Jag är inte helt säker på var den nya cykeln ska postas. Denna skulla funka bra även i Visa din pendlarcykeltråden eller är det en 29er. Hursomhelst, jag har varit sugen på en ny hoj med skivbromsar, navväxel och minst 50mm däck som framförallt kommer användas till att pendla till jobbet. På grund av ANNAT så har det tagit ett tag att bygga ihop den.
Utbudet på ramar med horisontella dropouts, CX-gemometri och plats för breda däck är knapert. Till slut slog jag till med ett bud på ebay då en Origin8 CX700 låg till salu och råkade vinna hem den.
Det blev ett Alfine8 nav med Versa handtag. Alfinedrevet blev lite för smalt så jag fick flytta ut klingan utanpå spindeln. BB7-bromsar med extra bromshantag. Den röda kedjan var är ett felköp, var lite för ivrig när jag såg den på en rea och glömde kolla färg.
Brookssadeln hade jag sen tidigare, styrlindan i läder blev lite för ljus. Den blir förboppningsvis mörkare med tiden så att den matchar sadeln. Schwalbe Marathon Winter 50mm däck är tunga - över kilot styck. Till våren ska ett par Schwalbe Marathon Supreme 50mm på istället.
Premiärturen gjordes i morse. Sittställningen kändes helt ok. Lite ovant med det breda styret. Ramen är lite större än mina gamla cross. Däcken är som sagt tunga men rullet på dem var klart bättre än Nokian 106-däcken som jag tidigare kört på. Alfine och Versa funkar bra tillsammans, dock är det lätt att växla åt fel håll. Det känns lite fel att klicka för att byta växel neråt och trycka på det större reglaget för att växla upp.
Nu återstår att få på ett par skärmar, kapa av gaffelröret en gång till och sätta på en lämplig lampa.
Ett par bilder: