Visa din monstercross

Visa din monstercross
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Skogsgubben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har tänkt samma tanke, men efter att ha
> > testat en fatbike inser jag att jag skulle
> sakna
> > en lätt och snabb xc.
>
> Men om man samtidigt har en montercross...
>
> Kör!

Lite då jag tänker, van vid helstelt så kan en monstercross äta ganska mycket stig, någon lätt xc var det längesedan jag ägde..får börja med en fatbike!

Visa din monstercross
ratatosk skrev:
> lai skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här är min monstercross. Vanlig 26” MTB
> > stålram. Surly Troll Gaffel. Pendlar med den
> här
> > cykeln varje dag.
>
>
> Attans snyggt.

Ja. Jäkligt tuff hoj måste jag säga! :)

Visa din monstercross
Liten uppgradering, ny drivlina och nya hjul.

Köpte ett par hjul från Actionsports, DT swiss 370 och deras atmosphere XL fälg.

http://www.actionsports.de/en/dt-sw...re-xl-comp-laufradsatz-29er-1820g-10588?c=401

Riktigt fina hjul, innerbredden på 23mm gjorde att mina knard 41mm kändes som ett par helt nya däck, dom kom verkligen till sin rätt nu.

015.jpg

011.jpg

009.jpg

Visa din monstercross
e120guru skrev:
> Tänkte att den här hojen som jag postat om i
> byggtråd tidigare kanske platsar i den här
> tråden...
>
>
Självklart!

Visa din monstercross
magedb skrev:
> Vad är definitionen på en monstercross?
>
> /Newbie

Ursprungligen en cykel med bockstyre som kan ta mtb däck typ 50+ mm breda iaf.

Visa din monstercross
Finns det ngn lösning för att konvertera elixir 3 bromsar till att funka med "racergrepp" ?
Och likaså med växlar att lira med vanlig slx 10-delat?

/ Samuel

Visa din monstercross
Wirzén sa:
Finns det ngn lösning för att konvertera elixir 3 bromsar till att funka med "racergrepp" ?
/ Samuel
Om du gör någon hembyggd himpavimpa där vajern drar bromsarmen på handtaget så borde det väl funka.
Wirzén sa:
Och likaså med växlar att lira med vanlig slx 10-delat?
/ Samuel
Eftersom SRAM tiodelat exact actuation sägs funka med Dynasys emellanåt så borde SRAM brifters kunna funka emellanåt.

Visa din monstercross
Oj nu blev det visst grekiska....är helt nybörjare på lvg/cross ?

"Eftersom SRAM tiodelat exact actuation sägs funka med Dynasys emellanåt så borde SRAM brifters kunna funka emellanåt"

Visa din monstercross
Fetade till cykeln med bredare fälg och framförallt bredare däck. Var tveksam om ett par 2.3:or skulle gå in, visst gjorde dom det. Det är dock ganska tight till skärmarna. Nu måste jag hitta lite bredare skärmar också.
DSC_0018.JPG

1459152843477-231713924.jpg

Visa din monstercross
Räta ut styret lite till och sätt på bredare skärmar och det liknar en gammal "cyklatilljobbetskeppshult" från -67 :-)
(Förutom kolgaffeln och vattenflaskhållarna då...)

Visa din monstercross
Icke färdigt budgetbygge på skänkt Crescent Oden-ram. CX-bock med bromsreglage som drar v-broms fullt ok. Sadel á la tyskröv dvs Lidls mellanmodell, dock förvånansvärt bekväm. Kvar att bestämma antal växlar och reglagelösning samt linda styre. Kostnad hittills, 200 kr för styre/styrstam plus sadel.
/David

Bilagor

• image.png
    image.png
    411.1 KB · Besök: 309
Visa din monstercross
Tänker att detta är rätt tråd för denna fråga: Var köper ni era styren? Letar efter Soma, Salsa, Origin 8, Bombtrack osv men hittar inga bra snabba ÅFs. Någon som har några bra tips?

Visa din monstercross
Tja, den börjar närma sig färdig. Byggd för att vara en skojig, bekväm och kompromisslös allt-i-allo, min Sobre Versatile.

versatile1.jpg

versatile2.jpg

versatile3.jpg

Visa din monstercross
j3n5 sa:
Tja, den börjar närma sig färdig. Byggd för att vara en skojig, bekväm och kompromisslös allt-i-allo, min Sobre Versatile.

Hur fungerar det bra att växla med lvg-reglage så där mycket på tvären?
Fungerar hoods-positionen alls att använda?
Jag fegade när jag byggde min pendlarcrosshybrid och valde en bock med bara 12° flare.

Visa din monstercross
eketjall sa:
Hur fungerar det bra att växla med lvg-reglage så där mycket på tvären?
Fungerar hoods-positionen alls att använda?
Jag fegade när jag byggde min pendlarcrosshybrid och valde en bock med bara 12° flare.

Det funkar helt OK än så länge. Växling/bromsning inga problem. Hoodsen blir lite bredare att hänga på, kanske känns annorlunda vid längre turer. Måste säga att det känns riktigt bra med detta styre på stigar, stök och uppför. Trodde också detta skulle vara lite väl extremt och tittade på Salsas Cowchipper osv. Men jag är riktigt nöjd än så länge!

Visa din monstercross
nån som kan rekommendera en ram för att bygga en "monster cross". Behöver ha 12x142 bak.. Har en del CX delar som jag vill bygga den på.

Visa din monstercross
Funderar på att göra nåt kul med den här. Gammal crescent stålram med surly stålgaffel. Med stam och styre som på bilden blir den dock lite väl extrem när det gäller position...

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    330.2 KB · Besök: 372
Visa din monstercross
MatteXC sa:
Vad är för övrigt kraven för "monstercross" måste det vara 29er?

Tja, MatteXC, jag tänker att det borde vara en Cross med plats för lite mer "däck" eller en konverterad MTB som blivit "gravelbikeiserad" ?! ... Men... det är väl upp till massan att avgöra :)

Senast ändrad:
Visa din monstercross
Oj då! Hur kunde jag missa den träden??! Sökte ju på "Monstercross"...

Sorry.

Har begärt av moderator att denna tråd tas bort. Bättre fortsätta på tråden som redan finns. leffo länkade till den här ovan...

Senast ändrad:
Visa din monstercross
Mitt bidrag.
Tänkt att användas på 2016-års "Vintervättern" den 28 december.
(Tillfällig konvertering av min XC-racer)

Bilagor

• IMG_0414.JPG
    IMG_0414.JPG
    365.2 KB · Besök: 244
Visa din monstercross
Mitt bidrag i denna tråd som jag blivit väldigt inspirerad av! Efter att ha blivit med en FS så insåg jag att HT:n mest blev stående, lite synd på en fin cykel. Efter att ha hämtat inspiration i denna och andra monstercross trådar här på Happy så bestämde jag mig för att min fina Niner skulle få bli en monstercross istället. Sagt och gjort, nya delar beställdes och monterades. Provcyklingen var över förväntan, droppern var ju bara så bra!

Bilagor

• IMG_4168.JPG
    IMG_4168.JPG
    595.1 KB · Besök: 317
  • IMG_4173.JPG
    IMG_4173.JPG
    541.8 KB · Besök: 338
Tillbaka
Topp