Visa din monstercross

Leffe

Aktiv medlem
Visa din monstercross
Skogscyklar med bockstyre är det nya så jag börjar med att visa min! :)

image6.jpg

image3.jpg

Vissa säger att en monstercross minsann inte får vara en mtb med bockstyre eller en cx med mtb-däck.
Frågar ni mig så är en monstercross en skogscykel med bock eller dylikt. Fritt för tolkning! :)

Visa din monstercross
ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------
> Fin hoj! Vad är det för ram?
> Slå ihop tråden med "visa din bastard " så är
> skönheterna lite mer samlade.

Tackar! En Salsa dos niner. Väldigt trevlig att cykla på.

Visa din monstercross
leffo skrev:
> Tackar! En Salsa dos niner. Väldigt trevlig att
> cykla på.

Köpte du den hyfsat nyligen, eller är det du som försökt sälja den i en halv evighet?
Hur funkar den med stel gaffel?

Visa din monstercross
leffo skrev:
> Skogscyklar med bockstyre är det nya så jag börjar med att visa min! :)

Whee! Precis sådär hade jag tänkt göra med den om jag fått tid och plats över en dag!
Måste vara en oerhört mysig okynnestouringcykel.

Visa din monstercross
Fina hojar, blir lite sugen på att bygga om min cross till lite mera skogsanpassad.

Googlade runt lite och hittade den här:
IMG_4993.JPG

;-)

Visa din monstercross
En fråga, är det stor skillnad på styrena:

On one Mungo, Midge eller WTB dirt drop.

Någon som kan rekomendera, eller lista lite för/nackdelar med dom olika varianterna?

Visa din monstercross
Jonas skrev:
> Ragley Luxy vill man ju ha! (Mkt bättre än Midge
> iallafall.)

Bra tips, tack.

Visa din monstercross
erik h skrev:
> leffo skrev:
> > Skogscyklar med bockstyre är det nya så jag
> börjar med att visa min! :)
>
> Whee! Precis sådär hade jag tänkt göra med den
> om jag fått tid och plats över en dag!
> Måste vara en oerhört mysig okynnestouringcykel.

Hehe jag är väldigt nöjd med den, otroligt bekväm att cykla på! Körde gbg-girot, mtb 37km givetvis, i helgen och den fungerade över förväntan på de tekniska bitarna :)

Visa din monstercross
rising skrev:
> Singular Gryphon

De är grymma, är sugen på en sådan också!

Visa din monstercross
provade igår att sätta dit 26" hjul på crossen, blev så där...
Det finns lite plats kvar uppåt, jag ska nog försöka få tag på ett par smala 29 däck till crosshjulen.

CAM00081.jpg

Vore kul att prova med ett sånt där styre On One Midge eller ragley Luxy eller liknande, det är väl så klart ingen som har nått snarlikt gammalt skrot liggande?

Senast redigerad av en moderator:
Visa din monstercross
Luxy till cx skulle jag inte vilja köra, det är ett riktigt kapabelt mtb-styre snarare. Sedan blir det ganska lågt utan special-tapp då du i orincip bara ligger i bocken.

Visa din monstercross
Jonas skrev:
> Luxy till cx skulle jag inte vilja köra, det är
> ett riktigt kapabelt mtb-styre snarare. Sedan blir
> det ganska lågt utan special-tapp då du i
> orincip bara ligger i bocken.

Ok, kan du utveckla det lite?
Jag kör cross och är lite sugen på att prova ett ragley Luxy, hur menar du att det inte skulle funka bra?
Helt klart får man byta styrtapp till en som är lite kortare och mer uppvinklad det förstår jag.

Men annars, vad är det som inte skulle funka?

Visa din monstercross
Om nån vill pröva ett On-one Mungo har jag ett i Göteborg som jag inte lyckas hitta något användningsområde för just nu. Kan nog vara trevligt om man behöver ett styre utan särskilt mycket drop, men ändå vill få in sina LVG-reglage på nåt vis. Rätt gött och lite märkligt på samma gång.

Senast ändrad:
Visa din monstercross
Är det någon som vet nån nätbutik som faktiskt har Ragley Luxy på lager?
Jag har surfat runt lite, men hittar inget. (nu är jag erkänt värdelös på att söka på nätet iofs)
På Ragleybikes så verkar det inte finnas något till försäljning, och kollar man på deras lista med återförsäljare så hittar jag ingen som har lager.

Visa din monstercross
Planet X har rea på Inbred-ramen idag. Funderar på bygga en 26" monstercross med Alfine för att pendla med. Skivbromar är ett självklart val. Planet X har även nedsatta Versa-reglage som funkar till bockstyre.

Lutar åt 26" pga större urval av breda, lätta och snabbrullade däck typ Kojak 26*2". Vad finns för alternativ för 29"?
Är det Alfine 8 eller 11 som gäller?

Visa din monstercross
alltså, Luxy kan man ha om man vill ha händerna i bocken Hela Tiden. De är ju mtb-styren.

Stewe, du kan få låna mitt Luxy om du vill testa.

Visa din monstercross
[N0ob-fråga]
Kan någon förklara för mig varför de flesta cyklar man ser med dirt drop styre t.ex. On-one midge eller Ragley Luxy har växelreglagen av styrändsmodell?
imagesCA2YF13Q.jpg

Här står det lite om detta:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1561985

man skriver att det är för att STI reglagen är lite asymmetriska (utåtvinklade) och att det då skulle bli en konstig vinkel för handen, finns det någon annan anledning, eller är det kanske bara för att man är ute efter ett visst retrostuk?

Senast redigerad av en moderator:
Visa din monstercross
Finns det nåt problem med att bygga monstercross på en Inbred 29a? Blir geometrin/beteendet helt knäpp/t med bockstyre på en MTB, eller funkar det?

Jag vill nämligen ha en pendlarcross med skivbromsar, men som är lite mer flexibel med vad man kan göra med den sen (säg, bygga om till 29 stighoj).

Visa din monstercross
Swoop skrev:
> Finns det nåt problem med att bygga monstercross
> på en Inbred 29a? Blir geometrin/beteendet helt
> knäpp/t med bockstyre på en MTB, eller funkar
> det?
>
> Jag vill nämligen ha en pendlarcross med
> skivbromsar, men som är lite mer flexibel med vad
> man kan göra med den sen (säg, bygga om till 29
> stighoj).

Funkar det på salsan lär det funka ännu bättre på inbread men man får ha lite spacers och en styrstam med fjång...

Visa din monstercross
Ja, den där Koga BeachRacer är något nytt och intressant! Såg på deras hemsida att de har en rätt så intressant helstel 29a också. Någon som känner till märket? Jag hade inte hört om det förr...

Visa din monstercross
jesperC skrev:
> > Just nu med packväskor och annan drivlina men
> denna bild vår duga.
>
> //j

Snygg. Inga fler bilder?

Visa din monstercross
Beeblebronx skrev:
> Kanske inget monster men lite rund om gumpen i
> alla fall

Vilken dimension har du på dom däcken?
Jag har en likadan (samma ram fast en poison) och funderar på hur grova däck som får plats

Visa din monstercross
Prophet skrev:
> Koga är gamla Miyata som ett tag hette Noga
> Miyata.
>
> A

Vet inte om det är telefonerna som spökar. Ni menar väl Koga Miyata? Har för mig att det är ett holländskt märke idag. Man ser dem ofta där och de är inte billiga. Erkänt hög kvalitet vill jag minnas i alla fall.

Visa din monstercross
Stewe skrev:
> Beeblebronx skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske inget monster men lite rund om gumpen i
> > alla fall
>
>
> Vilken dimension har du på dom däcken?
> Jag har en likadan (samma ram fast en poison) och
> funderar på hur grova däck som får plats

2 tum från schwalbe är det bredaste som funkar

Visa din monstercross
Jag är inte helt säker på var den nya cykeln ska postas. Denna skulla funka bra även i Visa din pendlarcykeltråden eller är det en 29er. Hursomhelst, jag har varit sugen på en ny hoj med skivbromsar, navväxel och minst 50mm däck som framförallt kommer användas till att pendla till jobbet. På grund av ANNAT så har det tagit ett tag att bygga ihop den.

Utbudet på ramar med horisontella dropouts, CX-gemometri och plats för breda däck är knapert. Till slut slog jag till med ett bud på ebay då en Origin8 CX700 låg till salu och råkade vinna hem den.

Det blev ett Alfine8 nav med Versa handtag. Alfinedrevet blev lite för smalt så jag fick flytta ut klingan utanpå spindeln. BB7-bromsar med extra bromshantag. Den röda kedjan var är ett felköp, var lite för ivrig när jag såg den på en rea och glömde kolla färg.

Brookssadeln hade jag sen tidigare, styrlindan i läder blev lite för ljus. Den blir förboppningsvis mörkare med tiden så att den matchar sadeln. Schwalbe Marathon Winter 50mm däck är tunga - över kilot styck. Till våren ska ett par Schwalbe Marathon Supreme 50mm på istället.

Premiärturen gjordes i morse. Sittställningen kändes helt ok. Lite ovant med det breda styret. Ramen är lite större än mina gamla cross. Däcken är som sagt tunga men rullet på dem var klart bättre än Nokian 106-däcken som jag tidigare kört på. Alfine och Versa funkar bra tillsammans, dock är det lätt att växla åt fel håll. Det känns lite fel att klicka för att byta växel neråt och trycka på det större reglaget för att växla upp.

Nu återstår att få på ett par skärmar, kapa av gaffelröret en gång till och sätta på en lämplig lampa.

Ett par bilder:
20140210_084709.jpg

Bilagor

• 20140210_084646.jpg
    20140210_084646.jpg
    102.8 KB · Besök: 184
Tillbaka
Topp