pass här om sistens. Då borde 16,5" fungera bra, men kanske till och med en 18,5” om det kniper.
👍
Som bekant så är de (cyklarna) närapå fullånga redan i 16,5” så skillnaden till 18,5” och dang near ända upp till 22,5” är främst i höjd. Testa 18,5”, jag tror att det kunde passa.
 
Visa din Miyata!
Först testa nya cykeln, ännu iförd nattlinne, sen äta frukost:
IMG_0897.webp


Ikväll blev det Miyata-duett till Människobyn…
IMG_0903.webp


…för inmundigande av gelato straordinario…
IMG_0905.webp


…så att vi skulle orka cykla hela vägen hem och gå och lägga oss.

En vanlig dag i livet som Miyata-farsa.

IMG_0904.webp


Jr:s plan är On/Off + On/Off Ätradalsleden och Kattegattleden till kusinerna i Skåne senare i sommar. Vi får se om vi kommer oss iväg, jag hoppas.
 
Tillbaka
Topp