Visa din monstercross

Visa din monstercross
evirob sa:
Vilken ram är det där? Vagabond?

Edit: zoomade in och visst var det en vagabond. Gillar du den?

Yes det stämmer! Jo jag gillar den. Den är ju varken lätt eller livlig men ändå rolig och rätt snabb om man känner för det. Mest pendlat än så länge men också kört lite bikepacking på grus och stig och det funkar fint. Blir ett lite längre äventyr till sommaren.

Visa din monstercross
asomianders sa:
Mitt bidrag i denna tråd som jag blivit väldigt inspirerad av! Efter att ha blivit med en FS så insåg jag att HT:n mest blev stående, lite synd på en fin cykel. Efter att ha hämtat inspiration i denna och andra monstercross trådar här på Happy så bestämde jag mig för att min fina Niner skulle få bli en monstercross istället. Sagt och gjort, nya delar beställdes och monterades. Provcyklingen var över förväntan, droppern var ju bara så bra!

Jäklar vad fin :-)

Visa din monstercross
asomianders sa:
Mitt bidrag i denna tråd som jag blivit väldigt inspirerad av! Efter att ha blivit med en FS så insåg jag att HT:n mest blev stående, lite synd på en fin cykel. Efter att ha hämtat inspiration i denna och andra monstercross trådar här på Happy så bestämde jag mig för att min fina Niner skulle få bli en monstercross istället. Sagt och gjort, nya delar beställdes och monterades. Provcyklingen var över förväntan, droppern var ju bara så bra!
Så snyggt jobbat grattis !....nu måste jag också bygga ;)

Visa din monstercross
Har en tanke på att bygga om min BMC mtb till en monstercross.
Sitter Shimano xt växlar på o undrar lite vad man kan ha för reglage när jag byter styre.
Tips?

Visa din monstercross
En uppdatering efter att ha haft monstret ett tag. Jag har bytt styrtapp till en kortare, 60mm, och bytt styrlinda. Den är inte mycket långsammare på vägen än min landsvägscykel och den är inte mycket långsammare än min mtb på enklare stigar. På mer tekniska stigar lider jag av bristen på dämpare. Grusvägar, det är där den passar bäst, som en racer på fin asfalt. Jag är mycket nöjd med ombyggnaden och kan rekommendera att bygga om en 29:a till monstercross.

Bilagor

• B5E7567F-1837-4490-B83F-AB84DF6B2E76.jpeg
    B5E7567F-1837-4490-B83F-AB84DF6B2E76.jpeg
    651 KB · Besök: 319
Visa din monstercross
Johan P sa:
Planerar göra Monstercross av min HT och grubblar på komponentvalet. Hur många växlar fram skall man satsa på? 1-2? Vad säger etiska rådet?

Jag körde 38 oval vilket var max för få plats i min mtb ram och inte ha en kass kedjelinje.

C2157958-BF38-4F64-8989-B22BC573D2F3.jpeg

Det var ungefär här jag tröttnade på Monstercross, så fort du inte köttar terräng så har du ingen ”toppfart” på landsväg. Vilket jag märkte när jag cyklade med en som hade en gravelbike med 46t klinga fram.

Estetiskt snyggare med en klinga, men kör två klingor för att få lite range i växlandet.

Bara ett tips och såklart en smaksak.

Visa din monstercross
En Scott Sportster P45 som jag byggt om.

Blev så bra så nu bygger jag en till hustrun

Bilagor

• A000BDF1-BB60-41F9-B7A8-D93E4D0AF7E6.jpeg
    A000BDF1-BB60-41F9-B7A8-D93E4D0AF7E6.jpeg
    341.2 KB · Besök: 348
Visa din monstercross
Lundin84 sa:
Har en tanke på att bygga om min BMC mtb till en monstercross.
Sitter Shimano xt växlar på o undrar lite vad man kan ha för reglage när jag byter styre.
Tips?
Den här tråden väcker verkligen sådana tankar.
Jag undrar samma sak. Har noll koll på sådant som hör krullstyre till.
Jag har en helstel mtb med 10 Shimanoväxlar och hydraliska bromsar. Går det att hitta reglage som fungerar men inte kostar lika mycket som cykeln är värd (ca 3kkr)? Är det billigare att byta till mekaniska skivbromsar?

Visa din monstercross
Tror det blir klurigare så fort man kommer över 9s, nu är jag ingen expert, men höll mig till 9s på mitt bygge dvs Sora-reglage till en Alivio-bakväxel. Mina mekaniska mtb-bromsok fick jag justera som sjutton för att få bra bromsverkan då lvg-reglagen drar kortare.
Om det lirar bättre med olje-bromsar, vet jag inte...

Visa din monstercross
Rut-66 sa:
Tror det blir klurigare så fort man kommer över 9s, nu är jag ingen expert, men höll mig till 9s på mitt bygge dvs Sora-reglage till en Alivio-bakväxel. Mina mekaniska mtb-bromsok fick jag justera som sjutton för att få bra bromsverkan då lvg-reglagen drar kortare.
Om det lirar bättre med olje-bromsar, vet jag inte...
Aha. Trodde i min enfald att det "bara" var växelreglagen som drog olika mycket vajer på lvg/mtb. Men det gäller bromsarna också alltså. Får nog läsa på ordentligt innan jag klickar hem något.

Visa din monstercross
Min budget-variant både för att se vad jag egentligen vill ha och att lära mig.
Bara ram, broms-ok, vajerhöljen, sadelstolpklämma och övre styrlager kvar av originalcykeln och åker på egenbyggda hjul ?

P1000069.jpg

Jag lovar... styret är rakt.

Visa din monstercross
Rut-66 sa:
Bara ram, broms-ok, vajerhöljen, sadelstolpklämma och övre styrlager kvar av originalcykeln och åker på egenbyggda hjul ?

Har sett den där i Salsa Fargo-tråden. Grymt snygg! Du kanske kan sälja konceptet till Yosemite? ;-)
Kul att ramen tar så breda däck. hur breda fälgar har den? Finns det en byggtråd någonstans?

Visa din monstercross
Skogsgubben sa:
Rut-66 sa:

Har sett den där i Salsa Fargo-tråden. Grymt snygg! Du kanske kan sälja konceptet till Yosemite? ;-)
Kul att ramen tar så breda däck. hur breda fälgar har den? Finns det en byggtråd någonstans?

Det är deras X-dirt 27.5+
Originalfälgarna har innermått 35mm, är 36-håls och ganska tunga, säljs med 2.8" däck. Baknavet är också för skruvad frikrans.
Jag bytte till innermått 40mm och 32-håls och ett baknav för kassett.
Testat både 3.0 och 2.8 och tycker de smalare funkar bättre. Lite för tajt om det blir lerigt, bara några millimeter vid kedjestagen, med 3.0.
Kul att du tycker den blev snygg, tack ?

Visa din monstercross
Egress sa:
Bygger om min gamla singlespeed 29er till monstercross. Blev ombedd av chefen att ta ett prototyp-styre för att testa. Stort och brett.
Allt jag behöver nu är ett par mekaniska bromsok, sen kan jag testköra.

Den är cool och snygg den där hojen!

Hur apbrett är styret mellan hoodsen?

Visa din monstercross
velovin sa:
Egress sa:
Bygger om min gamla singlespeed 29er till monstercross. Blev ombedd av chefen att ta ett prototyp-styre för att testa. Stort och brett.

Ja, brett är det. :)
55cm vid hoodsen.
67cm vid ändarna.

Det här är mellanstorleken. 46, 50, 55 och 60cm är på g.

Visa din monstercross
Egress sa:
velovin sa:
Egress sa:

Ja, brett är det. :)
55cm vid hoodsen.
67cm vid ändarna.

Det här är mellanstorleken. 46, 50, 55 och 60cm är på g.

Är det ergonomiskt...? ?

Visa din monstercross
NickPick sa:
Är det ergonomiskt...? ?

Det strider nog mot en del konventioner, men det finns en tanke bakom.
MTB-styren har genom åren blivit bredare för att det ger mer kontroll. Även krull-styren för grusväg har blivit lite bredare av samma anledning.
Tanken med det här styret är att ha det nästan lika brett som ett modernt MTB-styre (med bakåsvep till och med) för kontroll när det blir riktigt ojämnt eller då man cyklar stig, men ändå ge möjligheten att ha flera handpositioner, samt att man kan greppa i böjen när andan faller på.

Det är alltså en vidareutveckling av "Dirt Drop Bars" som funnits i olika former sen 90-talet (se: Funn G-Wide, Soma Gator, Dajia Far Bar etc).

Jag körde nyligen ett bikepacking-race på drygt 70mil med ett 75cm brett MTB-styre utrustat med bar-ends, vilket ger en handposition inte helt olik den man har på hoodsen på det här styret. Min kollega körde samma race och använde styret på bilderna och han tyckte att det var toppen. Så inte lär det vara mer o-ergonomiskt än att köra MTB-styre med bar-ends i alla fall.

Mannen som kläckte idén till just detta styre har testkört en tidigare prototyp under året. Han har nog fått ihop närmare 1000mil och han är mycket nöjd. (För de som är intresserade så heter han Jesse Carlsson och är en väldigt erfaren långdistanscyklist. 2:a plats i Tour Divide 2013, vinnare av Trans Am Bike Race 2015 och skapare av Race to the Rock och Indian Pacific Wheel Race bl.a).

eiskall sa:
Oval klinga och ingen kedjespännare? ?

Japp. Funkar jättebra. Har kört så i 2-3 år nu.
Många blir fundersamma om hur det funkar utan kedjespännare och den bästa förklaringen jag kommit på är denna:

Avståndet mellan rullarna i en kedja (kedjedelning/pitch) är konstant, så avståndet mellan tänderna på en klinga, oavsett om den är rund eller oval, är alltså lika. Det betyder att omkretsen på en oval klinga är exakt samma som omkretsen på en rund klinga. Således blir det ingen avsevärd skillnad i kedjespänning då den ovala klingan roterar.

Många har nog sett att på växlade cyklar med oval klinga så rör sig växelföraren då klingan roterar. Det är dock mer p.g.a den varierande vinkeln på kedjan från växelförare till klinga än att själva kedjespänningen varierar.

Visa din monstercross
Genomsnittsradien på ovala klingor är väl ganska jämn om du ser över hela varvet. Beror visserligen på ovaliteten också.

Kedjespänningen varierar en del, beror på ovaliteteT även det, absolute black är lite rundare är garbaruken jag kör nu. Men det funkar.

Visa din monstercross
En gammal DMR Trailstar2

Bilagor

• DMR gravel (1).JPG
    DMR gravel (1).JPG
    230.4 KB · Besök: 304
  • DMR gravel (4).JPG
    DMR gravel (4).JPG
    240.2 KB · Besök: 288
  • DMR gravel (2).JPG
    DMR gravel (2).JPG
    253.4 KB · Besök: 276
Visa din monstercross
Egress sa:
NickPick sa:
Är det ergonomiskt...? ?

Det strider nog mot en del konventioner, men det finns en tanke bakom.
MTB-styren har genom åren blivit bredare för att det ger mer kontroll. Även krull-styren för grusväg har blivit lite bredare av samma anledning.
Tanken med det här styret är att ha det nästan lika brett som ett modernt MTB-styre (med bakåsvep till och med) för kontroll när det blir riktigt ojämnt eller då man cyklar stig, men ändå ge möjligheten att ha flera handpositioner, samt att man kan greppa i böjen när andan faller på.

Det är alltså en vidareutveckling av "Dirt Drop Bars" som funnits i olika former sen 90-talet (se: Funn G-Wide, Soma Gator, Dajia Far Bar etc).

Jag körde nyligen ett bikepacking-race på drygt 70mil med ett 75cm brett MTB-styre utrustat med bar-ends, vilket ger en handposition inte helt olik den man har på hoodsen på det här styret. Min kollega körde samma race och använde styret på bilderna och han tyckte att det var toppen. Så inte lär det vara mer o-ergonomiskt än att köra MTB-styre med bar-ends i alla fall.

Mannen som kläckte idén till just detta styre har testkört en tidigare prototyp under året. Han har nog fått ihop närmare 1000mil och han är mycket nöjd. (För de som är intresserade så heter han Jesse Carlsson och är en väldigt erfaren långdistanscyklist. 2:a plats i Tour Divide 2013, vinnare av Trans Am Bike Race 2015 och skapare av Race to the Rock och Indian Pacific Wheel Race bl.a).

eiskall sa:
Avståndet mellan rullarna i en kedja (kedjedelning/pitch) är konstant, så avståndet mellan tänderna på en klinga, oavsett om den är rund eller oval, är alltså lika. Det betyder att omkretsen på en oval klinga är exakt samma som omkretsen på en rund klinga. Således blir det ingen avsevärd skillnad i kedjespänning då den ovala klingan roterar.
...men man använder ju inte hela varvet. Du använder bara 3/4 av varvet. Det betyder att den fjärdedel som inte används varierar i radie. Eller... På motsvarande vis. De 3/4 som används blir något varierande också. Men det är säkert så lite så det är görsumbart. Vad är radierna?

Ps. Ballt styre. Helnöjd med Woodchipper själv. Bra koncept. Lite bredare det där dock, nog bättre om huvudparten av turen är skog.

Visa din monstercross
Sambal Oelek sa:
...men man använder ju inte hela varvet. Du använder bara 3/4 av varvet. Det betyder att den fjärdedel som inte används varierar i radie. Eller... På motsvarande vis. De 3/4 som används blir något varierande också. Men det är säkert så lite så det är görsumbart. Vad är radierna?

Hänvisar till min förklaring ovan. Avståndet mellan tänderna på en oval klinga måste vara samma som på en rund klinga - annars passar inte kedjan. Alltså oavsett vilken halva (drygt) som kedjan ligger ligger an under varvet så måste det totala avståndet mellan X antal tänder/kedjelänkar vara detsamma.

Krångligare än så är det inte. ?

Sambal Oelek sa:
Ps. Ballt styre. Helnöjd med Woodchipper själv. Bra koncept. Lite bredare det där dock, nog bättre om huvudparten av turen är skog.

Funkar lika bra på grus och asfalt som 70cm+ MTB styren, men är helt klart bäst anpassade för när det blir lite mer ojämnt.

Visa din monstercross
Jo det var det här med monstercross-styre då va. Jag har tyckt man kommit emellan träd rätt bra med bock istället för brett MTB-styre. Är van vid CX'en att bara kunna susa emellan träden. Men med nya hojen får man passa sig lite, det är så mycket flare så det kan ta tvärstopp ibland. Det gjorde det idag! :) Fina jack i styrlindan. Men klarade sig bra annars. Nu vet jag bättre, man får tänka sig för lite mer bara.

IMG_20190926_180935.jpg

Visa din monstercross
Sambal Oelek sa:
Jo det var det här med monstercross-styre då va. Jag har tyckt man kommit emellan träd rätt bra med bock istället för brett MTB-styre. Är van vid CX'en att bara kunna susa emellan träden. Men med nya hojen får man passa sig lite, det är så mycket flare så det kan ta tvärstopp ibland. Det gjorde det idag! :) Fina jack i styrlindan. Men klarade sig bra annars. Nu vet jag bättre, man får tänka sig för lite mer bara.

Inget som inte går att åtgärda med en rörkap.

Visa din monstercross
Bengt-re sa:
Sambal Oelek sa:

Inget som inte går att åtgärda med en rörkap.
Haha, sant, där håller man ju ändå aldrig, fast då har jag ju ingenstans att sätta backspegeln :)

Visa din monstercross
Sambal Oelek sa:

Är det hackspettstyre från Salsa? gillar att dina reglage verkar sitta på ett vettigt sätt och inte i 45graders vinkel som jag ogillar.

Tillbaka
Topp